Waarom stang en trens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:52

little_king schreef:
Jawel, die zijn er zeker wel te vinden :)
Ik ken wel een paar ruiters die elke keer een fijn Z paard hebben opgeleid en dan verkopen.

Maar inderdaad zijn er ook ruiters die alleen maar stugge paarden hebben na verloop van tijd.
Maar gelukkig niet allemaal :)

Daar zeg je het heel goed, een paar ruiters, dat betekend dus amper te vinden :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:53

Nee niet alle leerpaarden zijn fijn, daarom gebruikte ik de woorden fijn gereden ook. :+
En dan is het voor mij ook al meteen geen leerpaard meer als hij stug gereden is.
Maar gelukkig zijn er ook nog een boel wel fijn gereden paarden.

@ Kelly, ook vast wel meer dan een paar, maar ik ken ook niet iedereen die paardrijd :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:55

listiglistje schreef:
Lusitana schreef:
Het is opvallend hoeveel mensen in nederland westrijdrijden, vergeleken andere landen. Het wordt min of meer verwacht. "Wanneer ga je starten?"
En er wordt ook met heel jonge paarden gestart alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Daar zijn mensen zelf verantwoordelijk voor....helaas zijn mensen kuddedieren en volgen graag de rest :o

Bij tieners is "het erbij willen horen" een heuse eigenschap en laat dat nou net de leeftijd zijn waarin veel beginnen met paardrijden... ;)

Deertje

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:08

ik moet op concours zelfs met S& T rijden... dus soms heb je geen keuze!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:12

sympie schreef:
ik moet op concours zelfs met S& T rijden... dus soms heb je geen keuze!

Waarom dan? Rijd je internationaal?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:14

nee, ben belg, en daar moet je met S & T rijden als je nationaal start, is niet zoals in Nederland waar je de keuze hebt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:14

sympie schreef:
nee, ben belg, en daar moet je met S & T rijden als je nationaal start, is niet zoals in Nederland waar je de keuze hebt.

Oh joh..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:20

Dressuurregels in de basis zijn niet universeel. Pas op FEI niveau (of liever wedstrijden onder FEI auspiciën) is het voor alle landen gelijk.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:22

Lusitana schreef:
Dressuurregels in de basis zijn niet universeel. Pas op FEI niveau (of liever wedstrijden onder FEI auspiciën) is het voor alle landen gelijk.

klopt, heb dus niet te kiezen.. haha

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:42

Babootje schreef:
MelanieB schreef:
Ik snap ook nog steeds niet dat dit vanaf een bepaald niveau 'verplicht' is..

Ik denk dat jij dat pas snapt als je op dat niveau rijdt :D

Misschien op de bal spelen, ipv op de man. Geeft het topic ook hoger niveau. ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:43

listiglistje schreef:
En dan gaan mensen thuis er maar van alles inhangen... wat nu ook al gebeurt :o

Misbruik in de achtertuin is er genoeg ...daar is 0 controle, op wedstrijd wordt je er iig nog op afgestraft, dan is de boodschap duidelijk.

Helaas wel idd... -O- Die zie ik oa op fb al genoeg. Meer die het voor de lol doen, of nog helemaal niet aan toe zijn maar 'het staat zo mooi', staat er dan ook letterlijk bij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:54

MelanieB schreef:

Er zit toch wel iets in. Als er met alle gegeven voorbeelden nog geen inzicht is, is het misschien handiger als zo´n persoon het zelf kan voelen en daar het ook niet meteen in de handen van een ieder thuis hoort, is een bepaald niveau van de ruiter (heb het dan niet over wedstrijden)waarbij het gebruik gerechtvaardigd is, wel handig.

Dus hoewel het er een beetje rottig uitkomt misschien, is het niet zo vreemd. Immers ik heb eerder ook al iets dergelijks laten vallen, maar meer in het algemeen.
Lusitana schreef:
Ik wil eigenlijk mensen die zo´n uitgesproken mening hebben zonder ooit met stang -en trens gereden te hebben willen uitnodigen om het eens te proberen, voordat ze een oordeel vellen.

