De nieuwe proeven!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:24

ik heb ze nog niet geoefend heb in mei weer wedtrijd dus zie ik het een aantal dagen/weken van te voren wel

happy2014

Re: De nieuwe proeven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:14

www.dressuurproeven.nl

ik vind de nieuwe proeven moelijker! zeker de halve volte bij B doorzitten alvorens in galop aan te springen vind ik minder, mijn paard gooit nogal hoor op.. (in de B)

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:37

Ik had mijn eerste winstpunt in de B vandaag met mijn jonge paard. Ik vond niet bepaald dat het fantastisch ging, maar schijnbaar vond de jury dat ik het netjes deed met mijn vosje. Mijn 'groom' zei al dat het er veel netter uitzag dan dat ik meende te voelen en dat ik mopperde om niks. Ik moet mijn gevoel voor deze proeven wel weer wat ontwikkelen, dat blijkt.

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:34

Heb vandaag mijn eerste nieuwe proef gereden. Nr.9 van de L1. Vond proef zelf niet super gaan, hij kon losser, soepeler en vooral zijn aandacht meer bij mij houden. Maar blijkbaar zag het er dus ook beter uit dan het voelde met als resultaat 188 punten! En niet te vergeten, het laatste puntje wat we voor de L2 nodig hadden!

Wel vind ik deze L1 proef een beetje vervelend. Je moet vaak lichtrijden/doorzitten/lichtrijden op korte stukjes en er zitten bijna alleen maar wendingen naar links in.

Ik heb nog 2 wedstrijden (4 proeven) in de L1 voor ik overga naar de L2, zal me ook eens verdiepen in die proeven...

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:34

willem is 18 en de nieuwe proeven zijn absoluut een uitdaging
mijn instructrice denkt dat het met de nieuwe proeven juist beter zal gaan met de punten, omdat we een fijn beeld geven als we rijden, ookal is meneer voormijn gevoel stug en heb ik een week niet gereden, dan toch oogt hij nog heel fijn.

ze ziet mij zelfs nog L2 worden. dat is iets waar ik een half jaar geleden nog niet eens aan durfde te denken zo slecht liep hij toen.

helaas zal mijn debuut met de nieuwe proeven nog moeten wachten. heb het te druk met weekenddiensten dus heb mijn wedstrijd van de 23e af moeten melden.

en het beroerde is dat wij een hele zware bak hebben en ik niet eens de oefeningen fatsoenlijk kan oefenen(doorzitten is er een hel in) dus per 1 mei krijg ik weer een super bodem waar ik alles goed op kan voorbereiden.

jorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:35

ik ben heir een tijdje niet meer geweest maar ik had van het weekend onderlinge wedstrijd en ik ben nog geen eens m1 startgerechtigd ik heb pas 7 wp in de l2 maar het ging de laatste tijd zo goed dat ik dachh t ik ga gewoon m1 proberen en ik ben echt super tevreden met mijn puntne watn ik had 187 punten en dan had ik nog domme fouten gemaakt zoals verkeerd aanspringen wat ik nog nooit heb gedaan en ik kon niet halthouden omdat hij iets eng vond dus ook geen achterwaards goed laten zien dus ik heb nog heel wat punten laten vallen maar ik ben echt dik tevreden over mijn punten

maar nu heb ik aankomende zondag wedstrijd en ik zat net mijn proefje door te lezen en dan stond er B-E-F halve grote volte en daarbij enkele passen middengalop.
maar moet ik dan ook nog tussen E en F middengalop doen??

