[HK]Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:47

Libera schreef:
Hoi, kom even inbreken in jullie topic :)

Ik ben net begonnen met de wissels en dacht hier zitten vast wel wat lotgenoten die mij van advies kunnen voorzien :D

Mijn paard doet de eenvoudige wissel super. Voor de vliegende wissel rijd ik hem in contragalop en vraag dan op de lange zijde de wissel naar de gewone galop. In de contra rijd ik licht renvers, dan stel ik hem om naar de nieuwe buiging schoudervoor, dan geef ik de nieuwe galophulp. Hij reageerd meteen, en wisselt ook, probleem is alleen dat ie ook een bok geeft.
Mijn vraag is dus... Wat zouden jullie doen, de bok gewoon negeren en de wissel belonen? Terugnemen en net zolang vragen tot hij wel wisselt maar niet bokt? Afstraffen?

Heb trouwens nu 2x met de wissels geoefend, en de bok genegeerd, beloond en uitgestapt. Want hij reageerde direct op mijn hulp, alleen niet helemaal volgens het boekje :oo

Waarschijnlijk slaat hij naar je been, maar ik zou er niet al te grote ophef van maken. Die bok is waarschijnlijk gewoon onwennigheid. Ik zou er persoonlijk aan het begin niets aan doen. Maar blijft hij het doen als de wissel al iets 'normaals' is geworden zou ik hem voor het been waar hij naar bokt de kont opzij 'duwen'.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:02

Die van mij doet dit ook al vanaf het begin af aan. Afstraffen heeft geen zin, maar het goede belonen wel. Het kost wel wat tijd, maar met een hoop geduld en oefenen, lukt het op den duur. Wat ik ook doe is met een buitenrit wissels maken. Meestal doet hij ze dan wel goed, en dat gevoel kan ik dan weer gebruiken tijdens mijn training.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:39

Hihi kom toch nog even binnen vallen hier :o

Libera, is het echt een bok wat hij geeft of heeft hij zn kruis hoog in de wissel?
In dat laatste geval zou ik proberen om je wissel wat ruimer te rijden, je paard dus wat groter naar voren te laten wisselen en als hij dat snapt de wissel weer wat meer verzameld maken.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:41

Hoi Libera! Ik heb geen ervaring met een bokkend paard. Die van mij kent alleen rennen :')
Aangezien je er nog maar net mee bezig bent zou ik het bokken negeren, zoals Roosje ook zegt. Is het een boze bok of een bok omdat ie even niet weet waar z'n benen heen moeten?

Ik heb gisteren veel gewisseld en Vanquish deed het goed! Hij sprong alles achter eerst. Voorafgaand aan de wissel kan ik hem steeds beter bij me houden door middel van los/vast ophoudingen. Soms pruttelt hij dan wel wat, maar uiteindelijk doet ie het goed. Ook op de hoefslag springt hij netjes om. En bijna alles op de hulp. Soms is hij net een pasje eerder dan ik. Ik kan steeds niet meer bewerken van tevoren, dat is erg fijn. Daarna de draf gedaan en wooow, wat ging hij lekker lopen! Heerlijk is dat. Mooi in de oprichting en met veel power vanuit het achterbeen. Ben helemaal blij. Vanavond na rijden :) Morgen rijdt mijn zusje, vrijdag is longeerdag. Dan zaterdag er weer op en zondag weer les. Hopelijk zijn we dan weer een stapje dichterbij!

webster543

Re: Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:55

Ik zou ook niet afstraffe. Je vraagt iets nieuws en hij reageert. Dat is het belangrijke. Dat er een bok bij is, kan met evenwicht te maken hebben. Rij eens twee galopsprongen voor de wissel een tikkeltje voorwaarts. Dan kan het zijn dat hij niet meer bokt omdat hij zo zijn energie in het voorwaartse kan steken en niet in het opwaartse.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:27

