De spaanse schimmel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:50

horseyfries schreef:
De jury beoordeelt wat het paard doet, en laat zich niet meeslepen door vooroordelen.
Respect voor de jury!! (Als Mariëtte in de Special het goedmaakt met Imke tenminste...)

Je kent haar persoonlijk als ik het goed begrijp???

Kimmetjuh19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:55

Citaat:
Zei Anky niet in haar masterclass dat het écht mooi is wanneer je een ruiter niet ziet en het paard al de aandacht opeist door zijn bewegingen!?
Dát bedoel ik...

Helemaal mee eens!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:23

Ragne schreef:

Zei Anky niet in haar masterclass dat het écht mooi is wanneer je een ruiter niet ziet en het paard al de aandacht opeist door zijn bewegingen!?
Dát bedoel ik... Knipoog

Anky is natuurlijk niet degene die bepaald wat mooi is. Anky vind dat mooi, dat is een mening en geen feit.

In Aken had Soto zulke grappige muziek erbij dat je echt de slappe lach kreeg. Niet alleen de muziek maar zijn hele vertoning, het blije hoofd van Soto zelf en het publiek wat klappend de kur meedeed.

Verder ben ik het wel redelijk eens met Horseyfries. De Pi/PA is nou eenmaal het gedeelte wat erg zwaar telt. Dat deed hij perfect.

Tuurlijk heeft iedereen een voorkeur voor een bepaald ras. Lingh geeft mij ook meer kippenvel dant Invasor, maar als het goed is, dan is het goed. En dan kan je er niets meer aan doen. Al doet volgend jaar iemand op een Belg mee. Ik hoef dat niet mooi te vinden, maar technisch gezien kan dat wel goed zijn. En dan zal de jury daar naar moeten punten.
( al geloof ik niet dat het zo makkelijk zal gaan met een belg Knipoog )

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:26

Helemaal mee eens, en het is echt niet de eerste keer dat hij zulke hoge punten krijgt. Hij weet idd het publiek goed te bespelen( na de proef)

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:26

Pipo schreef:
In Aken had Soto zulke grappige muziek erbij dat je echt de slappe lach kreeg. Niet alleen de muziek maar zijn hele vertoning, het blije hoofd van Soto zelf en het publiek wat klappend de kur meedeed.

Dat vind ik nou ook net zo leuk aan Soto, door zulke grappige muziek te kiezen en op het einde meestal nog een showy Spaanse Pas te laten zien als hij de ring verlaat, relativeert hij imo die hele sérieux die aanwezig is in de (duidelijk erg jaloerse) paardenwereld.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:33

Nee het gaat niet om wat Anky zegt. Ik probeer aan te geven dat de man zelf nogal afleid van wat er onder hem gebeurd. Dát heeft weinig met dressuur te maken.

In Aken lag iedereen dubbel van het lachen, niet omdat het superdressuur was (afgezien pi/pa), maar omdat die man met totaal andere dingen bezig is, zoals het publiek bespelen. Hij gaf overigens zélf het klappen aan op de laatste lijn.

De rare, lacherige (uitgelaten) sfeer die er ontstaat als die man zijn proef rijdt, komt omdat hij niet bepaald voldoet aan de verwachtingen van de 'dressuurruiter die zo stil kan zitten'. Dat het publiek daarop reageert is verder best, want het is echt best lollig...

Dat de jury zich mee laat slepen in die sfeer en daardoor misschien niet helder beoordeelt vind ik kwalijk. Groot respect voor de jury, het zijn ook mensen, maar mag je je daardoor af laten leiden van waar het werkelijk om draait!?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:50

Achja, of die kerel nou stil zit of niet en alle bijnamen ten spijt, hij is daar wel mooi en doet mee met een paard waarvan de meeste mensen het niet 1, 2, 3 verwachten. Daar heb ik bewondering en respect voor hoor!!
"wie in zn eigen tuintje wiedt..."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:08

Ik vind het stuitend hoe velen in dit topic zich uitlaten.

Geen woorden voor, (mis de kotssmiley nu heel erg) bah!

Ik vind het een superprestatie om daar te mogen rijden.

Dit paard is iets anders gebouwd omdat het een ANDALUSIER is, sjonge wat een respect voor een dier en zijn bereider. Gruwelijk, wat een afgunst.

Rommel maar lekker verder met jullie knollebollekes. Wat is die paardenwereld toch kotselijk.

Ik hoop idd van ganzer harte dat Soto wint, Sommige mensen moeten maar eens een toontje lager gaan zingen.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:11

russel schreef:
(mis de kotssmiley nu heel erg)

Misselijk
Hij bestaat terug hoor!

Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:14

Haha, dat is nou verschil van meningsuiting. Tuurlijk is het een prestatie op daar te mogen rijden maar het beeld ziet er gewoon niet uit. Jaja, ook dáár zijn weer verschillende meningen over. Als het jouw type paard is, is dit natuurlijk geweldig om te zien! Lachen Maar echt 'mooi' dressuur is het -naar mijn mening- niet. Maar toch wel amusant om naar te kijken.
Ja ik rommel lekker verder met mijn knollebolleke. Vind ik altijd erg fijn Haha!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:14

Loolapelooza schreef:
Respect VERDIEN je, zover ben jij blijkbaar niet.

