Bitloos starten in de M1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:48

fransje23 schreef:
Gruis schreef:
Het is dan ook gebaseerd op de reden die de KNHS aandraagt ;) . Die volgens mij niet geheel ongefundeerd is trouwens. Ze hebben toch speciale dagen in het leven geroepen om dit te onderzoeken.

Nee, ze hebben 1 dag mensen opgetrommeld die eventueel bitloos zouden willen starten, tijd hadden en zijn en daar een conclusie aan verbonden.

Het is natuurlijk een mooie nederlandse polderoplossing tot L2. Ik gok dat ze in de eertse instantie dachten dat mensen die bitloos rijden toch nooit zoveel winstpunten zouden scoren dat ze zouden mogen promoveren naar het M.

Ik denk niet dat dit hun gedachte was. Zo zwart wit denken ze nu ook weer niet.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:08

Air schreef:
Nee hoor, niet stom skala....:

Met behulp van de Schwung en het recht richten is het mogelijk een paard te motiveren om meer gewicht op zijn achterhand te gaan dragen. Dat dragen van meer gewicht op de achterhand heet verzameling. Beide achterbenen worden gelijkmatig in de richting van het zwaartepunt van het paard opgetild en weer neergezet. Door de toenemende kracht van het paard kan het paard zich meer gaan buiden in zijn gewrichten van de achterhand (Hankenbiegung). De croupe van de achterhand daalt daardoor iets, de oprichting in de voorhand neemt tegelijkertijd toe. De drafpassen of galopsprongen van het paard worden door het toegenomen buigen en strekken van de gewrichten van de achterhand meer verheven.
http://www.bokt.nl/wiki/Skala_der_Ausbi ... erzameling

Volgens de KNHS kan dit niet zonder bit.... Maar laat verzameling nou net om de kracht in de achterhand gaan. Dus ik weet niet waarom ze met zoiets een argument willen neerzetten :? Nooit geweten dat je met het bit de spieren in de achterhand traint :')

Daarnaast kan je toch nooit winstpunten in de L2 ontvangen zonder klaar te zijn voor starten in de M?

Dat laatste is echt onzin. De eisen voor de L2 zijn anders dan die voor de M1 en je jureert niet met het idee dat ruiter M klaar moet zijn.

Ik snap wel dat acceptatie van het bit onderdeel is van de africhting en dat het op hoger niveau verwacht wordt dat je paard een bit accepteert. Ik heb zelf geen ervaring met bitloos rijden, dus kan niet zeggen of het wel of niet mogelijk is om dezelfde verfijnde tuning te hebben als met bit. Maar het lijkt mij dat als een dierenarts gekeken heeft naar de inwerking en ook in de hogere klasses dat er wel een fundeerde beslissing genomen is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:55

Waarom is dat onzin? Ik zeg toch nergens dat de eisen niet anders zijn? Ook zeg ik nergens dat je daar naar moet jureren :?
Dat is toch gewoon hoe het systeem werkt. Met 10 winstpunten mag je overstappen, haal je geen winstpunten dan ben je er sowieso nog niet klaar voor.

Voor zover ik weet was die dierenarts er om te beslissen welke hoofdstellen geschikt zijn voor de wedstrijden. Bijna iedere combi reed met een ander hoofdstel, er zijn een paar geschikt bevonden. Maar in de hogere klasses reden er maar 8 combinaties, waarvan maar 1 of 2 hoofdstellen geschikt voor aanleuning zijn bevonden. (dat krijg je als je mensen laat starten met een hackemore of touwhalster, dat hadden ze al kunnen weten als ze zich een beetje verdiept hadden.)
Als je daar dan bij optelt dat er veel paarden, en ruiters, waren zonder wedstrijdervaring, dan kan je wel nagaan dat dat geen stevig fundament is.

Oh, en ik weet niet, maar ik bel geen DA voor dressuurles. :+

Acceptatie van het bit is sowieso al een rare. Het is grotendeels de ruiterhand die dat bepaalt, niet het bit zelf. Acceptatie van de ruiterhand zou daar veel beter op de plaats zijn imo.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:04

Maar als er op die wedstrijd veel paarden en ruiters waren zonder wedstrijdervaring hoe hebben ze dan alle klasses daar kunnen bezetten :? ?

Caatje87

Re: Bitloos starten in de M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:07

Ja, maar als je 10 winstpunten haalt betekent het niet dat je klaar bent voor de volgende klasse.
Dat ben je pas als je daarin winst hebt behaald.