Je kunt prima dingen beoordelen die zichtbaar zijn, van mij mag iemand best kritiek hebben op een rijwijze van iemand die een paard nadeling beinvloeden, ook als ze zelf niet op dat niveau rijden, maar het is lastig om te oordelen over dingen die voelbaar zijn als je niet weten hoe het voelt. Dat is net zoiets als roepen dat iets vies is voordat je het geproefd hebt....

Ik kan me ook voorstellen dat als iemand een vraag stelt en er wordt op honderd verschillende manieren echt wel antwoord op gegeven door mensen die weten hoe een stang-en trens werkt, en dan nog wordt gezegd "ik snap het niet" , men gaat denken dat het dus echt wel boven het niveau is dat die persoon kan behappen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:11

Lusitana schreef:
MelanieB schreef:

Er zit toch wel iets in. Als er met alle gegeven voorbeelden nog geen inzicht is, is het misschien handiger als zo´n persoon het zelf kan voelen en daar het ook niet meteen in de handen van een ieder thuis hoort, is een bepaald niveau van de ruiter (heb het dan niet over wedstrijden)waarbij het gebruik gerechtvaardigd is, wel handig.

Dus hoewel het er een beetje rottig uitkomt misschien, is het niet zo vreemd. Immers ik heb eerder ook al iets dergelijks laten vallen, maar meer in het algemeen.

Als niemand meer ergens hun mening over kan geven, hoeven we ook geen lessen meer te hebben/geven etc.

Ja, ik heb ook S&T in mijn handen gehad onder goede begeleiding. Ja, ik ken het gebruik ervan.
Moet iedereen dan eerst internationaal rijden voor er gediscussieerd mag worden?

Niet iedereen kan er mee omgaan idd. Maar daar ging het niet om volgens mij. Ook topruiters trekken de stang lekker aan.
Gaat hier meer om het 'waarom'. Zinnig, niet zinnig. Makkelijker voor de ruiter; dat sowieso.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:17

Nu weet ik waarom paard is afgekeurd! Heb het aan mijn instructrice gevraagd ! :D

Ze is altijd verkeerd bekapt waardoor haar knieën slecht zijn. Het verzamelen lukt dus niet goed ivm haar slechte knieën. Haar friesje mag dus niet meer verzamelen ofzo. Heel jammer.. :C

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:24

RdLFoto schreef:
Nu weet ik waarom paard is afgekeurd! Heb het aan mijn instructrice gevraagd ! :D

Ze is altijd verkeerd bekapt waardoor haar knieën slecht zijn. Het verzamelen lukt dus niet goed ivm haar slechte knieën. Haar friesje mag dus niet meer verzamelen ofzo. Heel jammer.. :C

Een slechte smid, staat gelukkig los van het gebruik van S&T! :+

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:38

Wendy schreef:
Don_Zhivago schreef:
Vraag ik me ook af.

Trens en stang zitten onafhankelijk van elkaar in de mond.
Dus hoe wordt die druk automatisch over gebracht op beide bitten?
Mijn stangteugel hangt nl altijd iets losser dan m'n trens.

Ik weet het niet hoor, maar ben je in staat om als je een ophouding maakt op de trensteugel de stangteugel helemaal ontspannen te houden? Ben je in staat om je pink helemaal ontspannen te houden op het moment dat je die ophouding maakt?
Want zodra je je pink aanspant breng je ook al druk over op de stang, juist vanwege de hefboomwerking. Misschien is dat wat er bedoeld wordt?

Dit bedoelde ik inderdaad :j Alleen hebben de meeste ruiters de stangteugel niet bij de pink, maar het geeft hetzelfde effect.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:41

Hoe kan ik druk geven op mijn stang als die teugel slapper hangt.
De stang zit tussen andere vingers dan de teugel van mijn trens.

Ja, ik kan mijn middelvinger zo goed als stil houden als ik met mijn ring vinger een ophouding maak.
En als het mee beweegt is dat echt minimaal. Wat niet doorkomt omdat mijn stang teugel los hangt.
Zeker als mijn paard fijn ontspannen loopt, dan zit ik absoluut niet aan mij stang.

