Wedstrijddoelen 2017

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emma_evg

Re: Wedstrijddoelen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:07

Ik baal een beetje, zou zaterdag mijn springdebuut hebben, krijg ik gisteren een mailtje dat de wedstrijd is geannuleerd wegens te weinig inschrijvingen -O- Dus nu maar even een nieuwe plannen. Volgende week L2 oefenwedstrijdje, ben benieuwd of dat behalve het wijken en achterwaarts nog veel moeilijker is dan het L1.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:04

emma_evg schreef:
@Mavantos Ow dat is jammer idd. Kun je niet een keer impuls / HC starten, om je paardje wel even wat wedstrijd ervaring te geven? Voor de winstpunten hoef je toch sws niet L1 te starten, en met HC krijg je wel gewoon punten en commentaar enzo.

Hij heeft al een paar jonge paarden wedstrijden gelopen en is echt helemaal niet kijkerig. Ga gewoon de eerste keer op een kleine rustige locatie rijden waarbij die baan mag verkennen in de pauze. Je moet erg gek doen voor verlies en hij is verder onwijs aansprekend en op zich zitten alle oefeningen er (los van elkaar) op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:26

Je zou eigenlijk in de B moeten kunnen beginnen en gewoon je punten rijden, maar geen kans maken om de proef mee te rijden voor winst. Zo kan je op de basis beginnen, gewoon punten rijden maar blijft het eerlijk voor anderen.

Ik baal ook ontzettend als ik iemand in de proef heb met een jong paard waar overduidelijk elke knop tot M op zit, waarvan ik weet dat die ruiter hoog start en dat die enkel komen "omdat het makkelijk verdiend zo". In de winterwedstrijden is dat vaak. Kom ik in een proef om die te oefenen voor komend seizoen, moet ik rijden tegen iemand de dezelfde proef dat jaar kampioen in is geworden...
Ja sorry, dan heb ik vaak zin om gewoon linea recta naar huis te gaan. Ik rij niet noodzakelijk om te winnen maar zo is het ook niet leuk.

Ik heb een nieuw wedstrijddoel naast L1 starten deze zomer. Ga ook de aspiranten springen mee proberen rijden :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 09:33

Varekaj schreef:
Je zou eigenlijk in de B moeten kunnen beginnen en gewoon je punten rijden, maar geen kans maken om de proef mee te rijden voor winst. Zo kan je op de basis beginnen, gewoon punten rijden maar blijft het eerlijk voor anderen.

Ik baal ook ontzettend als ik iemand in de proef heb met een jong paard waar overduidelijk elke knop tot M op zit, waarvan ik weet dat die ruiter hoog start en dat die enkel komen "omdat het makkelijk verdiend zo". In de winterwedstrijden is dat vaak. Kom ik in een proef om die te oefenen voor komend seizoen, moet ik rijden tegen iemand de dezelfde proef dat jaar kampioen in is geworden...
Ja sorry, dan heb ik vaak zin om gewoon linea recta naar huis te gaan. Ik rij niet noodzakelijk om te winnen maar zo is het ook niet leuk.

Ik heb een nieuw wedstrijddoel naast L1 starten deze zomer. Ga ook de aspiranten springen mee proberen rijden :D

Makkelijk verdiend? Waarom zie je dat zo?

Als ik kijk naar het prijzengeld hier, zeg maar rond de 25 euro voor een eerste prijs, op een grote wedstrijd... Dus 50 euro... Laten we uitgaan van 10 euro per proef aan startgeld, dus 50 - 20, hou je nog 30 euro over. Brandstofkosten, á ruim 10 euro... Hou je dus 20 euro over. Hoeveel uur ben je weg? Een uur of 5 inclusief paard klaarmaken etc.? Dus dat is 4 euro per uur...
Welke gek gaat er voor dat bedrag werken? Ik niet... Dus moet wel hobby zijn.
Deze hobbyist heeft het alleen gewoon goed gedaan. Kan iedereen, kost alleen wel wat inzet.

Nee, wat mij betreft zijn de huidige regels vriendelijk genoeg (in Nederland althans, waar mavantos ook rijdt). De winst regel je thuis, in de training. En daarin moet je niet afhankelijk zijn van de competitie.

