101 excuses waarom de punten tegenvielen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 06:56

mirjamalvaro schreef:
Dorine@: Tja ik zou ook zeggen dat de ruiter dan maar moet afgroeten hoor. :o Of ga je ook het fietspad, de weg etc afsluiten omdat er misschien iets/iemand overheen komt waar paardlief bang van is. Misschien vind hij de jury wel eng...moet de jury maar even weg. :')

Dat zou voor mij ideaaaaal zijn! Ik ben namelijk bang voor de jury, nee niet t paard... hahaha :o

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:33

mirjamalvaro schreef:
Dorine@: Tja ik zou ook zeggen dat de ruiter dan maar moet afgroeten hoor. :o Of ga je ook het fietspad, de weg etc afsluiten omdat er misschien iets/iemand overheen komt waar paardlief bang van is.

Wanneer je de weg op gaat met je paard hou je daar rekening mee. Op concours mag er van mij in sommige gevallen best wat meer rekening met de paarden/combinaties worden gehouden. Er lopen mensen rond die vinden dat alles maar gewoon moet kunnen omdat hun paard nergens op reageerd.

Anoeska

Re: 101 excuses waarom de punten tegenvielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:41

Ik snap sowieso niet wat mensen soms allemaal mee naar wedstrijden slepen. Kleine kinderen in buggy's direct aan de ring, honden die loslopen, rondrennende kinderen. Waarom zou je? Ik probeer me altijd zo sociaal mogelijk op te stellen. Die van mij schrikt niet snel, maar dat wil niet zeggen dat ik niet een beetje rekening met anderen kan houden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:46

Lithya schreef:
mirjamalvaro schreef:
Dorine@: Tja ik zou ook zeggen dat de ruiter dan maar moet afgroeten hoor. :o Of ga je ook het fietspad, de weg etc afsluiten omdat er misschien iets/iemand overheen komt waar paardlief bang van is.

Wanneer je de weg op gaat met je paard hou je daar rekening mee. Op concours mag er van mij in sommige gevallen best wat meer rekening met de paarden/combinaties worden gehouden. Er lopen mensen rond die vinden dat alles maar gewoon moet kunnen omdat hun paard nergens op reageerd.

Je hebt ook wedstrijdringen naast een fietspad/weg, daar doelde ik op. :+

edit: En mijn paard reageert juist op heel veel dingen, zelfs zijn soortgenoten kunnen heel eng zijn. Afgelopen zaterdag nog last van gehad en nee heb niet gevraagd of diegene dan even ergens anders los wou gaan rijden. :P

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:53

Je hoeft echt geen fanfare naast de ringen te laten gaan, maar een kind dat zit of ligt heb je overal. Als hij rustig zit zie er het kwaad er niet in en is dat idd andermans probleem. Als mijn paard die bakkabouter of dat struikje eng v8ind, vraag ik toch ook niet of ze die niet ff kunnen verplaatsen? Kom op zeg..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:31

Jester_ schreef:
Je hoeft echt geen fanfare naast de ringen te laten gaan, maar een kind dat zit of ligt heb je overal. Als hij rustig zit zie er het kwaad er niet in en is dat idd andermans probleem. Als mijn paard die bakkabouter of dat struikje eng v8ind, vraag ik toch ook niet of ze die niet ff kunnen verplaatsen? Kom op zeg..

Nou, een fanfare over de weg was hier al eens aanleiding om over de jank te gaan.
Echt, die gasten kwamen op een paar honderd meter afstand langs en het halve paardenbestand was over de zeik! Die van mij vond het reuze interessant en ging er eens uitgebreid naar staan kijken, maar zag voor de rest geen aanleiding om er iets mee te doen; ze was eerder nieuwsgierig en als ze de kans had gekregen, was ze waarschijnlijk dichterbij gaan kijken.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:49

Ik lees even terug dat iemand het normaal vindt om een hond naast zich te laten liggen met voorlezen. Sorry, maar dat vind ik nou byzonder egoïstisch. Een hond hoort op afstand van de ringen te blijven, ik zeg er ook gewoon wat van, er is al genoeg afleiding op een wedstrijd en ik wil geen last van de hond van een ander.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:51

Er zijn serieus een flink aantal amazones die bij ons in t zomerseizoen niet komen starten. Want, de buitenbak ligt aan kant van de kantine (en dus ook het terras) en dan schuift er wel eens iemand met een stoeltje. Aan de andere kant ligt een fietspad en jawel daar rijden s zomers ook wel eens wat fietsers. Die kant is afgeschermd met een heg en ja hoor, daar zit soms ook wel eens een duif of een kip in.
Het meeste heb je niet in de hand. Onze paarden zijn dus heel wat gewend, dat is best fijn. Sommigen krijgen hun paard op wedstrijd nog niet langs een bloembak.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:06

Babootje schreef:
Er zijn serieus een flink aantal amazones die bij ons in t zomerseizoen niet komen starten. Want, de buitenbak ligt aan kant van de kantine (en dus ook het terras) en dan schuift er wel eens iemand met een stoeltje. Aan de andere kant ligt een fietspad en jawel daar rijden s zomers ook wel eens wat fietsers. Die kant is afgeschermd met een heg en ja hoor, daar zit soms ook wel eens een duif of een kip in.
Het meeste heb je niet in de hand. Onze paarden zijn dus heel wat gewend, dat is best fijn. Sommigen krijgen hun paard op wedstrijd nog niet langs een bloembak.

