Geen paard, wel wedstrijd ambitie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:53

xxSaschaa schreef:
Zou iemand misschien naar mijn bokt advertentie willen kijken? Hij is al wel oud maar ik wil er graag een nieuwe op zetten. Dan weet ik ook wat ik er aan moet veranderen

Er staat niet zo veel in. 8 jaar ervaring....maar wat? met eigen paarden? Wedstrijden? Jonge paarden? Niveau?

Algemene tip voor iedereen met een advertentie: bedenk dat er niet veel paardeneigenaren zijn die voor Sinterklaas willen spelen. Dat wil zeggen: maar weinig eigenaren gaan zomaar een leuk paard aan iemand ter beschikking stellen als dat voor hen verder niets oplevert.
En dat opleveren kan vanalles zijn. Een paard dat naar een hoger niveau gereden wordt, meer waard wordt, meer leert en meer kan. Of stalwerk dat uit handen genomen wordt in ruil voor het rijden. Of een bijdrage in de kosten. Bedenk wat jij een eigenaar kunt bieden en meld dat vooral in je advertentie.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:13

Resistance schreef:
Ik snap je punt heel goed, als ik een eigen paard had en een bijrijder zocht zou ik ook altijd eerst uitzoeken wat voor vlees ik in de kuip heb. Maar ik zie vaak dat men alleen al bij het woord manegeruiter afschrikt. Er wordt hen geeneens een kans gekeken en er wordt niet verder gekeken of ze ook goed kunnen rijden maar het komt alleen maar op vooroordelen aan, terwijl er een heleboel bij zitten die keihard zouden willen werken om goed te leren rijden en echt goed samen willen werken met het dier. Dat vind ik jammer.

Dat zogenaamde vooroordeel is iets wat veel manegeruiters zelf in de hand werken.
- ze hebben allemaal het moeilijkste paard van stal gereden.
- vind de instructrice juist haar de beste van de groep
- hebben L/M nivo
- helpen met het beleren en inrijden van de jongere paarden op de manege
- vinden een wild paard helemaal ge-wel-dig

Deze (penny) kreten komt ik 9 van de 10x tegen in mailtjes van manegeruiters. En ja, ook van de meer volwassen manegeruiter. En ik ben vast niet de enige met deze ervaring :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:17

safina schreef:
xxSaschaa schreef:
Zou iemand misschien naar mijn bokt advertentie willen kijken? Hij is al wel oud maar ik wil er graag een nieuwe op zetten. Dan weet ik ook wat ik er aan moet veranderen

Er staat niet zo veel in. 8 jaar ervaring....maar wat? met eigen paarden? Wedstrijden? Jonge paarden? Niveau?

Algemene tip voor iedereen met een advertentie: bedenk dat er niet veel paardeneigenaren zijn die voor Sinterklaas willen spelen. Dat wil zeggen: maar weinig eigenaren gaan zomaar een leuk paard aan iemand ter beschikking stellen als dat voor hen verder niets oplevert.
En dat opleveren kan vanalles zijn. Een paard dat naar een hoger niveau gereden wordt, meer waard wordt, meer leert en meer kan. Of stalwerk dat uit handen genomen wordt in ruil voor het rijden. Of een bijdrage in de kosten. Bedenk wat jij een eigenaar kunt bieden en meld dat vooral in je advertentie.

Precies! :j

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:32

Icrack schreef:
Resistance schreef:
Ik snap je punt heel goed, als ik een eigen paard had en een bijrijder zocht zou ik ook altijd eerst uitzoeken wat voor vlees ik in de kuip heb. Maar ik zie vaak dat men alleen al bij het woord manegeruiter afschrikt. Er wordt hen geeneens een kans gekeken en er wordt niet verder gekeken of ze ook goed kunnen rijden maar het komt alleen maar op vooroordelen aan, terwijl er een heleboel bij zitten die keihard zouden willen werken om goed te leren rijden en echt goed samen willen werken met het dier. Dat vind ik jammer.

