Annika Schleu

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:48

Ayasha schreef:
ruitje schreef:
De andere kant is dan ook weer: ga je een heel onderdeel van een sport afschaffen terwijl er nog zoveel gedaan kan worden om het te verbeteren?

Vijfkamp kan toch best met paarden maar dan op een betere, diervriendelijke andere manier.

Ik denk dat een deel dit ook aangrijpt omdat die sowieso tegen sport met dieren zijn.

Ik ben niet tegen sport met dieren, zelfs niet tegen competitie met dieren, rijd het zelf in normale tijden (pre corona zeg maar.) Maar ik ben wel tegen de huidige manier van competitie met dieren/paarden. Totilas heeft imo geen "mooi" tijdperk in gezet voor de paardensport. Sinds heb ik de verandering (op een paar landen na die nu gelukkig ook hoog geëindigd zijn.) van veel meer druk en veel minder happy athletes enorm zien versnellen. Want iedereen "wil" mee en vrijwel niemand heeft de paarden die dat op een diervriendelijke manier ook daadwerkelijk aan kunnen. Totilas was uniek in zijn beweging en talent en blijkbaar wil de meerderheid van de topruiters nu kost wat het kost alle paarden daarin pushen. en dat wordt dan kennelijk nog beloont ook. En dáár ben ik wel tegen. Dat kan je niet maken als je met een dier sport. Gewoon niet, daar zijn geen excuses voor.

Als we terug gaan naar de sport waar er alles uit het paard gehaald wordt dat er in zit (en hij dus niet tot meer gepushed wordt dan ie eigenlijk aan kan.) dan ben ik helemaal voor sport met dieren. Maar dat zijn uitzonderingen geweest deze OS. En dat dat verdedigd wordt of zelfs geheel ontkent wordt vind ik zorgwekkend genoeg dat ik me inderdaad ga af vragen of het nog wel fair is om competitie te organiseren met dieren als "dit" blijkbaar gezien wordt als "acceptabel".

Goed verwoord en helemaal mijn gedachte.

anjali

Re: Annika Schleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:05

Olympische SPELEN. Het is een spel. Dat houdt in dat het leuk moet zijn voor iedereen,ook voor deelnemende dieren.Ook hoort bij sport een sportieve houding. Dat betekent dat men tegen zijn \haar eventuele verlies kan en zich zeker niet gaat afreageren op een onschuldig dier. Een echte ruiter zoekt altijd de schuld als het niet gaat bij zichzelf en nooit en te nimmer bij het paard.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:30

Geen een van die paarden op de vijfkamp heeft plezier anjali. En het wordt ook aan alle kanten goedgepraat want het is zo’n ‘mooie’ sport en op maneges gaat er toch ook van alles mis?
En zo blijft al dit prachtigs in stand

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:47

Iemand wees mij net op deze video/post welke al in mei is geplaatst over het probleem van springen in de vijfkamp.

Amazone rijdt een slechte afstand, komt met paard en al in de sprong en het paard blijft vervolgens liggen. Paard komt uiteindelijk weer in de benen. De amazone weet niet hoe snel ze weer op het paard moet komen en galoppeert direct weer weg. Er wordt geen moment gekeken hoe het paard er aan toe is.
Paard weigert logischerwijs daarna ook dienst.

https://www.instagram.com/p/CO3N4n_H-uR ... =copy_link

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:59

-:(-

Arm arm dier. Vol op zijn hoofd.
Niemand die naar het paard gaat terwijl hij ligt . Niemand die even stapt.

Zij stapt op en trapt haar motorfiets paard weer aan en gas er op.

Dit mag toch niet!!
Stop dat 5 kamp maar. Een paard is daar een ding.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:08

Focussed schreef:
Iemand wees mij net op deze video/post welke al in mei is geplaatst over het probleem van springen in de vijfkamp.