Thuis kan je die proef toch ook oefenen?

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:39

Leuk topic :)
Ik rijd met mijn pony sinds dit indoor seizoen M1. We mogen al een tijdje M2 starten, maar de selecties voor de regio's start ik nog in de M1. Mijn doel is om deze zomer op de regiokampioenschappen te starten en daarna over naar de M2. Voor het eind van dit jaar wil ik misschien wel Z1 gestart zijn... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:48

De winterwedstrijden zijn geen officiële. Je mag starten wat je wil. In de officiële mag je niet lager starten als je de punten hebt of kampioen bent geweest.
De inschrijving is meestal 10€ en winst 25/30. De meesten komen uit de regio en zijn hooguit 20-30min van huis. Win je op het einde het algehele klassement, krijg je nog eens 50, een zak voer, beker en lint. Win je de 4 wedstrijden en klassement, dan heb je 40 inschrijving betaald en 150 verdiend. Dat is 110 winst...

Zij zien deze wedstrijden als makkelijk verdienen omdat ze dus een niveau kunnen starten waarin ze weten dat ze iedereen naar huis rijden. Ik kan ook weer een niveau zakken en daar 75-80 gaan scoren. Ik doe dat niet, ik vind dat niet fair tov de mensen die net komen piepen op wedstrijdvlak.

Het oorspronkelijke idee was dat je daar de proeven komt rijden die je komend seizoen wil starten. Dan weet je hoe je ervoor staat als de officiële van start gaan. Wil je officieel de L1 rijden, dan kon je die daar alvast oefenen. Het heet immers "oefenwedstrijd".

De organisatie is er wel mee aan de slag om dit soort toestanden te vermijden in de toekomst.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:03

Ik zal halverwege mei ook weer voor het eerst starten na een paar jaar niet zelf op wedstrijd zijn geweest.

Ben een keer M2, L2 en L1 geweest en B springen en B cross..

Ik rij nu een paard die ZZlicht + wp is geweest, maar hij heeft ook een lichte blessure gehad en ik ben al jaren niet gestart + dat we nog meer een combi moeten vormen, heb ik dispensatie voor de L2 aangevraagd.
Het is een Friese hengst die je graag in de maling neemt als je hem niet goed aan het been hebt (wissels springen etc) dus ben benieuwd hoe het zal gaan.

Hoop de kampioenschappen in de L2 of M1 mee te doen en dat we ergens ergens eind van dit jaar M2 zijn en volgend jaar de Z in kunnen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:09

DanielleB schreef:
Ik zal halverwege mei ook weer voor het eerst starten na een paar jaar niet zelf op wedstrijd zijn geweest.

Ben een keer M2, L2 en L1 geweest en B springen en B cross..

Ik rij nu een paard die ZZlicht + wp is geweest, maar hij heeft ook een lichte blessure gehad en ik ben al jaren niet gestart + dat we nog meer een combi moeten vormen, heb ik dispensatie voor de L2 aangevraagd.
Het is een Friese hengst die je graag in de maling neemt als je hem niet goed aan het been hebt (wissels springen etc) dus ben benieuwd hoe het zal gaan.

Hoop de kampioenschappen in de L2 of M1 mee te doen en dat we ergens ergens eind van dit jaar M2 zijn en volgend jaar de Z in kunnen

Als je dispensatie aan hebt gevraagd mag je in de klasses die je lager rijdt dan de eigenlijke instroomklasse geen kampioenschap meerijden. Als ik het goed heb. Je zou eigenlijk M2 moeten starten, dus daarin mag je kampioenschap rijden, niet lager.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 05-04-17 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 10:09

Varekaj schreef:
De winterwedstrijden zijn geen officiële. Je mag starten wat je wil. In de officiële mag je niet lager starten als je de punten hebt of kampioen bent geweest.
De inschrijving is meestal 10€ en winst 25/30. De meesten komen uit de regio en zijn hooguit 20-30min van huis. Win je op het einde het algehele klassement, krijg je nog eens 50, een zak voer, beker en lint.

