Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:41

chevax schreef:
@Nadya: ik ben zelf een echte recreatieruiter en rijd geen wedstrijden. Ik kan er wel van genieten als ik wedstrijden kijk en daar een bepaalde mate van africhting zie, erg knap. Aan de andere kant kan ik er ook van genieten als mijn monsters allemaal tegelijk in de modder rollen (want zakt de één door de knietjes dan volgen de anderen ook, net een rij dominostenen). Maar vaak gaan mensen er al vanuit dat de ene groep per definitie minder om zijn paard geeft dan de andere, alleen omdat ze op een andere manier met hun paarden omgaan. Ook wordt er vaak gedacht dat als je maar zegt dat je recreant bent, dat het dan wel goed zit. Maar imo kan een onwetende recreatieruiter nog altijd meer verpesten dan een ambitieuze wedstrijdruiter. Dit maar even om aan te geven dat het zo moeilijk is om te zeggen "die groep doet het goed" en "die groep doet het fout". Het verschilt van mens tot mens en van paard tot paard.

Mijn paard staat op het landgoed van mensen die fanatiek wedstrijden doen. Er staan ook veel recreatiepaarden en -pony's, ook van de eigenaren. Ik zit middenin beiden groepen, als je het wilt verdelen in 'twee kampen' (en dan ben ik nog een buitenbeentje met mijn freestyling/centered riding en andere NH methodes Knipoog ). Er komen ook veel wedstrijdmensen oefenen van 'buiten' bij ons. Ik kijk vrijwel nooit naar wedstrijden, het is mijn ding niet, heb er vrijwel niets mee. Vroeger wel, tegenwoordig niet meer. Omdat ik toevallig een andere kant uitgegaan ben, anders naar paarden ben gaan kijken. Ik geloof niet zozeer dat de 'wedstrijdmensen' mij minder goed voor mijn paard vinden zorgen, maar qua omgang, dat stuk begrijpen ze helemaal niet. Dat leer je ook niet op de manege (helaas). Clown

Als ik onder het kopje 'recreatieruiter' val, wil dat niet zeggen dat ik onwetend ben, hoor. Dat is natuurlijk onzin. Ik leer elke dag weer meer, maar durf wel te zeggen dat ik weet waar ik mee bezig ben. Het verschilt inderdaad van mens tot mens, maar ik geloof niet dat een ander paard ongelukkig zou zijn op de wijze waarop ik mijn eigen paard hou. Dat maak je me echt niet wijs. De wedstrijdpaarden bij ons staan zomers (was het maar mei, dan mogen ze weer) heerlijk buiten, hoor, en die vermaken zich prima met elkaar.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:42

Hoeveel van de mensen die zo sterk reageren op anderen hebben nu eigenlijk al eens écht de stoute schoenen aangetrokken en zijn "in real life" gaan protesteren bij mensen die hun paarden op een verkeerde manier houden? Dát zet dan volgens mij meer zoden aan de dijk dan een discussie op Bokt.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:43

chevax schreef:
Sportspringpaarden en ze krijgen geen aanvullend- of krachtvoer? Maar buitenom dat, het is toch van de zotte dat iedereen altijd zijn manier van paardenhouden moet verdedigen omdat er altijd mensen zijn die vinden dat anderen het beter of anders (lees: op hun manier) moeten doen?

ze krijgen 's morgens brok, 's middags muesli en 's avonds ook brok.. (weet niet ofdat dat krachtvoer is? maar het is niet bedoeld als krachtvoer..) maar ze krijgen ook nog hooi

edit: en dat mensen het verdedigen, dit doe ik niet ik zeg alleen dat ik het er niet mee eens ben..
Laatst bijgewerkt door BianCatjee op 30-01-07 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:44

Nee, maar zo maak je mij niet wijs dat het gemiddelde paard ongelukkig zou zijn op de manier zoals ik ermee omga.

En zoals jij niets met wedstrijden hebt, heb ik niets met buitenrijden. Leuk voor een keer ter afwisseling, maar als ik alleen maar zou mogen buiten rijden, zou ik over een jaar alle paarden hebben verkocht.

