paard voor getalenteerde ruiter

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:04

Het slaat de discussie ook wel dood want er zijn er maar weinig op Bokt die GP rijden Haha!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:40

Een paard bij een ruiter neerzetten om te laten trainen en uit te laten brengen kost erg veel geld. Ik vind het dan ook logisch dat zulke eigenaren na verloop van tijd vaak kiezen voor het geld als ze een paard goed kunnen verkopen. De schoorsteen moet ook roken en daarnaast kunnen ze dan weer een ander leuk paard kopen die weer vanaf het begin naar een hoger niveau gereden kan worden.
Ik zie het probleem niet zo.
Als je zelf niet het geld hebt om een goed paard te kopen en aan te houden, dan heb je gewoon pech. Je kan niet van mensen met veel geld en goede paarden gaan verwachten dat ze allemaal dieren te beschikking gaan stellen van talenten die zelf minder gefortuneerd zijn... Zo werkt het in dit leven niet.

asjemenou

Berichten: 9005
Geregistreerd: 02-05-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:42

Urielle schreef:
Het slaat de discussie ook wel dood want er zijn er maar weinig op Bokt die GP rijden Haha!

Ik ken er eentje! En twee komen eraan!
Zijn er nog meer?

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 09:06

bromfiets schreef:
Tja, ook dat kun je op meerdere manieren opvatten...

Sommige mensen kunnen ook goed rijden en/of een paard opleiden zonder wedstrijdambities.

En zoals je het hierboven neerzet vind ik het wel een beetje cru en neerbuigend overkomen....


Is helemaal niet neerbuigend, maar het topic gaat er niet over of iemand leuk kan sturen en of hij of zij een paardje kan vinden om mee te rijden.
De vraag was waarom het voor een bewezen getalenteerde ruiter zo moeilijk is om een fatsoenlijk paard ter beschikking te krijgen. Maar we zijn er wel uit denk ik dat geld in onze maatschappij toch zo'n dominante rol speelt dat we daarmee ook gelijk de oorzaak te pakken hebben.
Zonde vind ik dat.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:28

LDRD schreef:
bromfiets schreef:
Tja, ook dat kun je op meerdere manieren opvatten...

Sommige mensen kunnen ook goed rijden en/of een paard opleiden zonder wedstrijdambities.

En zoals je het hierboven neerzet vind ik het wel een beetje cru en neerbuigend overkomen....


Is helemaal niet neerbuigend, maar het topic gaat er niet over of iemand leuk kan sturen en of hij of zij een paardje kan vinden om mee te rijden.
De vraag was waarom het voor een bewezen getalenteerde ruiter zo moeilijk is om een fatsoenlijk paard ter beschikking te krijgen. Maar we zijn er wel uit denk ik dat geld in onze maatschappij toch zo'n dominante rol speelt dat we daarmee ook gelijk de oorzaak te pakken hebben.
Zonde vind ik dat.


Ik snap Lachen Je kon jouw woorden alleen op twee manieren lezen en ik las het op de "boze" manier. Alsof sommige mensen niet kunnen oordelen omdat ze geen GP rijden. Excuses hiervoor.

Nederland is idd wel een echte consumptiemaatschappij en vooral gericht op de consumptie van geld. Hier zul je ook altijd mee blijven zitten. Misschien een idee om in het buitenland te gaan rijden? In Duitsland en Frankrijk zijn paardeneigenaren meer bezig met hun paarden. Hier op bokt zit ook een meisje die twee keer per week een paard in Duitsland gaat rijden.

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 00:50

LDRD schreef:
jori_X schreef:
Als je er 1 aangeboden krijgt is natuurlijk fijn. Maar hij is dan nog wel van de ander. Dus als die hem goed kan verkopen vind ik niet dat je moet klagen dat hij weg gaat.


Jullie willen jezelf toch niet vergelijken met iemand op bewezen GP niveau, want daar gaat het hier om namelijk. Knipoog


Als ik voor mezelf spreek had ik die intentie niet hoor!
(kijk wel uit haha Nagelbijten / Gniffelen )

Enne snap het verhaal van het geld wel..daar draait het uiteindelijk toch allemaal weer om.. Geld, geld!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:48

LDRD schreef:
bromfiets schreef:
Tja, ook dat kun je op meerdere manieren opvatten...

Sommige mensen kunnen ook goed rijden en/of een paard opleiden zonder wedstrijdambities.

En zoals je het hierboven neerzet vind ik het wel een beetje cru en neerbuigend overkomen....


Is helemaal niet neerbuigend, maar het topic gaat er niet over of iemand leuk kan sturen en of hij of zij een paardje kan vinden om mee te rijden.
De vraag was waarom het voor een bewezen getalenteerde ruiter zo moeilijk is om een fatsoenlijk paard ter beschikking te krijgen. Maar we zijn er wel uit denk ik dat geld in onze maatschappij toch zo'n dominante rol speelt dat we daarmee ook gelijk de oorzaak te pakken hebben.
Zonde vind ik dat.