Zij zien deze wedstrijden als makkelijk verdienen omdat ze dus een niveau kunnen starten waarin ze weten dat ze iedereen naar huis rijden. Ik kan ook weer een niveau zakken en daar 75-80 gaan scoren. Ik doe dat niet, ik vind dat niet fair tov de mensen die net komen piepen op wedstrijdvlak.

Het oorspronkelijke idee was dat je daar de proeven komt rijden die je komend seizoen wil starten. Dan weet je hoe je ervoor staat als de officiële van start gaan. Wil je officieel de L1 rijden, dan kon je die daar alvast oefenen. Het heet immers "oefenwedstrijd".

De organisatie is er wel mee aan de slag om dit soort toestanden te vermijden in de toekomst.

Blijft allemaal maar een chaos die sport daar in België. Nu begrijp ik je beter :)

Bij ons is zomer en winter gewoon exact hetzelfde. Er is een instroomtabel. Zo mag ik elk paard L1 starten omdat ik één keer M1 ben geweest. (https://www.knhs.nl/media/11234/bijlage ... n-2017.pdf)

Maar zo zijn er ook regels voor kampioenschappen en mag je vanaf een bepaalde klasse niet meer op de kampioenschappen rijden in een klasse lager dan... Zeg het maar. Ik weet het niet exact hoor.

Bij ons is het dus eigenlijk heel erg eerlijk. Ik rij ook nog wel eens tegen echte 'toppers in de regio' hoor. Maar punten zijn punten, als ik 180 rijd en zij 181, krijgen we allebei een winstpunt.

Heb jij nooit de neiging om over te stappen naar de andere federatie in België?

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:11

Ik zal de KNHS er wel even over mailen als ik de dispensatie heb gekregen hoe het zit met de kampioenschappen van het zomer, zodat ik het alvast weet voor ik selecties zou rijden.

Ik weet wel dat ik eigenlijk M1 of M2 had moeten starten, maar als je iets van 36 maanden niet meer in de hoogste klasse bent gestart, het sort van "verjaard".

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:13

Een paard kan niet zo ver redeneren om je ' in de maling ' te nemen :)

En daarbij vind ik het niet zo gek dat jullie hoger moeten starten..
In mijn regio zie je gewoon beroepsruiters op oefenwedstrijden en in het L1.. ja sorry hoor ben hoe zielig ben je dan?

Die mensen wegen verdomd goed wat ze aan het doen zijn en ook hoe ze een jong paard moeten rondsturen. Dus ik vind die regel hier van die mensen wat hoger hebben gestart mogen geen B meer starten al veel te mild..

Als jij het aan kan een paard te rijden die het ZZlicht kan lopen, dan moet jij ook makkelijk een M1 proef kunnen zijn want zo moeilijk zijn ze nu ook weer niet..

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:17

Oh echt serieus. Als ik hem niet genoeg aan mijn been heb, trekt hij zijn eigen plan en dan vind hij het leuk om wissels te springen, hoe stil ik ook zit oid. Heb ik hem goed aan het been? Geen probleem.
Ook is hij op wedstrijd nog een stuk erger, ook al is hij nu 16 jaar en heeft hij meerdere malen Z gelopen.
Dus eerst maar eens in de L2 aftasten hoe of wat.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:20

DanielleB schreef:
Oh echt serieus. Als ik hem niet genoeg aan mijn been heb, trekt hij zijn eigen plan en dan vind hij het leuk om wissels te springen, hoe stil ik ook zit oid. Heb ik hem goed aan het been? Geen probleem.
Ook is hij op wedstrijd nog een stuk erger, ook al is hij nu 16 jaar en heeft hij meerdere malen Z gelopen.

Niet te recht maken, klein beetje stelling houden. Goed binnenbeen op de singel en buitenbeen er iets achter. Zodra je voelt dat die wilt springen een (kleine) volte maken. Door je buiging naar binnen kan hij niet omspringen.