Gelukkig maar, anders zouden de bossen (of de wedstrijden) overvol zijn Haha!

Biancatje, brok en muesli is krachtvoer Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:45

Nadya schreef:
chevax schreef:
@Nadya: ik ben zelf een echte recreatieruiter en rijd geen wedstrijden. Ik kan er wel van genieten als ik wedstrijden kijk en daar een bepaalde mate van africhting zie, erg knap. Aan de andere kant kan ik er ook van genieten als mijn monsters allemaal tegelijk in de modder rollen (want zakt de één door de knietjes dan volgen de anderen ook, net een rij dominostenen). Maar vaak gaan mensen er al vanuit dat de ene groep per definitie minder om zijn paard geeft dan de andere, alleen omdat ze op een andere manier met hun paarden omgaan. Ook wordt er vaak gedacht dat als je maar zegt dat je recreant bent, dat het dan wel goed zit. Maar imo kan een onwetende recreatieruiter nog altijd meer verpesten dan een ambitieuze wedstrijdruiter. Dit maar even om aan te geven dat het zo moeilijk is om te zeggen "die groep doet het goed" en "die groep doet het fout". Het verschilt van mens tot mens en van paard tot paard.

Mijn paard staat op het landgoed van mensen die fanatiek wedstrijden doen. Er staan ook veel recreatiepaarden en -pony's, ook van de eigenaren. Ik zit middenin beiden groepen, als je het wilt verdelen in 'twee kampen' (en dan ben ik nog een buitenbeentje met mijn freestyling/centered riding en andere NH methodes Knipoog ). Er komen ook veel wedstrijdmensen oefenen van 'buiten' bij ons. Ik kijk vrijwel nooit naar wedstrijden, het is mijn ding niet, heb er vrijwel niets mee. Vroeger wel, tegenwoordig niet meer. Omdat ik toevallig een andere kant uitgegaan ben, anders naar paarden ben gaan kijken. Ik geloof niet zozeer dat de 'wedstrijdmensen' mij minder goed voor mijn paard vinden zorgen, maar qua omgang, dat stuk begrijpen ze helemaal niet. Dat leer je ook niet op de manege (helaas). Clown

Als ik onder het kopje 'recreatieruiter' val, wil dat niet zeggen dat ik onwetend ben, hoor. Dat is natuurlijk onzin. Ik leer elke dag weer meer, maar durf wel te zeggen dat ik weet waar ik mee bezig ben. Het verschilt inderdaad van mens tot mens, maar ik geloof niet dat een ander paard ongelukkig zou zijn op de wijze waarop ik mijn eigen paard hou. Dat maak je me echt niet wijs. De wedstrijdpaarden bij ons staan zomers (was het maar mei, dan mogen ze weer) heerlijk buiten, hoor, en die vermaken zich prima met elkaar.

Ik bedoel ook niet dat je onwetend bent, helemaal niet. Want ik ben zelf ook recreatieruiter. Alleen zijn er mensen, en daarmee zeg ik niet dat jij dat doet, die persé die twee kampen willen. Hoor je niet bij de één, nou, dan word je in het hokje bij de ander geduwd. En vaak vinden de hokjes van elkaar dat ze het niet goed doen.
Ik vind zelf (jaja, mezelf even op de borst kloppen) dat ik mijn paarden goed hou (hopelijk denken zij er net zo over). Veel wei, veel groepsverband. Maar een ander zal misschien wel denken "wat 'n gedoe daar". Dat hou je toch.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:46

lielle: ooh oke Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:48

chevax schreef:
Hoeveel van de mensen die zo sterk reageren op anderen hebben nu eigenlijk al eens écht de stoute schoenen aangetrokken en zijn "in real life" gaan protesteren bij mensen die hun paarden op een verkeerde manier houden? Dát zet dan volgens mij meer zoden aan de dijk dan een discussie op Bokt.