Bedankt voor de tips, zal eens proberen om meer voorwaarts te rijden!
Het is denk ik gewoon een evenwicht probleem, hoewel hij ook nog wel eens naar mn been durft te slaan bij iets nieuws. Maar dit is echt een "rechte" bok, niet zo'n zijwaartse zeg maar.
Ik zal nog even verder knutselen :D

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:13

Succes Libera en inderdaad niet afstraffen :)

Ik heb zaterdag nu toch echt mijn Z2 debuut staan in Kootwijk! Ga gezellig met mijn instructrice mee op de vrachtwagen, zij start die dag ook :)
Ik les 1x in de 1 a 2 weken, ligt er een beetje aan hoe het allemaal uitkomt met werk en wedstrijden :)

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:31

En rhapsody hoe is je debuut gegaan?

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:50

Ja rhapsody hoe is het gegaan?
Nog meer mensen gestart gister?

Wij wel, in Putten bij stal Lo.zeman, hebben een hele grote mooie nieuwe buitenbaan.
Eerste proef ging lekker, wat kleine foutjes maar werd beloond met een 1e prijs en 222punten.
De tweede proef heb ik zelf moeite mee helaas, is veel onderdelen doorzitten en veel oefeningen achter elkaar en paardlief doet ze helaas niet zomaar vanzelf. Daar kregen we 200punten.
Mooie afsluiter van het Z2 al zeg ik het zelf.
Ik blijf hier nog wel gezellig meekletsen hoor!!

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:25

Het ging voor mijn gevoel eigenlijk heel goed.
1 wissel was ze me voor en 1 wissel in de tweede proef moest ik hem er door drukken. Tweede proef kakte ze ook helemaal in, degene voor mij was zoek dus na even wachten naar de jury gereden en mocht ik starten. Bij het binnen willen gaan van de ring kwam ze ineens aan dus moest haar langer rijden tussen de proeven...
Eerste proef 193 -2 (verkeerd gereden :+), hele wisselende cijfers. Van 4en tot 8en maar wel eerlijk gepunt.
Tweede proef 188 punten met allemaal 4en, 5en en 6en... Kwam met name doordat ze zo loom werd.
Maar al met al wel heel tevreden en we gaan nu lekker door met de wedstrijden :) Volgende week naar Diemen :)
Maar leuk Miranda! Gefeliciteerd! Leuke afsluiter zo, hoop dat je nog wel gewoon lekker thuis door kan rijdne voorlopig :)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:38

Fijn do dat je goed gevoel hebt!

Volgende keer gaat helemaal goed komen

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:31

Al even niet meer geweest :o wel geprobeerd steeds zoveel mogelijk bij te lezen.

Dat gaat steeds beter met de wissels hè Sharon?! Heb het idee dat sinds je bij Alex bent geweest het ineens een stuk beter gaat of zit ik er dan naast?

Dat is zeker een mooie afsluiter Miranda, wat fijn!

Do, geen slecht debuut! Je hebt het nog beter gedaan dan ik vandaag in de Z1! :+

Ik ben vanochtend op wedstrijd geweest. Weer zeer teleurstellend.. Het begon er al mee dat ze bij het secretariaat bij aanmelding vertelden dat ik er 25 min bij moest tellen, omdat ze 25 min later begonnen waren. Ik al op tijd op gaan zadelen om lang los te kunnen stappen. Kom ik aan, is er nog maar 1 voor mij?! Ik had haar nog niet ontspannen, dus met spanning de ring in dus kon t al wel vergeten. 14e van de 16 met 187&188 (1 proef). 1 troost, was streng gejureerd en er waren er maar 3 met winst.. maar begin onderhand wel de hoop te verliezen dat t ooit nog goed gaat komen..

2 weken geleden voor het eerst bij een nieuwe instructrice gaan lessen (rijd GP). Ik merkte na de eerste les al veel verschil! Vooral in het bos, waar ze normaal nog moeilijker nageeflijk te rijden is dan in de ring (in het bos is ze nog kijkeriger). Gisteren ook de proef nog stap voor stap doorgereden. Dat ging goed, maar dan kun je natuurlijk ook eens een oefening overnieuw doen als het even niet lukt. Kon uiteindelijk wel door de spanning heen rijden. Had daarom de hoop dat ik vandaag in de ring dus ook al verschil zou merken. Onrealistisch idee dus schijnbaar... -O- Voorlopig thuis maar even door trainen. Heb volgende week maar een extra les gepland.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:43

Balen laura! Terwijl ze zo mooi kan lopen!