Amazone rijdt een slechte afstand, komt met paard en al in de sprong en het paard blijft vervolgens liggen. Paard komt uiteindelijk weer in de benen. De amazone weet niet hoe snel ze weer op het paard moet komen en galoppeert direct weer weg. Er wordt geen moment gekeken hoe het paard er aan toe is.

Dit is echt om heel, heel hard om te huilen. Wat een verschrikking. Ze staat ongeduldig te stuiteren tot ze weer op haar fiets kan stappen. Wat walgelijk dit. |(

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:15

Voor mij heeft de 5-kamp weinig met de invloed die Totilas op de dressuursport heeft gehad, te maken.

Waar het mij om gaat in paardensport, is de combinatie, paard/ruiter. Die eenwording, de capaciteiten van de ruiter om het paard dusdanig op te leiden dat het dier graag en vol overgave doet wat van hem gevraagd wordt.

Het paardenonderdeel in de 5-kamp heeft dus voor mij totaal niets met paardensport te maken. Het is nl niet de 5-kampers die de credits verdient als het paard een mooi rondje springt, Het is de verdienste van het paard en diens opleider als het paard met ongeacht welke ruiter, braaf een rondje springt. Dus voor mij heeft het paardensport gedeelte in de 5-kamp 0 toegevoegde waarde in de competitie. Of je een 0 rondje springt of het parcours helemaal afbreekt heeft in deze competitie erg weinig met de rijkunst van de 5-kamper te maken en is dus pure competitie vervalsing.

Los daarvan vind ik het echt wreed naar het paard, om een dier wat je (hopelijk) zorgvuldig opgeleid hebt, vertrouwen van gewonnen hebt, maar in een wildvreemde, spannende, omgeving aan de matige rijkunsten van een gespannen 5-kamper over te laten. Ik heb met mijn eigen paard al minimaal 20 minuten nodig om haar goed losgereden en ingesprongen te hebben voor een springparcours. Laat staan een paard met een vreemde ruiter, die totaal de signalen van het paard niet herkent, niet weet wat het dier nodig heeft op een bepaalde dag in een bepaalde situatie. Het heeft in mijn ogen niets met sport of paardensport te maken, maar is volksvermaak voor de domme ten koste van het paard.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:16

Hier word ik inderdaad heel erg stil van. Gelijk stoppen met die troep. Dit kan toch niet. :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:20

oji schreef:
Voor mij heeft de 5-kamp weinig met de invloed die Totilas op de dressuursport heeft gehad, te maken.

Waar het mij om gaat in paardensport, is de combinatie, paard/ruiter. Die eenwording, de capaciteiten van de ruiter om het paard dusdanig op te leiden dat het dier graag en vol overgave doet wat van hem gevraagd wordt.

Het paardenonderdeel in de 5-kamp heeft dus voor mij totaal niets met paardensport te maken. Het is nl niet de 5-kampers die de credits verdient als het paard een mooi rondje springt, Het is de verdienste van het paard en diens opleider als het paard met ongeacht welke ruiter, braaf een rondje springt. Dus voor mij heeft het paardensport gedeelte in de 5-kamp 0 toegevoegde waarde in de competitie. Of je een 0 rondje springt of het parcours helemaal afbreekt heeft in deze competitie erg weinig met de rijkunst van de 5-kamper te maken en is dus pure competitie vervalsing.

Los daarvan vind ik het echt wreed naar het paard, om een dier wat je (hopelijk) zorgvuldig opgeleid hebt, vertrouwen van gewonnen hebt, maar in een wildvreemde, spannende, omgeving aan de matige rijkunsten van een gespannen 5-kamper over te laten. Ik heb met mijn eigen paard al minimaal 20 minuten nodig om haar goed losgereden en ingesprongen te hebben voor een springparcours. Laat staan een paard met een vreemde ruiter, die totaal de signalen van het paard niet herkent, niet weet wat het dier nodig heeft op een bepaalde dag in een bepaalde situatie. Het heeft in mijn ogen niets met sport of paardensport te maken, maar is volksvermaak voor de domme ten koste van het paard.

