Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:04

CGJ12 schreef:
Daarom vind ik het ook zo jammer dat de "amateurs" in deze discussie zo afgeven op die brood-ruiters. Die ruiters moeten wél hun boterham verdienen met rijden, en kunnen niet zoals vele "penny-bokkers" hier een beetje de hele dag op kantoor via Bokt lopen af te geven op die semi-profs......... terwijl het salaris vanzelf weer gestort wordt........

Een ander het brood uit de mond stoten heb ik nooit netjes gevonden.

Doet me denken aan broodfokkers in de honden- en kattenwereld. Krijg ik een erg nare smaak van in mijn mond.
Bovendien vind ik dat je erg denegrerend doet over de amateur die gewoon voor zijn plezier rijdt.

Ook een 'broodruiter' zou het beste met zijn dieren voor moeten hebben en niet met zijn portemonee.
Ja ik weet het, ik ben naïef, geeft niet. Verandert niets aan het feit dat het zo zou moeten zijn.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:16

ranna schreef:
Ook een 'broodruiter' zou het beste met zijn dieren voor moeten hebben en niet met zijn portemonee.
Ja ik weet het, ik ben naïef, geeft niet. Verandert niets aan het feit dat het zo zou moeten zijn.

Dus volgens jou, zoals het er nu staat, hebben broodruiters níet het beste met hun paarden voor?
Reken maar dat bij een béétje goede 'broodruiter' de paarden er doorgaans beter en tip-top verzorgd opstaan dan bij veel amateurs. Als ze klanten over de vloer krijgen en de paarden zien er slecht uit, of je kan aan de paarden merken dat ze slecht behandelt worden, dan zij je klanten al snel weg hoor

Plus dat in mijn ogen íedereen die dieren houdt het beste met zijn of haar paard voor moet hebben. Daar heeft het feit of je er wel of geen geld mee moet verdienen niks mee te maken.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:12

Bettine schreef:
Plus dat in mijn ogen íedereen die dieren houdt het beste met zijn of haar paard voor moet hebben. Daar heeft het feit of je er wel of geen geld mee moet verdienen niks mee te maken.

Dat bedoel ik dus ook. En daarop reageer ik hier.

Citaat:
Als 7-jarige netjes geschoold paard mét wissels kán hij later 50 opbrengen (mag ie NIKS mankeren en geen EVA hebben)
Als 8-jarige wellicht 40
Als 9-jarige 30
Als 10-jarige 10.
Als 12-jarige 7,5
Elk jaar dat ie VROEGER op Z-niveau loopt en wisseltjes springt levert minder verlies op.

Het is trouwens maar een paard hoor.............

Als bovenstaande quote is hoe broodrijders ermee omgaan is dat allesbehalve het nastreven van een goede gezondheid en lange levensduur voor het paard.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:56

ranna schreef:
Als bovenstaande quote is hoe broodrijders ermee omgaan is dat allesbehalve het nastreven van een goede gezondheid en lange levensduur voor het paard.

Wat is er mis met het verkopen van je paard op de prijstechnisch gezien beste leeftijd?

Ik denk dat een paard van de gemiddelde "broodrijder" gezonder is dan het paard van de gemiddelde "recreant", bij wie een paard dagelijks talloze rondjes op de voorhand door de bak moet sjouwen...

Het paard komt vervolgens terecht bij een een of andere rijke mevrouw in Amerika op een prachtige privestal in een superdeluxedechique box, waar een groom het paard dagelijks in de paddock zet, er mee gaat grazen en het dier vertroetelt. Een instructeur rijdt het paard een paar keer per week om het in vorm te houden, een fysio houdt hem lekker soepel en de rijke mevrouw maakt er af en toe de blitz mee op een show, waar ze het paard op 1st level uitbrengt... Je paard kan het een stuk slechter treffen.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:12

Gezien het topic hebben we het hier over het al dan niet te snel paarden uitbrengen in bepaalde klasses dan lichamelijk of geestelijk gezond voor hen is.
Het is dan ook met dit in gedachten dat ik mijn reactie schreef. Ik heb het er nergens over dat iemand zijn paard niet mag verkopen op de 'prijstechnisch gezien beste leeftijd'.
Aansluitend op dit topic gaat het erom dat de paarden te snel naar een niveau worden toegereden omdat er dan zoveel mogelijk aan te verdienen zou zijn. Dát is niet hoe ik met mijn paard om wil gaan en hoe ook een broodrijder er in mijn ogen niet mee om zou moeten willen gaan *zucht*.