Op mijn respect hoef je iig niet te rekenen, alleen al door dat zinnetje dat je net hebt neergetypt.

Ik word een beetje moe van het eindeloze vooroordeel over barokke rassen en in dit geval de PRE Gaaaap

Zo lang de oefeningen correct zijn uitgevoerd, moet een paard daar punten voor krijgen, ongeacht het ras. Als hij voor zijn stap hele lage punten had en voor zijn pi/pa en pirouettes hele hoge punten kan hij idd nog op dit gemiddelde uitkomen.

Citaat:
De mate van lengtebuiging hangt altijd af van de lengte van het lichaam. Dat Invasor wat korter is en daardoor wat minder gebogen toont, wil niet zeggen dat hij géén lengtebuiging heeft. De video nog maar eens afspelen dan!

Dit is zeer zeker waar! Ook stond ergens anders in deze discussie dat het maar een klein dikkertje was maar dat hij toch zijn oefeningen goed uitvoerde. Ooit van een barokke bouw en spiermassa gehoord? Lips are sealed

Helaas heb ik de video niet gezien want ik ben wel erg benieuwd naar de proef en vooral Soto zijn houding. Maar een FEI jury zal het denk ik wel beter weten dan wij bokkers denk ik zo Haha!

Russel: AMEN

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:24

Citaat:
en om maar met Sjef Jansen te quoten:
Quote:
die witte braadworst? daar kijk ik niet naar...wat heeft dat nou met dressuur te maken!

Bah...ik gun ze nu geen eens een medaille meer *kots*

Wat een opmerking....echt naar zijn hoofd gestegen al die successen.

Geef mij de zwemmers maar, eerlijke sporters die ook eerlijk naar elkaar zijn en elkaar netjes feliciteren na het behalen van een goed resultaat. IPV die stomme ruiters die elkaar niks gunnen. Bah.

Laat die spanjaard nou en zie er ook de lol van in. Dat heeft ie zelf ook en meedoen is belangrijker dan winnen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:36

Tja zo gaat het nou eenmaal in de paardenwereld. Had je idd maar beter zwemmer moeten worden als het je niet bevalt. Het is ook niet altijd leuk. Maar ik vond het wel een erg grappige opmerking. Haha! Maar da's persoonlijk. En die medaille gun ik ze van harte. Kijk zij weten tenminste hoe dressuur er uit hoort te zien.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:39

haha de opmerking van Sjef (off-the-record trouwens) slaat echt in als een bom he. Was eerlijk gezegd niet serieus bedoeld, maar er zijn ook mensen die dat wél begrijpen.

Het Pura Raza Española is gefokt als stierenvechterspaard en daarnaast als showpaard om de mensen te vermaken tussen het stierenvechten door, olé! Daarom kan Invasor ook zo goed piafferen, spaanse pas, passage enz. Invasor heeft uitermate veel talent voor de hoge school dressuur...

Maar ik vind het zoo jammer dat die man erop zit...En dat hij in de dressuurring dan zo afleid van het talent van het paard. Dát is mijn punt.

en ik heb zeker respect voor alle ruiters die momenteel het Olympisch toernooi zeer boeiend en leuk maken (ook om over te discussieren!!!) en alle ruiters die überhaupt op hoger niveau rijden dan ikzelf, daar gaat het ook niet om. Ik vind het leuk om erover te praten en heb toevallig het afgelopen jaar meerdere Olympische combinaties aan het werk gezien en vrij intensief gevolgd. Mag toch op bokt, erover discussiëren, of zijn we dan respectloos?

groetjes van iemand die vandaag voor het eerst een goede schouderbinnenwaarts met d'r paard heeft gereden Lachen. ben ik heel trots op Haha!. Ik kom nooit op Olympishc niveau, dat is ook niet mijn doel

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:43

Ragne; alles kan, als je maar in jezelf gelooft Knipoog (zo dat was even heel filosofisch). Mijn broer beoefend topsport en dat is toch wel de belangrijste factor als je aan die top wilt komen! Zeg nooit nooit Knipoog Misschien dacht onze Spanjool ook dat hij nooit op de Olympische Spelen zou komen met zijn witte ijsbeer, maar je ziet het! En hij is op dit moment nog meer in het nieuws (in igg hier op Bokt) dan onze huidig Olympisch kampioene Haha!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:45

ik vind het paard geweldig, niet zozeer omdat ik hem zo mooi vind, maar onmdat hij alle dressuurtutjes ( excuses hiervoor Schijnheilig ) ver achter zich laat.

en dat deze man niet zo stil zit, spijtig, maar zijn paard vind ik een topper, en ik gun het ze van harte om het goed te doen, en een goede score te halen!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:53

Go Russel

Een discussie is prima, maar ik krijg heel erg het gevoel dat vooroordelen en opvattingen over 'hoe het hoort' een veel te belangrijke rol spelen...