Tja, ik zeg wel eens wat bij ons op stal, hoor, maar ik kan me nou eenmaal geen ruzie veroorloven. Ik heb het in elk geval voor elkaar, dat ik vaak de paarden buiten in de paddock zet, als de eigenaren geen tijd hebben. Anders staan ze te lang binnen, dus ik heb mezelf maar aangeboden het te doen, omdat ik dat niet vind kunnen.
Verder klagen hier op bokt zoveel mensen over van alles, zonder dat ze er in real life iets aan doen. Zo gaat dat nou eenmaal op internet.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:53

De kleigronden zijn momenteel te drassig om paarden op te zetten. Hoe is het met de 24 uursweitjes? Ook als ze in de kleigronden zitten? Staat er nog genoeg gras op zodat de paarden uren kunnen blijven lopen en kunnen blijven eten? Want het zou toch kunnen zijn dat ze ook uren in een hoekje staan? Maar dat is toch slecht?

Dus de paarden die nu niet op de wei kunnen of op een wei staan maar alles kapot hebben gelopen, zijn dus eigenlijk nu aan het kwijnen?

Arno jij vind dat een paard geen uren op een trailer kan staan of uren gereden kan worden omdat hij dan niet kan eten, maar hoe zit het met de kapotgelopen weilanden en de paarden moeten bijgevoerd worden met hooi/kuil dat hebben ze binnen een uurtje op en dan staan ze weer in dat hoekje, ze komen dan toch beweging te kort en eten te kort omdat die maag en darmen leeg zijn totdat ze weer gevoerd worden?

Dus eigenlijk ben ik fout als ik bepaal wanneer er gereden wordt omdat ik dan eventueel zijn eten verstoor of zijn rust verstoor, dan zou ik eigenlijk gewoon niet moeten rijden en dat is misschien ook wel waar, want dat is ook iets wat niet deugd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:54

Nadya schreef:
chevax schreef:

Tja, ik zeg wel eens wat bij ons op stal, hoor, maar ik kan me nou eenmaal geen ruzie veroorloven. Ik heb het in elk geval voor elkaar, dat ik vaak de paarden buiten in de paddock zet, als de eigenaren geen tijd hebben. Anders staan ze te lang binnen, dus ik heb mezelf maar aangeboden het te doen, omdat ik dat niet vind kunnen.
Verder klagen hier op bokt zoveel mensen over van alles, zonder dat ze er in real life iets aan doen. Zo gaat dat nou eenmaal op internet.... Knipoog

Dat veroorzaakt idd ruzie en dan zie ik al weer de bui hangen dat je verzocht wordt weg te gaan en idd dat kunnen we ons niet verooloven want waar moet dat beest dan weer op stel en sprong naar toe??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:55

@ Lielle, ik begrijp je wel, hoor. Ieder zijn ding en gelukkig zijn we ook allemaal anders. Zolang onze paarden maar goed verzorgd worden en ook zoveel mogelijk 'paard' mogen zijn naast de prestaties (dus lekker bij elkaar in het land, veel sociaal contact, veel bewegen e.d.).

Ik heb mijn paard voor mijn eigen ontspanning en hobby en wil hem zelf een zo'n fijn en paardvriendelijk mogelijke start in het leven geven. Hij is nog oningereden, nog lekker jong en puberaal, dus ik heb nog doelen zat de komende tijd. Zowel voor hem als voor mezelf, maar niet in wedstrijdverband.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:59

In mijn ervaring is het gewoon altijd schipperen en goed nadenken en puzzelen. Wat jij zegt Russel, over de weides die nu te nat zijn, daar heb ik dus enorm veel last mee. Paarden kunnen niet op de wei. Dus gaan ze de bak in. Maar dan kunnen ze niet 24/24 eten én ze kunnen ook niet allemaal bij elkaar staan ivm rangorde. Dus naast het werk gaat er bij een boel tijd zitten in "het verplaatsen van de paarden". Maar goed, dat doen we naar beste kunnen en ik heb het idee dat we wel goed zijn voor onze paarden. Maar nogmaals, een ander zal daar weer heel anders over denken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:00

russel schreef:
Dat veroorzaakt idd ruzie en dan zie ik al weer de bui hangen dat je verzocht wordt weg te gaan en idd dat kunnen we ons niet verooloven want waar moet dat beest dan weer op stel en sprong naar toe??

