Starten tijdens dodenherdenking....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:21

LBLGypsyCobs schreef:
Hier wilde de SGP de herdenking verbieden omdat het de zondagsrust verstoord.
De gemeente heeft toen een compromis gesloten door dit jaar de herdenking sober te houden...
Dus geen polonaise en slingers -O-

Ik begrijp niet goed hoe een herdenking die normaal al stil en sober is, de zondagsrust kan verstoren.
En degene die dat wel zo ervaart is toch niet verplicht om aan een herdenking mee te doen.

Of zeg ik nu eigenlijk het omgekeerde van wat hier eerder gezegd werd, dat je op 4 mei niet verplicht bent mee te doen met een wedstrijd omdat je wil herdenken?

Die SGP die denkt serieus dat God er aanstoot aan zou nemen als je de doden eer betuigd?
Beetje doorgeslagen dogma's hebben die zeg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:22

Nikass schreef:
Wat voor waarde heeft stilstaan als je het niet uit overtuiging doet...?
Wat dacht je van de waarde die het heeft voor anderen?

Goed punt. Welke anderen hebben er last van als een willekeurig meisje om 20.00 precies haar beste vriendin belt om te vertellen met wie ze heeft gezoend zaterdag? (Ik noem maar iets overigens)

Ik vind het veel belangrijker dat er aandacht aan wordt besteed op tv, door instanties. Want daar heb ik wel behoefte aan.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:24

lieveli schreef:
Ik vind het veel belangrijker dat er aandacht aan wordt besteed op tv, door instanties. Want daar heb ik wel behoefte aan.

Hier ben ik helemaal mee eens. Het zou ook wel helpen om ook wat meer de nadruk te leggen op de hedendaagse oorlogen die we herdenken, ik kan me goed voorstellen dat mensen dat niet weten en denken dat het alleen om de Tweede Wereldoorlog gaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:26

Lieveli: Als niemand dat telefoontje opmerkt hebben anderen daar misschien geen last van. Wel zegt het mij iets over dat meisje dat haar zoen blijkbaar belangrijker vindt dan de dodenherdenking en er vanuit gaat dat haar vriendin het ook niet erg vindt om om 20.00 uur gebeld te worden. Egocentrisch noem ik dat.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:27

Wat ik me af vraag, de mensen die vanavond stil zijn onzin vinden gaan die wel morgen vrijheid vieren?
Vanavond gaan hier zowel de Nederlandse vlag als de Canadese vlag de vlaggenmast in.
Mijn moeder zegt dat ze bevrijd is door de Canadesen en vind dat belangrijk dat die vlag er vanavond en morgen hangt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:27

Jolliegirl schreef:
Ik vind dat je uit eigen gedachten de doden moet herdenken! En niet op zo'n gemaakte dag...

Yiruma schreef:
Ik houd zelf wel 2 minuten stilte thuis, maar ik kan mensen die dat niet nodig vinden in sommige opzichten nog begrijpen. Je kan respect hebben zonder die 2 minuten stilte, in jezelf, voor hetzelfde geld op een andere dag. Als ik door de stad loop staat er een monument van een school die in de oorlog gebombardeerd is, als ik daarlangs loop houd ik mezelf ook even stil. Ik vind het respectvoller om eens wat vaker ergens bij stil te staan dan 1x per jaar 2 minuten.

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten, mooi verwoord.

Ik houd wel 2 minuten stilte, maar als anderen dat niet doen is dat hun eigen beslissing.
Als jij op een ander moment wilt herdenken, doe je dat. Respect en acceptatie ook voor elkaar, word hier nogal gemist in het topic.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:28

En mocht ze per ongeluk een verkeerd nummer draaien of haar vriendin bevindt zich buiten op straat dan heeft haar egocentrische gedrag anderen wel degelijk gekwetst.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:30

Allegra schreef:
Ook nog maar een keertje, ik dring het niet op, dat zou betekenen dat ik geen genoegen zou kunnen nemen met een andere mening. Dat kan ik wel, mits er een voldoende onderbouwing is. 'Het is lang geleden' of 'ik heb er niks mee te maken' zijn in mijn ogen geen goede argumenten want dan hebben mensen de essentie van herdenken niet begrepen of niet begrepen hoe het hedendaagse klimaat aan de grenzen van Europa is. En dat wil ik ze best uitleggen. Al is er maar 1 persoon, misschien gewoon een meelezer, die nu toch zoiets heeft van, hmm, misschien is het toch niet zover van mijn bed, of, ik wist niet dat we ook gevallenen van hedendaagse oorlogen herdenken, dan is mijn doel bereikt. Dus proberen dat verschil doe ik toch maar :) Men hoeft niet te luisteren/lezen, of erop in te gaan, maar als men dat wel doet ben ik de laatste die een goede discussie uit de weg gaat. En dat is dit imo nog, een goede discussie. Dat heeft niks te maken met je mening opdringen. Wel met goede argumenten verzinnen voor die mening.

