Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:44

Suzanne F. schreef:
Wat denkt ie? "O wat een lekkere grasjes?" ....

Eindelijk in zijn natuurlijke balans........ happy athlete.....!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 01:43

Jammer dat het juist in mijn vakantie gevallen is... Ik had er ook graag naar toe willen gaan.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:20

CGJ12 schreef:
Gerrie schreef:

Die jury's kijken gewoon veel te veel naar Anky en Edward. Dát is het probleem.
Als ik een B-rubriekje moet beoordelen probeer ik dat een beetje soepel te doen..........
Blijkbaar kan dat er bij de ZZGP jury's niet af in hún "B"-rubriek.........

Dan ben je toch ook in de basis B goed bezig, er rijden daar heel veel beginners rond( echt waar) De prijzen en de punten worden meegenomen door de ruiters die ( zoals wij) al jaren wedstrijd rijden met hun jonge, groene,talentvolle, goed aangereden paard.
Een beginner haalt zijn punten echt niet.

Daar groeit ook iets erg scheef.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:24

Amondi, die ruiters mogen geen B meer rijden maar moeten meteen L starten. Lijkt me sterk dus.
En ook beginners halen hun punten wel (terecht of onterecht laat ik in het midden). Maar ik zie regelmatig mensen in de L waarvan ik me afvraag hoe die er terecht zijn gekomen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:30

Uh, wij rijden al jaren wedstrijden, Z2 met Amondi incl winst. Een C ruintje naar het M gereden en nog een paar keer gestartin de Z2 met een pony van een vriendin in de hoop dat puntje te scoren ivm de versnelde promotie. Tussendoor nog wat jonge New Forresters en KWPNérs voor de fokwaarde geklasseerd.

En dus moesten we in de B beginnen, puntje met Nashuwa is niet gelukt door omstandigheden.

Maar ervaring heeft Saskia meer dan genoeg. En dan vlieg je door de B.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:33

Ik had niet dat soort ruiters in gedachten. Ik dacht dat jij doelde op (semi-)profs. Die starten echt geen B meer, al niet eens L.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:40

Als die ook nog in de B kwamen dan was er voor beginners echt niets meer te zoeken.

Maar neem nu Goffe Nil vd Zeijden, clubgenootje van ons. Werkt voor de handelsstal de Jeu. Rijdt de meest fraaie jonge paarden tot de M2 en daarna worden ze uitgebracht door proffesionels. Die jongen startte afgelopen zondag met 2 nieuwe spetters in de L1 in Haskerhorne, 1ste en 3e.

Daar komen wij ook niet bij in de buurt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:01

Nog even een aanvullende vraag: hebben ze nu ook gesproken over de jonge paarden rubrieken?

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:33

Fitzroy schreef:
Ik had niet dat soort ruiters in gedachten. Ik dacht dat jij doelde op (semi-)profs. Die starten echt geen B meer, al niet eens L.

Mag je wanneer je 60% heb gereden nog steeds geen L meer starten? Ik vin dat zo'n kl*te regel. Ik vind het juist onwijs fijn om een jong paard lekker ervaring op te laten doen in de makkelijkere proefjes.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:42

Pff..voor de ruiters/paarden worden de proeven echt heel makkelijk...Je mag zelf weten wanneer je een overgang maakt als het maar op een bepaalde lijn is. Overal kan je de "slechte" punten verbloemen Iedereen gaat op deze manier WP'S rijden. En de jury kan tussen door de neus niet meer snuiten omdat hij/zij dan niet weet of je nou wel of niet die bijv: middengalop hebt gedaan. Voor de jury word het moeilijker, en dat is waar ik bang voor ben...Oojah en dan ook nog dat de leeftijd van 5 naar 7 gaat om ik geloof Z te rijden..in de GP zijn die paarden dan allemaal "oud"

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:02

Applelove schreef:
Pff..voor de ruiters/paarden worden de proeven echt heel makkelijk...Je mag zelf weten wanneer je een overgang maakt als het maar op een bepaalde lijn is. Overal kan je de "slechte" punten verbloemen Iedereen gaat op deze manier WP'S rijden. En de jury kan tussen door de neus niet meer snuiten omdat hij/zij dan niet weet of je nou wel of niet die bijv: middengalop hebt gedaan. Voor de jury word het moeilijker, en dat is waar ik bang voor ben...Oojah en dan ook nog dat de leeftijd van 5 naar 7 gaat om ik geloof Z te rijden..in de GP zijn die paarden dan allemaal "oud"

Dat méééén je niet!! Heb je dat wel goed begrepen?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:09

Als je de rest van het topic doorleest weet je meer, dit klopt dus niet........

