chevax schreef:@Nadya: ik ben zelf een echte recreatieruiter en rijd geen wedstrijden. Ik kan er wel van genieten als ik wedstrijden kijk en daar een bepaalde mate van africhting zie, erg knap. Aan de andere kant kan ik er ook van genieten als mijn monsters allemaal tegelijk in de modder rollen (want zakt de één door de knietjes dan volgen de anderen ook, net een rij dominostenen). Maar vaak gaan mensen er al vanuit dat de ene groep per definitie minder om zijn paard geeft dan de andere, alleen omdat ze op een andere manier met hun paarden omgaan. Ook wordt er vaak gedacht dat als je maar zegt dat je recreant bent, dat het dan wel goed zit. Maar imo kan een onwetende recreatieruiter nog altijd meer verpesten dan een ambitieuze wedstrijdruiter. Dit maar even om aan te geven dat het zo moeilijk is om te zeggen "die groep doet het goed" en "die groep doet het fout". Het verschilt van mens tot mens en van paard tot paard.
Mijn paard staat op het landgoed van mensen die fanatiek wedstrijden doen. Er staan ook veel recreatiepaarden en -pony's, ook van de eigenaren. Ik zit middenin beiden groepen, als je het wilt verdelen in 'twee kampen' (en dan ben ik nog een buitenbeentje met mijn freestyling/centered riding en andere NH methodes
). Er komen ook veel wedstrijdmensen oefenen van 'buiten' bij ons. Ik kijk vrijwel nooit naar wedstrijden, het is mijn ding niet, heb er vrijwel niets mee. Vroeger wel, tegenwoordig niet meer. Omdat ik toevallig een andere kant uitgegaan ben, anders naar paarden ben gaan kijken. Ik geloof niet zozeer dat de 'wedstrijdmensen' mij minder goed voor mijn paard vinden zorgen, maar qua omgang, dat stuk begrijpen ze helemaal niet. Dat leer je ook niet op de manege (helaas).
Als ik onder het kopje 'recreatieruiter' val, wil dat niet zeggen dat ik onwetend ben, hoor. Dat is natuurlijk onzin. Ik leer elke dag weer meer, maar durf wel te zeggen dat ik weet waar ik mee bezig ben. Het verschilt inderdaad van mens tot mens, maar ik geloof niet dat een ander paard ongelukkig zou zijn op de wijze waarop ik mijn eigen paard hou. Dat maak je me echt niet wijs. De wedstrijdpaarden bij ons staan zomers (was het maar mei, dan mogen ze weer) heerlijk buiten, hoor, en die vermaken zich prima met elkaar.

Niemand probeert iemand anders op te dringen om in de sport te gaan, maar die lezingen gingen toch over sportpaarden?