Dat zogenaamde vooroordeel is iets wat veel manegeruiters zelf in de hand werken.
- hebben L/M nivo

Deze (penny) kreten komt ik 9 van de 10x tegen in mailtjes van manegeruiters. En ja, ook van de meer volwassen manegeruiter. En ik ben vast niet de enige met deze ervaring :)

Maar er zijn ook een hoop mensen die nog nooit op een manege hebben gereden en enkel op verzorgponys En deze mensen hebben ook regelmatig penny kreten dus ik vind dit wel een beetje kort door de bocht.
Ook al heeft men een hoop bijrijdpaarden gehad of zelfs een eigen paard dan nog zijn er een hoop die niks over training weten en hun niveau veel te hoog inschat.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:40

Zelf heb ik wel een eigen paard, alleen is zij niet meer geschikt voor de sport. Sinds twee jaar rijd ik een ander paard dat ik uit mag brengen op wedstrijd. Hiervoor wel 5 verschillende paarden gereden, die of terug naar de eigenaar gingen (Oostenrijk), blessure hadden of verkocht werden. Nu eindelijk een paard dat blijft.

Ik ben de enige die dit paard rijd en neem de volledige verzorging op me. Dat houdt dus in dat ik dagelijks ga mesten, paard beweging geef en ook dat als er iets met het paard is, ik daarvoor naar stal ga. Ook rijd ik zelf met auto en trailer naar wedstrijden. We starten inmiddels M1 en zijn M2 startgerechtigd.

Ik les elke week, waarvan de eigenaren de helft betalen. Startkaart wordt betaald, proeven doen we samen. De stalling, hoefsmid e.d. wordt door de eigenaar betaald. Ze staat op een stal waar ik graag wil staan en mijn eigen paard ook staat.

Wel is het niet het meest makkelijke paard in de omgang en met rijden. Ze bouwt heel snel spanning op, gelukkig gaat dit steeds beter. :)

Overigens ben ik de vierde ruiter voor dit paard.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je soms moet beginnen met wat minder. Ga eerst lekker ervaring op doen en laat zien dat je een betrouwbare ruiter bent. Dan komen die wedstrijden uiteindelijk wel.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:50

ikbencarmen schreef:
Icrack schreef:

- hebben L/M nivo

[/quote]Maar er zijn ook een hoop mensen die nog nooit op een manege hebben gereden en enkel op verzorgponys En deze mensen hebben ook regelmatig penny kreten dus ik vind dit wel een beetje kort door de bocht.
Ook al heeft men een hoop bijrijdpaarden gehad of zelfs een eigen paard dan nog zijn er een hoop die niks over training weten en hun niveau veel te hoog inschat.[/quote]

_O-
Wie is er nu eigenlijk kort door de bocht, het ging over manegeruiters :D

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:02

@ikbencarmen; ik denk dat je het een beetje verkeerd hebt geïnterpreteerd. Er wordt nergens gezegd dat het alleen de manegeruiters zijn, alleen dat de meeste manegeruiters wel echt zo zijn. Ik ben het daar wel mee eens, ik ken een aantal manegeruiters die denken dat ze wel M niveau hebben, want ze rijden tenslotte al in de "half gevorderden" groep en ze rijden de meest moeilijke pony's. Bij de niet-manegeruiters zie ik dat toch een stuk minder vaak, die zijn zichzelf vaak al wel tegengekomen.

@Dena_mii; ik ben het volledig met je eens, ik vind het ook verstandig om eerst een verzorgpaard te zoeken en je zo omhoog te werken. Inmiddels verzorg/rijd ik al best een tijdje privépaarden (voor iemand van mijn leeftijd tenminste), dat vind ik hartstikke leuk, maar ik merk gewoon dat ik er nu klaar voor ben om wedstrijdgericht te gaan trainen. Dat is ook echt wat ik wil, ik verwacht ook niet binnen een week te starten, maar ik wil er wel naar toe gaan werken en dat doe ik op dit moment gewoon niet. Ik weet ook echt zeker dat ik het wil, het is niet zo dat ik het wel wil proberen, ik wil het écht. Ik weet ook prima wat er bij komt kijken qua tijd en kosten, dus ik denk dat ik er wel aan toe ben inmiddels.