Ik laat de discussie over 'ignorant' echt even los. Het spijt me, maar pettiness allover.

Ik denk dat wij verschillen van mening op het punt van beargumenteren waarom iemand niet herdenkt. Ik zou me er niet druk om kunnen maken, ik vind dat iemand mij geen verklaring schuldig is. Iemand is vrij om te denken wat diegene wilt denken, ik hoef niet overtuigd te worden. Ik gedenk wel en als iemand daarnaar vraagt dan wil ik dat ook uitleggen. Het is voor mij een heel belangrijke waarde maar ik verwacht gewoon niet dat die waarde gedeeld wordt.

Nikass schreef:
Lieveli: Als niemand dat telefoontje opmerkt hebben anderen daar misschien geen last van. Wel zegt het mij iets over dat meisje dat haar zoen blijkbaar belangrijker vindt dan de dodenherdenking en er vanuit gaat dat haar vriendin het ook niet erg vindt om om 20.00 uur gebeld te worden. Egocentrisch noem ik dat.

Ja ik kan me deels vinden in je antwoord. Als het mijn dochter zou zijn zou ik het ook niet accepteren. Maar verder, leven en laten leven.

MelanieB schreef:
Als jij op een ander moment wilt herdenken, doe je dat. Respect en acceptatie ook voor elkaar, word hier nogal gemist in het topic.

Ja, vind ik ook.

Nikass schreef:
En mocht ze per ongeluk een verkeerd nummer draaien of haar vriendin bevindt zich buiten op straat dan heeft haar egocentrische gedrag anderen wel degelijk gekwetst.

Niet schrikken maar er zullen vanavond een hoop mensen zijn die niet stil zijn. En naar alle waarschijnlijkheid merk je daar niets van :)

Mara2000

Re: Starten tijdens dodenherdenking....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:32

Als je in je up thuis zit dan maakt het natuurlijk ook geen drol uit wat je om 8 uur vanavond doet. Het gaat er om dat je je in gezelschap aanpast.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:33

Ik vind het geen grote onzin zoals sommige mensen hier idd wat respectloos zeggen, maar ik vind het wel heel kunstmatig, zo verplicht precies op 4 mei 20u. Werkt voor mij gewoon niet. Maar hou alsnog wel ff netjes mn mond hoor..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:34

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:44

Mara2000 schreef:
Als je in je up thuis zit dan maakt het natuurlijk ook geen drol uit wat je om 8 uur vanavond doet. Het gaat er om dat je je in gezelschap aanpast.

Absoluut!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:50

Dorine92 schreef:
Ik vind het geen grote onzin zoals sommige mensen hier idd wat respectloos zeggen, maar ik vind het wel heel kunstmatig, zo verplicht precies op 4 mei 20u. Werkt voor mij gewoon niet. Maar hou alsnog wel ff netjes mn mond hoor..

Voor mij voelt het niet als een verplichting, dat zal het verschil wel zijn.
Iedereen in dit topic is opgegroeid met deze traditie en hij duurt maar twee minuten. ..
Ik moet mij met oud&nieuw ook aanpassen aan de traditie van het afsteken van rotjes en vuurwerk de godganse dag en liefst nog daarvoor en daarna, hoe kunnen die twee minuten stilte zo moeilijk zijn? Blijkbaar weerstand oproepen? Dat klinkt voor mij als het bewust niet na willen denken over de geschiedenis én de conflicten in het heden uit een soort onmacht of onwil om daarmee om te kunnen gaan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:59

Ik vind niet dat je oud en nieuw kunt vergelijken met de herdenking. Ik denk ook niet dat die 2 minuten per definitie zo moeilijk zijn, maar de wil is er soms gewoon niet. Wat is daar erg aan? Waarom stoort het jou dat er in dit topic meiden zijn die niet stil zijn? Heb jij er, buiten dit topic om, last van?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:09

Nikass schreef:
Voor mij voelt het niet als een verplichting, dat zal het verschil wel zijn.
Iedereen in dit topic is opgegroeid met deze traditie en hij duurt maar twee minuten. ..
Ik moet mij met oud&nieuw ook aanpassen aan de traditie van het afsteken van rotjes en vuurwerk de godganse dag en liefst nog daarvoor en daarna, hoe kunnen die twee minuten stilte zo moeilijk zijn? Blijkbaar weerstand oproepen? Dat klinkt voor mij als het bewust niet na willen denken over de geschiedenis én de conflicten in het heden uit een soort onmacht of onwil om daarmee om te kunnen gaan?