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:28

Wie weet welke L1 proefen je in mei moet rijden?
Alvast bedankt

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 05:52

9 en 10, maar dat staat in je boekje!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:42

unice_lover schreef:
ik ben heir een tijdje niet meer geweest maar ik had van het weekend onderlinge wedstrijd en ik ben nog geen eens m1 startgerechtigd ik heb pas 7 wp in de l2 maar het ging de laatste tijd zo goed dat ik dachh t ik ga gewoon m1 proberen en ik ben echt super tevreden met mijn puntne watn ik had 187 punten en dan had ik nog domme fouten gemaakt zoals verkeerd aanspringen wat ik nog nooit heb gedaan en ik kon niet halthouden omdat hij iets eng vond dus ook geen achterwaards goed laten zien dus ik heb nog heel wat punten laten vallen maar ik ben echt dik tevreden over mijn punten

maar nu heb ik aankomende zondag wedstrijd en ik zat net mijn proefje door te lezen en dan stond er B-E-F halve grote volte en daarbij enkele passen middengalop.
maar moet ik dan ook nog tussen E en F middengalop doen??

Enkele passen. Je mag zelf kiezen waar je dat doet

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:26

ik heb op zondag proef L2-13 uitgeprobeerd en ik vond echt meevallen!!

alleen wisselde me paard bij middengalop (RH) op de cxc grote volte en gelukkig kan ik weer terugwisselen

Evy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:00

Even een vraagje:

Ik ga zondag M1 starten met een paard én met een ander begin ik zondag in de B. Stel dat ik nu een winstpunt haal in de M1, mag ik dan de volgende wedstrijd met dat andere paard L1 starten, of moet ik dan de B uitrijden?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:13

ik denk dat je dan versneld mag promoveren, uiteindelijk ben je dan M geklasseerd.

iZZiDiZZi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:25

ik heb ongeveer het hele topic doorgelezen..maar er is me toch nog iets niet helemaal duidelijk...het gaat over de proef B 3..dit gedeelte:

12. E-B-E Grote volte, doorzitten
13. Op de volte tussen B en E Arbeidsgalop rechts aanspringen
14. E-B-E Grote volte
15. Tussen H en C Overgang arbeidsdraf
16. C-X Halve grote volte rechts
17. X-A Halve grote volte links
18. B-E-B Grote volte, doorzitten
19. Op de volte tussen E en B Arbeidsgalop links aanspringen
20. B-E-B Grote volte

Dat betekend toch dat je uiteindelijk maar 2 voltes E-B-E of B-E-B rijdt? dus eerst in principe een halve volte draf doorzitten dan in de volgende halve volte aanspringen..en dan een hele volte galoperen?

Evy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:18

Ja klopt

abcde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:08

i vind de nieuwe proeven drama,
in het l1: welke paard word er nu beter van door elke 5 meter te wisselen van doorzitten naar lichtrijden en andersom!
nau die van mij niet, anderhalve volte rijden zie i het nut ook niet van in en als de lezer het stukje van hetw ijken wil oplezen stikt die zowat in zijn eigen woorden,
m2: is duidelijk een stuk makkelijker alhoewel daar ook dingen inzitten waar ik van denk wie heeft dit verzonnen:

arbeidstap dan bij e of b aangaloperen = dit doe je toch meestal vanuit verzamelde stap om het paard er vanachter goed bij te hebben ??
het is nu travers of schouderbinnenwaarts reden ?? in het m1 zit ook sb en in het z zit nu sb, travers, en appyeren????

nau goed zondag mijn debuut met de nieuwe proeven maar ik ijk er niet echt naar ui moet ik zeggen

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:02

Ik heb afgelopen maandag proef vijf en zes gereden van de B en ik vind deze proeven eigenlijk veel fijner. Het loopt allemaal vlotter door en ook vind ik het prettig dat je bij binnenkomst niet hoeft te groeten, maar meteen door kunt hobbelen.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:28

Mijn dochter rijdt met haar B pony proef 1 of 2 en dan moet ze na het groeten de rijbaan verlaten, er wordt niet aangegeven over welke bordjes, dus mag ze dan zelf weten welke kant ze op rijdt?