Evelijn

Re: Geen paard, wel wedstrijd ambitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:18

Desiree... zou je niet gewoon eens proberen om wat meer wedstrijdgericht te gaan trainen met de sensibele merrie? Je kan nu zonder startpas ook BB dressuur starten (alleen lidmaatschap vereniging+KNHS) en juist voor paarden die wat onzeker zijn is juist veel dingen zien en proberen goed voor hun zelfvertrouwen. Paarden zijn in andere omgeving ook weer anders sommige richten zich dan veel meer op hun ruiter.
Ik rijd nu ook voor mensen een merrie waar eerst van werd geopperd dat zij veel te veel spanning zou hebben en niet geschikt voor wedstrijden en nooit goede aanleuning zou hebben etc. Nou het gaat elke week beter... en ben wel al anderhalf jaar bezig maar over paar weken is ons wedstrijddebuut :)

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:54

[/quote]Maar er zijn ook een hoop mensen die nog nooit op een manege hebben gereden en enkel op verzorgponys En deze mensen hebben ook regelmatig penny kreten dus ik vind dit wel een beetje kort door de bocht.
Ook al heeft men een hoop bijrijdpaarden gehad of zelfs een eigen paard dan nog zijn er een hoop die niks over training weten en hun niveau veel te hoog inschat.[/quote]

_O-
Wie is er nu eigenlijk kort door de bocht, het ging over manegeruiters :D[/quote]

Ik wilde alleen duidelijk maken dat dit niet enkel bij manegeruiters voorkomt, sorry als ik het verkeerd geïnterpreteerd had.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:59

Desiree_2001 schreef:
@ikbencarmen; ik denk dat je het een beetje verkeerd hebt geïnterpreteerd. Er wordt nergens gezegd dat het alleen de manegeruiters zijn, alleen dat de meeste manegeruiters wel echt zo zijn. Ik ben het daar wel mee eens, ik ken een aantal manegeruiters die denken dat ze wel M niveau hebben, want ze rijden tenslotte al in de "half gevorderden" groep en ze rijden de meest moeilijke pony's. Bij de niet-manegeruiters zie ik dat toch een stuk minder vaak, die zijn zichzelf vaak al wel tegengekomen.

@Dena_mii; ik ben het volledig met je eens, ik vind het ook verstandig om eerst een verzorgpaard te zoeken en je zo omhoog te werken. Inmiddels verzorg/rijd ik al best een tijdje privépaarden (voor iemand van mijn leeftijd tenminste), dat vind ik hartstikke leuk, maar ik merk gewoon dat ik er nu klaar voor ben om wedstrijdgericht te gaan trainen. Dat is ook echt wat ik wil, ik verwacht ook niet binnen een week te starten, maar ik wil er wel naar toe gaan werken en dat doe ik op dit moment gewoon niet. Ik weet ook echt zeker dat ik het wil, het is niet zo dat ik het wel wil proberen, ik wil het écht. Ik weet ook prima wat er bij komt kijken qua tijd en kosten, dus ik denk dat ik er wel aan toe ben inmiddels.

Dat snap ik wel, je bent helaas altijd afhankelijk van de paarden die je aangeboden krijgt. Wat ook echt kan helpen is groomen, ik weet dat het al vaker is gezegd. Ik ben altijd veel mee geweest met anderen en dan leer je ook om dingen te zien en wie weet kan je via diegene waar je groomed nog wel aan een fijn wedstrijdpaard komen.