Kwestie van vraag en aanbod. kijk maar eens op de KWPN site, waar ze sinds kort een module hebben ontworpen om ruiter en fokker/eigenaar aan elkaar te koppelen. Het ruiteraanbod is veel groter dan het eigenarenaanbod.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 17:34

Maar waar zitten die eigenaren dan? Of hebben we gewoon in Nederland helemaal geen talentvolle paarden meer? Haha!

asjemenou

Berichten: 9005
Geregistreerd: 02-05-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:39

Ik ken genoeg talentvolle paarden, maar deze hebben al een eigenaar die er zelf op gaat zitten, of al een ruiter voor gevonden heeft Knipoog

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 17:46

Ja, dat is natuurlijk wel een ding. Een getalenteerde 5/6 jarige vinden die nog geen vaste ruiter heeft is natuurlijk een probleem. Aan de andere kant, een eigenaar heeft toch vaak wel liever een GP ruiter erop als er uit die hoek belangstelling is dan iemand van niveau's daaronder?

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:00

is wel goedkoper..die van de hoek Knipoog

asjemenou

Berichten: 9005
Geregistreerd: 02-05-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:00

Dat weet ik nog zo net niet.
Ik denk dat veel eigenaren die zo`n paard echt voor de hobby hebben, en niet voor het geld, net zo blij zijn met een iets minder getalenteerde ruiter die er ook heel veel plezier met het paard heeft.
Die vinden het gewoon leuk om naar hun paard te kijken als deze gereden wordt, en gaan leuk mee op wedstrijd kijken.
Ze zien wel hoe ver de combinatie het schopt, als het maar leuk blijft.

De eigenaren die liever wel een zo goed mogelijke ruiter erop willen, en het paard ook zo hoog mogelijk in de sport willen zien komen, zijn imo ook degene die het paard verkopen als er een goed bod komt.
Hoe beter de ruiter, hoe beter het paard tot zijn recht komt, hoe hoger de winst die er te halen is.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:39

asjemenou schreef:
Dat weet ik nog zo net niet.
Ik denk dat veel eigenaren die zo`n paard echt voor de hobby hebben, en niet voor het geld, net zo blij zijn met een iets minder getalenteerde ruiter die er ook heel veel plezier met het paard heeft.
Die vinden het gewoon leuk om naar hun paard te kijken als deze gereden wordt, en gaan leuk mee op wedstrijd kijken.
Ze zien wel hoe ver de combinatie het schopt, als het maar leuk blijft.

De eigenaren die liever wel een zo goed mogelijke ruiter erop willen, en het paard ook zo hoog mogelijk in de sport willen zien komen, zijn imo ook degene die het paard verkopen als er een goed bod komt.
Hoe beter de ruiter, hoe beter het paard tot zijn recht komt, hoe hoger de winst die er te halen is.


Daar zit imo wel wat in Lachen

Het paard dat ik nu voor een eigenaar rijd (weliswaar geen talent voor GP, maar dat even terzijde), heeft geruime tijd bij een prof gestaan. Waar ook gewoon goed voor betaald werd. Resultaat was gelijk aan nul en het plezier van de eigenaar eigenlijk ook, terwijl het hem daar om te doen is als echte hobbyist.
Ze staat nu thuis en ik ben er als ruiter van om de hoek mee aan de slag gegaan. Het heeft me veel moeite gekost, maar ik ben nu wel lekker met haar aan het rijden en daar heeft de eigenaar hartstikke veel plezier van.

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:42

asjemenou schreef:
Dat weet ik nog zo net niet.
Ik denk dat veel eigenaren die zo`n paard echt voor de hobby hebben, en niet voor het geld, net zo blij zijn met een iets minder getalenteerde ruiter die er ook heel veel plezier met het paard heeft.
Die vinden het gewoon leuk om naar hun paard te kijken als deze gereden wordt, en gaan leuk mee op wedstrijd kijken.
Ze zien wel hoe ver de combinatie het schopt, als het maar leuk blijft.


Denk ook dat 9 van de 10 keer het paard dan gewoon bij de eigenaar kan blijven staan en dat deze er nog wel 'een beetje invloed' op heeft..
Dmv die wedstrijden en misschien ook een beetje op de amazone/ruiter.

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:52

LDRD schreef:
Ja, dat is natuurlijk wel een ding. Een getalenteerde 5/6 jarige vinden die nog geen vaste ruiter heeft is natuurlijk een probleem. Aan de andere kant, een eigenaar heeft toch vaak wel liever een GP ruiter erop als er uit die hoek belangstelling is dan iemand van niveau's daaronder?


Wij als eigenaar zijn niet zo geinteresseerd in GP, voor ons is van belang dat het paard zijn/haar traject pakt.

Wij hebben een paar weken geleden een paar paarden opgehaald bij zo´n GP-ruiter en ja op ons initatief en niet die van de ruiter.

Maar ja wij zijn fokkers en hebben een bepaald beeld voor ogen en daarlangs een traject, ons maakt het niet uit of dat iemand GP rijdt of lager als alles maar klopt.