Ik heb zalig gereden vandaag! Heb echt moeite om geen wissel te willen springen net als vandaag loopt die zo fijn en dan denk ik nee mag niet pas volgende week weer. Ik mocht van J.enny even 2 weken geen wissels meer springen omdat hij echt er helemaal door heen zat bij de oefening. Nu krijg ik hem eindelijk weer super goed in contra en begint hij ook weer veel beter te galoperen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:03

Mijn Z1 paard is gister als een held (op sokken!) mee geweest naar het strand onder de man. Wat was hij echt super braaf!! De eerste keer vanaf de nieuwe stal waar we nu staan, een drukke dijk oversteken. Een heel stuk onder langs de dijk rijden (+/- 3 kwartier) waar brommende motoren, ambulances en vrachtwagens langs kwamen. Hij is op het begin altijd heel druk en kan niet stilstaan wat wel lastig was bij de stoplichten, maar hij gaat dan gelukkig alleen maar achteruit :+. Af en toe stond ik wel even achterstevoren, maar omdraaien en verder stappen/draven was dan ook geen probleem. Eenmaal bij de duinen zijn we een pad ingeschoten waar je super fijn en gigantisch hard kan galloperen. Hoefde alleen mijn mijn handen een stukje naar voren te brengen en zoef weg was ik. Daarna naar het strand, het was de eerste keer voor hem en hij was echt heel lief. Moest wel even aangemoedigd worden om de zee in te gaan maar uiteindelijk zat hij erin tot ruim boven de knieën en schoot al veel minder opzij voor de golven. Zelfs nog een eind gegallopeerd door de zee en zijn daarna de duinen weer ingestapt en met een omweg terug naar stal gegaan zodat we een ander stuk konden zien. We zijn ongeveer 2 uur en 15 minuten weg geweest en daarna mocht hij lekker onder de douche. En mijn spullen ook, jemig alles zat onder het zand met zout. Maar het was het 10000% waard +:)+

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:44

Hoi hoi,

Ik meld me ook bij de "Z2-debuuters". Bij de pony's heb ik al Z2 gereden met m'n Haflinger, maar het wordt nu toch echt eens tijd op ons Z2-debuut bij de paarden te maken. Na een half jaar Z1 tussen de paarden waren we al Z2 startgerechtigd en nu, na 4,5 jaar rijden we nog Z1. Ik ben namelijk nooit echt consequent bezig geweest met de vliegende galopswissel en we hebben ook perioden amper gereden. Nu wil ik toch echt Z2 starten en ik heb ons debuut op 19 oktober 2013 gepland! De hele zomer dus nog om de vliegende wissel te oefenen.

Misschien zijn er ook mensen die weten hoe ik dit precies moet doen? Ik heb ongeveer 6 keer de vliegende wissel geprobeerd onder begeleiding van m'n instructrice. Misty heeft hem ook 6 keer in één keer gesprongen, maar als ik het thuis probeer dan galopeert ze gewoon onverstoorbaar door in contragalop. Wie heeft tips voor mij?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:41

Zo ik heb mn debuut erop zitten! Viel me gelukkig mee. Begin van de proef was hij erg fijn tot de 2 de wissel . Daar wou hij niet meer vooruit en ging staan mesten.... Daarna continu spanning en de 2 andere wissels lukten ook niet goed . Bij 1 sprong bij hoog in de lucht en de andere was in 2 en. Schouderbinnenwaart daarna was ronduit slordig. Had 184 punten een reeks 7ens. En 2 en en 3 en maar goed de kop is eraf!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:16

Nou hesterve het kan alleen maar beter gaan! Jammer dat de wissels niet goed lukten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:19

Idd, het kan alleen maar beter gaan. Bij een paard wat de wissels in tweeën springt of omhoog, meer voorwaarts rijden en goed omstellen. Dan gaat het vaak al veel makkelijker.