In contragalop goed met je nieuwe buitenbeen naar binnen duwen.
Om een wissel te kunnen springen moet hij zich naar de nieuwe galop 'buigen', dus als je hem iets 'krom' houdt dan zal hij tzt snappen dat het niet de bedoeling is om een wissel te springen. Zodra hij een wissel springt ook niet doorrijden, maar gewoon terugnemen en opnieuw aanspringen. Niet boos worden, maar wel consequent zijn.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 05-04-17 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 10:23

Ben het met DiscoDipp eens, als je hem niet goed aan je been hebt is het toch logisch dat hij gaat zoeken naar wat hij moet doen? Dat doet een hoger opgeleid paard nu eenmaal wanneer je zelf onduidelijk bent. Heb je je paard goed aan het been staan, ben je consequent en weet het paard wat hij van je moet verwachten.

Heeft in mijn ogen echt niets met in de maling nemen te maken.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:24

DanielleB schreef:

Waarschijnlijk doe jij dan toch andere dingen met je handen of benen, een paard doet niets voor niets. Maar kan je niet 'pakken' want zo ver kunnen ze niet redeneren. Misschien wel jou spanning ombewust, zie ik bij de mijne ook. Hij is sinds een maandje weer braaf en berijdbaar, nou ik wist niet dat ik het nog steeds zo spannend vond, maar meneer voelt dat en uit dat heel heftig.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:26

Klopt, ik hou stelling, buitenkant uiteraard wel begrenzen.
Maar geloof me, hij is zo vlug en flexibel voor een Fries, af en toe breekt hij daar gewoon door heen (of is stout en geeft je even een megabok waarna het hem uiteraard wel lukt).
Voor de rest een heel fijn meewerkend en fijn paard hoor, ik moet zijn trukendoos alleen nog even goed ontdekken.

Ik begin met losrijden actief voorwaarts. Het is wat een dieseltje. Omdat hij galop fijn vind, gebruik ik dat ook met losrijden wel veel. Na stap/draf/galop losrijden meestal even richting halsstrekken in stap/draf.
Daarna pak ik hem op, meer verzamelen en bovenin met genoeg lengte in de hals.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:31

De andere paarden die daar staan (meesten zijn hoog opgeleid, minimaal Z2, wel allemaal Fries) zullen dit soort dingen helemaal niet doen, die zijn al blij wanneer ze niet vol aan de bak hoeven en dralloperen zelfs soms (een meisje die daar rijd lukt het nog niet om de paarden "aan elkaar te rijden" en rijd de hogere paarden wat om het gevoel te krijgen).

Deze kon je vroeger ook niet longeren en was echt een onwijze draak. Nu is hij natuurlijk al wat ouder en veel ervaring dus de laatste jaren gewoon braaf met longeren, maar dit was eerst echt een drama.

Ik longeer hem 1x per week en rij hem 2x per week. Soms gaat hij op zondag nog voor de wagen een buitenrit maken.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:38

Longeren doe je heel erg goed, mij is altijd gezegd je kunt beter een half uur goed longeren dan een uur rijden en aanplaren.

Dat hij er doorbreekt is een teken dat hij het op dat moment niet snapt wat je van hem verwacht (of een automatisch knopje)

Paardrijden is net als een kind opvoeden, geduld, rust, en 1000x iets zeggen.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:45

Uiteraard, moet al zijn grapjes en knopjes nog goed vinden en ontdekken en ook samen nog een team worden. Pas vanaf eind januari rij ik hem, daarom zie ik de M2 nog niet zitten, maar wil wel graag op pad om te voelen hoe het dan gaat etc, vandaar dat ik kijk of we L2 mogen.

Dan binnenkort maar eens vragen hoe het zit met de kampioenschappen, wil dat wel graag zwart op wit hebben uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:40

De mijne haalt dat soort fratsen uit als hij teveel gaat meedenken en spanning opbouwt. Dan is het kwestie van rust en duidelijkheid terug te brengen.

@janine: dat zijn gewoon vrije oefenwedstrijden. In het officiële seizoen gaat het net als in NL :) in vrije wedstrijden rij je geen winstpunten. Het is een stal die een eigen "klassement" inricht van 4 of 5 oefenwedstrijden. Gelukkig zijn die er, anders was er helemaal niks. Alleen de werking kan nog wat beter.

Ik rij al de andere federatie. Die gaat zoals de knhs. Die winterwedstrijden zijn wel officieel, je kan winstpunten verzamelen en kampioenschap rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 11:45

Varekaj schreef:
De mijne haalt dat soort fratsen uit als hij teveel gaat meedenken en spanning opbouwt. Dan is het kwestie van rust en duidelijkheid terug te brengen.

