Ergenis B ruiters

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Ergenis B ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:13

Dat geld voor elk paard of wat voor dier dan ook. Lachen
Mijn fries is echt heel braaf, maar toch heb ik er geen bijrijder voor kunnen vinden die met haar klikte.
Ik had een advertentie op Marktplaats dat ik een goeie ervaren amazone zocht voor mijn temperamentvolle fries.
Ik heb eigenlijk voornamelijk reacties gekregen van mensen die al 3 tot 8 jaar op de manege reden en het wel wilden 'proberen', omdat friezen over het algemeen toch wat rustiger zijn...
Had ik er dus ook nog duidelijk bij gezet TEMPERAMENTVOLLE fries en ERVAREN amazone. Zucht... Dromen

Ik had al een bijrijder van de manege af gehad, en dat was bepaald geen succes op mijn fries en ook niet op het Gelders achtige paard dat ik had.
Zelfs de braafste paarden zijn makkelijk te verpesten inderdaad. Zulke stuntels kom je zo nu en dan tegen in de B..., maar gelukkig is lang niet iedereen zo die in de B rijdt!!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:29

Yvonnelind schreef:
Zou je de volgende keer even wat genuanceerder willen lezen en antwoorden..?
Jouw reactie slaat zo nergens op. Ik gebruik woorden als 'vaak' en 'zouden' en niet 'alleen' zus of zo alsof het vaststaande feiten zijn.

Dit woorden heb ik heus wel zien staan hoor, ik kan pirma lezen Knipoog Maar dan ben ik het er nog niet mee eens. Jij doet het overkomen alsof er een aantal jaren geleden 'vaak' slechte ruiters op Friezen reden en die rijden nu 'vaak' op Gelderse types. Hoe kom je daar bij? Heb je daar onderzoek naar gedaan of ga je alleen af op wat jij op wedstrijden ziet en wat volgens jou dan een slechte ruiter is? Ik wil er alleen maar mee zeggen, dat je op ieder ras slechte en goede ruiters zult zien. Het klopt imo absoluut niet, dat er vaker slechtere ruites op Friezen zitten, dus mijn reactie slaat wel degelijk ergens op!! Op míjn mening namelijk!!

Citaat:
Dat jij je kennelijk aangesproken voelt is heel jammer en niet de bedoeling. Het gaat over niemand persoonlijk.

Oh ik vat het absoluut niet persoonlijk op hoor. Maar ik hoor gewoon van alle kanten altijd vooroordelen over Friezen en daar zal ik dan ook altijd tegenin gaan. Er moet toch iemand voor die geweldige zwarte parels opkomen Haha!

Ik ben het er overigens wel mee eens, dat veel Friezen over het algemeen iets koeler in het hoofd zijn. Mijn Fries is ook heel braaf, maar dat wil niet zeggen dat er daarom slechtere ruiters op zouden zitten. Dat was het punt waar ik over viel Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:01

koele friezen... dan hebben jullie die Friezen van Ted Kop Janssen zeker nog niet in de baan gehad...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:53

ik heb na zaterdag gemerkt dat het niet alleen B ruiters zijn. maar net zo goed M1 ruiters! paaden die niet eens fatsoenlijk aan de teugel liepen. of aan de teugel. maar noem je dat aan de teugel of is dt niet gewoon kop omlaag rijden? en ze kunnen igg niks met een zweep. omdat ze daar niet mee mogen rijden. maar ik hoorde het zadel gewoon klepperen. van de hoeveelheid drijven. nou serieus. je verwacht in de m1 ook een paard aan je been! het leek nergens naar. sommige oefeningen waren igg wel moeilijk. maar hoe de proeven werden afgewerkt! dat vond ik ook nergens op lijken. en met hun handen werkte ze de pony's continu tegen. en vaak zaten ze scheef. waren ze te groot voro hun popny. en dan hadden ze al niet eens een goeie zit. en persoonlijk vind ik dat nogal slecht voor zo'n pony. maar dit is vaak onbewust rijden. maar ik heb zoiets, als ik in deM1 rijd. wil i kdat mijn paard geniet van het rijden. en dat ik zit op hem. en daar moet ie geen last van ehbben!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:13

amondi schreef:
koele friezen... dan hebben jullie die Friezen van Ted Kop Janssen zeker nog niet in de baan gehad...

