Koudbloed aan de startlijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:30

Myrthe2003 schreef:
Ik vind dat trekpaarden net zo goed in de dresuur kunnen als een kwpn'r.
Misschien moet je dan wel wat meer moeite doen om winstpunten te halen maar ze kunnen het wel.

Nou moet je jezelf niet tegenspreken natuurlijk

VogeltjeM

Re: Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:00

Slvna: met dat conditiestukje denk ik dat veel eigenaren met trekpaarden minder rijden en trainen, zulke paarden worden toch sneller door de 1-keer-per-week-ruiters gekocht, of door een boer, of door de liefhebber die eigenlijk niet rijdt, terwijl de meeste warmbloeden wel volop in training staan. Maar als je je trekpaard net zoveel zou rijden als anderen hun warmbloed, heeft je trekpaard net zo'n conditie, zoals bij de mensen met trekpaarden hier in het topic :) Ik denk dus dat het hier wederom bij de eigenaar ligt. Net als dat dressuurruiters over het algemeen niet voor een trekpaard gaan. Dan zou het veel normaler zijn om een trekpaard in het M of Z te zien, óndanks het stukje aanleg.

Qua conditie en uithoudingsvermogen van trekpaarden (en wendbaarheid), ik nodig je uit om eens een power horse competition te gaan bekijken :D

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:28

Nou ik ben van mening dat een koudbloed evenveel kan uiteindelijk. Maar bij een kwpner ziet het er meestal wat eleganter uit. Zelf ben ik al blij dat ik kan blijven zitten op mijn fjord, ze is echt een rebel. :') met haar zou starten geen optie zijn want dan lig ik er zeker weten naast. Ik heb les van iemand die z2 gereden heeft en ik zie gewoon dat mijn paard er echt moeite mee heeft maar ik durf te wedden dat er fjorden of koudbloeden zijn die wel hoog kunnen komen.

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:59

VogeltjeM schreef:
Slvna: met dat conditiestukje denk ik dat veel eigenaren met trekpaarden minder rijden en trainen, zulke paarden worden toch sneller door de 1-keer-per-week-ruiters gekocht, of door een boer, of door de liefhebber die eigenlijk niet rijdt, terwijl de meeste warmbloeden wel volop in training staan. Maar als je je trekpaard net zoveel zou rijden als anderen hun warmbloed, heeft je trekpaard net zo'n conditie, zoals bij de mensen met trekpaarden hier in het topic :) Ik denk dus dat het hier wederom bij de eigenaar ligt. Net als dat dressuurruiters over het algemeen niet voor een trekpaard gaan. Dan zou het veel normaler zijn om een trekpaard in het M of Z te zien, óndanks het stukje aanleg.

Qua conditie en uithoudingsvermogen van trekpaarden (en wendbaarheid), ik nodig je uit om eens een power horse competition te gaan bekijken :D

Ben ik toch niet helemaal met je eens.
Ik rijd mijn trekpaard meestal vier à vijf keer per week en begin dit jaar reed ik met gemak zeventig km per week en dan ook met flinke stukken draf en galop er in, maar toch is dat anders dan bij een niet-koudbloed.
In stap alles oke, dat kan ie perfect uuuuren volhouden op flink tempo, maar in draf en in galop houdt ie t gewoon niet zo lang vol, of hij houdt t wel vol, maar is dan meer moe dan een niet-koudbloed.

Dit heb ik iig zelf ervaren wanneer ik met de buurpaardjes (nrps, haf) ging rijden. Die lopen minder per week, wel meer in de bak.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:07

denk dat dit per paard moet zien
een stalgenoot had een shire en die draafde op zijn dooie gemakje rustig een uurtje of anderhalf achter elkaar. Tuurlijk soms ff stappen, maar meeste toch lekker rustig drafje voor de kar

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:22

Ja er zal vast wel aanleg meespelen :) dat denk ik ook... Dat een trekpaard van nature een mindere conditie heeft qua snellere gangen, gefokt is om de hele dag op een laag tempo door te gaan. Maar als je erop gaat trainen kan een trekpaard gewoon conditie opbouwen, dat bedoelde ik ermee :) Omdat diegene aangaf dat ze alleen trekpaarden kende die na een half uurtje al kapot moe waren.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:35

KWPN'ertjes zijn ook niet de uitgelezen bouw voor een typisch dressuur paard. Echte dressuurpaardjes zijn barokke paarden. Toch zie je meer KWPN'ers meedoen dan barokke paarden in de dressuur sport.
Fjorden zijn trouwens van nature ook erg goede dressuurpaardjes. Ze zijn vaak leniger dan menig mens denkt en ook erg intelligent.