@janine: dat zijn gewoon vrije oefenwedstrijden. In het officiële seizoen gaat het net als in NL :) in vrije wedstrijden rij je geen winstpunten. Het is een stal die een eigen "klassement" inricht van 4 of 5 oefenwedstrijden. Gelukkig zijn die er, anders was er helemaal niks. Alleen de werking kan nog wat beter.

Ik rij al de andere federatie. Die gaat zoals de knhs. Die winterwedstrijden zijn wel officieel, je kan winstpunten verzamelen en kampioenschap rijden.

Ik blijf het maar raar vinden hoe het bij jullie geregeld is, maar tegelijk ook interessant. Maar die vrije oefenwedstrijden zijn de enige wedstrijden die dan worden georganiseerd?

Alleen snap ik een dingetje niet, bedoel je nu in deze post zomerwedstrijden wel officieel? Want eerder zei je dat winterwedstrijden niet officieel waren? Edit: Never mind :')
Je ondervind nu dit probleem dus niet meer?

En hoe is het normaal geregeld voor ruiters die een X aantal keer op een bepaald niveau zijn geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:28

Bij LRV is het geregeld zoals in NL. Wij rijden ook de knhs proeven. Zij organiseren het hele jaar door officiële wedstrijden, verdeeld over indoor kampioenschap (winter), tussenwedstrijden (mei-juni) en tornooien (juli tot september/oktober). Van de indoor en de tornooien is er op het einde een kampioenschap, zowel provinciaal als nationaal.

De VLP heeft enkel een officieel zomerseizoen waarin je kampioenschap kan rijden. Hierin is het ook als L bent dat je geen B meer mag starten.
Zij doen in de winter niks. Het is daarom dat veel stallen zelf vrijblijvend oefenwedstrijden gaan organiseren. Deze zijn dan niet officieel, leveren geen winstpunten op maar de regels omtrent starten vallen weg. Je mag je vrijblijvend inschrijven in de klasse die je wil.

En als kers op de taart mag je niet zomaar met een startpagina van de ene meedoen aan wedstrijden van de anderen. Maar dat is vooral ivm eventing omdat die vaak vlak na elkaar gehouden worden.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:41

Ik kreeg net per mail de goedkeuring van mijn dispensatie en er stond ook bij dat ik gewoon in de L2 kampioenschappen mag rijden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:19

DanielleB schreef:
Uiteraard, moet al zijn grapjes en knopjes nog goed vinden en ontdekken en ook samen nog een team worden. Pas vanaf eind januari rij ik hem, daarom zie ik de M2 nog niet zitten, maar wil wel graag op pad om te voelen hoe het dan gaat etc, vandaar dat ik kijk of we L2 mogen.

Dan binnenkort maar eens vragen hoe het zit met de kampioenschappen, wil dat wel graag zwart op wit hebben uiteraard.

Niet alle regionale selectieprocedures zijn afgestemd op het kampioenschapsreglement van Ermelo (bv Hippiade). Het kans dus zo zijn dat je op de selectie wel L2 mag starten, maar niet in deze klasse mag rijden op het regiokamioenschap en dus ook niet afgevaardigd kan worden naar het NK.
Check naast Ermelo dus ook goed het vraagprogramma van je kringselecties en kring-of regiokampioenschap. Zo hadden wij van de winter 3 combinaties in het L1 die we achteraf moesten terughalen. Veelal komt de regio daar pas achter als de protocollen in Ermelo verwerkt zijn.
Wanneer iedere ruiter zelf een check doet op de inschalingstabel / of telefoontje pleegt, dan scheelt dat enorm :o

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:33

Hoop dit jaar Z1 te mogen starten. Nu 4 keer gestart in de M2 en 3 wp. Ik vind de M2 veel moeilijker dan de M1 en dan met name de travers en keertwendingen. Van de keertwendingen weet paardlief dat ze eraan komen dus dat is veel gedrippel en gehups en travers vinden we allebei lastig al hadden we de laatste keer 2 maal een 5,5. Het is al beter dan 3-en die we de eerste keren hadden.