Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:15

oji schreef:
xSannee schreef:
Ik heb gister een informatieavond gehad en alle proeven gezien.
En...wat vond je er van?

Ik rijd ze zelf niet officieel, alleen af en toe onderling. Dus heb er niet heel veel mee te maken.

Maar vind het wel positieve veranderingen! Zeker het halsstrekken in de hogere proeven, het binnenkomen over de middenlijn weer terug in de lagere proeven (al mis ik wel een beetje het groeten).

Sommige lijnen zijn een beetje wennen, maar ik denk dat je als fanatiek wedstrijdruiter over 2 maanden het verschil niet meer merkt. De oefeningen lijken soms was sneller achter elkaar waardoor de proef iets korter wordt / lijkt.

Bij het M2 kun je nu er voor kiezen om bepaalde oefeningen te ontwijken door maar 1 proef naar keuze te starten. Maar ach, dan loop je weer vast in het Z1. Dus daar heb je alleen jezelf mee.

Anoniem

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:03

Sanne het laatste klopt niet. In de M2 proeven worden alle oefeningen gevraagd. Enkel niet op beide handen.

Je rijd bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts linksom en travers rechtsom of andersom. Je moet dan aan beide kanten buiging laten zien.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:10

vonneke schreef:
Sanne het laatste klopt niet. In de M2 proeven worden alle oefeningen gevraagd. Enkel niet op beide handen.

Je rijd bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts linksom en travers rechtsom of andersom. Je moet dan aan beide kanten buiging laten zien.

Wij hadden ook een info avond maar bij 1 proef werd er enkel schouderbinnenwaarts gevraagd en bij 1 proef zowel travers als schouderbinnenwaarts op een kant inderdaad. De proeven verschillen daardoor erg in moeilijkheidsgraad. Dat is wel zonde, vooral nu er geen verplichte eerste proef meer is. Je zou dus het M2 door kunnen komen zonder travers en keertwending te rijden. Aangezien de proef van de schouderbinnenwaarts alleen een kwartwending heeft en de proef met schouderbinnenwaarts en travers een keertwending.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:11

Dat is dan inderdaad je eigen keuze en dan zal het zeker niet fijn verlopen in het Z1.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:18

Ja klopt xmarliez, als ik het zo hoor hebben ze dezelfde proeven getoond (of was je bij dezelfde info avond :)) )

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:32

Maar ja, je kon eerder toch ook vieren rijden voor je keertwendingen en dan toch de M2 doorkomen. Dus ik zie het probleem niet zo.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:47

Zou het echt gebeuren dat mensen maar 1 proef gaan starten om bepaalde oefeningen te vermijden? Ik kan met haast niet voorstellen, als je je paard hebt ingevlochten, jezelf in je pakkie gehezen, je paard op de trailer hebt gezet en op pad bent gegaan, dat je dan niet gewoon 2 keer wilt starten. Ik vind locaties waar je maar 1 proef kunt rijden in het indoorseizoen de moeite niet waard van alle heisa.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 06:27

oji schreef:
Zou het echt gebeuren dat mensen maar 1 proef gaan starten om bepaalde oefeningen te vermijden? Ik kan met haast niet voorstellen, als je je paard hebt ingevlochten, jezelf in je pakkie gehezen, je paard op de trailer hebt gezet en op pad bent gegaan, dat je dan niet gewoon 2 keer wilt starten. Ik vind locaties waar je maar 1 proef kunt rijden in het indoorseizoen de moeite niet waard van alle heisa.

Ik zou het mezelf ook niet voor kunnen stellen hoor! Maar ik hoor om mij heen dat er echt mensen zijn die daar de proeven op selecteren. Om in iedergeval te kunnen zeggen, wij zijn Z1 startgerechtigd. Dat ze dan nog geen travers en keertwendingen kunnen, laten ze natuurlijk achterwege :D
Beetje kansloos en daar is de wedstrijdsport ook totaal niet voor ontwikkeld maar je hebt overal mensen voor.

xSannee, ik was in Bergharen, jij ook? :D

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 06:31

Ik kan het me ook bijna niet voorstellen hoor! En als ze dat willen doen moeten ze het vooral doen. Ik maak me er niet druk om.

Ja ik was ook in Bergharen :D

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:31

Neuh, ik denk eerder dat die combinaties net aan 60% weten te scoren in de "makkelijke" proeven en dan met tien punten meteen doorstromen naar het Z. Gebeurt nu tenslotte ook. :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:46

Sprokkelaars had je altijd al en zul je altijd blijven houden!

Maar dat is gewoon jezelf voor de gek houden, je wordt er zelf niet beter van en je paard zeker niet :o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:02

Nou, ik dacht in april mooi eens een BB proefje te starten... maar nu al twee mailtjes terug van verenigingen die niet de klasse uitschrijven in april. Dat wordt dus verder zoeken...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:39

Evelijn schreef:
Nou, ik dacht in april mooi eens een BB proefje te starten... maar nu al twee mailtjes terug van verenigingen die niet de klasse uitschrijven in april. Dat wordt dus verder zoeken...

