Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:36

xSlvna schreef:
Cowgirl

En jij bent ook degene die bepaalt of je JE EIGEN paard met vlijmscherpe sporen tussen de ribben trapt of in de bek plukt met een S&T en rijd met een extreem knellend zadel. Betekend toch niet dat het op wedstrijd toegestaan moet worden?

Nog nooit op een wedstrijd terrein geweest zeker?
Maar je wijkt af..ik zie dat weer als een goed pratertje.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:37

Vaak genoeg, waarom? Ik zie daar niemand rijden zoals ik beschrijf, en die enkeling die het wel doet mag van mij, net als overgewicht, verboden worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:39

Maar dan nog blijft de vraag waar trek je de grens? Wie bepaald wanneer ik te zwaar ben en mij niet meer op het terrein mag vertonen.

Rukken en plukken is makkelijker te straffen al gebeurd dat nog veels te weinig. Ik kom niet graag meer op een wedstrijd omdat ik mij dood loop te ergeren hoe mensen tegenwoordig rijden.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:43

Als je met je overgewicht een paard kreupel rijd of beschadigd tuurlijk, niet doen! Maar ik heb mn paardje nog nooit kreupel gereden of wat dan ook :/ Ik rijd dr al 3 jaar en ze heeft in die 3 jaar pas 1 keer een week stilgestaan en dat was omdat het zo benauwt was dat ze op stal stond te hijgen.. Maar ze heeft NOOIT problemen gehad door mijn toedoen..
En wat dachten we dan van dunnere mensen met bijvoorbeeld grotere borsten of lange mensen? Mijn BFF heeft een G cup en weegt DAARDOOR 85kilo... Broekmaat is namelijk 38...
Of mn tante weegt ook sowiets en is 1.96 lang..
Die mogen dan ook niet rijden??
Laten zich niet tegenhouden hoor!!

Snollygoster

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:47

Ik vind dat als je overgwicht hebt je gewoon niet op een paard hoort. Wil je toch rijden? Mooi, dan heb je je motivatie om af te vallen. Sorry, maar ik ben hier heel cru in, ik ken zelf iemand die jarenlang met overgewicht heeft gereden en niet alleen het paard stuk heeft gereden, maar ook haar eigen lichaam erdoor kapot heeft gemaakt.

Op de manège waar ik vroeger reed moest iedereen die wat zwaarder was van de bazin op de weegschaal gaan staan voor de les, als je boven haar limiet zat kwam je ook niet op het paard. Dit vind ik een goede regel, we zijn hier nog altijd met dieren bezig die je moeten kunnen (ver)dragen, niet met een machine.

xSlvna

85 kg vind ik eerlijk (ligt aan de pony) zo een gewicht van "Kan wel, als er maar niks intensief gedaan wordt". Dus ja, wat doe je op je paard, hoe ziet je paard zelf uit? Dik? Dun?

Dan zijn dingen waar je rekening mee moet houden (vind ik) als je op zo een lastig gewicht zit.

terpentijn

Jury-leden moeten daar iets van zeggen. Maar durven dat vaak niet.

Overgewicht in de paardensport, of liever gezegd op de paardenrug: het is zo ongeveer het laatste taboe.
Kan lang of kort duren, maar ook hier gaan vroeger of later regels voor komen, en terecht.

Als de publieke opinie maar lang genoeg ageert tegen dit soort uitwassen, komt er uiteindelijk verandering.

Daarom weiger ik ook mijn bek hierover te houden, want ieder weldenkend mens kan bedenken dat overgewichtige mensen NIEt op de rug van een paard thuishoren en derhalve ook niet in de paardensport.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:51

KGasfart schreef:
Als je met je overgewicht een paard kreupel rijd of beschadigd tuurlijk, niet doen! Maar ik heb mn paardje nog nooit kreupel gereden of wat dan ook :/ Ik rijd dr al 3 jaar en ze heeft in die 3 jaar pas 1 keer een week stilgestaan en dat was omdat het zo benauwt was dat ze op stal stond te hijgen.. Maar ze heeft NOOIT problemen gehad door mijn toedoen..
En wat dachten we dan van dunnere mensen met bijvoorbeeld grotere borsten of lange mensen? Mijn BFF heeft een G cup en weegt DAARDOOR 85kilo... Broekmaat is namelijk 38...
Of mn tante weegt ook sowiets en is 1.96 lang..
Die mogen dan ook niet rijden??
Laten zich niet tegenhouden hoor!!