Edit: als je de teugels op de juiste manier vast heb kan je onafhankelijk een ophouding maken op je trens of je stang.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:56

MelanieB schreef:
Als niemand meer ergens hun mening over kan geven, hoeven we ook geen lessen meer te hebben/geven etc.

Ja, ik heb ook S&T in mijn handen gehad onder goede begeleiding. Ja, ik ken het gebruik ervan.
Moet iedereen dan eerst internationaal rijden voor er gediscussieerd mag worden?

Niet iedereen kan er mee omgaan idd. Maar daar ging het niet om volgens mij. Ook topruiters trekken de stang lekker aan.
Gaat hier meer om het 'waarom'. Zinnig, niet zinnig. Makkelijker voor de ruiter; dat sowieso.

Ik heb gezegd dat iedereen een mening kan geven over zichtbare dingen, ook als ze niet het niveau hebben.
Maar het wordt lastiger als het gaat om voelbare dingen en daarvoor, heb ik ook gezegd, hoeven ze niet op een bepaald WEDSTRIJDNIVEAU te rijden, maar wel genoeg niveau (oftewel onafhankelijke zit, gevoelige handen, hulpen begrijpen, begrijpen wat hulpen doen etc) hebben om er verantwoord mee om te gaan.

DUS ik zeg nergens dat iemand internationaal gereden moet hebben om een mening te geven. ;)

Ik zeg alleen dat ik het wel snap dat het geduld een beetje opraakt als iemand weigert te snappen dat het een unieke functie heeft.
Het waarom zit daar dus ook in, zoals uitgelegd: het aantal hulpen wordt gewoon groter want complexiteit van de oefeningen ook, dus een extra instrument om een en ander te verduidelijken voor en paard is zinnig...

Als je het simpel wilt houden, wil dat niet zeggen dat het automatisch ook simpel te begrijpen is voor je paard!!!

Het is makkelijker voor het paard en niet eens zo makkelijker voor de ruiter die wel met vier teugels die onafhankelijk vanelkaar bewogen moeten kunnen worden, te maken heeft die hun eigen effect hebben op gedragingen van het paard...

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:18

listiglistje schreef:
RdLFoto schreef:

Een slechte smid, staat gelukkig los van het gebruik van S&T! :+

Ergens eerder in het topic vroeg iemand waardoor ze was afgekeurd. :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:21

mavantos schreef:
Wendy schreef:
Ik weet het niet hoor, maar ben je in staat om als je een ophouding maakt op de trensteugel de stangteugel helemaal ontspannen te houden? Ben je in staat om je pink helemaal ontspannen te houden op het moment dat je die ophouding maakt?
Want zodra je je pink aanspant breng je ook al druk over op de stang, juist vanwege de hefboomwerking. Misschien is dat wat er bedoeld wordt?

Dan heb je dus al je stang en trens verkeerd vast ;), je stangteugel zit namelijk tussen je middelvinger en je ringvinger en je trensteugel tussen je pink en ringvinger. Als je dus een kleine/normale ophouding maakt zit je als eerst aan je trens en als je dan een grote ophouding maakt neem je misschien een tikje je stang mee.

Dit bedoel ik dus met mensen die nog nooit op stang en trens hebben gereden en niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Het begint al bij de teugels verkeerd vast te houden.

Voor het geval je niet gelezen hebt, ik vraag me gewoon in alle eerlijkheid iets af. Wat jammer trouwens dat je geen antwoord geeft: het boeit mij niet hoe je het vast moet houden, maar ben je in staat om een ophouding te geven op de trens, zonder dat je daarmee de stangteugel beinvloedt? Want met de handhouding die je hier omschijft lijkt het me alleen nog maar moeilijker om de teugels echt onafhankelijk van elkaar te kunnen voeren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:31

Don_Zhivago schreef:

En dan valt men mij aan omdat ik niet met S&T rijd? :+
Sorry hoor -O-
Misschien moet je je er eens in verdiepen. Als je het een keer wilt voelen mag je mijn westernpaard wel een keer op een shank rijden (die werkt vergelijkbaar met een stang) dan kun je voelen wat het effect van een kleine ophouding op een losse teugel met een stangbit is. Juist vanwege het hefboomeffect is komt de ophouding, ook aan een losse teugel, veel harder door dan je zou verwachten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:35

Als je de stangteugel in een boog laat hangen niet nee... de bitten liggen afzonderlijk
onder elkaar in de mond en raken elkaar niet.