Het zou prettig zijn als me geen dingen in de mond gelegd werden die ik niet heb beweerd.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:36

KarinvdM schreef:
ranna schreef:

Wat is er mis met het verkopen van je paard op de prijstechnisch gezien beste leeftijd?

Ik denk dat een paard van de gemiddelde "broodrijder" gezonder is dan het paard van de gemiddelde "recreant", bij wie een paard dagelijks talloze rondjes op de voorhand door de bak moet sjouwen...

Het paard komt vervolgens terecht bij een een of andere rijke mevrouw in Amerika op een prachtige privestal in een superdeluxedechique box, waar een groom het paard dagelijks in de paddock zet, er mee gaat grazen en het dier vertroetelt. Een instructeur rijdt het paard een paar keer per week om het in vorm te houden, een fysio houdt hem lekker soepel en de rijke mevrouw maakt er af en toe de blitz mee op een show, waar ze het paard op 1st level uitbrengt... Je paard kan het een stuk slechter treffen.

He Ka, dat laatste verhaal komt me erg bekend voor ..
Afgezien van de zeer luxe privestal en de groom, staat die van "mij" er nu inderdaad zo bij! Kan aan hem zien dat hij het ook errrruuuugg vervelend vindt.

Ik heb vanavond eens deze 10 pagina's doorgespit en vind het allemaal zwaar overtrokken. Alle paarden die ik bij vrienden van me heb gereden en nu nog rijd, zijn jonge paarden die uitgebracht worden in de sport.

De een iets eerder dan de ander, maar over het algemeen beginnen ze vanaf hun vierde in het L. Deze paarden worden een paar keer per week gereden, komen bijna wekelijks in het bos ( zomer en winter), komen in de stapmolen en in de wei en gaan werkelijk flierefluitend door het leven. Ze zitten erg goed in hun vel en zijn zo fris als hoentjes (of niet dan Karin ).

En als de een wat meer tijd nodig heeft, dan krijgt het paard dat ook. Na het uitbrengen van misschien wel bijna 100 jonge paarden in de sport denk ik dat ze ook erg goed in staat zijn om aan te voelen wat een paard wel of niet kan en of je het dier wel of niet overbelast.

Als ik daarentegen kijk wat vaak wel eens in de hogere klasses rondkrukt en waarvoor ik liever mijn ogen dichtdoe, vraag ik me af waarover we ons hier nu druk moeten maken....

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:43

KarinvdM schreef:
ranna schreef:

Volgens mij maakt het een paard niet uit of hij in een superdeluxedechique box staat of in een ruime maar simpele houten of stenen of .... stal.
Denk dat de meeste paarden liever in een kudde lekker de wei in gaan (ipv aan de hand grazen). Volgens mij wil een paard gewoon een paard zijn en als een paard behandeld worden (maar ja das mijn mening!).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:59

Wollie schreef:
Alle paarden die ik bij vrienden van me heb gereden en nu nog rijd, zijn jonge paarden die uitgebracht worden in de sport.

De een iets eerder dan de ander, maar over het algemeen beginnen ze vanaf hun vierde in het L. Deze paarden worden een paar keer per week gereden, komen bijna wekelijks in het bos ( zomer en winter), komen in de stapmolen en in de wei en gaan werkelijk flierefluitend door het leven. Ze zitten erg goed in hun vel en zijn zo fris als hoentjes (of niet dan Karin ).

En als de een wat meer tijd nodig heeft, dan krijgt het paard dat ook. Na het uitbrengen van misschien wel bijna 100 jonge paarden in de sport denk ik dat ze ook erg goed in staat zijn om aan te voelen wat een paard wel of niet kan en of je het dier wel of niet overbelast.

