Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

_lautje_

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:11

Ik zit idd op de telefoon en ook op een paard :+

Maar een 6 is toch voldoende? Als jij foutloos bent krijg je met een 6 een winstpunt. Heb je een balk kan dit worden gecompenseerd met stijlpunten.

Madelein: je geeft zelf al aan het zag ee netjes uit op dat ene na en nog wat kleine dingen. Waarschijnlijk was dat alles hetgeen wat je de das omdeed. En wellicht is het dan wel zwaar bestraft, maar er schortte dus wel wat aan. Die punten zijn dus niet helemaal op niks gebaseerd.

In plaats van tijd en frustratie stoppen in een petitie kan je ook tijd aan kritisch werken aan eigen verbeterpunten.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:14

madelein schreef:
@sann: dus de springsport moet naar een hoger nivo? Dan kan er beter een klasse voor de B uitgeschreven worden, dan pas kunnen ze het nivo van de B echt verhogen. Het is niet voor niets een beginnersklasse. Je bent nog lang niet uitgeleerd als je naar het L over mag. Maar over stappen motiveert om verder te leren, blijven hangen niet in mijn ogen.

Nee klopt! Maar in principe krijg je in de dressuur bijvoorbeeld ook je winstpunten pas als je klaar bent voor hogere klasse.

Zouden er echt zoveel blijven hangen door deze jurering? Misschien er langer over doen.

Ik heb ook wel eens een fijn rondje gesprongen en lage punten en bij een ander rondje met prut afstanden goede punten. Dus nee snappen doe ik het ook niet altijd, maar die uitzonderingen hou je toch wel denk ik.

Punten voor BB is hier ook nooit, wel jammer want jury moet er al wel zitten. :)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:22

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat de "haast" is om de B uit te komen.
Persoonlijk ga ik voor fijne rondjes.
Maargoed, ik ben natuurlijk een dressuurruiter die zich prima vermaakt in het BB/B.

@ lautje: werken aan verbeterpunten heel graag, natuurlijk doen we dat thuis maar op concours gaat het soms net wat anders.
Ik stem daarom voor coupons, zeker in het BB/B.
Je moet wel weten waar de ruimte zit om te verbeteren/wat ze willen zien.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:25

Ik lees eigenlijk nergens haast, maar meer dat het als demotiverend ervaren wordt.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:32

Ik ben geen ruiter. Sterker nog, heb niks met paarden, maar het moet toch ook niet te snel gaan?

Zit zelf in de hondensport en wanneer je 3x geen 'DK' (foutief parcours, 3 fouten) loopt, dan heb je je punten al bij elkaar en mag je over.
Hier heb je maar 4 klasses en binnen no time kan je dus in de hoogste klasse zitten. Zelf mensen die er niks te zoeken hebben.
Op den duurt zit deze dus mega vol.

Het te snel over kunnen gaan vind ik niet goed maar te langzaam werkt erg demotiverend.. Dus eigenlijk zou je een middenweg moeten vinden...

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:44

Kahawa schreef:
Ik lees eigenlijk nergens haast, maar meer dat het als demotiverend ervaren wordt.

Mmm ja heb je gelijk in.
Misschien verwoord ik het beter als "willen rijden voor de winstpunten ipv voor het gevoel".
Maar wanneer het gevoel fijn is en er geen winstpunt volgt werkt dat natuurlijk demotiverend.
Zelf verwacht ik nog geen stijlpunten boven de 75, maar er zal een moment komen waarop ik misschien wel denk "goh, dit rondje is echt 75 punten waard".
Als die stijlpunten dan uitblijven werkt dat natuurlijk demotiverend.
Daarom is feedback zo belangrijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:21

Wat m.i. ook meespeelt is dat springen, nog veel meermeer dan dressuur, heel erg kilometers maken is, handig worden, timing leren, afstanden leren zien, je zit vinden.

Deels kun je dat met les, trainen, oefenspringen. Deels moet je dat op concours gaan doen.

In het B dressuur vindt niemand het raar dat het nog niet is wat het moet zijn. Je rijdt geen Z, zeker geen GP, dus er moet nog gegroeid.

Deze stijlpunten grens in het springen geeft het gevoel dat je alles voor elkaar moet hebben. Dat kan nog niet in het B, daar moet je nog meer in groeien.

Bij mij raakt het iig heel erg aan mijn faalangst.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:28

Het is B, Beginnend, maar in praktijk is B eigenlijk al een best grote drempel. Uiteindelijk moet je toch op concours, en als je thuis netjes rond springt dan hoeft dat nog niet te zeggen dat je dit op concours ook doet. Wedstrijdstress, andere omgeving etc.etc.etc..

