[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:48

martine0503 schreef:
Als volwassen mensen kunnen we toch wel tegen een stootje? We zijn niet van porselein. Je weet dat als je gaat wedstrijd rijden dat je opmerkingen krijgt. Ja ook ik baal even als ik mijn punt niet heb gehaald. Als ik dan 's avonds het protocol weer te voorschijn haal, kan ik me wel vaak vinden in het commentaar van de jury. Zou ik me echt gaan ergeren, dan stop ik met wedstrijden. Aan de andere kant denk ik. de ene keer krijg je onverdiend je punt, de andere keer krijg je je verdiende winstpunt niet.

Verder kan ik sommige ruiters niet begrijpen dat ze hun wedstrijd afzeggen als ze zien wie de jury is, want die jureert heel streng, daar krijg ik nooit mijn punt bij. Ga ik niet alle moeite voor doen. Zelf zie ik dat juist als een uitdaging op mijn te gekke thk-paard en ben dan extra blij als ik dan wel mijn wp heb. Die voelt dan extra verdiend.

Hé, ben jij NVVR-lid??

Bullebeest

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:49

Nope. hahaha Ik zie jij wel. Ik ken het niet . Ik ga ff spieken.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:51

ikke schreef:
kaatjemuts schreef:
het heeft niets met ballen te maken, ikke, maar meer met tact.
Het is moeilijk te bepalen wanneer het echt kreupelheid is, je moet het binnen een paar minuten bepalen en in die minuten zie je het paard ook een gedeelte van achteren of van voren.
Bovendien moet je er voorzichtig mee zijn, je hebt met mensen en hun emoties te maken. Als je het fout gezien hebt, dan heb je wel hun proef verknoeid...

Jullie oordelen zo makkelijk over juryleden, maar ga er maar eens zitten. Zo makkelijk is het helaas niet.
Vergis je niet, ik jureer het met plezier, ook na negatieve uitingen die je naar je hoofd worden gegooid en achter je rug om worden verteld, omdat de ruiter niet wil toegeven dat hij/zij slecht gereden heeft..

Sorry, ik ken meerdere juryleden en zij geven aan dat dat niet zo'n punt is. Kwestie van weten waar je het over hebt.

Speel ik het terug: ik neem de proef op van "mijn" combi. Ga jij die proef mee evalueren? Waarom heb je de punten gegeven die je gegeven hebt en wat moeten we doen om dat te verbeteren?

Ik snap best dat je dat niet voor iedereen kan doen, maar zou je het doen als iemand je het vraagt?

ik hoop dat ik na 35 jaar in de paarden en 10 jaar jureren ook aardig weet waar ik het over heb ;)
het is leuk dat je hem terugkaatst en ik wil best per pb antwoorden, maar ik denk niet dat dat bij dit onderwerp hoort...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:51

martine0503 schreef:

Je bent altijd welkom voor vragen.
Ik dacht even aan een typefoutje. Binnen onze club is de term htk (Huis, Tuin en Keuken) paard gebruikt voor paarden waarvan niet veel achtergrond bekend is :D

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:05

ikke schreef:
martine0503 schreef:

Je bent altijd welkom voor vragen.
Ik dacht even aan een typefoutje. Binnen onze club is de term htk (Huis, Tuin en Keuken) paard gebruikt voor paarden waarvan niet veel achtergrond bekend is :D

Idd type foutje, maar de achtergrond van mijn paard is volledig in beeld. Een prachtige Gelderse afkomst heeft ie. Al wordt dat door sommigen gezien als een HTK-paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:07

Ik denk dat HTK-paard een vrij courante uitdrukking is om eerlijk te zijn. :+
thuis hebben ze allen een bekende achtegrond maar dat zijn ook HTK paarden ofwel gewone paarden en geen extreme uitblinkers dus. (lees: geen GP materiaal)

kaatjemuts; Om eerlijk te zijn vind ik dat je niks achter de jurytafel te zoeken hebt als je niet snel ziet of een paard regelmatig loopt... :o Zijaanzicht is het makkelijkste maar ook vooraanzicht kan je al een idé geven van de regelmaat in de gangen. Het grootste deel van de proef heb je eerder een schuin zicht op de combinatie dus geen strak voor of achteraanzicht zen van uit dat schuine perspectief zou je prima de regelmaat moeten kunnen zien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:08

Is er zo geen facebook pagina waar je je proef (eventueel thuis) kunt plaatsen en laten beoordelen?
Eens kijken wat andere punten.
En voor de video thuis dat je een idee hebt of je de jury gaat frustreren met je verschrikkelijke proef of dat je toch wel kans op een wp hebt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:14

Ayasha schreef:

kaatjemuts; Om eerlijk te zijn vind ik dat je niks achter de jurytafel te zoeken hebt als je niet snel ziet of een paard regelmatig loopt... :o Zijaanzicht is het makkelijkste maar ook vooraanzicht kan je al een idé geven van de regelmaat in de gangen. Het grootste deel van de proef heb je eerder een schuin zicht op de combinatie dus geen strak voor of achteraanzicht zen van uit dat schuine perspectief zou je prima de regelmaat moeten kunnen zien.