Ik probeer bepaalde dingen zelf te verbeteren bij de stalpaarden, voor zover mogelijk (het zijn mijn paarden natuurlijk niet). Mijn eigen paard staat daar in een prachtig natuurgebied, zo'n mooi stuk grond vind ik nergens voor hem. Verder zijn de staleigenaren heel erg aardig voor ons. En verhuizen is erg stressvol voor een paard, zeker de mijne. Hij voelt zich helemaal thuis daar in de kudde. Dat ga ik hem echt niet afnemen, door ruzie te maken en op te stappen. En volgens mij, is er overal wel wat..... Straks in het voorjaar, als ze allemaal weer lekker buiten staan, voel ik me wel weer wat beter over de paarden bij ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:05

Nou precies, hier zakt hij tot zijn kogels in de klei, heel begrijpelijk dat hij niet de wei op mag. Dan maar in de paddock, maar dat is ook maar een uurtje of zo. Idd gaat hij rollen even een paar minuten rondstappen en dan in het hoekje op 3 benen. Ik heb dan laat maar staan, de staleigenaresse zegt dan, als ik kom kijken, komt hij naar mij toe, hij staat best graag op stal. Heel goed bedoeld, ze voert 4 x per dag, maar je moet toch wat?

Je kunt het nooit 100% goed doen en een ideale manier creeeren, maar laten we eerlijk zijn, in het wild is het ook nooit ideaal. Dan mijn lummeltje, in de rangorde die hij altijd krijgt, was hij waarschijnlijk geen 14 geworden Haha! Haha! , zeker in wintertijden met weinig aanbod van voer en water in een grote kudde, had mannetje lief of al kreupel getrapt geweest en opgegeten of verhongerd en verzwakt. Ach gut

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:09

russel schreef:
De kleigronden zijn momenteel te drassig om paarden op te zetten. Hoe is het met de 24 uursweitjes? Ook als ze in de kleigronden zitten? Staat er nog genoeg gras op zodat de paarden uren kunnen blijven lopen en kunnen blijven eten? Want het zou toch kunnen zijn dat ze ook uren in een hoekje staan? Maar dat is toch slecht?

Dus de paarden die nu niet op de wei kunnen of op een wei staan maar alles kapot hebben gelopen, zijn dus eigenlijk nu aan het kwijnen?

Arno jij vind dat een paard geen uren op een trailer kan staan of uren gereden kan worden omdat hij dan niet kan eten, maar hoe zit het met de kapotgelopen weilanden en de paarden moeten bijgevoerd worden met hooi/kuil dat hebben ze binnen een uurtje op en dan staan ze weer in dat hoekje, ze komen dan toch beweging te kort en eten te kort omdat die maag en darmen leeg zijn totdat ze weer gevoerd worden?

Dus eigenlijk ben ik fout als ik bepaal wanneer er gereden wordt omdat ik dan eventueel zijn eten verstoor of zijn rust verstoor, dan zou ik eigenlijk gewoon niet moeten rijden en dat is misschien ook wel waar, want dat is ook iets wat niet deugd.

Bij ons staan ze op veengrond en dat is ook gauw stukgetrapt. Maar het is zo'n groot stuk, ze kunnen alle kanten op. Toch kiezen ze er nu voor om vooraan te blijven staan (scheelt mij weer meer dan 1 km lopen Haha! ) Wij gooien vaak zand over de modder heen, zodat ze bij de voerbakken droog staan. De paarden die buiten staan (waaronder de mijne) geven me niet bepaald het idee dat ze aan het wegkwijnen zijn. Die van mij liep net te rennen, te spelen en te bokken met een weidegenootje, dus niet echt 'zielig'. Hij is dol op rollen in de modder en is dus meer zwart dan de wildkleur die 'ie van nature heeft. Achteraan staat nog genoeg gras, maar ze krijgen de hele dag kuilgras aangevuld (vandaar dat lekker vooraan blijven staan natuurlijk). Mijn paard staat alleen stil als 'ie rust of graast, verder beweegt hij de hele dag. Jong en speels, he. Ik moet er niet aan denken dat hij op stal zou staan, dat is echt niets voor hem.