Ik zal eens vragen bij onze vereniging of het wat is. Maar dat is pas in augustus. Is voor jou ook wel haalbaar denk ik :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:35

Ik rijd vanwege lichamelijke klachten altijd maar 1 proef en vind het heel jammer dat je dan dus niet meer alles kunt laten zien en blijkbaar makkelijk het stigma krijgt dat je paard wel niet voor elkaar zal zijn als je maar 1 proef rijdt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:37

In augustus hoop ik gewoon toe te zijn aan de B. Wilde vooral even in het voorjaar paar keer BB om eens te zien hoeveel werk ik nog ga hebben aan haar op vreemd terrein met wedstrijdstress gewoon ontspannen rond te rijden.
Maar vraag vooral want nu BB mag zou het wel leuk zijn als verenigingen die wel uitschrijven.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:42

Lante schreef:
Ik rijd vanwege lichamelijke klachten altijd maar 1 proef en vind het heel jammer dat je dan dus niet meer alles kunt laten zien en blijkbaar makkelijk het stigma krijgt dat je paard wel niet voor elkaar zal zijn als je maar 1 proef rijdt.

Je rijdt toch voor jezelf? Wat maakt het uit dat je 1 proef en misschien wel de makkelijkste rijdt. Als je zo je punten kunt scoren is dat toch prima? En anders doe je gewoon de proef waarin wel alles zit als je je daar beter bij voelt en alles kunt laten zien.

Ik snap dat gezever niet zo, alsof je dan makkelijker de klasses doorkomt. Ze rijden zelf die proef ook, dus wat maakt het uit :+ . Zoveel niveau verschil zal er wel niet inzitten hoor, gewoon lekker doen en lak hebben aan de rest. Je bent niemand uitleg verschuldigd.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:06

Nee, inderdaad. Degene die twee proeven starten, starten die proef ook. Dus als het zo zou zijn dat je op die ene proef je punten moet pakken, kan dat ook door twee proeven te starten alleen kost het dan wat meer.

Ik start zelf ook vaak maar 1 proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:12

Lante schreef:

Je mag straks kiezen welke proef je rijdt. De eerste of de tweede of allebei.

Je bent niet meer verplicht om de eerste proef te rijden. Je kunt dus prima de 'moeilijkere' proef starten als je dat graag wilt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:48

Kan iemand hier de keuze voor het flexibel starten wat meer toelichten?

Ik ben van mening dat je tussen de 10 - 30 winstpunten tijd genoeg hebt om na te gaan of je klaar bent voor een niveau hoger. Waarom hebben ze er voor gekozen om pas na een stand van +5 de promotie definitief te maken?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:50

Ik denk omdat de overstap naar een hogere rubriek zomaar kan tegenvallen. Als je kijkt naar de huidige overstap van M1 naar M2, dan kan je elke keer 190 rijden in het M1, maar toch niet meekomen in het M2. Daar kom je dan echter pas achter wanneer je die nieuwe klasse hebt uitgeprobeerd en tegen "problemen" bent aangelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:53

Wanneer je 10 wp hebt in bijvoorbeeld de L2 mag je tot de 5 wp M1 rijden. Wanneer je de 5 bereikt hebt mag enkel nog M1 starten als je volledig overstapt.

Als je aankomende zomer L2+11 bent, eenmalig M1 start en al dan niet een wp rijdt mag je geen kampioenschappen in de L2 rijden.

Rijd je aankomende winter enkel L2 en start je geen M1 dan mag je de winter weer kampioenschappen rijden in de L2.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:03

mylittlejoy schreef:
Ik denk omdat de overstap naar een hogere rubriek zomaar kan tegenvallen. Als je kijkt naar de huidige overstap van M1 naar M2, dan kan je elke keer 190 rijden in het M1, maar toch niet meekomen in het M2. Daar kom je dan echter pas achter wanneer je die nieuwe klasse hebt uitgeprobeerd en tegen "problemen" bent aangelopen.

Maar dit doe je toch thuis al? Je traint toch naar een niveau toe, oefent die proeven etc. Je paard is al bekend op "vreemd" terrein dus ik vind het een beetje dubbel. Daarbij heb je dus ook alleen maar extra verwarring denk ik, ook als jury.

Wat Vonneke zegt snap ik dan weer wel, maar het lijkt mij een overbodige wijziging als ik het zo doorlees.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:10

Dus het flexibel starten, in een hogere klasse is geen probleem behalve als je kampioenschappen wilt rijden. Dat moet in de "hoogste" klasse?

Wb kleding je mag ook met een regen/wind jack rijden als het regent, maakt de kleur daarvan uit? Weet iemand dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:13

Het rijden in zomer of regentenue is vrij. Je mag hier zelf in beslissen.

Het lijkt van belang dat de kleur niet afleidend is voor de prestatie en dat deze vrij aansluitend zit.

Ikzelf heb eenmalig in een regenjack van Kingsland gestart. Totaal geen ventilatie, geen goed idee dus haha

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:15