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:57

ja maar dat is juist het leuke van deze discussie. De spaanse ruiter zit niet bepaalt 'hoe het hoort' op dat niveau (of niet?). Maar zijn paard loopt in bepaalde momenten zeker wel zoals het hoort op dat niveau (pi/pa)...

welke vooroordelen bedoel je?

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:03

russel schreef:
Ik vind het stuitend hoe velen in dit topic zich uitlaten.

Geen woorden voor, (mis de kotssmiley nu heel erg) bah!

Ik vind het een superprestatie om daar te mogen rijden.

Dit paard is iets anders gebouwd omdat het een ANDALUSIER is, sjonge wat een respect voor een dier en zijn bereider. Gruwelijk, wat een afgunst.

Rommel maar lekker verder met jullie knollebollekes. Wat is die paardenwereld toch kotselijk.

Ik hoop idd van ganzer harte dat Soto wint, Sommige mensen moeten maar eens een toontje lager gaan zingen.

Natuurlijk ik zat er al op te wachten we zijn met zijn allen afgunstig !!! Verward

Je mening zeggen mag niet meer nou kom op zeg !!!!

Je houd ervan of niet daar wordt hier over gepraat dat heeft niets met afgunst te maken!!

Eerder schreef iemand volgens mij dat hij /zij zeeziek was geworden na het zien van de proef!

Laat ik het zo zeggen ik ben nog steeds misselijk!! Haha!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:04

Alet schreef:
Achja, of die kerel nou stil zit of niet en alle bijnamen ten spijt, hij is daar wel mooi en doet mee met een paard waarvan de meeste mensen het niet 1, 2, 3 verwachten. Daar heb ik bewondering en respect voor hoor!!
"wie in zn eigen tuintje wiedt..."

Groot gelijk! Enne ook voor Jorie op de 1e pagina... (was een soorgelijk iets van wat ik me herinner... wou daar eerst naar quoten... Lachen ) En Russel... Knipoog

Ik ben benieuwd wie er wint, als een van jullie tegen hem en z'n anda zou rijden. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Mews op 20-08-04 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:04

Tsja, ze kunnen hem wel een 1 voor zn houding en zit geven, maar toevallig zit het effect van de hulpen ook nog in datzelfde cijfer Knipoog

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:11

Bettine schreef:
Tsja, ze kunnen hem wel een 1 voor zn houding en zit geven, maar toevallig zit het effect van de hulpen ook nog in datzelfde cijfer Knipoog

precies! paard doet het wel. Het paard heeft waarschijnlijk een ongelooflijk goed gevoel voor balans Haha!
hulde aan invasor!

Maar de 'schwung' die Soto zelf in zijn lijf heeft kunnen ze toch onmogelijk over het hoofd zien. Het is superstorend en het paard ziet er niet bepaald happy uit als hij zo beweegt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:29

Tjemigdepemig, de PRE-liefhebbers laten zich wel erg kennen, ik kan er niks aan doen, maar er schemert nogal wat frustratie doorheen die misschien te maken hebben met hoe men zelf beoordeelt wordt met de PRE.
De regels van de FEI zijn duidelijk en ik denk dat meneer Soto zo hier en daar een regeltje aan zijn laars lapt. Dat hij dan toch nog zo hoog scoort is waarschijnlijk voor zijn inzet en zijn piaffe passage tour.

Over de verschillen tussen de verschillende typen paarden is al genoeg geschreven in de professionele pers, vooral ook na Jerez. Jerez was pas twee jaar geleden, dat zijn we toch nog niet vergeten?

En nog even voor al die lieve PRE eigenaren en verzorgers: je wordt er niet beter van om een ander af te zeiken en dat kinderachtige zie-je-wel-gedrag gaat al helemaal nergens toe leiden, het is te goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:36

Lovely schreef:
Tjemigdepemig, de PRE-liefhebbers laten zich wel erg kennen, ik kan er niks aan doen, maar er schemert nogal wat frustratie doorheen die misschien te maken hebben met hoe men zelf beoordeelt wordt met de PRE.
De regels van de FEI zijn duidelijk en ik denk dat meneer Soto zo hier en daar een regeltje aan zijn laars lapt. Dat hij dan toch nog zo hoog scoort is waarschijnlijk voor zijn inzet en zijn piaffe passage tour.

Over de verschillen tussen de verschillende typen paarden is al genoeg geschreven in de professionele pers, vooral ook na Jerez. Jerez was pas twee jaar geleden, dat zijn we toch nog niet vergeten?

En nog even voor al die lieve PRE eigenaren en verzorgers: je wordt er niet beter van om een ander af te zeiken en dat kinderachtige zie-je-wel-gedrag gaat al helemaal nergens toe leiden, het is te goedkoop.

Ik ben het met je eens, maar dit geldt ook wel een beetje voor de kinderachtige opmerking van Dhr. Janssen. Maar ja, dat zijn we inmiddels wel gewend van hem Haha!

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:39

Een vraagje aan alle topbokkers.
Als je nu morgen mag meedoen aan de Olympische Spelen op die Spaanse sjiem, wat zou je doen???????????????

Ik ga wel hoor!