dat mag je vinden, natuurlijk.
ik wil je anders een paar keer uitnodigen om naast mij plaats te nemen aan de jurytafel, dan kan je hopelijk zelf meemaken dat niet alles zo zwart/wit is... ;)
ik ga niet zeggen dat ik er nooit een paard uitgehaald heb voor kreupel zijn, natuurlijk wel, maar ik heb ook al een paar keer 1 door laten gaan (na overleg met de ruiter en ze zelf de keuze laten maken) en de proef af laten maken, met de nodige strafpunten voor tactfouten. bij die combi's was het echt niet duidelijk, ook omdat het niet constant voorkwam...
Je kunt het dus niet zo zwart/wit stellen, een echt kreupel paard op een wedstrijd komt niet zo vaak voor, omdat de meeste ruiters gelukkig wel over gezond verstand beschikken...
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 13-10-15 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:14

Ayasha schreef:
thuis hebben ze allen een bekende achtegrond maar dat zijn ook HTK paarden ofwel gewone paarden en geen extreme uitblinkers dus. (lees: geen GP materiaal)

Nee, HTK-paarden zijn paarden waarvan we weinig of geen achtergrond kennen. Bij de NVVR doen we namelijk niet denigrerend over paarden!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:22

Ayasha schreef:

Zo zie ik het ook en dat bedoel ik ook denigrerend omdat het gros van de paarden nou eenmaal geen GP materiaal zijn.

Ik ben blij met hem. Hij kan flink sjouwen en ga dus ook gewoon met hem op wedstrijden weer straks. Eerst even nog wat issues weg werken en dan straks lekker vol gas vooruit. We willen natuurlijk wel enigszins goed voor de dag komen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:25

martine0503 schreef:
Ayasha schreef:

Zo zie ik het ook en dat bedoel ik ook denigrerend omdat het gros van de paarden nou eenmaal geen GP materiaal zijn.

Ik ben blij met hem. Hij kan flink sjouwen en ga dus ook gewoon met hem op wedstrijden weer straks. Eerst even nog wat issues weg werken en dan straks lekker vol gas vooruit. We willen natuurlijk wel enigszins goed voor de dag komen ;)

Ik rijd het gros van die GP-paarden compleet verloren met wat in jouw ogen een HTK is.........

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:43

ikke schreef:
Ayasha schreef:

Nee, HTK-paarden zijn paarden waarvan we weinig of geen achtergrond kennen. Bij de NVVR doen we namelijk niet denigrerend over paarden!

Wat is daar denigrerend aan. Mijn paarden zijn me niet minder waard dan Salinero voor anky vermoed ik maar GP gaan ze niet lopen/winnen. Klaar. Da's realistisch zijn.
Mijn HTK "pony" (in Nederland zou ie nog pony zijn) heeft ook GP-potentieel naar huis gelopen maar dat maakt hem niet minder "gewoon". Hij gaat geen internationale hoogvlieger worden. Punt. :D
Net zoals het vosje dat ook niet zal worden. Maar ik ben heel blij met mijn HTK'ers hoor. Dus niks denigrerend aan.

Hoe weet jij of jouw paard in onze hogen HTK is?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:45

Oeps, typen is vandaag niet mijn beste kant. Ik bedoel uiteraard NIET denigrerend :=

Sterker nog. Ik kan het zeer waarderen als iemand heel ver komt in de dressuur met zijn "HTK"-paard zonder mega afstamming. Al wil een goede afstamming nog geen garantie geven op een goed paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:47

Ayasha schreef:
ikke schreef:

Wat is daar denigrerend aan. Mijn paarden zijn me niet minder waard dan Salinero voor anky vermoed ik maar GP gaan ze niet lopen/winnen. Klaar. Da's realistisch zijn.
Mijn HTK "pony" (in Nederland zou ie nog pony zijn) heeft ook GP-potentieel naar huis gelopen maar dat maakt hem niet minder "gewoon". Hij gaat geen internationale hoogvlieger worden. Punt. :D
Net zoals het vosje dat ook niet zal worden. Maar ik ben heel blij met mijn HTK'ers hoor. Dus niks denigrerend aan.

Hoe weet jij of jouw paard in onze hogen HTK is?

Jij zegt dat HTK-paarden geen hoogvliegers worden. DAT is denigrerend.
Ik zeg dat ik met een HTK-paard menig GP-paard verloren rijdt, inkl Anky's Salinero. Welk paard is er dan geen hoogvlieger?

Referentiekader en zo.........