Ik ben het met je eens dat acceptatie van de ruiterhand het uitgangspunt is, maar dat wil de KNHS dan zien door middel van acceptatie van het bit. Dat is ook de reden dat er op een gegeven moment stang & trens vereist is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:12

Jammer jammer jammer... Maar toch blijf ik hoop houden dat het in de toekomst veranderd zal worden :)

De KNHS draagt vanaf het begin al het skala aan als motivatie om bitloos niet (in de hogere klassen) toe te staan. Dit blijft een discutabel punt. Zij nemen de omschrijving van het skala heel letterlijk, echter zou dit in de praktijk ook anders geïnterpreteerd kunnen worden. Wat Air hier eerder al heeft aangegeven, verzameling zou niet bereikt moeten worden door middel van het bit. Dit zou een gevolg moeten zijn van de juiste training en ontwikkeling van het paard. Natuurlijk kan dit ook door middel van een bitloos hoofdstel, daar zijn ook voorbeelden van aan te dragen.

Caatje87, de dierenarts die de optomingen heeft beoordeeld heeft niet naar het dressuurmatige aspect gekeken, maar naar de inwerking en diervriendelijkheid van de optoming.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:13

Caatje87 schreef:
Ik ben het met je eens dat acceptatie van de ruiterhand het uitgangspunt is, maar dat wil de KNHS dan zien door middel van acceptatie van het bit. Dat is ook de reden dat er op een gegeven moment stang & trens vereist is.

En dat is nu precies hetgeen veranderd zou moeten worden. Acceptatie van het bit zou veranderd moeten worden in acceptatie van de ruiterhand of de optoming, of iets dergelijks. De KNHS neemt de omschrijving mijns inziens te letterlijk.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:17

Het is gewoon regelgeving van de tijd dat men ook nog verplicht was om in alle klassen met sporen (onderdeel van harnachement) te rijden en dispensatie verleend kon worden om zonder te mogen rijden, evenals dat men verplicht was vanaf de klasse Z met stang en trens te rijden en wat tegenwoordig ook niet meer hoeft. Kortom, niet meer van deze tijd en hoog tijd om de boel eens goed onder de loep te nemen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:19

Als ik het me goed herinner was die dag waar de KNHS op doelde al een aanta jaar geleden en zijn zowel de optomingen als de combinaties paard/ruiter verder ontwikkeld. In de begintijd waren het vooral de recreatieve ruiters die het freestyle systeem aanhingen die bitloos gingen rijden en nu zie je meer (voormalig)wedstrijdruiters die ook overstappen. Waarmee ik verder niets af wil doen aan die recreatievere ruiters, maar wil zeggen dat het in dit onderwerp over starten met dressuurwedstrijden wel een bepaalde vooruitgang zit.
Destijds was het natuurlijk erg aardig dat er ruiters waren die voor wilden rijden, maar als iemand zonder enkele wedstrijdklassering een M proef gaat voorrijden is dat niet represantatief voor wat er nu gereden wordt door de mensen die op de KNHS wedstrijden de punten t/m L2 hebben of al hoger.

Het zou de KNHS sieren als ze door het land proeven laat filmen op reguliere wedstrijden die bitloos gereden worden en dan ook de HC starts in de hogere klasse, maar dan wel waar de combinatie toe startgerechtigd is.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:59

Op basis van deze oproep zijn deze combinaites aan de start gekomen: http://www.bitloospaardrijden.info/proe ... d-KNHS.php

Hier op is de huidige regelgeving gemaakt maar je kunt je afvragen of er na 5 jaar niet een evaluatie mag plaats vinden?
De combinaties die toen zijn beoordeeld hebben hun klassering allemaal met bit gehaald, bitloos was niet toegestaan. Voor wedstrijden was het bitloos rijden dus een gelegenheidsmoment en geen routine, vast onderdeel. Dat verklaart misschien ook wel de matige prestaties op die dag.
Combinaties die nu vastlopen in het L2 hebbenhun klassering waarschijnlijk wel geheel bitloos behaald en nu willen meer :D Dat is gewoon ambitie!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:29

Helemaal mee eens.
Daarom zou ook filmen van de proeven een optie zijn voor mij.
De bitloze wedstrijdrijders zijn nog niet in grote getale aanwezig. En het zal lastig plannen zijn om de betere combinaties op 1 moment naar ermelo te krijgen.
Als de KNHS het gaat toestaan dan zullen er meer ruiters komen denk ik.

Hoeveel combinaties deden destijds mee?