En het fijne is, dat als ik kom hij meteen naar me toe wandelt of rent. Dus ik verstoor zijn rust of eten niet, hij stopt daar zelf mee, zodra hij me ziet. Ik hoef me daar dus geen zorgen over te maken. Clown Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:12

Citaat:
maar hoe zit het met de kapotgelopen weilanden en de paarden moeten bijgevoerd worden met hooi/kuil dat hebben ze binnen een uurtje op en dan staan ze weer in dat hoekje, ze komen dan toch beweging te kort en eten te kort ..........................

Mee eens

In Nederland zul je nu nog maar bar weinig weilanden vinden waar de paarden nog voldoende voeding vanaf kunnen halen in combinatie met genoeg beweging.
Onze paarden gaan op het moment om 11 uur naar buiten om vervolgens om 4 uur weer naar binnen te komen. Ze staan op een groot weiland (zandgrond) wat voorin helemaal kapot gelopen is en achterin de nodige gaten en blubber bevat in combinatie met gras.
Geloof me maar dat die paarden nu vooral voorin elkaar een beetje staan te pesten. Die hebben niet eens zin om 'helemaal naar achter' te lopen om (heel natuurlijk) gras te gaan eten.
Als ze op stal staan krijgen ze een flinke bult voordroog en kunnen ze de rest van de tijd stro knabbelen. Beide niet ideaal als je je paard zo gezond mogelijk wil houden maar we moeten het er maar mee doen tot het voorjaar. Dan kunnen ze weer hele dagen grazen, wandelen en spelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:14

pol013 schreef:
Citaat:
maar hoe zit het met de kapotgelopen weilanden en de paarden moeten bijgevoerd worden met hooi/kuil dat hebben ze binnen een uurtje op en dan staan ze weer in dat hoekje, ze komen dan toch beweging te kort en eten te kort ..........................

Mee eens

In Nederland zul je nu nog maar bar weinig weilanden vinden waar de paarden nog voldoende voeding vanaf kunnen halen in combinatie met genoeg beweging.

Ik zou zeggen; kom maar eens bij ons kijken dan...... Clown Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:16

Nadya schreef:
[

Ik zou zeggen; kom maar eens bij ons kijken dan...... Clown Knipoog

Hahaha, maar we wonen niet allemaal bij jouw om de hoek. En niet iedereen gaat verhuizen voor een paard..... Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:18

Jammer, want het leek me wel gezellig Clown Haha! Haha!

Echt, mijn paard en velen hier in de buurt staan echt prima buiten, hoor. Het kan dus echt wel, maar ja, het ligt natuurlijk aan diverse factoren (grond, samenstelling kudde, goed bijvoeren e.d.). Maar goed, dit is wel erg off topic allemaal, geloof ik.... Knipoog

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:20

Hier lopen ze gelukkig nog graag helemaal naar achteren om wat sprietjes gras te zoeken tussen de modder. Maar voldoende voer kunnen ze daar niet meer uit halen, daarom ligt er voor (op stenen) altijd voldoende goed hooi voor ze.

@ Arno: Verder snap ik niet hoe er in het begin van de discussie gezegd wordt dat er tijdens de lezing over voer werd verteld dat sportpaarden helemaal geen krachtvoer nodig hebben, waarna er later als reden waarom er niet aan sport gedaan wordt opgegeven wordt dat je geen krachtvoer wilt gaan geven Blond Niemand probeert iemand anders op te dringen om in de sport te gaan, maar die lezingen gingen toch over sportpaarden?