Ik kan me zo voorstellen dat een trekpaard bij de hogeschool oefeningen last van zijn gewrichten krijgt, omdat daar zoveel gewicht op komt. Maar ik zie niet in waarom een trekpaard, of koudbloed in het algemeen, geen dressuur kan doen.

*edit: hier een filmpje waarin je ziet dat een haflinger ook dressuur voor elkaar krijgt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:42

Die haflinger vind ik ook weer een voorbeeld dat het niet kan. *edit, ander filmpje geplaatst zie ik.. Deze valt nog mee vergeleken met die andere. Deze vind ik dan een beter voorbeeld [RIJ-ITP] Haflinger op weg naar de passage II
Fjorden lenig? Ik kan er wat opnoemen hoor, maar de meeste zijn stijve harken. Hengsten als Zortin of Brijol zijn wel lenig te noemen. Het achterhand gebruik van de gemiddelde fjord vind ik ronduit slecht. Ben je niet in de war met halfingers? Die vind ik nog best aardig kunnen lopen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:48

Zie niet in waarom.koudbloeden het niet zouden kunnen. Maar denk dat je wel goed moet zoekenvoor een die goed beweegt, ook denk i dat ze eerder stuk gaan ivm gewicht en oorspronkelijk doel van de dieren en bouw. Veel van deze dieren die Z of hoger lopen lijken stuk te gaan..dan vraag ik me af moet je dat dan willen?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:04

@Nies_, menig KWPN het toch niet beter voor elkaar krijgen met de achterhand. Ook op de grand prix niet.
Dressuur is er in principe voor het paard, om het paard los in de spieren en leniger te maken. Dus een behoorlijk getrainde dressuur koudbloed zou juist lekker los en lenig moeten zijn. Ik ken ook warmbloeden die zo stijf zijn als ik weet niet wat. In principe kan elk ras een stijve hark produceren. Dressuur kan het ook weer los rijden.

Het enige ras dat ik ken dat echt goed op de achterhand kan lopen zijn de barokke paarden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:06

Absoluut, maar als ze het van zichzelf al mee hebben is dat wel heel veel makkelijker. Anders zouden ze ze er ook niet op hoeven fokken.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:11

Worden alle sportpaarden niet gefokt op welke tak van de sport ze ingaan? KWPN'ers voor de dressuur worden ook gefokt op soepelheid en lichaamsbouw. Met barokke paarden en koudbloeden is 't niet anders.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:31

Zeker. Maar KWPN'ers hebben wat dat betreft een jarenlange voorsprong. Bovendien worden de meeste koudbloeden nu wel gefokt om als rijpaard te dienen, maar niet om de wedstrijden in te gaan. Daarnaast zit je er ook nog mee dat je binnen het ras moet blijven, bij warmbloeden is dat meestal niet zo. Dat beperkt de keuze enorm en bovendien heb je niet het voordeel dat je de zwakke plekken van de eene soort met de sterke punten van de ander kunt verbeteren. Zoals bijvoorbeeld bij het KWPN door het kruisen van Gelderse en volbloeden is gedaan.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:56

Daar heb je een punt, maar koudbloeden voor de sport kan best nog wel eens komen (hoop ook dat ik ze meer zie, ik vindt ze namelijk erg gaaf). Probleem met warmbloeden is vaak dat ze wat breekbaarder zijn, koudbloeden hebben dat minder; dus voor cross zijn ze dan wel geschikt. Paard kan meer hebben, en koudbloeden (de pony's in ieder geval) zijn meestal niet vies van een sprongetje.
Misschien krijgen we in de toekomst ook wel sporttypen fjord of haflinger, zoals die bij friezen nu al hebt. Worden de koudbloeden iets slanker gefokt voor de sport.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:57

Een koudbloed voor de cross? Je weet wel dat de reflexen vaak minder zijn en het vermogen ook? Ik zou dat écht nooit durven.. bang om mn nek te breken :=

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:59

Finliox schreef:
Het enige ras dat ik ken dat echt goed op de achterhand kan lopen zijn de barokke paarden.

Wat dacht je dan van de piaffe en pasage van bijvoorbeeld Netto (v Negro)? Dat paard kan écht gaan zitten..

