Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij een voorstander?

Ja
94 (44%)
Nee
76 (35%)
Misschien
35 (16%)
Weet niet
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 213

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:16

Suzanne F. schreef:
Urielle schreef:
Naar mijn mening is Ikke dan toch een stuk toleranter dan little king, want laatstgenoemde stelt eigenlijk dat bepaalde combinaties helemaal niet op wedstrijd moeten gaan, tenzij onderling. Ik vind het dan weer best arrogant om te stellen dat je vindt dat sommige mensen het niet waard zijn om daar te verschijnen :o

Nou dat is gewoon realistisch. Ik zie regelmatig combinaties die eigenlijk niets te zoeken hebben op wedstrijd. Om welke reden ze gaan is mij onbekend. Als je je wilt meten met anderen dan vraag ik me af of de instructie wel zo eerlijk tegen je is. Maar ik weet zelf maar al te goed dat mensen vaak heel eigenwijs zijn en toch op wedstrijd willen, hoe je het ze ook afraadt.

Dat is simpel: zij willen hun rijkunsten laten beoordelen door een deskundig en onafhankelijk persoon.

Wat is daar mis mee??

Ik zie namelijk ook mensen op wedstrijden, in de hogere klasses(!!), waarvan de knol over de emmer gaat omdat er verderop bij een prijsuitreiking een applausje klinkt.
Ik vraag me dan weleens af waar die mensen de boot gemist hebben.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:19

Er zijn meerdere redenen waarom mensen slecht rijden op wedstrijd. Sommige paarden reageren totaal anders, sommige ruiters kunnen niks meer van de zenuwen, sommige ruiters (oa ik) krijgen hun concentratie niet altijd goed bij elkaar waardoor je zomaar 160 rijdt nadat je al meerdere dikke winstpunten hebt gehad (en verdiend). Dan zijn er ook nog de mensen die het niet zonde van hun geld vinden om elke week met 165 terug te komen en met geluk een sinterklaas te treffen en 181 te krijgen. Dat is toch ook hun goed recht?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:23

Suzanne F. schreef:
Nou dat is gewoon realistisch. Ik zie regelmatig combinaties die eigenlijk niets te zoeken hebben op wedstrijd. Om welke reden ze gaan is mij onbekend. Als je je wilt meten met anderen dan vraag ik me af of de instructie wel zo eerlijk tegen je is. Maar ik weet zelf maar al te goed dat mensen vaak heel eigenwijs zijn en toch op wedstrijd willen, hoe je het ze ook afraadt.

Maar soms ga je niet op wedstrijd in de verwachting om er te kunnen winnen. Of het nou kilometers maken is voor jezelf of het paard, even kijken hoe een bepaalde proef ondertussen loopt tov 3 maanden terug, jezelf motivatie geven om te trainen, een pushende eigenaar of domweg gewoon de fun van elders een proef rijden met bijbehorende spanning, dat maakt toch niet uit? Het doel hoeft niet per se winnen te zijn. Gelukkig maar, want dat kan er maar 1 :+
En zoals Nies_ zegt: soms gaat het thuis super en op wedstrijd butt. Dat moet je toch gaan bekijken waardoor het komt of gewoon kiezen op elkaar en doorzetten tot je ook de handigheid krijgt om in alle stress een proef door te sturen of totdat je paard begrijpt dat er geen krokodillen onder de hekjes zitten of wat dan ook.
En dan heb je ook nog de combinaties die de ene week vooraan staan en de andere week waardeloos rijden.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:24

Maar dan kom je toch weer op de discussie waar het in het begin om ging, het rijden tegen de betere ruiters. En ik weet niet hoe andere mensen het ervaren, maar ik hoor toch aardig wat van de mensen die dus niet zulke beste proeven rijden commentaar leveren dat er niet te rijden valt tegen de betere ruiters en dat die alle prijzen wegkapen.

Urielle

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:27

De enige hier die zegt dat het niet goed gaat is Nies_ :+ ???

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:33

Mousmous schreef:
Maar dan kom je toch weer op de discussie waar het in het begin om ging, het rijden tegen de betere ruiters. En ik weet niet hoe andere mensen het ervaren, maar ik hoor toch aardig wat van de mensen die dus niet zulke beste proeven rijden commentaar leveren dat er niet te rijden valt tegen de betere ruiters en dat die alle prijzen wegkapen.