Dat zegt dan vooral iets over het gebrek aan kunde van die ruiters (m/v).
Wellicht moeten zij eens in de leer bij Tristan..........

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:15

valori schreef:
Ik lees even terug dat iemand het normaal vindt om een hond naast zich te laten liggen met voorlezen. Sorry, maar dat vind ik nou byzonder egoïstisch. Een hond hoort op afstand van de ringen te blijven, ik zeg er ook gewoon wat van, er is al genoeg afleiding op een wedstrijd en ik wil geen last van de hond van een ander.

Ja dat ben ik. En hoezo? Beestje doet minder kwaad dan een gemiddelde vogel of paraplu. En als je paard niet met een doodstil zittende hond naast imo een voorlezer kan, heb je gewoon niets op een dressuurwedstrijd te zoeken

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:17

ikke schreef:
Jester_ schreef:

Nou, een fanfare over de weg was hier al eens aanleiding om over de jank te gaan.
Echt, die gasten kwamen op een paar honderd meter afstand langs en het halve paardenbestand was over de zeik! Die van mij vond het reuze interessant en ging er eens uitgebreid naar staan kijken, maar zag voor de rest geen aanleiding om er iets mee te doen; ze was eerder nieuwsgierig en als ze de kans had gekregen, was ze waarschijnlijk dichterbij gaan kijken.
.

Maar zoals een fanfare door je proef vind ik wel een geldig excuus haha. Dat zie je niet dagelijks en mag je paard best even van in de stress rakn toch? :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:27

Jester_ schreef:
ikke schreef:
.

Maar zoals een fanfare door je proef vind ik wel een geldig excuus haha. Dat zie je niet dagelijks en mag je paard best even van in de stress rakn toch? :D

Dan zou zelfs mijn vorige paard wel verbaast opkijken, maar op 200mtr..... nou nee, dan zou ze gewoon aan het werk gebleven zijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:39

Zullen we het over nieuwe omstandigheden gaan hebben?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:48

Jester_ schreef:
Ja dat ben ik. En hoezo? Beestje doet minder kwaad dan een gemiddelde vogel of paraplu. En als je paard niet met een doodstil zittende hond naast imo een voorlezer kan, heb je gewoon niets op een dressuurwedstrijd te zoeken

Dat is lekker zeggen. Paard gaf nooit wat om honden, totdat twee elkaar te lijf gingen naast hem op concoursterrein. Vreemde honden zijn heel lang echt een probleem geweest, ondanks dat ik het nooit uit de weg ging. Dus omdat anderen eigenlijk een fout maken, zou ik volgens jou niet op een wedstrijd thuis horen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:59

Zo heb ik een keer een hond dwars door de ring gehad omdat hij niet aangelijnd was en een haas in de wei achter de ring zag. "Oh sorry, doet ie anders nooit."
Daar was ik toch met een toen jonge pony niet heel blij mee. Overigens was hij niet bang van de hond, maar schrok wel van het feit dat er iets van links naar rechts door de ring sprintte en wilde spontaan de andere kant op rennen.

De groep van een stuk of 15 aanspanningen (met ijzers) die tijdens mijn proef over de weg ernaast voorbij kwam, was ook allesbehalve prettig :+

Oh en tijdens het losrijden in de binnenbak vond iemand het een goed idee om met een ladder de bak in te komen en deze zonder waarschuwing even tegen de houten wand te knallen. Mijn haf draaide zo snel om dat ik er af knalde, zo op mijn rug. En daarna moest ik meteen de proef in. Dat is de enige wedstrijd dat ik geen winst heb gereden geloof ik :=
Iets met rugpijn en pony nog steeds over de zeik.

Gelukkig nooit problemen gehad met bloembakken of juryhokjes of andersgekleurde paarden. Wel andersom met losrijden: "Oh, daar heb je dat gele ding weer. Nou dan ga ik de ring maar uit."
Vooral doen, heb ik de ruimte :D
Had nog voorgesteld om wat vaker te komen, dan kon ze oefenen (zij stond daar op stal, ik er vlakbij), maar dat wilde ze niet. En elke keer maar zuchten als ik mee reed. Tsja... Dan moet je ook niet miepen :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:00

Lithya schreef:
Jester_ schreef:

Dat is lekker zeggen. Paard gaf nooit wat om honden, totdat twee elkaar te lijf gingen naast hem op concoursterrein. Vreemde honden zijn heel lang echt een probleem geweest, ondanks dat ik het nooit uit de weg ging. Dus omdat anderen eigenlijk een fout maken, zou ik volgens jou niet op een wedstrijd thuis horen?