Precies,dat vind ik ook zo.Onbegrijpelijk dat mensen hun paard hiervoor uitlenen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:28

Dat snap ik ook niet. Al kreeg ik alle geld van de wereld geboden, mijn paard is mij daarvoor veels te dierbaar!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:32

Mars schreef:
Geen een van die paarden op de vijfkamp heeft plezier anjali. En het wordt ook aan alle kanten goedgepraat want het is zo’n ‘mooie’ sport en op maneges gaat er toch ook van alles mis?

Dat zie ik ook wel vaak op Bokt. Het gebeurt ook op pensionstallen, maneges en in de wedstrijderij. Net alsof je daar nooit iemand over hoort en iedereen maar één onderwerp uit kan en mag kiezen om zich daarover uit te spreken.

Meerdere keren wordt het als een soort heksenjacht benoemd of dat het niet helemaal eerlijk is tegenover de Duitse, want “het gebeurd elders ook”. Maar als ik dan kijk in topics over de topsport zie ik ook vaak zat kritiek op de manier waarop. Niet altijd en niet door iedereen, maar het is echt niet alsof iedereen hypocriet alles maar negeert.

Dat filmpje op Instagram van die andere amazone is ook schokkend. De paarden worden behandeld als een fiets. Ik zag haar nog net een klopje geven op de hals geloof ik, alsof het paard daar iets aan heeft? Als eigenaar zou ik mij kapot schrikken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:48

princequillo schreef:
Mars schreef:

Dat zie ik ook wel vaak op Bokt. Het gebeurt ook op pensionstallen, maneges en in de wedstrijderij. Net alsof je daar nooit iemand over hoort en iedereen maar één onderwerp uit kan en mag kiezen om zich daarover uit te spreken.

Meerdere keren wordt het als een soort heksenjacht benoemd of dat het niet helemaal eerlijk is tegenover de Duitse, want “het gebeurd elders ook”. Maar als ik dan kijk in topics over de topsport zie ik ook vaak zat kritiek op de manier waarop. Niet altijd en niet door iedereen, maar het is echt niet alsof iedereen hypocriet alles maar negeert.

Dat filmpje op Instagram van die andere amazone is ook schokkend. De paarden worden behandeld als een fiets. Ik zag haar nog net een klopje geven op de hals geloof ik, alsof het paard daar iets aan heeft? Als eigenaar zou ik mij kapot schrikken.

Ik denk dat een manegeruiter de lespaarden met meer respect behandelt.Die maken wel fouten maar mishandelen de paarden niet bewust.Een paard weet wel of iemand per ongeluk iets verkeerd doet en verliest daar het vertrouwen niet door.Maar het schandalige paardonvriendelijke gedrag van deze dame (ik noem het geen amazone) kan echt niet en ik snap ook niet dat dit op de OS waar je toch topkwaliteit sporters verwacht mogelijk is.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:48

Focussed schreef:

Diep en diep triest, om te janken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:18

Focussed schreef:

Hier word ik oprecht triest en misselijk van... Arm, arm dier. Waarom is dit niet lang en breed in het nieuws gekomen?
Kan iemand dit werkelijk verdedigen?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:34

Even heel dit topic doorgelezen, echt zwaar gechoqueerd van de beelden die hier langs komen! Dit is diep en diep intriest. Als ik dit zie, en ik zou niet weten hoe mooi paardensport wél kan zijn, zou ik ook roepen om afschaffing.
Als het op deze manier gaat, onmiddellijk verbieden, onder welke stress die atleten ook staan, hoe hard ze hier ook naartoe geleefd hebben, ... Dit kan gewoon echt niet.