Ik snap deze niet geloof ik? Ik ben zo'n ruiter die de eene keer bovenaan staat en de andere keer hopeloos onderaan bungelt. Heeft toch niks met prijzenkapers te maken? Die ik overigens ook niet ken, maar dat terzijde.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:46

Nou, in het begin van het topic leek het grootste probleem dat de amateurruiters niet tegen de profruiters op kunnen boksen en daardoor geen kans hadden om ook met een prijs naar huis te gaan, daarbij kwam dan ook het punt dat de kosten te hoog zijn zoals startgeld en startpas, Er werd verder afgedwaald van het topic naar wat er afgedragen zou moeten worden voor de topsport enz, en nu komt het punt dat er niet goed genoeg gereden zou worden in de lagere klassen, waar ik het eigenlijk wel mee eens ben, maar dat terzijde, idereen heeft het recht om op wedstrijd te gaan. Maar dat zijn wel de mensen die ik het meest hoor klagen over het feit dat ze dus niet tegen die profruiters op kunnen. Dan ben je toch weer beland op het punt waar de discussie mee begon en waarom er een amateurbond opgericht zou moeten worden? Om de amateurruiter dus ook die kans te geven leuk te presteren zonder 'last' te hebben van de beter rijdende profruiters. En misschien ook goedkoper te kunnen starten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:53

Oh, dat ben ik dan met je eens. Ik ken er genoeg die steevast 165 rijden en die jury's snappen er gewoon niks van. :j :')

Ik vind het idee van een 2e bond helemaal niet verkeerd, maar bij de naam amateurbond krijg ik eigenlijk al de rillingen.. Krijg dan een beetje zo'n VTR idee, niveau 0 dus. Voor die mensen zijn onderlinge wedstrijdjes prima en als KNHS die toestaat is dat probleem mooi opgelost.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:56

Mousmous schreef:
Dan ben je toch weer beland op het punt waar de discussie mee begon en waarom er een amateurbond opgericht zou moeten worden? Om de amateurruiter dus ook die kans te geven leuk te presteren zonder 'last' te hebben van de beter rijdende profruiters. En misschien ook goedkoper te kunnen starten.

idd en dan vraag ik me sterk af of deze bond dan een bestaansrecht heeft, want winnen bij een minder strenge/zware wedstrijd, stelt ook weer minder voor. Wanneer er een strenge jury is of veel concurrentie kun je die nog de schuld geven als je onderaan staat :+

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:59

@ Nies, En de KNHS staat die dus ook gewoon toe, maar dan wel volgens bepaalde regels. Hier hebben we een vereniging met een super accommodatie en daar worden dus zulke onderlinge wedstrijden gereden. Het ligt denk ik dan toch een beetje aan de verenigingen om dit soort wedstrijden te willen organiseren, het kan dus wel gewoon. Je hebt daar echt geen mooie accommodatie voor nodig, kan in het buitenseizoen ook gewoon op een weiland.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 14-12-13 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:00

Hilli schreef:
Nee, de KNHS doet niks voor de basissporter persoonlijk, maar wel voor de basissporter in het algemeen, door het geven van regels en kaders. Daarom weet je wat je kan verwachten als je een wedstrijd start, of dat nou hier om de hoek is of 200km verderop. Een recreatiebond gaat ook echt niks voor jou persoonlijk doen :n

Ik denk dat een recreatiebond namens mij -en al die anderen-, een heel duidelijk geluid kan gaan laten horen :j. Het geluid dat "we" (leden) het echt niet meer eens zijn, met een groot aantal "regels en kaders". En dat sommige " regels en kaders" niet in het belang zijn van ons of onze vereniging, maar meer in het belang van (de kas van) de KNHS.

Ik verwacht dat een nieuwe recreatiebond een duidelijke vinger op en hele zere plek kan gaan leggen; namelijk de huidige monopoliepositie van een kleine groep mensen binnen de KNHS... Massaal toetreden tot een nieuwe bond geeft wellicht ook het signaal af, dat de "verenigingsconstructie" (=inspraak van de leden) bij de KNHS als nep ervaren wordt. Plus het signaal dat die leden het gevoel hebben dat "de belangen" die nu door de KNHS behartigd worden, niet "hun" belangen zijn... En vooral dat al die " regels en kaders" een heel ander belang dienen, dan het belang van die hele grote groep "amateurs" in de basissport, die gewoon gezellig(!) en betaalbaar wil laten beoordelen, waar ze nu eigenlijk "staan" met hun paard.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:16

Heb het hele topic wel doorgelezen, maar vast sommige dingen een beetje gemist.

Momenteel rij ik FNRS wedstrijdjes met mijn bijrijdpaard. In de toekomst wil ik wel gaan kijken of ik misschien ook KNHS kan gaan starten, maar waar ik vooral tegen aan loop zijn de hoge kosten.

