Te Dik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mies7

Re: Te Dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:25

Hierboven heb ik al een keer gepost dat ik ook vind dat het commentaar met respect voor de ruiter gegeven moet worden, lieft in een gesprek en niet op de coupon.

jennifer1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:32

dat vind ik echt een super domme op merking en helemaal van een jury lid.
ik zou het inderdaad dus even echt niet pikken en wat heeft het er mee te maken? als je je proef goed rijdt maakt het toch veder niet uit..
en hoe kunnen zij zien hoe zwaar ze is Nors opkijken

Groetjes

xManOnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:34

Ik vind dit echt niet kunnen, ten eerste ben je zo dik als dat je jezelf voelt. En ten tweede ben je pas te dik voor je paard als die moeite heeft om je te dragen. Ik vind t ontzettend grof van de jury!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:14

Mies7 schreef:
Bovendien, ruiters/amazones met een normaal postuur krijgen toch ook commentaar op houding + zit als hier wat aan schort....??? Waarom zouden dikke mensen dan een uitzondering zijn?
Je ziet ook wel eens hele kleine, fijne meisjes op joekels van paarden rijden waar ze hun handen vol aan hebben. Mocht zo'n combi bij mij in de baan rijden dan zou ik ook zeggen dat ik de combi niet bij elkaar passend vind.

Ik vind het wel een groot verschil of je mij bij je zou roepen en iets zou zeggen over dat mijn handen lager moeten oid dan dat je zou zeggen 'Nou, daar mag ook wel 20 kilo af he!'
Misschien dat het voor mensen die niet met hun gewicht worstelen moeilijk is om aan te voelen hoe frustrerend het gevecht tegen de kilo's is.

In de Paard en Sport van de laatste keer stond bij 'Bob's Manege' ook weer zo'n fijn stripje. Ik denk er nog steeds over om een klacht in te dienen bij de KNHS over die strip. (Eigenlijk is het enige wat me weerhoudt de wetenschap dat ze er ronduit hun kont aan afvegen dus waarom nog de moeite nemen)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:05

Nee, maar Mies7 heeft het ook niet over roepen "nou, daar mag ook wel 20 kilo af hè". Zij geeft aan dat commentaar met respect voor de ruiter moet worden gegeven. Ik ben het daar wel mee eens, dat moet kunnen. Het is de toon die de muziek maakt. Als een jury op een nette manier met mij hier een gesprek over zou beginnen zou ik dat niet raar vinden. Ook niet leuk waarschijnlijk, omdat het toch wel een gevoelig punt is, maar zeker niet raar. En zoals ik al eerder aangaf, ik heb er liever een persoonlijk gesprek over dan een opmerking op het protocol. Een fatsoenlijk gesprek erover vind ik dus wel kunnen, een kwetsende opmerking op het protocol niet.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:13

Wat een ontzettend achterlijke jury, die zou niet meer mogen jureren. Zoiets hóór je gewoon niet zo te zeggen, en dan nog wel zo grof! Ik zou de KNHS inlichten. Alhoewel de KNHS niet zo héél erg snel is met dit soort dingen... Ik zou er in ieder geval niets van aan trekken, want wedstrijden kan je met elk gewicht (je paard moet het natuurlijk wel kunnen houden Clown) doen! Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:58

Ik moet even heel eerlijk zijn: persoonlijk vind ik het niet altijd heel mooi om te zien als een amazone overgewicht heeft. Het plaatje valt dan minder mooi als een slanke amazone. Je paard is ook in sportconditie dus waarom de amazone dan niet. Bepaalde rassen vind ik gewoon niet mooi onder een vollere amazone.
De manier waarom de jury hier een opmerking over heeft gemaakt is niet netjes, bijna discriminerend. Maar aan de andere kant: als ik ga dressuurrijden op mijn shetlander en ik krijg commentaar op mijn gewicht terwijl mijn shet mij makkelijk draagt, komt dat niet een beetje op hetzelfde neer? Mag een jury daar wel commentaar op geven in jullie ogen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:55

Als jij nog gewoon goed op je Shet past, moet je daar ook mee kunnen rijden imo. Ik hoef met mijn dikke ass niet op ons kleine Welshje te gaan zitten natuurlijk want dat dier zakt door haar pootjes Clown

Je kunt ook als steviger persoon trouwens in sportconditie zijn. Denk maar eens aan Kim Clijsters, die was zeker te weten in sportconditie maar dat was toch een behoorlijk stevige tante imo. Had ze niet professioneel gesport dan was ze ronduit dik geweest. Dat kun je niet mooi vinden maar wat moet je er aan doen?