Waarom mogen anderen niet op hun eigen manier stilte houden? Waarom moet je zo erg je zin doordrijven vraag ik me af. Dat vind ik eerder nog asocialer.
Als de een niet vanavond 8 uur 2 min. stilte houden ben je blijkbaar egocentrisch volgens jou.
Ieder verwerkt zoiets op hun eigen manier. En als je dat niet kunt hebben.. tsja, eigenlijk doe je er niks aan.

As I said:
Ik houd wel 2 minuten stilte, maar als anderen dat niet doen is dat hun eigen beslissing.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:13

Velen van ons hebben nog ouders en grootouders, die de oorlog hebben mee gemaakt. En ik geloof niet, dat de generatie van heden, zich ook meer een piep klein beeld kan vormen, hoe het in de Tweede Wereld Oorlog is geweest. Want ik merk ook aan mijn volwassen kinderen, dat het voor hun veel minder impact heeft, dan op mij. Mijn ouders en grootouders zijn het "oorlogs gevoel" nooit kwijt geraakt. Ik ben opgevoed met dat het altijd weer kan gebeuren. En ik houd er ook rekening mee. Mijn kinderen dus niet, en mijn kleinkinderen al helemaal niet. Maar zolang er nog mensen leven die het meegemaakt hebben, moet het herdacht worden.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:16

Sommige vind ik een beetje heftig reageren, tuurlijk kan dit een hoop gevoelens oproepen. Zelf ben ik er niet heel erg mee opgegroeit, mijn ouders zijn uit De Koude Oorlog gevlucht , mijn oma heeft de WO2 meegemaakt . Daar denk ik ook vaak aan maar wel op mijn eigen manier en niet zo precies op 1 tijdstip. Tuurlijk uit beleefdheid zou ik me mond wel dicht houden als iemand in mijn buurt herdenkt. Maar ik zit daar dan niet specifieck te denken :"he hoe erg is het leven vroeger geweest?" Nee dat niet. Vind het veel mooier als je ee keer naar de soldaten begraafplaatsen gaat om een poppydag bloem neer te leggen . Niet boos worden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:26

Ik heb geen moeite met de stelling," Ik herdenk niet maar zorg er wel voor dat anderen kunnen herdenken"
Mensen die dit zeggen snappen in ieder geval dat er mensen zijn die wel herdenken, of ze dat zelf wel of niet doen is aan hun. Ik heb wel heel veel moeite met de opmerking " Ik vind het onzin" daarmee verloochen of zelfs verraad je een hele generatie mannen en vrouwen(ook huidige militairen) die er voor gezorgd hebben dat mensen dit kunnen zeggen. En de mensen die dit roepen zullen deze " onzin" ook op hun kinderen overbrengen, tot dat iedereen zo denkt en dan is de weg vrij naar weer een grote portie van die " onzin"'.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:42

lieveli schreef:
Allegra schreef:
Ook nog maar een keertje, ik dring het niet op, dat zou betekenen dat ik geen genoegen zou kunnen nemen met een andere mening. Dat kan ik wel, mits er een voldoende onderbouwing is. 'Het is lang geleden' of 'ik heb er niks mee te maken' zijn in mijn ogen geen goede argumenten want dan hebben mensen de essentie van herdenken niet begrepen of niet begrepen hoe het hedendaagse klimaat aan de grenzen van Europa is. En dat wil ik ze best uitleggen. Al is er maar 1 persoon, misschien gewoon een meelezer, die nu toch zoiets heeft van, hmm, misschien is het toch niet zover van mijn bed, of, ik wist niet dat we ook gevallenen van hedendaagse oorlogen herdenken, dan is mijn doel bereikt. Dus proberen dat verschil doe ik toch maar :) Men hoeft niet te luisteren/lezen, of erop in te gaan, maar als men dat wel doet ben ik de laatste die een goede discussie uit de weg gaat. En dat is dit imo nog, een goede discussie. Dat heeft niks te maken met je mening opdringen. Wel met goede argumenten verzinnen voor die mening.

Ik laat de discussie over 'ignorant' echt even los. Het spijt me, maar pettiness allover.

Waarom is dat petty? Ik vond het een aardig verschil in de beleving van die term en zolang ik die niet uitleg blijft dus onduidelijk wat ik bedoel. Dat is imo niet petty.

Citaat:
Ik denk dat wij verschillen van mening op het punt van beargumenteren waarom iemand niet herdenkt. Ik zou me er niet druk om kunnen maken, ik vind dat iemand mij geen verklaring schuldig is. Iemand is vrij om te denken wat diegene wilt denken, ik hoef niet overtuigd te worden. Ik gedenk wel en als iemand daarnaar vraagt dan wil ik dat ook uitleggen. Het is voor mij een heel belangrijke waarde maar ik verwacht gewoon niet dat die waarde gedeeld wordt.