Oefenwedstrijdjes zijn hier in de buurt bijna niet te vinden, dus een paar keer oefenen zonder startkaart zit er ook niet in. Dan zou ik dus eerst een startkaart kunnen aanvragen (of een waarmee je maar 4 proeven mag starten in een jaar, wat ik vrij weinig vind? Meeste wedstrijden rij je 2 proeven per dag, waardoor je na 2 wedstrijden al een ''echte'' startkaart moet) Die startkaart kost dus al rond de 80/85 euro? Dan nog eens het lidmaatschap en het verplichte blad van de KNHS. Dat zijn allemaal kosten die je dus al hebt, voordat je überhaupt een keer een wedstrijd hebt kunnen starten. Dan komen ook nog eens het startgeld erbij.

Bij de FNRS bij ons, kost het ook 10 euro per proef, maar ik betaal per jaar maar 15 euro aan het ruiterpaspoort.

Waar ik dus inderdaad tegenaan loop zijn de hele hoge kosten, waar je zelf al weinig van terugziet. Ik hoor hier iets over een complex van de KNHS? Tja, daar kom ik nooit, dus zie er zelf ook niks van terug.

Ik heb dus liever dat de kosten iets omlaag gaan, de prijzengelden waar veel het over hebben ook omlaag gaan etc. Dan blijft het tenminste leuk om voor jezelf ook wedstrijden te rijden en dan is het ook puur voor jezelf om te kijken hoe ver je bent.

Verder ben ik echt een leek qua KNHS en officieel starten, dus misschien staan er dingen in die totaal niet kloppen in bovenstaand stuk

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:22

Urielle schreef:
schoentje schreef:
De verenigingen in België vallen toch ook onder 1 overkoepelende organisatie?
Ik denk dus dat een bond oprichten, die geheel los staat van de knhs moeilijk is. Ook om de redenen die ik noem in een eerdere post.

Nee hoor, in Belgie heb je de LRV waar je niet eens startgeld moet betalen, je krijgt ook geen prijzengeld oid maar je kunt er dressuren, springen en afdelingsdressuur rijden.
Daarnaast heb je dan de VLP (en voor Wallonië een andere bond) waaronder idd allerhande verenigingen hangen (HROV, VOR, ...). Dat is de vereniging van waaruit je door kunt naar de LT, MT en ZT. Wat professioneler, individueler maar ook duurder.
En daarnaast zijn er nog 'zwarte' verenigingen waar ook mensen rijden die totaal losstaan van de andere twee.
Vanuit de LRV kun je gerust VLP starten, genoeg mensen zelfs die bij beiden starten.

Dus het kan, alleen is er idd maar 1 bond mogelijk van waaruit je door kan richting FEI-proeven/internationaal. Nou, dat kan dan voor Nederland gerust de KNHS zijn.

Sowieso vind ik het hele Belgische systeem veel beter! Ik ben (als gelderlander) zelfs wél lid van een Belgische rijvereniging en niet van een Nederlandse :+

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:31

Mij maakt het niet zoveel uit dat ik tegen zogenaamde prof's zou rijden (rij momenteel nog geen wedstrijden), als ik zelf mijn paard voor elkaar heb en een eerlijke jury, zal ik mijn punten toch ook wel rijden? Die prof's maken mij niet zoveel uit, het geld daarentegen wel. Dat mag wel eens flink naar beneden.

/of zeg ik nu iets héél doms? :o

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:37

DynamiteS schreef:
Mij maakt het niet zoveel uit dat ik tegen zogenaamde prof's zou rijden (rij momenteel nog geen wedstrijden), als ik zelf mijn paard voor elkaar heb en een eerlijke jury, zal ik mijn punten toch ook wel rijden? Die prof's maken mij niet zoveel uit, het geld daarentegen wel. Dat mag wel eens flink naar beneden.

Hier een beetje hetzelfde waar ik dus tegen aan loop. Dat ik geen prijzen win, omdat zogenaamde profs die zouden wegkapen, kan ik mee leven. Als ik mijn punt haal ben ik tevreden. Maar het geld om te starten vind ik gewoon te hoog. Dan rij ik liever FNRS, kan ik toch een beetje wedstrijden rijden, maar heb ik geen absurd hoge kosten aan startpas etc.

Enige nadeel van FNRS nu dus vind ik dat het gericht is op manegeruiters, waardoor er veel meer op alleen de ruiter wordt beoordeeld en niet echt de combi.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:39

Laura_ schreef:
DynamiteS schreef:

Hier een beetje hetzelfde waar ik dus tegen aan loop. Dat ik geen prijzen win, omdat zogenaamde profs die zouden wegkapen, kan ik mee leven. Als ik mijn punt haal ben ik tevreden. Maar het geld om te starten vind ik gewoon te hoog. Dan rij ik liever FNRS, kan ik toch een beetje wedstrijden rijden, maar heb ik geen absurd hoge kosten aan startpas etc.