Ik vind het best een pittig proefje trouwens voor de beginnende kinderen, zoals ook de hals laten strekken op de grote volte in draf!

mickey1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 15:48

@Sokkebok: na het groeten als de proef is afgelopen mag je gewoon omdraaien en de rijbaan verlaten. Het netste is om nog even 2 meter of zo door te rijden en dan om te keren. Zelf keer ik altijd rechtsom.

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 07:44

ik vind het heel moeilijk
dan hoor je k a f en dan dat
ik ga helemaal in de war
moet er dus nog ff aan wennen hihih

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 07:56

Dat is heel simpel op te lossen door thuis de proef alvast te leren, op het paard en uit het boekje. Gewoon een bak tekenen op een stuk papier, proef oplezen en met je vinger de figuren rijden.

Ik heb vroeger wel met lego een hele wedstrijdbaan gemaakt inclusief jury, kon Saskia lekker oefenen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:26

Gisteren B proef voorgelezen bij een vriendin van me. Ze rijdt met een pony tussen de paarden, moet het écht hebben van correct rijden en kan zich geen fout veroorloven want het is best wel een beetje een krabbelpony, wat overbouwd en moeite met verruimingen. Heb er met losrijden echt op gehamerd dat ze gewoon lekker met een stille hand en het neusje eraan de proef door moest rijden en dat ze overal rúim de tijd voor had. Dus echt duidelijk gemarkeerd de overgangen rijden, wil je bijv. aangalopperen en merk je dat 'ie eerst versnelt weer terugnemen en opnieuw doen, tijd zat.

Wierp zijn vruchten af, 3e met 183 punten en een héle blije vriendin! Veel 6-en zoals we gewend zijn, maar toch wat 7-ens voor oa enkele overgangen en de voltes in galop, en onderin heeft ze ook nog punten gescoord. Verder de gebruikelijke 5-en voor de middendraf en nog wat andere terechte 5-en.

Ik moet zeggen, super proeven hoor! Vooral zo in de B, het is echt weer Basis op deze manier, laat maar zien dat je netjes rond kan sturen en dat je paard braaf aan de hulpen staat, maar er is genoeg tijd om een 'miscommunicatie' te verbeteren, en zó hoort het in de B!

demi_eros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:36

Ik vind ze erg leuk, is weer eens wat anders
Oke, ik rijd nog maar B, maar die vind ik al erg leuk
Nee, niets op aan te emrken eigenlijk, ow toch wel, er is 1 stukje waar je heel veel tegelijk moet voorlezen, arme voorlezer

mickey1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:28

Vandaag ook mijn eerste 'nieuwe' wedstrijd gehad.
Was op zich wel tevreden, alleen zagen veel dingen er rommelig uit doordat ik vast bleef zitten aan de bakrand, Mickey plakt altijd zo erg zeg maar en ik wil hem wel terugduwen met mijn been, maar dat gaat niet als je tegen de bakrand zit.. Goed, het is mijn eigen fout, maar ik heb toch een hekel aan die bakrand Hij zit veel te dicht op de hoefslag en mensen met lange benen zoals ik komen er steeds in vast te zitten
Maar uiteindelijk werd ik 4e met 187 punten
Winstpuntje dus, ik geloof nu mijn 3e in de L.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:20

Zo, ik heb ook eens de nieuwe proeven gereden..

Met m'n fjordje had ik m'n debuut bij de B paarden. En we werden 2 keer 1ste met 199 en 201 punten!!
Ik vind de proeven dus érg goed te doen

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:03

Vandaag ook mijn eerste "ontgroening" gehad bij de nieuwe proeven van de L1.
Vond zelf niet zo heel goed gaan, vond het ook maar raar om zo te beginnen....
Maar de jury was wel heel te vreden over hoe ik reed. Ik had 191 en 197 punten.
Vind wel goed dat er zo op de overgangen gehamerd wordt.... Alleen wat niet echt prettig is, het lichtrijden en weer doorzitten...