Ayasha schreef:ruitje schreef:De andere kant is dan ook weer: ga je een heel onderdeel van een sport afschaffen terwijl er nog zoveel gedaan kan worden om het te verbeteren?
Vijfkamp kan toch best met paarden maar dan op een betere, diervriendelijke andere manier.
Ik denk dat een deel dit ook aangrijpt omdat die sowieso tegen sport met dieren zijn.
Ik ben niet tegen sport met dieren, zelfs niet tegen competitie met dieren, rijd het zelf in normale tijden (pre corona zeg maar.) Maar ik ben wel tegen de huidige manier van competitie met dieren/paarden. Totilas heeft imo geen "mooi" tijdperk in gezet voor de paardensport. Sinds heb ik de verandering (op een paar landen na die nu gelukkig ook hoog geëindigd zijn.) van veel meer druk en veel minder happy athletes enorm zien versnellen. Want iedereen "wil" mee en vrijwel niemand heeft de paarden die dat op een diervriendelijke manier ook daadwerkelijk aan kunnen. Totilas was uniek in zijn beweging en talent en blijkbaar wil de meerderheid van de topruiters nu kost wat het kost alle paarden daarin pushen. en dat wordt dan kennelijk nog beloont ook. En dáár ben ik wel tegen. Dat kan je niet maken als je met een dier sport. Gewoon niet, daar zijn geen excuses voor.
Als we terug gaan naar de sport waar er alles uit het paard gehaald wordt dat er in zit (en hij dus niet tot meer gepushed wordt dan ie eigenlijk aan kan.) dan ben ik helemaal voor sport met dieren. Maar dat zijn uitzonderingen geweest deze OS. En dat dat verdedigd wordt of zelfs geheel ontkent wordt vind ik zorgwekkend genoeg dat ik me inderdaad ga af vragen of het nog wel fair is om competitie te organiseren met dieren als "dit" blijkbaar gezien wordt als "acceptabel".
Goed verwoord en helemaal mijn gedachte.