ongeacht wat ik vind van al die niet relevante dingen die je in je post hebt gezet.....
wat kan het de pony of het paard schelen waarom hij TEVEEL gewicht moet meesjouwen?
Het gaat in dit topic dus over TEVEEL gewicht voor het paard.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:54

xSlvna schreef:
85 kg vind ik eerlijk (ligt aan de pony) zo een gewicht van "Kan wel, als er maar niks intensief gedaan wordt". Dus ja, wat doe je op je paard, hoe ziet je paard zelf uit? Dik? Dun?

Dan zijn dingen waar je rekening mee moet houden (vind ik) als je op zo een lastig gewicht zit.

Paardje is redelijk "normaal gebouwd" geen hele dikke beentjes ofzo. Gewoon gemiddeld dus.. En ik rij dr recreatief. Heb dressuur geprobeerd, maar we voelen ons er beide niet lekker bij. Soms wel eens een sprongetje, maar meestal is het veel overgangen stap, draf, stop, draf, galop, stop, galop etc

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:54

terpentijn schreef:

logisch. Kijk hier maar eens welke reacties je krijgt. Snap het ook wel dat veel mensen niet begrijpen waarom je met TEVEEL gewicht op de pony of het paard gaat zitten - snap wel dat je verwacht dat het weinig zin zal hebben om dat wel te doen....

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:56

sneeuwpop schreef:
ongeacht wat ik vind van al die niet relevante dingen die je in je post hebt gezet.....
wat kan het de pony of het paard schelen waarom hij TEVEEL gewicht moet meesjouwen?
Het gaat in dit topic dus over TEVEEL gewicht voor het paard.

Als mn paard nooit kreupel oid gereden is dan kan ik niet geloven dat mijn gewicht TEVEEL is voor haar ondanks mij overgewicht. gewicht dat dus TEVEEL is. of zeg ik nu TE VEEL TEVEEL _O-

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:56

KGasfart schreef:
xSlvna schreef:

Paardje is redelijk "normaal gebouwd" geen hele dikke beentjes ofzo. Gewoon gemiddeld dus.. En ik rij dr recreatief. Heb dressuur geprobeerd, maar we voelen ons er beide niet lekker bij. Soms wel eens een sprongetje, maar meestal is het veel overgangen stap, draf, stop, draf, galop, stop, galop etc

ik vind niet dat je in dit topic op de man moet gaan spelen en vragen wat een ander vind over jezelf is vragen om problemen als het minder positief is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:57

Je kunt alsnog de gewrichten kapot zijn t rijden, zie je nu niets van, en na 3 jaar recreatief ook niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:01

KGasfart schreef:
Als mn paard nooit kreupel oid gereden is dan kan ik niet geloven dat mijn gewicht TEVEEL is voor haar ondanks mij overgewicht. gewicht dat dus TEVEEL is. of zeg ik nu TE VEEL TEVEEL _O-

Ik zeg teveel en aan iedereen in dit topic is dat zelf in te vullen.

Volgens mij voel jij jezelf aangesproken?

Vind overigens het wel of niet kreupel rijden geen bewijs.. nooit kun je daar een directe link naar leggen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:01

Vind ik ook een non-argument: hij/zij heeft NOG niks, dus ik ga gewoon zo door.
Hoe dom kun je redeneren?Je gaat dus gewoon door tot er wel iets aan gaat mankeren?
Ach ach, mensen toch....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:08

terpentijn schreef:

Overgewicht in de paardensport, of liever gezegd op de paardenrug: het is zo ongeveer het laatste taboe.
Kan lang of kort duren, maar ook hier gaan vroeger of later regels voor komen, en terecht.

Als de publieke opinie maar lang genoeg ageert tegen dit soort uitwassen, komt er uiteindelijk verandering.