Werken bij semi-prof of prof ruiters werkt vaak ook je in voordeel. Ik heb een tijdlang in de weekenden gewerkt bij een prof amazone. Ging dan ook wel eens mee op wedstrijd. Als je dat soort dingen doet gaan mensen sneller inzien dat je te vertrouwen bent als bijrijder.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:56

Evelijn schreef:
Desiree... zou je niet gewoon eens proberen om wat meer wedstrijdgericht te gaan trainen met de sensibele merrie? Je kan nu zonder startpas ook BB dressuur starten (alleen lidmaatschap vereniging+KNHS) en juist voor paarden die wat onzeker zijn is juist veel dingen zien en proberen goed voor hun zelfvertrouwen. Paarden zijn in andere omgeving ook weer anders sommige richten zich dan veel meer op hun ruiter.
Ik rijd nu ook voor mensen een merrie waar eerst van werd geopperd dat zij veel te veel spanning zou hebben en niet geschikt voor wedstrijden en nooit goede aanleuning zou hebben etc. Nou het gaat elke week beter... en ben wel al anderhalf jaar bezig maar over paar weken is ons wedstrijddebuut :)

Op de vorige stal heb ik een hele tijd wedstrijdgericht getrained, dat ging heel erg goed en we maakten veel vooruitgang. Sinds we zijn verhuisd ben ik eigenlijk weer helemaal opnieuw begonnen, ze vond alles eng en is ook heel veel afgevallen en is al haar bespiering kwijt. De eerste paar maanden op deze stal waren voor mij heel erg heftig. Iedere keer als we aankwamen stond ze te zweten in de stal, puur van de stress, van alles ging ze rennen en ze is heel erg achteruitgegaan. Na een paar maanden zijn we nu zo ver dat ze een normaal rondje over de hoefslag kan stappen, maar zodra er één dingetje anders is dan normaal duurt het weer heel lang voor ze daar aan gewend is. Laatst hing er bijvoorbeeld iets over de rand van de bak, toen schrok ze ook en verstijfde ze volledig. Het heeft echt een paar rondjes geduurt voordat ze er heel voorzichtig langs durfde te lopen. Ik weet dat dit wel te trainen is en ik heb absoluut geen problemen met een projectje dat wat meer tijd kost, maar voordat ze er aan gewend is zijn wel wel heel veel verder. Ze is al 21, verder nog wel in topconditie (alleen achteruitgegaan van de stress, maar binnenkort gaan ze weer lekker de hele dag het land op dus dan trekt dat ook wel weer bij), maar op een dag is het ook gewoon genoeg geweest en mag ze gewoon lekker met pensioen. Ze heeft vroeger veel gesprongen en heeft een paar jaar geleden een veulen gehad, dat vraagt veel van een paard en het moet ook niet te veel worden.
Als ik zie hoe ze reageert op alles wat onbekend is, paarden, spullen, locaties, auto's, als ik zie hoe veel stress haar dat oplevert denk ik gewoon niet dat ik haar er een plezier mee zou doen om wedstrijden te gaan rijden. Het zou kunnen, en het zou ook mogen, maar ik vind het heel belangrijk dat het paard er ook plezier in heeft en ik denk niet dat ze het met haar 21 jaar nog leuk vind om al die stress te moeten doorstaan. Dat wil ik haar niet aandoen.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:17

dena_mii schreef:
Desiree_2001 schreef:

Dat snap ik wel, je bent helaas altijd afhankelijk van de paarden die je aangeboden krijgt. Wat ook echt kan helpen is groomen, ik weet dat het al vaker is gezegd. Ik ben altijd veel mee geweest met anderen en dan leer je ook om dingen te zien en wie weet kan je via diegene waar je groomed nog wel aan een fijn wedstrijdpaard komen.

Werken bij semi-prof of prof ruiters werkt vaak ook je in voordeel. Ik heb een tijdlang in de weekenden gewerkt bij een prof amazone. Ging dan ook wel eens mee op wedstrijd. Als je dat soort dingen doet gaan mensen sneller inzien dat je te vertrouwen bent als bijrijder.