Bibiche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:44

Ik vind het echt een hele gemene opmerking..

Ik zit op voltige en doe ook wedstrijden dan heb je een strak pakje aan en moet je eigenlijk lenig licht en slank zijn ( teminsten zo kan je je het makkelijkste bewegen, maar het moet niet! )
En op wedstrijden kom je ook wat vorsere kinderen/mensen tegen!
En zelfs DAAR.. krijg je daar GEEN commentaar op!
Ik vind het belachelijk dat dat jurylid zoiets zegt!

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:47

Nou ja zeg waar slaat dat op.
Het gaat er toch om hoe je paardje loopt.
Ik zou echt een klacht indienen.
Ze laten het nou van het uiterlijk afhangen en kijken dus minder naar hoe het paard loopt.
Voor diegene vindt ik het ook erg banketstaaf

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:45

Ze kunnen het best 'vinden' dat ze dik is, maar dat vind ik geen reden om anders te kijken naar hoe het paardje loopt, vermelden dat de combinatie misschien niet helemaal optimaal is zou in dit geval een stuk netter zijn, maar níet de cijfers af laten hangen van je mening. Als het paard moeite heeft met lopen, dan is het een ander verhaal, maar dat kan ik hier niet uit opmaken

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:49

Ik vind het ook ronduit belachelijk zo'n opmerking.
Ik heb ook overgewicht (voor foto's check mijn profiel) en heb mede daarom ook een vrij fors, groot paard gekocht.
Want als ik op een arabier ga zitten dan ziet dat er inderdaad niet uit.
Ik weeg nu zo'n 87 kilo en ben wel aan het afvallen, maar als er een man van 87 kilo op mijn paard zou zitten dan zou niemand een opmerking maken over "die is te dik" bij sommige mensen zie je het gewoon veel beter dat ze te dik zijn.

Joy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:00

Zeker raar...En echt niet aardig!
Wat vond je vriendin ervan?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:25

Urielle schreef:
[..]
In de Paard en Sport van de laatste keer stond bij 'Bob's Manege' ook weer zo'n fijn stripje. Ik denk er nog steeds over om een klacht in te dienen bij de KNHS over die strip. (Eigenlijk is het enige wat me weerhoudt de wetenschap dat ze er ronduit hun kont aan afvegen dus waarom nog de moeite nemen)

Deze week in de Hoefslag die nieuwe reportage van Lammert Haanstra dan; "Als een jury een aftrekpunt geeft voor houden en zit omdat een ruiter te dik is vindt ik dat terecht". Heel die reportage is niets anders dan duidelijk maken dat mensen met (al dan niet erfelijk of medisch gegrond) overgewicht niets op een paard te zoeken hebben en ze maar "even" af moeten vallen en dan terugkomen. Als de ruiter te zwaar is zou dat terug te zien zijn in de oortjes en geen "happy athlete" gevoel geven van het paard; nou, ik weeg teveel en mijn verzorgpaard loopt 9 van de 10x met de oortjes er op Lips are sealed Dag meneer Haanstra, gaat U maar fijn longeren Slapen

Sorry maar dat gaat me te ver, net als dat jij een klacht wil gaan schrijven naar de KNHS zit ik er zwaar ( Haha! ) over na te denken om dat naar de Hoefslag of meneer Haanstra te doen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:30

Als Lammert Haanstra die mening erop na houdt, dan mag hij dat gerust doen. We leven in Nederland, waar we het recht hebben van vrijheid van meningsuiting weet je...

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:36

Het gaat om de manier waarop het gebracht wordt Mies. Ik weet 100% zeker dat hier een heleboel amazones/ruiters met overgewicht zich behoorlijk op aangevallen voelen. Tuurlijk, iemand van bijv mijn postuur (lees; +/- 100kg) moet niet op een rank paardje van 1.40 gaan zitten. Ik ben het ook eens met de stelling; "Koop een paard wat bij je lichaamsbouw past en aan je wensen voldoet", maar dat dit zo scherp uit de hoek in een paardenblad gebracht moet worden... Neuh, dat kan gerust wat genuanceerder.