Enige nadeel van FNRS nu dus vind ik dat het gericht is op manegeruiters, waardoor er veel meer op alleen de ruiter wordt beoordeeld en niet echt de combi.

Ik rijd geen FNRS, vind ik simpelweg gwn niet veel aan.. :o Ook omdat je geen kampioenschappen etc hebt en ik wel heel graag zo goed zou willen rijden om naar eventuele kampioenschappen te gaan, selecties te rijden, kaderselecties etc etc toekomstdroompje :o :D

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:51

Zijn mensen vergeten dat de zogenaamde proff's die genoemd worden helemaal niet in het B of L of M1 mogen starten?.
Ik lees hier alleen maar dat de semi profss de prijzen wegkapen, over het competitief rijden, en dat het geen eerlijke strijd levert?. Dat de amateur niet meer de mogelijkheid heeft om een wedstrijd in de top 6 te belanden?

i.m.o zijn de semi proffs de ruiters die volgens de regels van het KNHS vanaf M2 mogen starten.
Anders moeten zijn HC starten in de lagere klassen waardoor ze NIET meedoen in de prijzen. Bij mij is een semi proff iemand die al meermaals Z2 gestart is.

Ik ben een amateur ruiter, en ik rij zoals @Nies. Ene keer boven aan, andere keer onder aan.
Ik baal als een stekker wanneer ik weer eens te zenuwachtig ben en mijn paard in de weg zit, maar daar word ik qua punten totaal ook op 'gestraft' en wanneer ik alles onder controle heb, lopen de paarden mee in de top.

Een andere bond zou natuurlijk een oplossing kunnen zijn, maar zou je dan over 10jr niet het zelfde probleem hebben? Of wil je dan dat ze na bepaalde behaalde klassen moeten door stromen naar het KNHS?.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:04

@ newt, het is niet helemaal waar wat je zegt. Iemand die meermaals Z2 is gestart, mag zeker nog wel in de L1 uitkomen, B mag dan niet meer. Voor kampioenschappen gelden aparte regels geloof ik, maar die weet ik zo niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:06

De enige reden dat een andere bond handig zou zijn is volgens mij om de kosten te drukken. KNHS is vrij prijzig vind ik.
Ik vind het prima om met de (semi)profs te rijden, dat prikkelt mij alleen maar om nog beter mijn best te doen en winnen is dan ook echt een prestatie.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:09

Mousmous schreef:
@ newt, het is niet helemaal waar wat je zegt. Iemand die meermaals Z2 is gestart, mag zeker nog wel in de L1 uitkomen, B mag dan niet meer. Voor kampioenschappen gelden aparte regels geloof ik, maar die weet ik zo niet.

Net of je met 2x Z2 'prof' bent :roll:
Wat is het probleem??
Doe je voordeel door te kijken en te leren vd de 'profs' en verbeter jezelf :)*

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:12

Ik zie het probleem ook niet, en ik denk ook niet dat een aparte bond het probleem helemaal op kan lossen.

Het zou ook niet goed zijn om iemand als prof te bestempelen als die 2x Z heeft gereden, je kan wel iemand zijn die daar een jaar of 10 over heeft gedaan of meer :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:43

ikke schreef:
Ik zie namelijk ook mensen op wedstrijden, in de hogere klasses(!!), waarvan de knol over de emmer gaat omdat er verderop bij een prijsuitreiking een applausje klinkt.
Ik vraag me dan weleens af waar die mensen de boot gemist hebben.

Oh dat is heel simpel. Die mogen hun paarden niet meer in de lagere klasses starten en het paard heeft daardoor nog heel weinig gezien. Tel daarbij op dat het vaak geen amateurpaarden zijn dus heel heet, fris en temperamentvol en ze gaan uit hun panty op een prijsuitreiking.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:17

Afbeelding
:')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:04

newt schreef:
Bij mij is een semi proff iemand die al meermaals Z2 gestart is.

Ik bedoel met profs gewoon de mensen die het talent (en geld) hebben om hun eigen stal te runnen en daarvan te leven. Bij de selecties vanaf het L2 zie je eigenlijk alleen nog die mensen. Dat vind ik gewoon zonde, vroeger was het onder amateurs nog 'we gaan en we zien wel,' soms met verrassende gevolgen. Dat ze er nu massaal wegblijven toont toch ook wel aan dat het niet alleen ligt aan de beroerdst rijdende amateur lijkt me.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:10

Maar blijven ze ook massaal weg? Vraag ik me af, hier in de omgeving starten mensen gewoon op de selecties en zijn ook vaak genoeg door met hun niet prof zijn.