Groomen doe ik wel regelmatig (alleen op dit moment even niet door omstandigheden), maar dat is aangespannen en op evenementen, misschien dat dat dus niet helemaal te vergelijken is, maar ik weet wel wat er bij zo'n leuk dagje weg allemaal komt kijken. Van trailerladen tot tuig oppoetsen. Op stal kijk ik veel naar anderen (veel Ruiters' die op hoog niveau rijden, maar ook mensen die op b/l niveau rijden).
, daar leer ik ook wel heel veel vak. Via groomen aan een Wedstrijdpaard proberen te komen zou eventueel wel een optie zijn, maar ik denk dat dat als veertienjarige ook lastig is. Ik ken weinig mensen die wedstrijden rijden en nog geen groot nodig hebben, ik kan wel naar een wedstrijd gaan en gewoon op iemand afstappen, maar door mijn leeftijd nemen mensen mij niet zo heel snel serieus.

Een (semi-)proffesionele ruiter zoeken is ook wel een goed idee :j alleen ik ben bang dat die er niet zo veel zijn in mijn omgeving (randstad), misschien ben ik een beetje pessimistisch, maar ik denk dat je zoiemand sneller zult vinden in Brabant oid.

pol_Doer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:57

Erg fijn topic is dit. Ik heb weer een totaal andere situatie. Ik heb al wat jaren geen paard meer gereden. Ik mis het ontzettend maar ben een paar keer verhuisd en heb 2 kleine kinderen 2 jongens van 3 en 5 waarbij ik mijn 5 jarige al heb besmet met het paardenvirus. Zo is het ook bij mij met de paplepel erin gegoten. Ik heb 7 jaar op een manege gereden 3 jaar daarvan een leasepony gehad en daarna alleen op eigenaars paarden gereden. Totaal heb ik 5 jaar mijn eigen pony gehad die is overleden. Nu heb ik mijn huisje, begin ik langzaam mijn leven op orde te krijgen en heb ik pas een zeer goed betaalbare baan. Daarnaast woon ik maar 5 minuten fietsen van een manege af waar je ook stalling hebt all in en bijna wekelijks wedstrijden. Ook maneges hier in de omgeving hebben regelmatig knhs wedstrijden en via deze manege kan je een chauffeur trailer en auto huren. Ik wou altijd al wedstrijden rijden maar is er nooit echt van gekomen helaas. Wel is de wil heel groot. Ik heb ook alle middelen om een paard of pony aan te kunnen schaffen.

Ik ben 28 1.62 lang en eigelijk altijd een pony meisje en geen paarden meisje geweest. Ik reed vroeger ook bijna alleen maar op pony's. Nu moet ik natuurlijk bij de paarden starten en zal dat een probleem opleveren vooral tijdens het springen. Toch vind ik een paard te groot voor mijn kinderen al weet ik wel dat ze best lang zullen worden. Ik heb opzich de financiële middelen en wat tijd om een paard en pony aan te schaffen maar ik vind dat niet verstandig. Daarnaast is het ook zo dat ik precies weet wat ik wil: d pony, die het leuk vind om lekker vertroeteld te worden, leuk voor kinderen om op te rijden (wil mijn kinderen les geven) maar ook prima wedstrijden kan rijden dus al ervaring heeft opgedaan en bomproof is. Nou kijk ik naar wat advertenties maar ik vind het zo moeilijk om te weten wat nou echt een pony is die bij ons zal passen. Volgens mij weet je pas echt wat voor pony je hebt als je je pony minimaal 6 maanden hebt. Mijn eigen pony was bewust een pony met pensioen die af en toe een buitenrit je aankon omdat ik om de 2 weken bij mijn vader was. Die hadden mijn ouders ook voor me gekocht. Daarnaast zit ik te twijfelen om pas over een jaar een pony te kopen en eerst een jaartje op de manege te rijden.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet en wat het beste is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:13