En sorry, de vergelijking met maneges en B/L niveau ... dat zijn mensen die nog aan het leren zijn, die horen wat mij betreft trouwens ook geen paard een parcours van 1m20 rond te sturen. Zoals al meerdere keren aangegeven, de OS zijn een internationaal podium voor "the best of the best" .. als dit the best hoort te zijn, is het ronduit schrijnend, ik ken menig amateurruiter die een parcours netter rond springt dan dat.
Wat een blaam op de paardensport, ik schaam me hier diep voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:08

Ayasha schreef:
Focussed schreef:

Hier word ik oprecht triest en misselijk van... Arm, arm dier. Waarom is dit niet lang en breed in het nieuws gekomen?
Kan iemand dit werkelijk verdedigen?

Weet iemand of het goed gekomen is met dit paard?

De schimmel met die Ier, hoe is dat afgelopen. Ik zie her en der wat foto's, de filmpjes wil ik niet zien, maar is dat ok afgelopen voor het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:19

Focussed schreef:

Het andere filmpje vond ik al niet kunnen. Maar dit vind ik echt nog verder gaan. Wat een walgelijke vertoning.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:26

Walgelijk, ander woord is daar niet voor.
Geef die mensen een fiets of bromfiets waar ze hun ambities op kunnen botvieren, maar aub nooit meer een levend dier.
:r

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 07:32

Sansevieria schreef:
Walgelijk, ander woord is daar niet voor.
Geef die mensen een fiets of bromfiets waar ze hun ambities op kunnen botvieren, maar aub nooit meer een levend dier.
:r

Ik heb ook wel het idee dat velen van deze vijfkampsporters eigenlijk niets met paarden hebben maar enkel maar op een paard stappen omdat het nodig is voor de vijfkamp.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:28

Mars schreef:

Het grote verschil tussen de maneges en deze discipline op de Olympische spelen vind ik wel dat je op maneges erkend dat daar mensen komen om iets te leren. En dat je op de Olypische spelen verwacht de crème de la crème bezig te zien. Iets om naar op te kijken, iets om naar te streven.

Effectief zal het voor de paarden niet meteen iets uitmaken. Of iemand zit te stuiteren omdat het nog moeten leren of dat ze stuiteren omdat ze te veel gefocussed zijn om hun medaille. Maar de uitstraling naar de buitenwereld maakt wél uit.
Daarbij hoop ik nog altijd dat er op maneges mensen in de baan staan die hun stinkende best doen om de ruiter zsm betere skills bij te brengen. En dat ze de paarden in de tussentijd niet in gevaar brengen door ze steeds niet passend bij een (te hoge) hindernis te zetten.

Dan nog mag je er van mij naar toe gaan werken dat je meer aan je ruitervaardigheden werkt náást het paard voor je daadwerkelijk je eerste drafpassen maakt. Van mij mogen ze voor dat doel mechanische paarden gaan inzetten. (Misschien is dat op termijn zelfs goedkoper....)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:35

pol013 schreef:
Mars schreef:

Het grote verschil tussen de maneges en deze discipline op de Olympische spelen vind ik wel dat je op maneges erkend dat daar mensen komen om iets te leren. En dat je op de Olypische spelen verwacht de crème de la crème bezig te zien. Iets om naar op te kijken, iets om naar te streven.

Effectief zal het voor de paarden niet meteen iets uitmaken. Of iemand zit te stuiteren omdat het nog moeten leren of dat ze stuiteren omdat ze te veel gefocussed zijn om hun medaille. Maar de uitstraling naar de buitenwereld maakt wél uit.
Daarbij hoop ik nog altijd dat er op maneges mensen in de baan staan die hun stinkende best doen om de ruiter zsm betere skills bij te brengen. En dat ze de paarden in de tussentijd niet in gevaar brengen door ze steeds niet passend bij een (te hoge) hindernis te zetten.

Dan nog mag je er van mij naar toe gaan werken dat je meer aan je ruitervaardigheden werkt náást het paard voor je daadwerkelijk je eerste drafpassen maakt. Van mij mogen ze voor dat doel mechanische paarden gaan inzetten. (Misschien is dat op termijn zelfs goedkoper....)