En ik ben zeer benieuwd hoe iedereen het welzijn van zijn paarden af denkt te kunnen lezen? En met name hoe Arno dat doet, aangezien volgens hem een glanzende vacht en een 'happy' uitstraling niks zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:22

Wij gaan dus wel verhuizen en heb al aangegeven om eerst maar eens te kijken wat voor grond het is waar we willen gaan staan. Had al zo iets van veengrond, hahaha, ik kom nl oorspronkelijk vanuit een gebied met veengrond en was dus zandgrond niet gewend, vind het een ramp, maar klei is wel lekker voedzaam en alles groeit als een tiet, maar als het te droog is of te nat is het ook niks als je paarden hebt....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:25

russel schreef:
Wij gaan dus wel verhuizen en heb al aangegeven om eerst maar eens te kijken wat voor grond het is waar we willen gaan staan. Had al zo iets van veengrond, hahaha, ik kom nl oorspronkelijk vanuit een gebied met veengrond en was dus zandgrond niet gewend, vind het een ramp, maar klei is wel lekker voedzaam en alles groeit als een tiet, maar als het te droog is of te nat is het ook niks als je paarden hebt....

Helaas wordt het de komende jaren of te droog of te nat, volgens de klimaatdeskundigen, dus toch maar geen klei dan Knipoog
Hier groeit ook alles prima, hoor, zeker straks in het voorjaar. Ik wil nooit meer verhuizen (woon in de buurt van 't Gooi), dus moet het er maar mee doen. Haha!
Succes met rondkijken!!

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:34

[quote]
Voeding
Gebitsverzorging
Huisvesting sportpaarden

Training met hartslagmeter
Fysiotherapie
Trainingsopbouw sportpaard na blessure

Wat is nou het verschil tussen de twee groepen? Waren komen mensen wel naar die laatste lezingen?
Om deze reden: ze willen alleen betere prestaties van het paard, maar het welzijn van het paard, daar is geen aandacht voor. Dom natuurlijk, want een paard met een beter welzijn zal ook beter presteren, maar zo ver denken veel mensen blijkbaar niet. Het zou ook wel triest zijn als dat de enige reden is dat mensen eindelijk eens naar het welzijn van hun paard gaan kijken.

Beste Arno,
Wat een rare vergelijking heb je gemaakt. Bovenstaande lezingen gaan allen over het welzijn van paarden. Naar mijn inzien gaan de eerste drie over de zeg maar basis-welzijns-behoeften en de laatste drie over 'wat kan ik nog meer doen aan het welzijn van mijn paard'. In plaats dat je nou aankomt met interessante ideeën die je hebt opgedaan tijdens het bijwonen van deze lezingen.... nu ben je bij voorbaat mensen aan het veroordelen. Je weet niet eens hoe de mensen die de, in jouw ogen, foute lezingen hebben bijgewoond, hun paarden houden. Echt te dom voor woorden. Hoop dat een paar andere mensen op dit formum zich ook aangesproken voelen.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:40

Craignethan schreef:

En ik ben zeer benieuwd hoe iedereen het welzijn van zijn paarden af denkt te kunnen lezen? En met name hoe Arno dat doet, aangezien volgens hem een glanzende vacht en een 'happy' uitstraling niks zegt.

Als mijn paard de hele dag in het land speelt en rolt samen met zijn weidegenootjes, alle vrijheid heeft, goed te eten krijgt (hele dag door), totaal geen gezondheidsklachten heeft, een dikke, glanzende vacht heeft, nieuwsgierig is, graag met me op stap gaat, mentaal goed overkomt en heel graag bij me is, lijkt het me dat hij fysiek en mentaal gezond is. Of niet? Ik zie aan hem een heel groot verschil met de paarden, die bij ons binnen staan. Nou heb ik ook een stralend paardje, hoor..... Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:43

Tja Cerize ik had ook al een poging gedaan weer wat rede in de discussie te brengen, maar blijkbaar willen mensen alkaar liever afkatten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:50

Waar worden mensen afgekat dan op de laatste pagina's?