Ik denk dat je erg ver, te ver, vooruit kijkt. Je kinderen zijn nog heel jong, er kan ontzettend veel gebeuren tussen nu en de tijd dat zij daadwerkelijk serieus gaan rijden. Ik zou er dan ook voor kiezen om nu een pony te zoeken die bij jou past met (ver) in je achterhoofd dat er eventueel ooit je kinderen op zouden komen te rijden. Dan is die wedstrijdervaring ineens niet zo belangrijk meer bijvoorbeeld want tegen de tijd dat zij zover zijn, heeft ponylief die allang opgedaan met jou. Een pony die nu nog net te jong en onervaren is, kan als jij er straks 2-3 jaar op gereden hebt de perfecte pony zijn. Andersom kan je nu de perfecte pony vinden, die tegen de tijd dat ze groot genoeg zijn om echt te gaan rijden (als ze dat dan uberhaupt nog willen, genoeg kids waar het helemaal niet blijvend is) geblesseerd/overleden is. Je kan niet in de toekomst kijken.
Ik zou persoonlijk een leuke pony met wat potentie voor jezelf zoeken, of eventueel een klein paard als je echt wil springen. De kinderen als ze echt doorzetten lekker ervaring laten opdoen op de manege, met leeftijdsgenootjes, spelenderwijs. Tegen dat ze groot genoeg zijn en echt zouden willen rijden (als in meerdere keren per week, eventueel een bixie en later wedstrijdje) dan zal je merken dat je eigen rijden vanzelf op een lager pitje komt te staan en dan lijkt het mij tijd genoeg om de keuze te gaan maken of ze 'jouw' paardje dan over kunnen nemen of er iets passends bijkomt.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 21:33

Om op de ervarings kwestie in te gaan,

ik durf best toe te geven dat er bij mij heel veel werk aan de winkel is. Ik zou waarschijnlijk met een privé paard op dit moment geen B proefje kunnen rijden, en als ik een vaardigheidsproef zou rijden met paard en wagen zou dat ook de mist in gaan. Maar ik ben er van overtuigt dat ik met de pony waar ik nu mee op stap ga al veel aan mijzelf kan verbeteren (en aan mijn achenbach) en ook gewoon mijn vertrouwen in mijzelf kan opbouwen. Nee, ik heb geen mooie bak om in te oefenen, ik moet het doen met de fietspaden in het bos waar ik ook gewoon rekening moet houden met andere verkeersdeelnemers, maar dat is (nu) nog helemaal niet erg, vind ik zelf. Het komt wel, rome is ook niet in een dag gebouwd.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:39

Weet je wat het ook wel eens zo is met manege ruiters? Zodra ze in de gevorderde les komen zijn ze "hoogste rang". Vanaf dat moment denken ze alles te kunnen. Ze zijn immers ook de beste, maar ze vergeten dat dat zich beperkt tot het manege leven en niet verder. Eigenlijk is het vergelijkbaar met school, zodra je op de manege in gevorderde les zit je in groep 8 van de basisschool.. Wat je buiten de manege in 'de echte wereld' leert is middelbare school. En als je Anky van Grunsven achterna wil moet je er ook nog een "studie" achteraan doen.

Dit is ook meteen de reden dat ik naar de manege niet zie zitten. Heb nooit op een manege gezeten en inmiddels buiten de manege genoeg geleerd dat ze me bij menig manege in gevorderde les niet veel nieuws meer bijleren. Ken een manege die een uitzondering op de regel is (en er zijn vast meer), maar die is te ver weg. Prive les zou me misschien wel kunnen helpen, maar dat vind ik het op een manege niet waard.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:52

laraxXxemma schreef:
Weet je wat het ook wel eens zo is met manege ruiters? Zodra ze in de gevorderde les komen zijn ze "hoogste rang". Vanaf dat moment denken ze alles te kunnen. Ze zijn immers ook de beste, maar ze vergeten dat dat zich beperkt tot het manege leven en niet verder. Eigenlijk is het vergelijkbaar met school, zodra je op de manege in gevorderde les zit je in groep 8 van de basisschool.. Wat je buiten de manege in 'de echte wereld' leert is middelbare school. En als je Anky van Grunsven achterna wil moet je er ook nog een "studie" achteraan doen.

Dit is ook meteen de reden dat ik naar de manege niet zie zitten. Heb nooit op een manege gezeten en inmiddels buiten de manege genoeg geleerd dat ze me bij menig manege in gevorderde les niet veel nieuws meer bijleren. Ken een manege die een uitzondering op de regel is (en er zijn vast meer), maar die is te ver weg. Prive les zou me misschien wel kunnen helpen, maar dat vind ik het op een manege niet waard.