Domweg er op los slaan verwacht ik nergens. Ja er zijn sommige maneges waar dit helaas fout gaat. Gelukkig zijn er steeds meer maneges waar het toch zo echt niet geleerd wordt.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:50

Shadow0 schreef:
FiveSports schreef:
De sport is alle onderdelen bij elkaar en het is nou eenmaal zo dat het springen er ook bij zit. Zonder het springen zou ik het een minder leuke sport vinden.

Je sterkste argument is dan vooral 'omdat het nou eenmaal zo is'? Dan denk ik niet dat het ergens naartoe gaat om structurele veranderingen te proberen te krijgen, en kan het beter afgeschaft worden en zeker als Olympische sport.

Is dat gek? Is het gek dat als iemand zwemmen het leukste onderdeel van de triatlon vindt en iemand vraagt waarom, dat diegene gewoon antwoord dat hij het het leukste onderdeel vindt van de triatlon?
Hoe moet iemand dat uitleggen? Misschien ben je pas tevreden als er continu een hersenscan is en er allerlei apparatuur op mij aangesloten is waaruit blijkt dat ik het gewoon leuk vind?

Er is geen noodzaak voor geen enkele sport, het is allemaal voor ons eigen plezier en/of lichamelijke conditie.

Citaat:
Citaat:
Ik zeg nergens dat het oké is om dieren pijn te doen, ik zeg alleen dat ik het verwijderen van het onderdeel extreem vind en het het einde is van de sport.

Blijkbaar. Dat lijkt me dan prima, exit vijfkamp.

Gelukkig mag jij die mening hebben. Ik vind het dan alleen bijzonder dat als iemand die tegen het gebruiken van paarden voor haar/zijn eigen plezier in het geheel is, je dat dan raar vindt? (aanname)
Of begrijp je het dan wel?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:56

pol013 schreef:
Mars schreef:

Als het echt om het paardenwelzijn gaat, wat maakt het dan uit dat iemand het nog moet leren?
We doen het allemaal voor onze eigen plezier, ik geloof niet dat er iemand is hier die het haat om met paarden om te gaan, maar de sport beoefent uit medelijden of zorg voor het paard.

Citaat:

Helemaal geen verkeerd idee, hebben we straks een forum over mechanische paarden en mag elk paard lekker met pensioen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:00

Focussed schreef:

Even de tekst erbij, degene die het post beoefent ook de moderne vijfkamp.

Citaat:
Modern pentathlon has a horse welfare problem. The UIPM rules allow a rider to get back on the horse and continue after a horse fall, even when the crash is this bad and even when the horse is reluctant to get to its feet. In this incident that happened earlier today at the World Cup Final, no one checks out this horse to see if he’s ok. The rider just gets on and goes to the next jump. Not surprisingly, the horse refuses to jump again and the rider is eventually excused from the ring.

What you see here goes against all modern standards of horse welfare. In an FEI competition, in most national equestrian federations, when a horse falls in competition, the rider cannot get back on and continue. This is basic horse welfare. To get back on and continue is considered ‘abuse of horse’.

In recent years, national pentathlon federations have proposed changes to the UIPM rules to align modern pentathlon with FEI standards of horse welfare. The UIPM has always rejected those proposals. Clearly, horse welfare is not a priority for the UIPM. The result is ugly scenes like this one.

I hope the horse is okay and is given the time and care to recover from this.

Modern pentathlon is a truly wonderful sport but this disregard for horse welfare must stop now.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:07

Focussed schreef:

Ik ben echt flabbergasted!!!
Ik zie steeds meer smerige dingen voorbij komen. Die mensen zijn echt geen paard waardig in mijn ogen. Ik vind het echt shocking en dit moet echt stoppen!!
Word hier echt verdrietig van....

Ik zelf rijd ook competitie. Weliswaar een andere discipline maar weet hoe heel de paarden sport onder vuur ligt.
Dit doet echt geen goed. Sterker nog, dit doet heel erg veel kwaad en terecht ook.
Gatver, word echt kwaad van alles wat ik heb zien voorbij komen afgelopen dagen