Wat mij betreft heb ik liever iemand op mijn paarden die gemotiveert is en het paard niet als een nummer beschouwd die het maar moet doen.
We hebben sinds kort een amazone op 1 van onze paarden zitten en die is echt bezig met hem, zij heeft hem staan echt voor zichzelf en haar ontwikkeling d.w.z. dat hij zijn aandacht en training krijgt met als gevolg dat er een heel ander paard komt te staan.

Ja wij zijn dus eigenaren van paarden die iets kunnen betekenen in de sport ( ik heb begrepen 1 van die weinigen )

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:59

Zou het ook niet zo zijn dat die goede GP ruiter die de boxen toch wel vol heeft, op een gegeven moment ook "minder zin" heeft in dat iets minder (maar zeker wel bovengemiddeld) getalenteerde paard?

Blond

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:02

asjemenou schreef:
Dat weet ik nog zo net niet.
Ik denk dat veel eigenaren die zo`n paard echt voor de hobby hebben, en niet voor het geld, net zo blij zijn met een iets minder getalenteerde ruiter die er ook heel veel plezier met het paard heeft.
Die vinden het gewoon leuk om naar hun paard te kijken als deze gereden wordt, en gaan leuk mee op wedstrijd kijken.
Ze zien wel hoe ver de combinatie het schopt, als het maar leuk blijft.

De eigenaren die liever wel een zo goed mogelijke ruiter erop willen, en het paard ook zo hoog mogelijk in de sport willen zien komen, zijn imo ook degene die het paard verkopen als er een goed bod komt.
Hoe beter de ruiter, hoe beter het paard tot zijn recht komt, hoe hoger de winst die er te halen is.


Even een puntje van een eigenaar zoals gedeeltelijk hierboven omschreven.
De eigenaren zijn niet meer zo dom om alles maar als leuk te willen zien en ervaren.

Vraagje wat is een betere ruiter en wel op korte als lange termijn gezien?

Oh ja wij gaan heel vaak niet " leuk" mee op wedstrijd, wat voor eigenaren zijn wij dan ( als we toch in hokjes aan het plaatsen zijn ben ik hier wel benieuwd naar )????
De stelling hierboven neigt naar erg zwart/wit, ik ben bang dat wij ergens in het grijze gebied hangen.

P.s. de echte fokkers willen ook graag hun fokproduct hoog laten lopen, hoe moeten we die mensen dan plaatsen, geen centenjagers maar ook niet die gezellige,leuke eigenaren want er wordt toch iets verwacht.

Fokkers worden hier wat vergeten dat zijn nl. heel andere soort eigenaren.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:10

Hoe gaan jullie dan mee op wedstrijd Krackertje, als je niet "leuk" mee gaat? Lachen

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:15

Ik denk: niet.

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:16

Enne wat betreft die hokjes..Geloof niet dat het zo bedoeld is.

Lijkt me ook niet handig..Sommigen vallen in meerdere hokjes.

En wat betreft die betere ruiter..tis maar net welke keuze je als eigenaar maakt..toch?

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:17

Ik denk dat Krackertje "kritisch" mee is op concours, je komt tenslotte voor de punten en niet alleen voor de leuk. Je mag er ook wat van verwachten als je iemand je paard laat uitbrengen.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:18

krackertje schreef:
Fokkers worden hier wat vergeten dat zijn nl. heel andere soort eigenaren.


Juist een fokker wil zijn paarden toch graag onder de aandacht brengen? En er zijn GP ruiters waarbij het paard zeker geen nummer is en die ook de wereld niet vragen om een goed paard te rijden. En ik vind het volslagen logisch dat een GP ruiter zijn vingers niet gaat branden aan een minder talent, waarom zou hij? Er bestaat ook nog zoiets als een niet commerciele GP ruiter hoor. Nou nog die niet commerciele eigenaar/fokker vinden Haha! .

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:19

Kan ook samengaan, toch? Blond
Neem aan dat je wel geniet als je ziet dat jouw paard+ruiter goed presteren..

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:22

Born2BCrazy schreef:
Kan ook samengaan, toch? Blond
Neem aan dat je wel geniet als je ziet dat jouw paard+ruiter goed presteren..


Dat is toch waar het om draait? Plezier vóór bakken met geld?

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:28

LDRD schreef:
Juist een fokker wil zijn paarden toch graag onder de aandacht brengen? En er zijn GP ruiters waarbij het paard zeker geen nummer is en die ook de wereld niet vragen om een goed paard te rijden. En ik vind het volslagen logisch dat een GP ruiter zijn vingers niet gaat branden aan een minder talent, waarom zou hij? Er bestaat ook nog zoiets als een niet commerciele GP ruiter hoor. Nou nog die niet commerciele eigenaar/fokker vinden Haha! .


Ik vraag me af in hoeverre ééécht getalenteerde paarden in eigendom zijn van niet-commerciële eigenaren en of dergelijke eigenaren het talent wel goed in kunnen schatten Bloos