Dat ben ik volledig met je eens. Ik ken ook manegeruiters die in de half-gevorderdenles rijden en denken dat ze wel even een M proef zouden kunnen rijden. Dan heb je toch wel even een realitycheck nodig. Veel manegeruiters overschatten zichzelf omdat ze het niveau van KNHS wedstrijden niet kennen.
Ik heb er geen problemen mee dat sommige mensen zichzelf iets te hoog inschatten, maar deze mensen lopen de hele dag te vertellen hoe goed ze kunnen rijden, terwijl ze nog nooit een wedstrijd hebben gereden. Dat je geen L-proef kunt rijden is niet zo erg, ik weet ook niet of ik dat zelf wel zou kunnen, maar je moet ook niet beweren wel iets te kunnen terwijl je het nog nooit geprobeerd hebt.

Over jouw probleem, er zijn ook instructeurs die privélessen aanbieden op privépaarden. Dat heb ik al vaker voorbij horen komen. Het blijft natuurlijk niet hetzelfde als het rijden van een sportpaard, aangezien er nog steeds veel verschillende mensen op hetzelfde paard rijden, maar ik denk wel dat het kwalitatief gezien een stuk beter is. Misschien zou je hier een keer voor kunnen kijken. :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:14

Desiree_2001 schreef:
...

Over jouw probleem, er zijn ook instructeurs die privélessen aanbieden op privépaarden. Dat heb ik al vaker voorbij horen komen. Het blijft natuurlijk niet hetzelfde als het rijden van een sportpaard, aangezien er nog steeds veel verschillende mensen op hetzelfde paard rijden, maar ik denk wel dat het kwalitatief gezien een stuk beter is. Misschien zou je hier een keer voor kunnen kijken. :)

Goed idee, alleen dat vind mn portemonnee niet :+ Is wel de manier hoe ik ooit begonnen ben met rijden. Op privé stal, eigenaresse huurde een instructrice in en die gaf privéles. Heb in dat kleine jaartje veel geleerd, ben blij dat mn moeder me naar de kleine stal in het dorp reed ipv de manege een dorp verderop. Maar als je het achteraf bekijkt heeft ze zich in vergelijking scheel betaald. En dan is het niet eens zozeer het tientje voor dat halfuurtje les, maar het feit dat dat dan het enige in de week zou zijn wordt ik niet vrolijk van. Dan zit ik de hele week uit te kijken naar dat ene halfuurtje..
Kan misschien wel eens kijken of ik niet ergens eens in de 2 a 3 weken een uurtje kan rijden. Kan ik het wel een beetje bijhouden :D Thanks! Had er nog niet zoveel over nagedacht, nu wel :+ Zal eens kijken wat er in de buurt is

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:40

Het is inderdaad wel iets duurder, maar zoals jij zegt kan je ook één keer in de twee/drie weken gaan. Ik denk om eerlijk te zijn dat je daar meer van opsteekt dan iedere week lessen op de gemiddelde manege :=
Dat je er er naar uit zou kijken is begrijpelijk, maar daarvoor zou ik het niet laten. Als ik drie dagen op rij niet naar stal ga mis ik het ook, ik denk dat je dat sowieso wel houd. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:50

Maar, doorgaans is lessen op privépaarden niet of nauwelijks duurder dan privéles met een eigen (of bijrijd) paard. En die zal je straks ook nodig hebben als je serieus wil gaan trainen, de meeste mensen komen er echt niet met een uurtje per 2 of 3 weken. Ik vind het zelf echt fijn als ik gewoon iedere week kan gaan lessen. Durf inmiddels wel te zeggen dat we er niet meer op achteruit gaan als het eens niet lukt maar merk wel dat we stukken sneller vooruitgaan als er gewoon die regelmaat in zit. 2 proefjes rijden is qua prijs ook vergelijkbaar met een gemiddelde les denk ik. Dus dan ga ik me toch weer afvragen of je realistisch op een rijtje hebt wat het kost om te gaan starten...