Wij dit weekend weer op pad, dit keer gelijk selectie rijden. En het deelnemersveld is een groep van 20, waarbij (semi)profs. Ik verwacht er maar niets van, ben blij als ik in de middenmoot zit. Maar het is een supermooi concours om te rijden en ik heb er wel zin in.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:35

Je weet het nooit Pieritus! Succes

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:18

Wat een hoop wedstrijdverhalen. Stoer van je hoor Do! En de punten in je eerste proef zijn niet verkeerd voor de 1e keer. Nu lekker door gaan.
Jammer van je proef Laura. Het zit natuurlijk al niet mee als je niet eens normaal hebt kunnen inrijden. Eigenlijk kun je dan nog geen conclusies trekken, want als je wel goed had kunnen los rijden was ze misschien wel zo braaf als dat ze toen in het bos was. Vanquish gaat inderdaad in een stijgende lijn sinds de clinic. Gisteren heb ik ook weer heerlijk gereden. Ook even een proef geoefend voor de grap. Hij springt om op de wissel. Soms gaat hij wel nog iets hard daarna en soms gaat hij van tevoren hupsen. Of trekt hij ontzetten aan als ik een lijntje op wil rijden. Dus we zijn nog niet klaar voor een echte proef. Maar ik ben blij om te zien dat er vooruitgang in zit. Zijn galop en draf zijn wel onwijs verbeterd. Hij wordt zo los van alle oefeningen! Ik heb zondag in de les ook werkpirouettes gedaan en die doet hij dan weer met twee vingers in z'n neus! Dat is dan wel weer grappig.

Welkom Kelly_J. Voor wisseladvies ben je hier op de juiste plek :) ;) In topic 1 zijn onwijs veel handige tips mbt tot de wissels te vinden. Dat is natuurlijk een beetje lastig terug zoeken tussen 100 pagina's, maar zeker de moeite waard.
Ik rijd een wissel op deze manier: Voorbeeld linksom in de rechtergalop. De schouder naar buiten (rechts) zetten en zorgen dat het paard vrij is van je binnen(linker)been. Licht stelling naar binnen en op het moment van landen rechterbeen naar achter plaatsen en binnenbeen op de singel houden.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:12

Fijn dat het steeds beter gaat sharon!
Hier gaat het ook steeds beter na ons verschrikkelijke debuut :o
Morgen heb ik les van Phillip van Ommen. We zijn op onze vereniging op zoek naar een nieuwe lesgever voor de groepslessen en hij komt morgen proberen.
Volgende week mag ik weer wissels oefenen *\o/* kijken of het nu beter gaat spannend

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:23

Wij gaan as woensdag ons Z2 debuut maken, star wisseld gelukkig relatief eenvoudig!

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 07:54

Hallo ladies!!
Iedereen die winst had gefeliciteerd en de andere op naar de volgende wedstrijd.

Sorry even een egopost.
Ik ben afgelopen woensdag ZZL gestart (kon het niet laten, in overleg met instructeur en goede vriendin).
En niet slecht voor de eerste keer.
We hadden 58,57% en 59,71%.
Vanmiddag mogen we nog een keertje en dat is dan echt onze laatste wedstrijd.
Hoop een klein beetje op een puntje!! Erg he, maar zou het super gaaf vinden.
Ik had in m'n eerste proef ook ff na het afgroeten het ook ff moeilijk, stom he.
Maar mensen die ons kennen vanaf dat ik haar kocht die snappen dat.
Met het hier neertypen krijg ik zo weer een brokje in m'n keel.

Iedereen die gaat starten dit weekend heel veel succes en bovenal geniet ervan!!

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 07:56

Wat goed Miranda! Heel veel succes vanmiddag, zal voor je duimen dat je toch nog je puntje haalt!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:08

Super miran! Echt gaaf