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:50

Zullen we weer on-topic gaan voordat we terecht worden gewezen?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:56

Ik ben het zelf eigenlijk wel eens met Ayasha. Het is gewoon realistisch, maar natuurlijk zijn er wel altijd uitzonderingen. In principe moet elk gezond paard een GP proef kunnen lopen, maar het is vaak de uitstraling en bouw die mist.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:03

Wat ik persoonlijk jammer vind dat je tegenwoordig niet meer zoo mee telt als je geen soepel mooi groot paard hebt.
Wij reden vroeger wel een jaar in de B en daar hoorde je niemand over, heel normaal.
Er was maar een enkeling Z dressuur.
Hier in de buurt gaan een paar dames met rugzakje op naar de wedstrijd. Hebben een gezellige dag en zijn blij dat bv het halsstrekken heel goed ging . Daar kan ik van genieten.
Dat ontspannen en zonder stress.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:08

ikke schreef:
Ayasha schreef:
Jij zegt dat HTK-paarden geen hoogvliegers worden. DAT is denigrerend.
Ik zeg dat ik met een HTK-paard menig GP-paard verloren rijdt, inkl Anky's Salinero. Welk paard is er dan geen hoogvlieger?

Referentiekader en zo.........

Dat moeten we dan maar van je aannemen zonder enig beeld of bewijs.
Wellicht is jouw idé van HTK paard anders dan het mijne en vind ik jouw paard wel helemaal geen HTK paard?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:09

Snollygoster schreef:
Ik ben het zelf eigenlijk wel eens met Ayasha. Het is gewoon realistisch, maar natuurlijk zijn er wel altijd uitzonderingen. In principe moet elk gezond paard een GP proef kunnen lopen, maar het is vaak de uitstraling en bouw die mist.

Gp voor elk gezond paard?
Nee dan overvraag je 75% van de paarden als het niet meer is.

Vroeger was de uitspraak elk gezond paard kan Z en daar sta ik meer achter.
Al zal ook dat niet opgaan voor ouderwets gebouwde fjorden tinkers of dravers.
Niet dat ze daarom minder zijn die hebben andere (veelzijdige) kwaliteiten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:25

Snollygoster schreef:

Geloof je ook in sprookjes? :D

Ieder gezond paard kan Z halen, al stranden er veel in het M2 of blijven eeuwig in de klasse L van Langdurig ;) . GP is maar voor weinig paarden haalbaar en zeker voor weinig ruiters weggelegd. Dat is topsport.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:05

Electra63 schreef:
Snollygoster schreef:

Geloof je ook in sprookjes? :D

Ieder gezond paard kan Z halen, al stranden er veel in het M2 of blijven eeuwig in de klasse L van Langdurig ;) . GP is maar voor weinig paarden haalbaar en zeker voor weinig ruiters weggelegd. Dat is topsport.

Sluit ik me bij aan Electra63. En gezien het feit waar dit topic om begonnen is, wordt dat ook min of meer bevestigd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:21

Electra63 schreef:

Nou ja, als je je basis niet voor elkaar hebt, ga je in de M1 op je bek.
Het gros heeft de basis niet voor elkaar en blijft dus of hangen in de L(evenslang)2 of gaan in de M1 op hun plaat.
Een enkeling schopt het nog net tot de M2 maar gaat dan nog wat harder onderuit.....

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:30

ikke schreef:
Electra63 schreef:

Het gros heeft de basis niet voor elkaar en blijft dus of hangen in de L(evenslang)2 of gaan in de M1 op hun plaat.
Een enkeling schopt het nog net tot de M2 maar gaat dan nog wat harder onderuit.....

En toen kwamen we weer terug bij het topic ;)
In plaats van bij jezelf te rade gaan, dan maar commentaar geven op de jury. Ik zal niet zeggen dat de jury altijd zaligmakend is, maar als je van diverse jury's hetzelfde commentaar krijgt dan wordt het echt tijd om je eigen rijden eens na te gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:40

martine0503 schreef:
ikke schreef:

En toen kwamen we weer terug bij het topic ;)
In plaats van bij jezelf te rade gaan, dan maar commentaar geven op de jury. Ik zal niet zeggen dat de jury altijd zaligmakend is, maar als je van diverse jury's hetzelfde commentaar krijgt dan wordt het echt tijd om je eigen rijden eens na te gaan.

Dat is ook helemaal het punt niet. Als een jury het protocol helemaal volkladderd met zinvolle opmerkingen en je jezelf laat opnemen, dan is een proefje een uiterst zinvolle en leerzame bezigheid.

Tegen het hebben van een prijzenkast is geen enkele jury opgewassen, evenmin als dat de eenvoudige ruiters zijn opgewassen tegen de azijnpissers onder de juryleden.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:35

Dat ben ik helemaal met je eens. Zo zie ik het ook. Alleen is er een aantal die het alsnog makkelijker vind om de jury maar de schuld te geven omdat ze in hun eigen ogen de nieuwe Anky, Edward, Adelinde of wie dan ook zijn en de eventuele beperkingen van hun paard niet goed inzien of willen inzien. Stug op wedstrijd blijven gaan en dan de jury maar de schuld geven. Daar begon dit topic mee en daar doelde ik op met mijn opmerking en toen kwamen we weer terug bij het topic. Helaas is zelfreflectie niet aan iedereen besteed.