Ik zou er eerlijk gezegd zelfs wel voor zijn om nog een echte klasse onder de B te zetten. Dan niet BB, want de overgang van 80 naar 1 meter is best groot, maar een misschien een klasse op 90cm die ook al voor winstpunten, klassement en overgangsregeling telt. Dan kun je dat mooi als 'oefenklasse' gebruiken en heb je je punten bij elkaar dan over naar de B.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:32

_lautje_ schreef:
Ik zit idd op de telefoon en ook op een paard :+

Dat verklaart de aparte tekst, ik kan zitten op een zetel al bijna niet met een gsm reageren, laat staan op iets wat beweegt :D

Kan me voorstellen dat je faalangst er door vergroot Uriëlle, er wordt een behoorlijke druk op gelegd met die 75 punten. Natuurlijk moet je geen kamikaze ruiters naar de L laten doorstromen maar de B is inderdaad beginner en de L licht. Verwachten dat iemand zijn paard perfect rondstuurt kan toch bijna niet?

En, misschien ligt het toch aan de regio en de locatie, ik zie maar heel weinig mensen die 75 halen. Eigenlijk vaak alleen de eerste drie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:46

_lautje_ schreef:
Hoe jan dat susan via het crossen je pinten halen voor het springen?

Heb eerder in dit topic gelezen dat je als je M SGW bent, je ook naar de L mag promoveren in het springen.

Urielle: dat herken ik ook, voor mij een reden om geen springen te starten de drempel is te groot (buiten het feit dat ik 1 m nog iets aan de hoge kant vind nu). Ik blokkeer en dat kan je met springen niet gebruiken. Bij dressuur heb ik daar veel minder last van.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:48

Percy schreef:
Dat verklaart de aparte tekst, ik kan zitten op een zetel al bijna niet met een gsm reageren, laat staan op iets wat beweegt :D

Kan me voorstellen dat je faalangst er door vergroot Uriëlle, er wordt een behoorlijke druk op gelegd met die 75 punten. Natuurlijk moet je geen kamikaze ruiters naar de L laten doorstromen maar de B is inderdaad beginner en de L licht. Verwachten dat iemand zijn paard perfect rondstuurt kan toch bijna niet?

En, misschien ligt het toch aan de regio en de locatie, ik zie maar heel weinig mensen die 75 halen. Eigenlijk vaak alleen de eerste drie.

In de dressuur is het vaak wel zo dat als iemand die lekker op weg is in de L1 in een B-proefje ook makkelijk 195+ punten rijdt.

Ik zie mensen die in het L een net rondje springen niet met hetzelfde gemak 75 punten in de B rijden. In een dressurproefje kun je makkelijk compenseren, maar met springen is dat lastiger en moet je je netste rondje rijden. Las hier ook al zo'n zelfde ervaring van Anne_gti die flexibel start.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:49

Ik sluit me ook aan bij Susan en Urielle, het verschil tussen BB en B is ook net iets te groot om de drempel makkelijk weg te nemen. Inderdaad, bij dressuur maakt het niet zoveel uit of je wat verprutst, maar met springen zijn de gevolgen gelijk veel groter.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:55

In principe hebben alleen de minder ervaren springruiters last van deze regeling. Iedereen die bij de paarden M of hoger zijn gestart met springen mogen namelijk versneld promoveren naar de L.

Ik heb er gelukkig dus geen last van. Vond het wel echt idioot toen het nog zo was dat je met een balk met hogere stijlpunten kon eindigen boven de foutloze combinaties. Dat is gelukkig terug gedraaid!!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:57

Urielle schreef:
Wat m.i. ook meespeelt is dat springen, nog veel meermeer dan dressuur, heel erg kilometers maken is, handig worden, timing leren, afstanden leren zien, je zit vinden.

Deels kun je dat met les, trainen, oefenspringen. Deels moet je dat op concours gaan doen.

In het B dressuur vindt niemand het raar dat het nog niet is wat het moet zijn. Je rijdt geen Z, zeker geen GP, dus er moet nog gegroeid.

Deze stijlpunten grens in het springen geeft het gevoel dat je alles voor elkaar moet hebben. Dat kan nog niet in het B, daar moet je nog meer in groeien.

Bij mij raakt het iig heel erg aan mijn faalangst.

Ben het hier helemaal mee eens :j

Start zelf al een tijdje B en sta nu op de drempel om over te gaan naar het L maar afgelopen zondag was echt even balen met die nieuwe punten. Super fijn rondje gereden, 68 stijlpunten, 1 pechbalk en dus helemaal geen winst. Geeft niet, want ik heb de punten al binnen maar leuk is het niet :n

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:43

JumpingRider schreef:
In principe hebben alleen de minder ervaren springruiters last van deze regeling. Iedereen die bij de paarden M of hoger zijn gestart met springen mogen namelijk versneld promoveren naar de L.

Ik heb er gelukkig dus geen last van. Vond het wel echt idioot toen het nog zo was dat je met een balk met hogere stijlpunten kon eindigen boven de foutloze combinaties. Dat is gelukkig terug gedraaid!!

Precies!! En de minder ervaren ruiters gillen nu ook het hardst moord en brand nu. Terwijl juist voor hun het alleen maar goed is meer rondjes B te rijden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:59

_lautje_ schreef:
JumpingRider schreef:

Precies!! En de minder ervaren ruiters gillen nu ook het hardst moord en brand nu. Terwijl juist voor hun het alleen maar goed is meer rondjes B te rijden.