Ik heb met mijn paard met een slechte aanleuning met bit de punten voor het M1 gehaald, nu loopt ze bitloos veel en veel beter. Ze stak ook met regelmaat de tong uit, met medische oorzaak overigens en dus niet op een ontspannen manier. Dus ik zou nu als je naar het Skala kijkt veel meer punten per proef moeten hebben. Ik heb al hoger gereden en denk dat ik met dit paard ook een winstpuntwaardige M2 proef kan rijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:02

Ik was nog even aan het speuren of ik een filmpje kon vinden van de 'bitloze' dag in Hardenberg in 2008. Daar gaven een aantal mensen leuke demo's waaronder David de Wispelaere, dat was echt wel hoger dan L niveau :D
Kan helaas geen filmpje vinden :(

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:02

Kinke schreef:
Ik was nog even aan het speuren of ik een filmpje kon vinden van de 'bitloze' dag in Hardenberg in 2008. Daar gaven een aantal mensen leuke demo's waaronder David de Wispelaere, dat was echt wel hoger dan L niveau :D
Kan helaas geen filmpje vinden :(

Daar ben ik wel benieuwd naar hoor! Dat stukje van David dan!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:07

Suelza schreef:
Het is gewoon regelgeving van de tijd dat men ook nog verplicht was om in alle klassen met sporen (onderdeel van harnachement) te rijden en dispensatie verleend kon worden om zonder te mogen rijden, evenals dat men verplicht was vanaf de klasse Z met stang en trens te rijden en wat tegenwoordig ook niet meer hoeft.

Dat wist ik niet. Geldt dit ook voor België? Want ik hoor hier toch geregeld mensen die niet meer hogerop raken in wedstrijden omdat hun paard niet functioneert op stang en trens.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:11

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:21

Super die eerste +:)+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:48

Suelza schreef:
Daar ben ik wel benieuwd naar hoor! Dat stukje van David dan!

Niets gevonden helaas :( Ik heb er toen naar staan kijken, was zo mooi om te zien. Nou rijdt hij natuurlijk sowieso prachtig, onzichtbare hulpen e.d. Publiek mocht toen ook vragen stellen en weet nog dat er een meneer stomverbaasd was en vroeg hoe hij een bepaalde oefening deed want je kon niet zien wat hij met z'n hulpen deed :D

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:56

Maar dat was toch niet de dag waar de KNHS zijn beoordeling aan heeft opgehangen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:57

antje_vip schreef:
kwita schreef:
pff wat een gedoe zeg.....ik zeg gewoon aanmelden en proberen!
word je alsnog uitgesloten , dan heb je wel n keigoede demo kunnen geven dat het ook anders kan in de m!

Je kan natuurlijk ook een demo aanvragen bij de betreffende manege. ;) Dat je in de pauze een bitloze M proef of hoger laat zien.

dat bedoelde ik......maar een jury zou wel heel onsportief zijn als je er staat prima rijdt om je dan uit te sluiten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:03

raket schreef:
Maar dat was toch niet de dag waar de KNHS zijn beoordeling aan heeft opgehangen?

Nee, denk het niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:12

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:23

Ik heb even gezocht (ik beken door een operatie ben ik niet mobiel en ik verveel me) en kwam dit kwalitatief slecht filmpje tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=HeVcgwjqBD4Ik heb alleen de eerste en de M1 en M2 en Z1 gezien. De B was op niveau ingeschreven maar de laatste 2 vond ik niet representatief voor het haalbare niveau wat je bitloos kunt bereiken.
Daarmee wil ik overigens niks afdoen aan de combinaties die de moeite hebben genomen, maar ik denk niet dat het representatief is.

Dat bovenste filmpje van Air is wel gaaf.
De onderste is denk ik wel wat je in de ring ziet. Zo zie je ze ook met bit overigens.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:57

De eerste van Air is een mooi filmpje (2e niet gezien), maar als je goed oplet, dan is er geen constante aanleuning.
Menig paard en ruiter met bit, maar ook bitloos zal het minder goed doen hoor, maar toch zie ik duidelijk regelmatig loshangende teugels en dus geen aanleuning.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:34

Maar Tendance zou je dan op zich ook niet de aanleuning van vele (top)ruiters die wel hoge punten scoren ook in twijfel kunnen trekken?

Afbeelding
Afbeelding

Los van het feit of deze trainingsmethode wel of niet goed zou zijn, is dit in mijn ogen toch ook absoluut niet wat in het skala wordt bedoeld met aanleuning. Maar dit is wel het beeld dat je in de huidige dressuursport veel ziet, én wat wordt beloond door jury's.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:35