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Wat ik dan niet begrijp is waarom je mij bekritiseerd dat ik me er wel druk om maak dat mensen het onzin noemen :) Je dus druk maakt dat ik me er druk om maak haha.

Kesha1, vorig jaar waren wij toevallig in London waar voor Remembrance day de poppies met kruisjes in de grond stonden rondom St. Paul's, heel indrukwekkend ook!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:01

Persoonlijk vind ik, mensen die het "onzin" vinden, prima, hun keus.. en als je dan om 8 uur thuis bent moet je helemaal zelf weten wat je doet.
Ik moest van m'n ouders altijd zorgen dat ik om kwart voor 8 thuis was of bij iemand anders thuis en niet op straat.
Ik ben zelf ook altijd 2 min stil.
Heb dan m'n vriend vandaag ook gevraagd of hij na het voetbal in elk geval voor 8 uur thuis wil komen.
Zelf vind ik dat je op dat moment ook niet ergens nog met je auto rond moet rijden als dat niet nodig is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:05

Dames houden we er wel rekening mee dat dit topic nog steeds op [WD-V] staat dus dat er dan gewoon antwoord moeten worden gegeven op de vraag van de TS met betrekking tot wedstrijden?

En niet op dodenherdenking wel of geen onzin is en verhalen over waarom je wel of niet zou moeten herdenken. Dat is geen discussie die op dit subforum gevoerd mag worden.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:17

_sharonnn schreef:
Hmm heftige discussies hier, maar kan me in zowel de voor- Als tegenargumenten vinden.
zelf ben ik vanavond aan het werk en kan ik helaas niet 2 minuten stil zijn, omdat de zaken gewoon doorlopen (horeca).
voor mezelf zal ik proberen 2 minuten stil te zijn, maar als ik net een gerecht moet uitserveren of klanten hebben mij nodig, kan ik niet weigeren.. Ik probeer later op de avond wel stil te zijn.
Ik ben van mening dat het precieze tijdstip niet uitmaakt, als er maar bij stil gestaan wordt. Dat kan voor iedereen op een ander moment zijn en dat moeten we respecteren.

vorig jaar waren we uiteten op deze dag en 1 minuut voor 8 werd de mededeling gedaan dat het om 8 uur 2 minuten stilte was. Dus dat is gewoon wat er aan gedaan wordt bij jou baas/werk

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:45

wph1 schreef:
_sharonnn schreef:
Hmm heftige discussies hier, maar kan me in zowel de voor- Als tegenargumenten vinden.
zelf ben ik vanavond aan het werk en kan ik helaas niet 2 minuten stil zijn, omdat de zaken gewoon doorlopen (horeca).
voor mezelf zal ik proberen 2 minuten stil te zijn, maar als ik net een gerecht moet uitserveren of klanten hebben mij nodig, kan ik niet weigeren.. Ik probeer later op de avond wel stil te zijn.
Ik ben van mening dat het precieze tijdstip niet uitmaakt, als er maar bij stil gestaan wordt. Dat kan voor iedereen op een ander moment zijn en dat moeten we respecteren.

vorig jaar waren we uiteten op deze dag en 1 minuut voor 8 werd de mededeling gedaan dat het om 8 uur 2 minuten stilte was. Dus dat is gewoon wat er aan gedaan wordt bij jou baas/werk

Aan mijn bazen zal het niet liggen, echter zijn vele klanten niet zo fatsoenlijk en praten/lachen vrolijk verder.
wie ben ik of mn baas dan om ze het zwijgen op te leggen?
het wordt wel medegedeeld, maar heeft geen effect..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:55

Yvank_ schreef:
Dames houden we er wel rekening mee dat dit topic nog steeds op [WD-V] staat dus dat er dan gewoon antwoord moeten worden gegeven op de vraag van de TS met betrekking tot wedstrijden?

En niet op dodenherdenking wel of geen onzin is en verhalen over waarom je wel of niet zou moeten herdenken. Dat is geen discussie die op dit subforum gevoerd mag worden.

Dus er MOET antwoord gegeven worden op de vraag en deze discussie MAG hier niet gevoerd worden, leef je in en verplaats het topic dan naar een plek waar het wel mag, ik vind de wending die dit topic heeft genomen nu net even interessanter en belangrijker dan het feit of het hier nu wel of niet goed staat en op de opmerkingen van mensen wel voldoen aan de Boktregeltjes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:01

Wat doet Bokt vanavond eigenlijk? Ik weet dat FOK! en Tweakers om acht uur op zwart gaan voor twee minuten, bijvoorbeeld. Gaat Bokt ook?