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:54

0000 schreef:
Maar, doorgaans is lessen op privépaarden niet of nauwelijks duurder dan privéles met een eigen (of bijrijd) paard. En die zal je straks ook nodig hebben als je serieus wil gaan trainen, de meeste mensen komen er echt niet met een uurtje per 2 of 3 weken. Ik vind het zelf echt fijn als ik gewoon iedere week kan gaan lessen. Durf inmiddels wel te zeggen dat we er niet meer op achteruit gaan als het eens niet lukt maar merk wel dat we stukken sneller vooruitgaan als er gewoon die regelmaat in zit. 2 proefjes rijden is qua prijs ook vergelijkbaar met een gemiddelde les denk ik. Dus dan ga ik me toch weer afvragen of je realistisch op een rijtje hebt wat het kost om te gaan starten...

Ik begreep uit haar voorgaande reacties dat ze op dit moment sowieso niet zou kunnen starten, aangezien ze nu wil focussen op haar studie. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:13

Oh, dan heb ik niks gezegd. Misschien door elkaar gehaald met iemand anders ofzo.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 05:26

Felicxa schreef:
Om op de ervarings kwestie in te gaan,

ik durf best toe te geven dat er bij mij heel veel werk aan de winkel is. Ik zou waarschijnlijk met een privé paard op dit moment geen B proefje kunnen rijden, en als ik een vaardigheidsproef zou rijden met paard en wagen zou dat ook de mist in gaan. Maar ik ben er van overtuigt dat ik met de pony waar ik nu mee op stap ga al veel aan mijzelf kan verbeteren (en aan mijn achenbach) en ook gewoon mijn vertrouwen in mijzelf kan opbouwen. Nee, ik heb geen mooie bak om in te oefenen, ik moet het doen met de fietspaden in het bos waar ik ook gewoon rekening moet houden met andere verkeersdeelnemers, maar dat is (nu) nog helemaal niet erg, vind ik zelf. Het komt wel, rome is ook niet in een dag gebouwd.

Ik heb wel altijd les gehad, maar er is nog steeds werk aan de winkel, zeker technisch gezien.
Maar, ik zeg altijd, ook al lijkt t helemaal nergens op (maw, zit ik scheef, heb ik technisch niet alles 100% voor elkaar, etc) ik kan overal (bij wijze van spreken) mee wegrijden.
Met andere woorden; ik ben niet bang en heb voldoende paardinzicht en controle dat ik "fatsoenlijk" met het gemiddelde paard kan mennen.

Ik kan vrij fatsoenlijk dressuren (L-proef maar zeker een B-proef zou prima moeten lukken) maar vaardigheid schort t indd nog wel wat aan. Maar goed, hoe kan het ook anders als je technisch weinig les hebt gehad? De enige manier waarop je ervaring krijgt is door te herhalen, oefenen, te herhalen en nog een keer te oefenen, op de correcte manier :) .

Achenbach vind ik stom := maar goed, dat moeten we wel leren he :') ....

Ach... zodra we iemand hebben gevonden die het huis van mn vriend wil kopen (iemand nog een mooi vrijstaand huis kopen nabij Groningen?) kan ik een eigen dier kopen.
Tot die tijd vermaak ik me eerst wel, een paard van iemand anders zit er denk ik toch niet in :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 16:52

Ik moet het voor mijn examen leren en ik zal voor de ritjes in het bos ook wel eens met 1 hand rijden omdat dat dat lekker rijdt (vind ik persoonlijk). maar verder. Mweh :')

Waarom zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:57

Felicxa schreef:
Ik moet het voor mijn examen leren en ik zal voor de ritjes in het bos ook wel eens met 1 hand rijden omdat dat dat lekker rijdt (vind ik persoonlijk). maar verder. Mweh :')

Waarom zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Als je eenmaal achenbach onder de knie hebt is het ook makkelijk ;)
Dan is het net als fietsen, verleer je niet en doe je automatisch