De paarden die jij rijdt zijn inderdaad een mooi voorbeeld.
Het merendeel is, vroeger of later, voor de handel, maar het zijn stuk voor stuk "Happy Athletes".

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:00

ranna schreef:

Oh, dat heeft ie............
Als het beestje als 6-9 jarige verkocht moet worden moet ie zowel fysiek als psychisch in prima staat zijn. Een fysiek wrak krijg je niet door de keuring en een psychisch gestoord dier is niet na te rijden, dus die komt niet eens voor die andere keuring in aanmerking..........

Welzijn prima, maar vanaf morgen honger lijden valt ook niet mee.
Al zal dat voor al die ultrahighspeedbreedbandinternetsters hier op Bokt wel niet meevallen. Die hebben uit luxe een Andalusisch wandelpaard + Falabella gezelschapspony...........

En één ding weet ik zeker........
De gemiddelde dressuur semi-prof gaat een STUK persoonlijker om met zijn paarden dan de gemiddelde spring semi-prof. Die weet bij het inrijden van het parcours meestal niet eens hoe het paard heet waar ie op zit...........

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:06

Mies7 schreef:
Volgens mij maakt het een paard niet uit of hij in een superdeluxedechique box staat of in een ruime maar simpele houten of stenen of .... stal.
Denk dat de meeste paarden liever in een kudde lekker de wei in gaan (ipv aan de hand grazen). Volgens mij wil een paard gewoon een paard zijn en als een paard behandeld worden (maar ja das mijn mening!).

Nee, waarschijnlijk niet.
Helaas (?) kan een paard niet praten.
Zolang een paard genoeg te eten en te drinken krijgt en ook genoeg beweging krijgt, zie ik het probleem niet.

Als jij dat wilt doen wat je paard waarschijnlijk het liefst heeft, moet je er ook niet op gaan zitten... Laat het dan bij films over Mustangs, Camarques etc, in het wild welteverstaan.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:06

Mies7 schreef:
Volgens mij wil een paard gewoon een paard zijn en als een paard behandeld worden (maar ja das mijn mening!).

Dus.....
NIET je paard allerlei foute dure snoepjes voeren uit de ruitersportzaak........
NIET tegen je paard spreken of het een baby is van 6 maanden.......
NIET je paard uit pure verveling voorzien vlechtjes en andere rommel......
NIET met je paard de bos in terwijl het stikt van de dazen......
NIET met je paard het drukke en onvoorspelbare verker in.......
en al HELEMAAL NIET op je paard gaan rijden.........

VIP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 00:36

Heeej CGJ nu doe je wel errruuug moeilijk haha maaaaar wel handig want dan is deze hele discussie niet nodig

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 00:50

CGJ doet gewoon wederom een verwoede -bij voorbaat vruchtenloze- poging om de vinger op de zere plaats te leggen.
Alleen jammer dat bij enkele reaguurders die zere plekken al totaal gevoelloos zijn geworden vanwege afgestorven zenuwen .........

Maar CGJ houdt vol! .......voorlopig althans......... al eindigt hij waarschijnlijk aan het kruis.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:25

CGJ12 schreef:
CGJ doet gewoon wederom een verwoede -bij voorbaat vruchtenloze- poging om de vinger op de zere plaats te leggen.
Alleen jammer dat bij enkele reaguurders die zere plekken al totaal gevoelloos zijn geworden vanwege afgestorven zenuwen .........

Maar CGJ houdt vol! .......voorlopig althans......... al eindigt hij waarschijnlijk aan het kruis.

ah.... stakker

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:52

On topic: een maatregel die op het eerste gezicht paardvriendelijk en politiek correct is.

Op het tweede gezicht, zinloos, profje pesten, en de hele sodemieterse amateurboel volledig buiten schot laten...

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:01

Ik vind dat wel een goeie conclusie.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:36

Symboliek wetgeving met een hoog GL-gehalte.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:57

CGJ12 schreef:
Mies7 schreef:
Volgens mij wil een paard gewoon een paard zijn en als een paard behandeld worden (maar ja das mijn mening!).