In mijn eerdere reactie op de vorige pagina, heb ik al gezegd dat ik genoeg Friezen ken, waar je absoluut geen beginner op kan zetten. Even beter lezen Knipoog
Ik zeg dat het over het algemeen mijn ervaring is, dat Friezen koeler in het hoofd zijn. Daarmee bedoel ik niet dat ze allemaal makkelijk te rijden zijn, ik bedoel meer in de omgang.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:33

Hmmm... op dit moment is mijn fries een stuk minder koel als mijn KWPN-er (mv.. Jazz). haha.
Volgens mij doe jij ook aan vooroordelen hoor Mexx!
Een matige ruiter vindt ik iemand die zijn paard opwat voor manier dan ook pijn doet (overmatig zweep,spoor en hand gebruik). Die zie je in alle klassen terug. Heeft vaak ook te maken met slechte instructeurs. Dat is inderdaad wel een ergernis, maar niet alleen in de B.
Je hebt ook ruiters die niet met het paard klikken. Dat zijn niet altijd slechte ruiters, maar halen toch erg weinig punten in de B en blijven vaak in de lagere klassen hangen. Met een paard wat beter zou passen bij de persoonlijkheid van de ruiter zouden ze wél punten rijden (geldt vaak ook voor het paard, heeft vaak ook meer potentie bij een ruiter met een passende persoonlijkheid). Dan is het maar net hoe belangrijk dressuur en wedstrijdrijden voor je is. Als het belangrijk is, ga je een ander paard zoeken, en anders accepteer je het dat je misschien niet ver komt in de sport en blijf je lekker recreatief (wedstrijden) rijden. Daar kan ik me niet aan ergeren hoor, al vindt ik het wel jammer.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:34

Yvonnelind schreef:
Hmmm... op dit moment is mijn fries een stuk minder koel als mijn KWPN-er (mv.. Jazz). haha.
Volgens mij doe jij ook aan vooroordelen hoor Mexx!

Neehoor, geen vooroordelen. Als je goed leest staat er duidelijk dat het mijn ervaring is, dat veel Friezen in de omgang koeler in het hoofd zijn. Ik zeg absoluut niet dat dat bij allemaal geldt en zeker niet dat dat voor het rijden geldt!! Bij ons op stal staan 15 Friezen en die zijn allemaal heel makkelijk in de omgang, die Friezen heb ik dus als voorbeeld. Maar ze zijn absoluut niet alle 15 makkelijk te rijden!! Maar goed, dat is een eindeloze discussie Knipoog

Citaat:
Je hebt ook ruiters die niet met het paard klikken. Dat zijn niet altijd slechte ruiters, maar halen toch erg weinig punten in de B en blijven vaak in de lagere klassen hangen. Met een paard wat beter zou passen bij de persoonlijkheid van de ruiter zouden ze wél punten rijden (geldt vaak ook voor het paard, heeft vaak ook meer potentie bij een ruiter met een passende persoonlijkheid). Dan is het maar net hoe belangrijk dressuur en wedstrijdrijden voor je is. Als het belangrijk is, ga je een ander paard zoeken, en anders accepteer je het dat je misschien niet ver komt in de sport en blijf je lekker recreatief (wedstrijden) rijden. Daar kan ik me niet aan ergeren hoor, al vindt ik het wel jammer.

Hmm, ik zit al tijden in de B en heb nog maar 1 winstpunt. Jij vindt het dan dus jammer dat ik mijn paard houd? Sommige mensen verkopen heel makkelijk hun paard, maar ik kijk daar heel anders tegen aan. Ik ben helemaal gek op Troef en ze gaat absoluut niet weg!! Zelfs al zouden we de rest van ons leven geen winstpunt meer halen. Ik vind de band die ik met mijn paard heb en de liefde die ik van haar krijg en voor haar voel, belangrijker dan presteren op wedstrijden. Dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik vind het raar dat jij het dan jammer vindt, dat zo iemand als ik geen ander paard koopt.... Als ik daar nou blij mee ben, waarom is dat dan in jouw ogen jammer?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:03

Nee, ik vind het jammer dat die mensen niet meer winstpunten rijden. Sneu ook, omdat ze zo dol zijn op het paard, heel graag willen en er veel tijd in steken.

Knap van je dat je mijn woorden altijd zo lekker uit het verband weet te trekken en naar je toe weet te halen. Heb ik je naam genoemd soms??

Ga nu maar op anderen reageren, want ik wordt hier een beetje moe van.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:10

Yvonnelind schreef:
Nee, ik vind het jammer dat die mensen niet meer winstpunten rijden. Sneu ook, omdat ze zo dol zijn op het paard, heel graag willen en er veel tijd in steken.

Knap van je dat je mijn woorden altijd zo lekker uit het verband weet te trekken en naar je toe weet te halen. Heb ik je naam genoemd soms??

Ga nu maar op anderen reageren, want ik wordt hier een beetje moe van.

Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat ik je woorden uit verband trek? Je hebt het in het algemeen over mensen die met hun paard weinig winstpunten rijden en niet een ander paard nemen, dat je je daar niet aan ergert, maar het wel jammer vindt. Ik zit in exact dezelfde situatie die jij beschrijft, dus het heeft wel degelijk toepassing op mij. Dan mag ik die vraag toch wel stellen? Ik snap echt niet waarom je nu kwaad wordt...
Laatst bijgewerkt door Mexx op 28-08-06 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:14

Dames, zit en zwijg. Dit is een discussie over het gezaag en getrek, niet over het uit het verband rukken van woorden en elkaar van alles en nog wat beschuldigen.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:27

Natascha13 schreef:
Dames, zit en zwijg.