Dus als je alleen maar rijdt op je trens en de stangteugel hangt in een boog,
en is er alleen contact met de trens en geen inwerking van de stang, ook niet bij een ophouding.

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:37

Aangenomen dat je stangteugel niet in een boog hangt.....:

Door je hand te kantelen (duim van je af), komt de teugel die onder je pink zit, verder naar achteren dan die onder je ringvinger zit...en maakt de trensteugel dus een halve ophouding waar de ander dat niet doet.

Bij de andere houding (stang onder je pink, wat GEEN FOUTE houding is, slechts een andere optie) moet je de andere kant op kantelen (duim naar je toe), en heb je feitelijk te maken met nageven van de stang waardoor de trens meer gevoelt wordt, wat ook als een halve ophouding voelt.

Halve ophoudingen door simpel een kneep wordt in beide teugels gevoeld.

Ik hoop dat je zo antwoord hebt op je vraag.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:43

Wendy schreef:
Don_Zhivago schreef:

En dan valt men mij aan omdat ik niet met S&T rijd? :+
Sorry hoor -O-
Misschien moet je je er eens in verdiepen. Als je het een keer wilt voelen mag je mijn westernpaard wel een keer op een shank rijden (die werkt vergelijkbaar met een stang) dan kun je voelen wat het effect van een kleine ophouding op een losse teugel met een stangbit is. Juist vanwege het hefboomeffect is komt de ophouding, ook aan een losse teugel, veel harder door dan je zou verwachten.

Wie valt hier wie nou aan?
Ik weet hoe S&T werkt.
Zie omschrijving van LL hier boven
Bitten liggen los van elkaar in de mond en raken elkaar niet.
Dus ja, ik kan een ophouding maken op alleen mijn trens.
Stangteugel hangt ontspannen zolang die niet nodig is.
Kinketting zorgt ervoor dat het niet gaat klapperen.
Ik zou niet weten hoe een ophouding dat toch door moet komen.

WN kan je S&T vergelijken met een westerns shank?
Geen ervaring mee, maar het lijkt me niet omdat we het over een enkel bit/2 bitten hebben.

Ga me aub niet de les lezen dat ik me moet verdiepen hierin want ik weet wel degelijk hoe ik het moe gebruiken.
Denk ook niet dat dit de bedoeling is van dit topic.
Laatst bijgewerkt door Don_Zhivago op 28-12-13 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:56

Ze stelt gewoon een vraag, en als je weet hoe een en ander werkt, kun je daar gewoon duidelijk antwoord op geven.

De vergelijking met een shank is niet zo raar als je met een losse stangteugel rijdt. Op het moment dat je die dan oppakt, zou dat theoretisch hard in kunnen komen.
Maar omdat er ook een trensbit is, waarvan de teugels strakker zijn, werkt die in voordat de stangteugel inwerkt als de stangteugels los hangt.

De stangteugel mag ook nooit totaal in een hangende boog hangen zoals bij een shank, zodat het moment van niet voelen-voelen verkort is en dicht op elkaar is minder kracht...
Daarbij pak je hem op via kantelen van je hand niet met terugbrengen van je hand.

Je kúnt wel degelijk een stang- en trens inhangen en alleen op de stang rijden, wat dus erg vergelijkbaar is met het rijden met shank. Maar dan heb je een (heel licht) aangenomen teugel, geen boogje en is de overbrenging van hulpen dus ook niet nodig met grote bewegingen. Elke milimeter verandering van handhouding wordt dan gevoeld. Het spreekt voor zich dat je dat niet mag misbruiken met grove bewegingen.