kwitnie schreef:lotte jansen was twee keer kampioen( in het Z1/Z2)
gelukkig voor mij reed ze niet meer mee in het M2
oja... netjes van der goed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bertie schreef:Ja, in de ring waar ik gejureerd heb (ring 5, L2 ponies) waren ook enorme verschillen, en ik was het jurylid met de lagere punten.
Vaak vergelijken juryleden achteraf de punten nog even met elkaar (bijvoorbeeld 1e proef en 2e proef), en eigenlijk zit daar nooit zoveel tussen, je bent het ook wel eens met het algemene idee over een combinatie.
Het is jammer dat -notabene op een kampioenschap- dan wel zulke verschillen ontstaan.
Gisteren hebben we natuurlijk ook nagepraat, maar ik kan hier natuurlijk alleen voor mezelf spreken.
(amazone of ruiter, ik spreek over 'ruiter', omdat het niet mijn bedoeling is om combinaties individueel te beschrijven).
Vrijwel alle ponies reden te diep, achter de loodlijn, en op de voorhand.
Veel aanleuningsproblemen.
Over het algemeen miste ik bovendien de impuls. En laat nou net die ene ruiter die wel voorwaarts reed dan de proef slordig afwerken. Jammer hoor.
Het verbaasde me dat zoveel ruiters met sporen EN zweep reden, en dan nog miste de impuls.
Veel 'middenstap' die zelfs amper 'arbeidsstap' is. Bij het verlaten van de ring laten veel combinaties opeens WEL een goede stap zien, het KAN dus wel! Maar dan is de proef al voorbij.
Je ziet dat wel vaker, dat tijdens een 'vrije' stap' de teugels veel te kort gehouden worden, en NA A een mooie vrije stap wordt getoond.
Ook tijdens de middenstap kan over het algemeen meer halslengte gegeven worden - dan zou de pony vanzelf ruimer stappen!
Was het de spanning, en het vooral 'goed' willen doen?
Veel taktfouten, zelfs een pony die regelrecht onregelmatig was in draf - nog even in het midden latend waar dat vandaan kwam: was het teugelkreupelheid?
Veel zadels die te ver naar voren liggen, waardoor de schoudervrijheid echt zichtbaar beperkt wordt.
Middendraf: veel ruiters die uit de hoek komen en dan iets laten zien als 'vooruit met die raket': daardoor de ponie overvallen met de hulpen, teveel vrijgooien. De ponie valt dan uit elkaar, drukt de rug weg en versnelt.
Jammer dat in de middendraf over de diagonaal ook een aantal ruiters kennelijk niet weet dat aan het eind van de diagonaal van been moet worden gewisseld: in de gevallen waarbij de ruiter op X van been wisselde zag je ook duidelijk balansverstoring en taktfouten, en dat kost punten helaas.
Middengalope: het gaat in de L2 maar om een paar sprongen, maar dan willen we als jurylid wel graag de overgangen duidelijk zien, daar wordt elk jaar bij de bijscholingen voor juryleden weer op gehamerd: dus zowel het vertrek, alsook het terugkomen. Veel ruiters bleven na de middengalop in een te hoog tempo doorgalopperen.
Ook al zat ik op de horte zijde bij H, dan is een middengalop over de lijn HK nog heel goed te beoordelen, omdat je juist het verschil in afdruk (de hoogte van de sprong zeg maar) goed kunt zien. En natuurlijk valt het extra op als een pony scheef loopt.
Terugkomen uit de galop: veel getrokken overgangen, en zelfs overgangen door het hoofd van de pony naar buiten te trekken, dat verwacht je toch eigenlijk niet meer in de L2.
Wijken voor de kuit: veel ruiters die teveel stelling vragen, de pony loopt dan over de buitenschouder weg, en de achterhand komt niet mee - eigenlijk is het dan meer een diagonaaltje met stelling.
En verder heb ik me soms wat verbaasd over de afwerking: bij een halve grote volte C-X verwacht je toch niet dat een ruiter op ruim 5 meter van het aanrakingspunt van de hoefslag van de lange zijde blijft. In de l2.
Of lichtrijden op het verkeerde been (dat kost per onderdeel 1 punt aftrek).
Of je ziet een pony met stro in de staart, of de beugelriemen zijn gedraaid.
Die uiterlijke dingen vind ik eigenlijk minder belangrijk, het gaat mij meer om het dressuurmatig rijden, waarbij in de L2 toch wel al 'iets' van gymnastisering getoond mag worden - want echt, in de M heb je dat straks gewoon nodig.
Ik was graag op hogere punten uitgekomen, maar ik kon ze gisteren helaas niet kwijt.
Voor de statistiek: bij mij scoorden 9 van de 15 deelnemers 156 of meer. Er zat ook nog een 155 punten bij, dat is natuurlijk sneu. Maar mijn motto: eens gegeven blijft gegeven - de punten staan er, ik sjoemel niet.
Verder heb ik wel genoten. Mooie ponies, mooi terrein, het liep goed vlot, prachtig weer, en leuk om naar de Kür te kijken!
GeJe schreef:Het is inderdaad ongelooflijk hoeveel paarden en pony's er met een niet goed passend zadel rond moeten lopen! Is verbaas me daar toch steeds weer over. Veel ruiters snappen het dus ook gewoon niet: laatst in de les één waarvan het zadel gewoon op de schoft lag... kon ik op 10 meter afstand al zien.... "probeer je vinger er eens tussen te steken.."? "Lukt niet!" was het antwoord.... zucht
Gerrie schreef:Het staat wel voornamer om je zadelkamer te tonen met de zadels in de juiste kamermaat die voor het groene tot GP paard pas ligt
Heb je ook nog wat achter de hand als je boom van een duur zadel spontaan breekt
Gerrie schreef:En CGJ12 is je Frank Baines weer gereanimeerd?
CGJ12 schreef:Safe and sound. Gisteravond deed ie het weer.
Dat ging bar vlot moet ik toegeven. En ik houd nog wat geld over.
Voor de zekerheid schaf ik me toch maar een extra zadel aan (die nog een fractie smaller is). Maar voordat zo'n zadel daadwerkelijk wordt afgeleverd ben ik zo weer ettelijke weken verder.
CGJ12 schreef:Safe and sound. Gisteravond deed ie het weer.
Dat ging bar vlot moet ik toegeven. En ik houd nog wat geld over.
Voor de zekerheid schaf ik me toch maar een extra zadel aan (die nog een fractie smaller is). Maar voordat zo'n zadel daadwerkelijk wordt afgeleverd ben ik zo weer ettelijke weken verder.