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 10:10

hananya schreef:
Applelove schreef:
Pff..voor de ruiters/paarden worden de proeven echt heel makkelijk...Je mag zelf weten wanneer je een overgang maakt als het maar op een bepaalde lijn is. Overal kan je de "slechte" punten verbloemen Iedereen gaat op deze manier WP'S rijden. En de jury kan tussen door de neus niet meer snuiten omdat hij/zij dan niet weet of je nou wel of niet die bijv: middengalop hebt gedaan. Voor de jury word het moeilijker, en dat is waar ik bang voor ben...
Oojah en dan ook nog dat de leeftijd van 5 naar 7 gaat om ik geloof Z te rijden..
in de GP zijn die paarden dan allemaal "oud"

Dat méééén je niet!! Heb je dat wel goed begrepen?

Nee, die klopt niet helemaal.
De leeftijd om Z te rijden gaat van 5 naar 6.....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:13

Ben jij naar de kick-off geweest? Of rij jezelf al GP?
Niks wordt er makkelijker, alleen komt de nadruk te liggen op correct rijden boven het precies op de puntjes rijden.
En als je dan wat ruimte moet vinden voor een correcte overgang wordt dat meer gewaardeert boven een rukindebek ophouding om maar voor M weer in draf te zijn.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:22

CGJ12 schreef:
Een nagesprongen wissel in het Z2 is standaard een 4.
Zoveel punten kost dat dus inderdaad niet (de gemiddelde keertwending met bijbehorende stap is meestal weinig beter).

Iemand die het via draf doet krijgt standaard een 0 (of een 1).
Maar er zijn inderdaad te veel jury's die dan nog een 4 geven.

Daar tegenover zijn er ook te veel jurys die een zeer rechte/diepe/zuivere/nageeflijke wissel met een 6 beoordelen (en die soepeltjes nagesprongen wissel ook.... ) onder het motto: de sprong moet meer van de vloer af.......... Die jury's hebben het dus niet begrepen........

Kom op zeg! Het is Z2! Een zuivere kaarsrechte wissel is dan minimaal een 8. Anders wordt het verschil met die andere combinatie die ze al 7 jaar naspringt gewoon veel te klein.........

Wordt het niet eens tijd om zulks bij een nascholing onder de loep te nemen? Inclusief de zeer gewaardeerde stap..

Zet 10 combinaties in hun wisselmoment en keertwending op video en beoordelen en naspreken maar!!

CGJ12 schreef:
Gerrie schreef:
Zo lijkt het wel een campagne om vooral NIET over te gaan naar de ZZGP!?

Die campagne is al langer aan de gang.......
Paardenkrant recent niet bijgehouden? Standaard KLAAGT de juryvoorzitter over het "slechte" ZZL niveau waar slechts 1 op de 4 deelenemers 60% scoort.......... (alsof dat zo slecht is)

Als ik een B-rubriekje moet beoordelen probeer ik dat een beetje soepel te doen..........

Ik lees geen Paardenkrant maar als jij ze nog bewaard hebt

Er was in Westerbork nog een jurylid die opperde om een Z3 rubriek te gaan maken, maar daar was Hamoen (Arie) het niet me eens...

amondi schreef:
CGJ12 schreef:
Gerrie schreef:

Dan ben je toch ook in de basis B goed bezig, er rijden daar heel veel beginners rond( echt waar) De prijzen en de punten worden meegenomen door de ruiters die ( zoals wij) al jaren wedstrijd rijden met hun jonge, groene,talentvolle, goed aangereden paard.
Een beginner haalt zijn punten echt niet.

Daar groeit ook iets erg scheef.

Zou die scheefgroei te wijten zijn aan instructie of waar zit jij aan te denken?

De jonge paarden rubrieken zijn er voor 4-5-en 6 jarige paarden.
Op respectievelijk L-M-Z niveau te rijden.
Ik neem aan dat deze bedoeld zijn voor de groep die talentvolle paarden heeft en niet de hele klasses mag / hoeft te rijden..
In Westerbork waren daar verder geen vragen voor, er was tijdnood vanwege een vastgelopen DVD speler....

@ Applelove:
Je mag nog niet helemaal bepalen hoe je zelf door de proeven rijdt.
De ruimte is groter geworden waarin je overgangen moet laten zien.
En verbloemen wordt helemaal afgestrafd, de ruiter krijgt nl meer punten als in het verleden!
En ruiters beoordelen is moeilijker dan paarden ...zo beweerde Hamoen!

Er dient correct gereden te worden, geen trucjes meer..

Z-paarden voorheen 5 nu naar 6 jaar, heb ik begepen..

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:25

Tja, daar zullen zat mensen niet blij mee zijn, dat die grens is verhoogd naar 6 jaar.

Fijn dat de stap beter gewaardeerd zal gaan worden, dat is nu in een proef slechts 2 onderdelen ofzo.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:27

Gerrie schreef:
In Westerbork waren daar verder geen vragen voor, er was tijdnood vanwege een
vastgelopen DVD speler

....