Dus.....
NIET je paard allerlei foute dure snoepjes voeren uit de ruitersportzaak........

dan heeft mijn paard het super Afgezien van de laatste regel gaat het bij mij zo Al kan ik er zelf ook niet tegen om in een bos vol dazent e rijden

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:21

Mies7 schreef:

CGJ12 schreef:
Dus.....

Euhm ja zoiets ja haha! Maar tussen rijden en rijden bestaan ook verschillen...
Ik train ook paarden en ja ik verdien daar ook m'n geld mee, maar onze paarden worden niet als Barbies behandeld...

Wat ik ermee wilde zeggen is dat een paard er echt niet blijer van wordt als ie in een superdeluxe stal staat en vooral niet naar buiten mag omdat ie dan misschien wel eens een blessure op zou lopen...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:23

nee idd daar word een eigenaar niet blijer van want dat gaat hem centjes kosten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:48

In mijn ogen heeft iedereen een beetje gelijk.

Laten we het eens op een andere manier benaderen, misschien kunnen we het dan beter met elkaar eens worden.

Kiwiko heeft gelijk als ze zegt dan een bijzonder getalenteerd paard met 4x in de week een half uur trainen op zijn 5 de jaar op Z niveau kan lopen.

Waarom kijken we niet naar wat we acceptabel vinden wat betreft het aantal trainingsuren.
Want hier draait het eigenlijk allemaal om. Niet om dat Z-proefje dat het paard moet lopen.

In mijn ogen: 3 jarig paard: 3 x per week 20min. a 25min.
4 jarig paard 4 x per week 30 min.
5 jarig paard 4 a 5 x per week 30 a 40 min.

Als een paard met deze trainingsuren een z proef kan lopen op 5 jarige leeftijd dan vind ik het prima.
Moet je hiervoor veel meer en harder trainen dan dit schema dan vind ik het niet prima en wil je te snel.
Ben benieuwd hoe jullie daarover denken

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:00

Ook hierover kunnen de meningen uiteenlopen. Wat versta jij onder trainen?Je kan een paard anderhalf uur rijden en hem nog niet aan het werk hebben gezet of 20 minuten rijden waarbij je al behoorlijk wat van je paard hebt gevraagd!

Ik zie vaak zat mensen langer dan een uur rijden maar die paarden hebben dan nauwelijkse inspanningen hoeven te verrichten. Ik ben meer een voorstander van een goed half uur trainen.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:05

talented schreef:
Ik zie vaak zat mensen langer dan een uur rijden maar die paarden hebben dan nauwelijkse inspanningen hoeven te verrichten. Ik ben meer een voorstander van een goed half uur trainen.

Met het eerste stuk ben ik het eens.

Maar met een goed half uur trainen...
Met een goed opgebouwde training ben ik toch al snel langer bezig!
10 á 20 minuten losrijden, dan even je paard echt aan het werk zetten, en daarna weer afbouwen. Ben je al snel 3 kwartier tot een uur mee bezig

Daarom is iedere dag zware training ook niet goed. Soms blijft het ook alleen bij een half uurtje loswerken en dan zet ik hem weer op stal

Ligt er ook maar net aan met wat voor een doel je traint, of je dat weekend wedstrijd hebt en of je paard de dag ervoor zware training heeft gehad of niet.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:12

Het in en uitstappen versta ik niet onder de training zelf. Daarin was ik inderdaad niet geheel duidelijk! Maar dan alsnog; het gaat er niet om hoelang je traint, maar meer hoe je je training zelf uitvoert!

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:40

Natuurlijk zullen de meningen ook hierover uiteenlopen maar misschien is het zo toch iets makkelijker om iets beter op 1 lijn te komen.
met trainen ik inderdaad opwarmen en loswerken uitstappen, en in een later stadium ook de werkfase.
Ik bedoel niet een halfuur doelloos rondhobbelen.
voor een 3 jarig paard vind ik 3 kwartier of een uur zowieso te lang.