Daarom weiger ik ook mijn bek hierover te houden, want ieder weldenkend mens kan bedenken dat overgewichtige mensen NIEt op de rug van een paard thuishoren en derhalve ook niet in de paardensport.

Waar haal je deze wijsheid vandaan? :? Juryleden mógen er niks van zeggen, iig niet met een oordeel eraan vast. Je mag het meenemen in houding en zit en ik benoem het dan vaak als "Ruiter/amazone zit paard in de weg" Dan kan de betreffende ruiter/amazone hier zelf een conclusie aan verbinden hoe dit kan. Je mag er als jury niet iets opzetten in de trant van "Ruiter/amazone is te zwaar en kan beter gaan afvallen" :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:21

En dat zou nu juist WEL eens moeten gaan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:25

terpentijn schreef:
En dat zou nu juist WEL eens moeten gaan gebeuren.

Je kunt iemand niet verbieden om te gaan paardrijden, enkel op wedstrijd zou je er iets van kunnen zeggen, maar thuis kunnen ze gewoon hun gang gaan.. Idem met sporen, hulpteugels, wreedheid, enz..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:27

Ik vind persoonlijk dat de jury wel ion mag grijpen. Het welzijn van het paard staat imo ten alle tijden voorop. En als het dier zichtbaar te lijden heeft door het gewicht van de ruiter, dan mag de combinatie imo gediskwalificeerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:30

Maar waarom perse de jury? Wat dacht je van instructie en maneges? Ik heb tijdens het jureren geen keus wie ik in de ring wel of niet jureer.. Een instructeur kan mensen weigeren les te geven om wat voor reden dan ook..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:32

Ja maar relaxed, geef jij geen commentaar op een combinatie dan? Als het echt zichtbaar is dat het niet lekker loopt door het gewicht van de ruiter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:35

nine1987 schreef:
Ja maar relaxed, geef jij geen commentaar op een combinatie dan? Als het echt zichtbaar is dat het niet lekker loopt door het gewicht van de ruiter?

Ik quote mezelf nog een keer:
Relaxed schreef:
Waar haal je deze wijsheid vandaan? :? Juryleden mógen er niks van zeggen, iig niet met een oordeel eraan vast. Je mag het meenemen in houding en zit en ik benoem het dan vaak als "Ruiter/amazone zit paard in de weg" Dan kan de betreffende ruiter/amazone hier zelf een conclusie aan verbinden hoe dit kan. Je mag er als jury niet iets opzetten in de trant van "Ruiter/amazone is te zwaar en kan beter gaan afvallen" :+

Zolang de KNHS niet met regels komt hierin, kunnen we er niet meer mee dan bovenstaande.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:38

nine1987 schreef:

Dan zie je dat toch terug in de punten en in het punt voor houding en zit, jury zegt dan al genoeg ;)
ruiters met overgewicht hebben best zelfrefelectie hoor, maar afvallen is niet voor iedereen simpel.
Sterker nog het is retemoeilijk...mensen zijn niet voor hun lol dik :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:39

En paarden lopen niet voor hun lol wedstrijdprestaties onder een te dikke ruiter.

Ieder die dit verdedigt of vergoelijkt is NIEt bezig met het welzijn van het pard.

Ik vind dat ook bekende (wedstrijd) ruiters zich wel eens hiertegen zouden mogen uitspreken, maar die durven dat natuurlijk ook weer niet, gezien de hysterische overgevoeligheid van het onderwerp op zich.
Waardeloos, de een verschuilt zich achter de ander en het volgende excuus.

Feit blijft (ja FEIT) dat men te dik zijnde niets op de rug van een paard te zoeken heeft.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-07-14 20:44, in het totaal 2 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:42

terpentijn schreef:
En paarden lopen niet voor hun lol wedstrijdprestaties onder een te dikke ruiter.

als het paard er daadwerkelijk last van heeft, dan ook geen wedstrijdprestaties ;) trust me....

ik ken trouwens genoeg volle dames die volgens iedereen hier niet mogen rijden, maar wel in het
Z of subtop super presteren en hun paard absoluut niet in de weg zitten.
Anderszijds zie ik hier op bokt heel veel amazones met normaal gewicht die dat wel doen :o