Welke Regio organiseerde ook al weer die bijeenkomst in Westerbork? Help me even, ik kan er niet opkomen..............
Weet je zeker dat het geen VHS recorder was waar ze getracht hebben een DVD in te schuiven.............. ?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:33

@ Amondi: Tegen wie heb je het? Tegen mij?
In dat geval nee ik ben niet naar de kick-off geweest (ik had een andere dringende afspraak) en nee ik rijd ook geen Grand Prix.
Maar ik ben wel iemand die het heel jammer zou vinden om mijn paard nog een jaar thuis te moeten houden omdat hij pas met 7 jaar het Z in zou mogen...
6 jaar kan ik wel mee leven

In ieder geval heel erg bedankt voor het ophelderen allemaal! En nee ik heb zo snel nog niet de afgelopen 10 pagina's gelezen.
Ik was nog bezig met mijn eerste kop koffie, maar was direct wakker door die zin...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:33

Doordat de leeftijd van 5 naar 6 gaat kun je er vergif op innemen dat er relatief méér merries naar EPTM testen zullen gaan en minder via de sport hun keurpredikaat veilig stellen. Dat is gewoon een eenvoudige rekensom.

Een merrie Z laten rijden in 2 jaar (4-5) is beduidend goedkoper dan dat uit te laten smeren over 3 jaar (4-6).

Bijkomend groot nadeel voor de amateur-ruiters in het Z is dat straks de profs hun jonge paarden een jaar langer thuis blijven doortrainen om die vervolgens als 6-jarige in het Z te starten terwijl ze reeds zijn afgericht op PSG niveau en straks dan dus 210 punten lopen ipv de 197 die ze als 5-jarige gelopen zouden hebben...............

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:40

CGJ12 schreef:
Gerrie schreef:
In Westerbork waren daar verder geen vragen voor, er was tijdnood vanwege een
vastgelopen DVD speler

....

Welke Regio organiseerde ook al weer die bijeenkomst in Westerbork? Help me even, ik kan er niet opkomen..............
Weet je zeker dat het geen VHS recorder was waar ze getracht hebben een DVD in te schuiven.............. ?

Nee ik help je niet, neem nog even wat bedenktijd... }>

De KNHS had een mannetje meegenomen voor de techniek?
Hamoen kon dat zelf niet en presteerde ook dingen met de muis die ik hem niet nadoe

"Dit schiet niet op" verzuchtte hij toen de beelden begonnen te haperen..
Er werd een vervroegde pauze ingelast en in de tussentijd werd er een nieuwe DVD ergens vandaan gehaald.
Snel werden er proeven bekeken, en toen er steeds meer mensen stilletjes de zaal verlieten was er nog een kort moment om vragen te stellen en snel afsluiten

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:43

Gerrie, ik doel op de gewone beginner. Iemand die met een vlak maar braaf paard een proefje zonder fouten rijdt. Kan misschien wat meer impuls hebben maar de voltes zijn rond en in de gevraagde gang. Paard kijkt de sterren misschien van de hemel in halsstrekken maar loopt voor de rest toch op zijn eigen benen.

Deze mensen hebben niet de luxe van ons, een meer dan prima instructrice als buurvrouw en een paard dat op 30% van zijn kunnen nog een WP in de B en L loopt.

Die mensen komen te vaak aan de 153 punten omdat ze in de L niet zouden scoren. Maar, zoals bekent mag zijn, dat vind ik persoonlijk dan een probleem voor een L jury en niet voor een B jury. Meestal zijn deze mensen echt wel in staat om in de L boven de 130 punten te rijden.
Een WP in de L is misschien niet zo snel mogelijk maar daarvoor promoveer je toch niet? Die WP komt heus wel eens een keer.

Ze zullen nooit een Anky of Edward in de kont kunnen kijken, maar dat hoeft toch ook helemaal niet! Het is B voor beginner en GCJ heeft helemaal gelijk dat je dan ook naar beginners moet kijken met je jurybril en niet of deze combinatie eens de regiokampioenschappen kan winnen.

Hannanya en Bettine, nee de reactie was voor Applelover die alles wel heel zwart/wit en kortzichtig samenvat.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:05

amondi schreef:
.........en GCJ heeft helemaal gelijk .........

Je vergat alleen nog de woorden "weer" of "zoals altijd" ..........

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:07

CGJ12 schreef:
amondi schreef:

Onverbeterlijk ben je,...

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:07

CGJ12 schreef:
amondi schreef:

Je vergat alleen nog de woorden "
weer
" of "zoals altijd" ..........

Kuch, kuch...

Wat ruik ik toch??...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:17

CGJ12 schreef:
amondi schreef:

OH SORRY!!! wederom Mea Culpa!