Tuurlijk, als er een combi in de ring komt met een ruiter die totaal niet fatsoenlijk zit mede door gewicht, zijn paard niet goed heeft lopen en het dier er duidelijk last van heeft dan heeft de jury alle recht van spreken om op een vriendelijke wijze hier iets van te zeggen.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:54

dat had mijn vriendin ook die was te dun en daardoor was ze niet geslaagt:/(FNRS proefjes)
ik vind dat echt onbeschoft ofzo

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:25

HorsesDream schreef:
dat had mijn vriendin ook die was te dun en daardoor was ze niet geslaagt:/(FNRS proefjes)
ik vind dat echt onbeschoft ofzo

dat slaat ook helemaal nergens op...

En men. Haanstra is zeker een beetje aan het dementeren dat hij dat soort uitspraken doet.
Laat die man lekker pony's longeren wat een koeien poep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:14

Citaat:
Deze week in de Hoefslag die nieuwe reportage van Lammert Haanstra dan; Als een jury een aftrekpunt geeft voor houding en zit omdat een ruiter te dik is vindt ik dat terecht.

Ik begrijp die ophef niet die jullie hier maken, haal je kop uit het zand, met deze zin zegt LH niks raars en heeft hij groot gelijk. Hij zal ook vast vinden dat een ruiter met wat overgewicht en toch een goede houding en zit zijn/haar punten wel verdiend.
Als je je paard traint hoor je zelf ook fit te zijn, ongeacht of je nou dun, dik of gewoon bent. Die jury aan het begin van dit topic bracht het wel erg cru maar deze uitspraak is niet zo erg als jullie het schetsen, dit is realiteit. (en nee ik heb geen maat 38)

LOU2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:35

Je kunt beter een ruiter hebben die te dik is, dan een paard die te dik is. De ruiter kan het dan lichamelijk beter aan dan het paard, het paard moet veel harder werken. En daar zegt een jurylid vaak niets van, maar dat is wel belangrijker! Een ruiter kan het zelf aangeven als het werk te zwaar wordt, een paard niet. En daarbij zien mensen soms niet dat hun paard te dik is, dan is zo'n tip van de jury wél nuttig. Dit meisje zou het zelf heus wel weten dat ze te dik is, maar als het paard er geen last van heeft, moet het meisje toch zelf weten of ze die kilo's kwijt wilt!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:39

Ruiter en paard horen allebei niet te dik

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:58

als een paard er problemen mee heeft oke, maar minder hard mag zeker!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:01

Overal waar te voor staat is nooit goed. Maar even op je eerdere reactie Janne; zoals ik het stuk gelezen heb wordt er gesuggereerd door LH dat mensen met overgewicht per definitie geen goede conditie hebben en lui op de bank zitten. Dat vind ik behoorlijk over 1 kam scheren..

Maargoed, de discussie dikke ruiters zal altijd wel door blijven gaan, helaas kunnen we niet allemaal maat en zit Anky hebben.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:07

Dioxide schreef:
Overal waar te voor staat is nooit goed..

behalve tevreden Knipoog

maarr toch is het niet lui als je paardrijd , sommige mensen kunnen er niks aan doen dat ze wat te zwaar zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:19

Dioxide schreef:
Overal waar te voor staat is nooit goed. Maar even op je eerdere reactie Janne; zoals ik het stuk gelezen heb wordt er gesuggereerd door LH dat mensen met overgewicht per definitie geen goede conditie hebben en lui op de bank zitten.

In 99 % van de gevallen heeft hij gelijk. Er zijn maar weinig mensen die om medische redenen zoals schildklierproblemen of medicijnen te dik zijn. De rest wordt ook niet dik omdat ze zoveel sporten of weinig eten.
Ik ben ook een kilo of 10 te zwaar maar ik weet donders goed waar dat van komt (hapje drankje) Mijn conditie is door hardlopen en paardrijden prima, dus heb ik er geen last van, maar ik laat mezelf echt niet nog zwaarder worden.

Doriine schreef:
sommige mensen kunnen er niks aan doen dat ze wat te zwaar zijn

Sommige mensen niet, de rest wel.

En over de jury: als je jezelf inschrijft om aan een wedstrijd mee te doen (paardrijden is ook SPORT) vraag je om het oordeel van de jury en dat zal je krijgen ook en niet alleen positief. Ik ben het ermee eens dat het op een normale manier gebracht kan worden maar van dat gezemel hier dat het onzin is als je een opmerking op je protocol krijgt als je 100 kilo weegt word ik weer niet goed