Hele rare opmerking en totaal niet waar.
Daarbij is het goed om meer ervaring op te doen, maar moet het ook motiverend blijven. De kunst is om dit beide te vinden en de KNHS is hierin niet geslaagd. De doelgroep is namelijk niet tevreden en daar gaat het uiteindelijk om.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:06

Ik rij zelf helemaal niet meer en mijn dochter mag de B overslaan dus voor ons is het niet relevant meer maar ik zie natuurlijk wel regelmatig de klasse B verreden worden en ik vind het er gewoon niet eerlijker op geworden.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:10

Ik zou zeggen verlaag de grens.. Ik (als beginnend springruiter die gewoon nog netjes de B moet doorlopen) vind het op zich goed dat er strengere regels gesteld worden m.b.t. het netjes en correct rond kunnen rijden van een parcours. 75 stijlpunten is wel echt aan de hoge kant en vaak zijn het maar 1 of 2 ruiters die ook daadwerkelijk 75 of meer halen.

70 stijlpunten zou ik een stuk reëler vinden!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:13

Als het demotiverend gaat werken voor het gros van de ruiters is dat vast niet de bedoeling van het spring forum/ de KNHS. Kan me dat wel voorstellen. :j

Maar als je dan thuis (en/ of op les) fijn 1 meter rondje kan springen, is de drempel dan niet minder groot? Niemand die begint rijd gelijk 75 punten.

Een A klasse ofzo van 90 cm zou wel een goed idee zijn. Vooral voor degene die het springen leuk vinden maar niet de ambitie hebben om hoger op te komen. Ook heb je dan misschien in die 'A klasse' een eerlijkere competitie. :)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:26

Zelf spring ik niet met mijn paarden, paar weken terug ochtendje ringmeester geweest. Ik zou het hele punten systeem afschaffen en gewoon beoordelen zoals bij andere klasse het geval is.

Daarvoor in de plaats zou ik de caprilli terug laten komen. Een vrije klasse waar een beginnende ruiter een x aantal punten moet halen voordat ze het echte parcours in mag. Maar ook voor een ruiter die nog onzeker is om echt de ring in te gaan om ervaring op te doen en controle te krijgen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:32

Sannnn schreef:
Als het demotiverend gaat werken voor het gros van de ruiters is dat vast niet de bedoeling van het spring forum/ de KNHS. Kan me dat wel voorstellen. :j

En sowieso is het niet aan de KNHS om te bepalen of een combinatie klaar is voor een hogere klasse.. Dat moet iemand altijd nog zelf doen. Het rijden van winstpunten is sowieso nooit een garantie dat een combinatie klaar is voor een hogere klasse, maar een indicatie.

Persoon 1 die zich actief wil verbeteren in de klasse B wordt amper beloond en krijgt enkel wat losse punten om conclusies uit te trekken. Juist voor diegenen is het extra demotiverend.

Persoon 2 die vooral per se naar de L wil zal gewoon vaak op concours gaan om foutloze rondjes te rijden om die klasse B snel achter zich te laten.

Persoon 2 komt zichzelf in elk systeem tegen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:01

Lautje misschien niet zo bedoeld maar ik vind moord en brand gillen best negatief overkomen. Alsof beginnende ruiters niet ook recht van spreken hebben.

Wat mij nog het meeste tegenstaat is dat het procentueel gezien gewoon niet klopt. Gemiddeld een 6 is overal gewoon voldoende, behalve bij het springen. Ik vind nog steeds gemiddeld een 6 ook met aftrek van bijvoorbeeld een balk winstpuntwaardig. De grens van 75 is gewoon heel hoog. Als ze dat bij de dressuur in zouden voeren zijn er ook zat die de B nooit uit komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:24

Ik probeer het moord en brand gillen ook maar niet te persoonlijk op te nemen :+

Ik heb voldoende zelfkennis om in het huidige stramien gewoon lekker thuis te blijven en alleen thuis en in de les te springen. Maar of dát is wat ze hier mee beogen??

Ik vraag mij nu wel ineens af of een betere ruiter mijn paard wel foutloos kan laten springen?
Heb toch al bij verschillende mensen springles gekregen en krijg toch echt vaak te horen dat ik weinig tot niets te doen is aan het gros van de balken. Maar ben nu wel nieuwsgierig geworden. Iemand?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:47

Ik vraag me hetzelfde af pol013. Of die maffe knol van ons met een andere ruiter wel vaker rond zou komen :D

En ik vond de opmerking van lautje ook erg onprettig en zelfs wat arrogant :o
Het lijkt me nl logisch dat de onervaren, echte B ruiters zich hier laten horen. Die voelen zich nl gedupeerd.
De mensen die versneld mogen promoveren niet.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:06

Bar schreef:
En ik vond de opmerking van lautje ook erg onprettig en zelfs wat arrogant :o
Het lijkt me nl logisch dat de onervaren, echte B ruiters zich hier laten horen. Die voelen zich nl gedupeerd.
De mensen die versneld mogen promoveren niet.

Het is natuurlijk makkelijk praten voor mensen die dit probleem niet hebben. Die zijn zo goed die hoeven de B niet meer door. En ach wat maakt het hen uit dat er zoveel mensen langer in de B moeten rijden...
:')