Ik zit al en ik was ook stil, aangezien ik aan het typen was Haha! Maar je hebt gelijk, we bespreken dit wel even verder via pb Knipoog

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:19

Oke, dank je Haha!

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:31

ik word binnenkort een B ruiter (over een tijd denk ik) maar hopelijk word ik niet gezien als een slechte Knipoog

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:33

Ik heb evne in je profiel gekeken, maar ziet er niet trekkerig uit, dus komt vast wel goed Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:35

Er zijn ook heel veel goeie B ruiters gelukkig (zonder trekken en schoppen bedoel ik) Knipoog

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:22

Yvonnelind schreef:
Er zijn ook heel veel goeie B ruiters gelukkig (zonder trekken en schoppen bedoel ik) Knipoog

Gelukkig wel!! Maar het kan ook een beetje de andere kant op gaan. Ik ben namelijk vaak weer net iets te lief en niet consequent genoeg, waardoor Troef soms gewoon een loopje met me neemt. Tja, daar krijg je natuurlijk ook geen winstpunten mee Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:42

Nee, maar daar kijk ik wel 100 keer liever naar eigenlijk. Lachen

sharonnie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:47

ik denk dat het bij iedere klasse wel gebeurd.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:49

en je moet ergens beginnen toch?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:54

Karoliefje_ schreef:
Ik was laatst met mijn tweeling zus mee op wedstrijd, en wat mij vooral opvalt is dat de B ruiters vaak grof rijden. trekken in mond zodat paard gaat steigeren, Bij sommige lijkt het alsof ze een half jaar rijden en bijna uit het zadel vallen. Paarden die naar beneden worden getrokken letterlijk en figuurlijk. Dit is toch geen rijden meer? Ik zal niet zeggen dat ik of mijn zus geweldige ruiters zijn. Maar zij had toch 190 en 203 punten, Als B ruiter vind ik nog niet dat je zó hoeft te rijden. En je ziet ook duidelijk welke ruiters winspunten hebben behaald en welke niet. En vooral bij de Friesen(jaa woon in Friesland) wordt er erg grof gereden. paarden worden stil gezet, flink gezaagt zodat ze met neus op hun borst lopen. een tempo dat of te hard of te zacht is. galop waarvan je kan zeggen dat het een middengalop is. Wat vinden jullie hier nou van?

Ik denk dat het niet alleen bij de B ruiters plaats vind, maar
netzo goed op hoger niveau. Het komt vaak voor, dat de
mensen die op het losrijterein op de grove manier rijden, in de
ring de punten toch krijgen.

Iedereen heeft een eigen stijl van rijden. Je kunt misschien
tegen bepaalde stijlen zijn. Maar ze worden toch toegepast,
en je kunt er neits tegen doen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:45

Ik ben dus wel begonnen met trek en zaag werk op mijn pony. Maar met dit paard hoef ik dat niet te doen.

Slecht, maarja ik had geen betere begeleiding.

Ook dan kom ik weer op GELD.

Maar het komt net zo goed in het L M Z voor. SOms zie ik daar nog erger getrek dan in de B.

lalizJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:02

Wat ik jammer vind is dat veel mensen zeuren over mensen in de B die hun paard nog niet 'voor elkaar' hebben. Er zijn genoeg ruiters die starten om ervaring op te doen, of om lerende beter te worden. Zelf start ik B op een manegepaard, reken maar dat dat een dubbele opgave is, maar als het dan eenmaal lukt is de voldoening des te groter.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:48

Lizzle schreef:
Wat ik jammer vind is dat veel mensen zeuren over mensen in de B die hun paard nog niet 'voor elkaar' hebben. Er zijn genoeg ruiters die starten om ervaring op te doen, of om lerende beter te worden. Zelf start ik B op een manegepaard, reken maar dat dat een dubbele opgave is, maar als het dan eenmaal lukt is de voldoening des te groter.

Klopt helemaal mee eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:14

Lizzle schreef:

Ik vind het ook onzin dat je in de B je paard al helemaal 'voor elkaar' zou moeten hebben. Het is toch niet voor niets de B.

Als ik zo rondkijk op het losrijterrein bij de wedstrijden waar ik rijd, vind ik het slechte rijden van de (B) ruiters best meevallen hoor!
Ik zie maar zelden een ruiter die echt zit te trekken en te plukken. Tuurlijk schrikt er wel eens een paard en wordt die even op rem getrokken, maar door laten denderen lijkt me ook niet zo'n goed idee.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:41

ik vind het ook wel meevallen. En daar komt nog eens bij. Dat B ruiters beginnend zijn. Die fouten maken. Terwijl Z ruiters toch behoren te weten dat trekken not done is.