Maar omdat jou paard er niet tegen kan, moet de rest de hond dus maar thuislaten?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:02

Er werd een paard de trailer op geslagen met zweep naast de ring en die van mij is panisch voor zwepen.
(En dan ook nog verbaasd zijn dat er op protocol staat: meer ontspanning :Y) )

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:04

Op een wedstrijdterrein zullen altijd dingen, situaties en voorvallen zijn waar je je niet op kan voorbereiden. Maar een beetje bedachtzaamheid van deelnemers en aanhang zou niet verkeerd zijn.
Was een tijdje terug ook op een wedstrijdterrein, wij waren de laatste deelnemers en ondertussen ging de band al helemaal los met een of andere grote trommel. Mijn paard kan blijkbaar een soort galoppassage :') Die werd helemaal lijp van die ritmische dreunen. Tja, balen natuurlijk. Maar goed, ze wende er wel langzaam aan en uiteindelijk zonder al te veel spanning proefje kunnen rijden
Laatst bijgewerkt door Qimm op 24-05-16 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:08

Qimm schreef:
Op een wedstrijdterrein zullen altijd dingen, situaties en voorballen zijn waar je je niet op kan voorbereiden. Maar een beetje bedachtzaamheid van deelnemers en aanhang zou niet verkeerd zijn.
Was een tijdje terug ook op een wedstrijdterrein, wij waren de laatste deelnemers en ondertussen ging de band al helemaal los met een of andere grote trommel. Mijn paard kan blijkbaar een soort galoppassage :') Die werd helemaal lijp van die ritmische dreunen. Tja, balen natuurlijk. Maar goed, ze wende er wel langzaam aan en uiteindelijk zonder al te veel spanning proefje kunnen rijden

Hier een die van muziek haar eigen kur op muziek maakt := Hoef alleen maar te sturen ze kiest er zelf wel een leuk huppeltje bij :')

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:09

Jester_ schreef:
Lithya schreef:

Maar omdat jou paard er niet tegen kan, moet de rest de hond dus maar thuislaten?

dat is niet wat ik zeg. Probeer aan te geven dat een probleem met honden niet altijd door overijverige reacties van de ruiter komt. Wel vind ik dat honden niet tussen de ringen bij een voorlezer horen. Daar ging hij mij om. Heb je alleen een voorlezer en verder niemand die de hond vast kan houden, dan laat je hem of thuis of in de auto.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:49

Mijn dochter appt mij zojuist dat het zondag precies op haar starttijd gaat onweren. Die heeft dus al ruim van te voren een mooi excuus voor het geval dat..... :+

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:05

Een hond heeft niets te zoeken vlak naast de dressuurring op een wedstrijdterrein voor paarden.
Laat een ander hem even vasthouden of bedenk zelf iets creatiefs.
Het is een wedstrijdterrein voor paarden en geen hondentraining of wandelgebied, bovendien ben ik niet op schriktraining.
Een wedstrijdterrein heeft al genoeg te kijken en afleiding voor een paard en rond de ring hoort er behalve de voorlezer niemand te zijn.
Als jouw hond een trap krijgt wie zijn schuld is het dan?

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:08

Ik hoor heel vaak deze reden:

"Ik rijd een Haflinger". :Y)

Blijf dat zo'n slap excuus vinden. Natuurlijk zijn juryleden maar mensen en hebben ze misschien voorkeur voor bijv. een KWPN of een Fries of heel iets anders, maar kom op. Als je echt goed rijdt, geven ze je wel punten. :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 01:29

Kelly_J schreef:
Ik hoor heel vaak deze reden:

"Ik rijd een Haflinger". :Y)

Blijf dat zo'n slap excuus vinden. Natuurlijk zijn juryleden maar mensen en hebben ze misschien voorkeur voor bijv. een KWPN of een Fries of heel iets anders, maar kom op. Als je echt goed rijdt, geven ze je wel punten. :j

Nja weet je wat het is... Iedereen gaat hoe dan ook ooit een keer tegen een grens aanlopen. Ofwel tegen zijn eigen grens, ofwel die van het paard
Als je echt wat hoger komt met een haflinger, is het aannemelijk dat de haflinger de beperkende factor gaat worden. Maar inderdaad, in de meeste gevallen rijdt de ruiter gewoon ronduit slordig en krijgt de jury het etiket "haflinger/friezen/fjorden/tinkerhater" en dat is niet eerlijk

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:07

Hehe op eventing wedstrijd laatst was er een dressuur ring met daarom heen: Een treinspoor met snelle treinen, voorbij crossende combinaties, spetter geluiden vanaf de waterbak, terras met publiek incl kinderen en honden. Niemand had er veel last van in de proef (losrijden was ernaast dus ze hadden het wel weer gezien) Maar dat zijn ook niet allemaal dressuurpaarden/ruiters natuurlijk.

Mijn smoes van afgelopen wedstrijd; 1 minuut losrij tijd :( Ik had me voor springen én dressuur opgegeven, maar het springen liep uit..