Libera schreef:Hoi, kom even inbreken in jullie topic
Ik ben net begonnen met de wissels en dacht hier zitten vast wel wat lotgenoten die mij van advies kunnen voorzien
Mijn paard doet de eenvoudige wissel super. Voor de vliegende wissel rijd ik hem in contragalop en vraag dan op de lange zijde de wissel naar de gewone galop. In de contra rijd ik licht renvers, dan stel ik hem om naar de nieuwe buiging schoudervoor, dan geef ik de nieuwe galophulp. Hij reageerd meteen, en wisselt ook, probleem is alleen dat ie ook een bok geeft.
Mijn vraag is dus... Wat zouden jullie doen, de bok gewoon negeren en de wissel belonen? Terugnemen en net zolang vragen tot hij wel wisselt maar niet bokt? Afstraffen?
Heb trouwens nu 2x met de wissels geoefend, en de bok genegeerd, beloond en uitgestapt. Want hij reageerde direct op mijn hulp, alleen niet helemaal volgens het boekje
Waarschijnlijk slaat hij naar je been, maar ik zou er niet al te grote ophef van maken. Die bok is waarschijnlijk gewoon onwennigheid. Ik zou er persoonlijk aan het begin niets aan doen. Maar blijft hij het doen als de wissel al iets 'normaals' is geworden zou ik hem voor het been waar hij naar bokt de kont opzij 'duwen'.