Barokke paarden missen vaak afdruk. Ze zijn wel vlug en hebben vaak tritt in de benen, maar mij veel te veel. Dat gaat dan ten koste van de souplesse.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:00

Pletje123 schreef:
Een koudbloed voor de cross? Je weet wel dat de reflexen vaak minder zijn en het vermogen ook? Ik zou dat écht nooit durven.. bang om mn nek te breken :=

Ik zie regelmatig fjorden aan de start van een cross verschijnen. Meestal zijn het de mensen van de KWPN'ers die er af vallen, omdat 'ie weer eens niet durft. Fjorden zijn moedig, en als ze die sprong op tijd zien komen ze er echt wel overheen hoor :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:02

:roll: en weer in één adem de KWPN'ers afkraken. :(:)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:03

Finliox schreef:
Pletje123 schreef:

Ik zie regelmatig fjorden aan de start van een cross verschijnen. Meestal zijn het de mensen van de KWPN'ers die er af vallen, omdat 'ie weer eens niet durft. Fjorden zijn moedig, en als ze die sprong op tijd zien komen ze er echt wel overheen hoor :Y)

Ik denk dat meeste ruiters op een KWPN-er rijden en daarom is de kans dat iemand van een KWPN-er valt gewoon groter :D Heeft niks met durven of moed te maken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:05

Tja, mij zul je met mijn fjord ook niet in een cross zien en die springt toch goed zat. Iets te voorzichtig eigenlijk. Dat is zo'n ei die niet meer wilt als er een balkje aangetikt wordt. Buiten dat wil ze ook het water niet in. Dus niet alleen KWPN'ers zijn zeikerig :+ Qua gekke hindernissen springt ze wel alles, dat dan weer wel.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:06

Ayasha schreef:
:roll: en weer in één adem de KWPN'ers afkraken. :(:)

Zo bedoel ik het niet, trouwens; koudbloeden worden hier ook afgekraakt. Als je het niet kan hebben kan je beter iets ander gaan lezen.

Wat ik probeer te zeggen is dat koudbloeden, in dit geval de fjord, steviger zijn. Ze zijn lager bij de grond een breder, wat voor meer balans zorgt.
Meestal zijn koudbloeden meer nieuwsgierig dan angstig waardoor ze moediger overkomen en meer aandurven. We hadden laatst een cross, met een fjord die nog nooit water had gezien. Paard stapte er zo in, KWPN'er erachteraan moest er niets van hebben.

Ik bedoel niets af te kraken, ieder heeft zijn sterke en minder sterke punten.

@Nies_, die van mij is hartstikke nieuwsgierig en vind eigenlijk alles gewoon prima. Hij is maar 1 keer geschrokken. En dat was toen een ander paard tijdens het rijden schrok en op hol sloeg, toen ging hij er achter aan.
Andere fjord op onze manege ook, vind alles prima.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 21-07-14 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:08

Oh ik kan het prima hebben maar daarvoor hoef ik het er nog niet mee eens te zijn. :D
Hier een (thans van nature erg nerveuze, voorzichtige) NRPS'er die gisteren ook voor het eerst water zag en er gewoon in stapte. :+

Mensen moeten een keer gaan leren dat elk ras individuele paarden heeft. Er zijn bange KWPN'ers en stoere KWPN'ers, er zijn stoere Fjorden en ook Fjorden waar je geen blad langs moet laten vallen. Dat ligt aan het individuele paard, niet aan het ras/stamboek én ook nog eens aan de ruiter.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:09

Mij lijkt het ontzettend leuk om een trekpaard zoals een shire oid in de wedstrijd ring te kunnen zien. Of ze dan ver komen is de vraag maar in de B-L moeten ze wel goed mee kunnen komen denk ik zo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:00

Finliox schreef:
*edit: hier een filmpje waarin je ziet dat een haflinger ook dressuur voor elkaar krijgt [ Video ]

Uh nee :(:)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:09

Wat een grappige discussie is het geworden.

Is een Shire of ander trekpaard geschikt voor de hogere wedstrijdsport? Nee.
Kort, maar simpel ;) Daar zijn ze niet voor gefokt en dus niet op gebouwd.

Zijn er uitzondering die het misschien met hangen en wurgen tot het Z schoppen? Ja.

Maar dan moet je je afvragen of dit wel helemaal eerlijk is voor het paard. Je gaat toch ook niet met je Shire of Belg een 1.60m. parcour springen? Dat vind iedereen belachelijk. Waarom dan wel verwachten dat zo'n dier een piaffe of passage zou kunnen? De mate van verzameling is dusdanig slecht voor de pezen, gewrichten en spieren dat je waarschijnlijk meer stuk maakt dan je lief is.

Ik ben een liefhebber van de Shire, maar ik heb absoluut geen subtop dromen.

Mijn KWPNer beweegt veel makkelijker. Hij is wel gefokt voor de hogere dressuursport, echter totaal ongeschikt vanwege zijn karakter.

Voor de mensen die graag met koudbloed tegen Edward willen strijden, die zou ik denk ik toch adviseren om een Gelderse te kopen.

Koudbloeden in de cross vind ik helemaal een no-go!