Jurering Koudbloedenwedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Jurering Koudbloedenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:38

Ik ook niet.

Ach, heb vandaag tussen 15 kwpners 198 punten gereden. Voor mij genoeg bewijs dat t dus niet alleen op de koudbloedwedstrijden lukt ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 03:24

En wat is het eerste punt wat de KNHS wel mee gaat nemen dan?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 11:45

Peelie schreef:
En wat is het eerste punt wat de KNHS wel mee gaat nemen dan?

Dit was mijn eerste punt. :) Ik had daarnaast nog een vraag gesteld over de toegankelijkheid van wedstrijden. Het schijnt zo te zijn dat als er van minimaal twee verenigingen leden meedoen de wedstrijd in aanmerking komt voor puntenregistratie.

snuitjefluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:16

Hoi allemaal.
ik ga toch even reageren. Want...tadaaaa....ik rij een schwarzwalder fuchs in de L2 dressuur. In ongeveer anderhalf jaar heb ik deze knapperd naar de L2 gereden. Met zeer goede punten en ook al aardig wat prijzen voor de neus weggereden van al die knappe warmbloeden. Vind het een beetje jammer dat er zo persoonlijk gereageerd wordt op sommige. Oke....mijn fuchs kan niet zo verruimen als een mooie afstammeling van koss/ sorentos...maar kan daarvoor heel veel andere dingen zeer goed. Wat maakt het toch uit wat voor een paard je rijdt. Ik heb zelf ook 2 knappe warmbloedjes en heb met een afstamming van pericles in de m1 gereden. dus ik weet waar ik het over heb.
en ik heb ook koudbloedenwedstrijden gereden....en moet heel eerlijk zeggen dat ik op de gewone wedstrijden hogere punten heb gereden dan op de kbwedstrijden. Lieve paardeliefhebbers het gaat er toch om dat je sowieso plezier hebt met je paard. Vind het een heel ander verhaal als het je beroep is. We willen allemaal in de punten rijden en een x een prijs halen. Maar laten we elkaar vooral het plezier niet wegnemen van de prachtige sport....de paardensport.
ik ben het ook niet altijd eens met de punten die ik krijg....maar wat maakt het uit. Heb nu een aantal wedstrijden in de L2 gereden en doe het helemaal niet zo slecht....we komen er vanzelf. iedere ruiter/ amazone heeft zijn eigen ambities in de sport en laat ieder het op zijn of haar manier doen. Simpel toch!?! *D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:50

Ook ik reageer even, heb geen koudbloed maar wil wel even reageren kwa jurering op ras wedstrijden.
Ik rij dus AVS wedstrijden waarom:

* Leuk om te rijden tegen andere AV's
* Ervaring opdoen met je jonkie of bijv hengst zonder een startkaart te hebben
* De kans krijgen om met eigen Hengst punten bij elkaar te rijden om daarna KHNS te mogen starten zonder dat je eerst een ander paard moet regelen,
omdat veel bij ons gewoon een hengst hebben en niet de tijd en geld hebben om bijv een 2e paard erbij te hebben om die punten te rijden.
* Gemoedelijk, iedereen heeft dezelfde Interesse.
*Je paard promoten binnen het stamboek.
*Gezelligheid onderling.

De wedstrijden die ik heb gereden werden in mijn ogen heel eerlijk gejureerd.

Over dat de Jury voor sinterklaas speelt, die zie ik ook regelmatig voorbij komen bij de reguliere wedstrijden dus die vlieger gaat niet op.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:23

Oke, Ik heb morgen een barokke wedstrijd, onze 3e wedstrijd in de M1. Zal kijken of ik over de 185 van vorige week kom die ik op een gewone wedstrijd reed. Ik laat het jullie weten haha

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:23

Ik rij ook gewone KNHS wedstrijden met mijn fjord bij de paarden en ik ben van mening dat als je goed rijdt, je echt je punten krijgt. Ja, mijn fjord heeft moeite met uitstrekken in draf en lengtebuiging. Ik krijg daar wel eens opmerkingen over en dat vind ik terrecht :j

Mensen die roepen: "ik krijg minder punten omdat ik met een koudbloed rijd!", zitten gewoon niet op het niveau dat gevraagd wordt. Het is een simpel smoesje waar ik echt een hekel aan heb :o

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:42

Barcelano schreef:
Ook ik reageer even, heb geen koudbloed maar wil wel even reageren kwa jurering op ras wedstrijden.

* De kans krijgen om met eigen Hengst punten bij elkaar te rijden om daarna KHNS te mogen starten zonder dat je eerst een ander paard moet regelen,
omdat veel bij ons gewoon een hengst hebben en niet de tijd en geld hebben om bijv een 2e paard erbij te hebben om die punten te rijden.
*Gezelligheid onderling.

Over dat de Jury voor sinterklaas speelt, die zie ik ook regelmatig voorbij komen bij de reguliere wedstrijden dus die vlieger gaat niet op.

Maar dat is toch nog steeds niet fair tegenover mensen die geen "rassenwedstrijdpaarden" hebben en ook geen geld/tijd hebben om een 2de paard te rijden voor de punten.

Hiermee hebben "jullie" dus voordeel wat na mijn idee niet fair is. Rassenwedstrijden zouden hierin ook de regels van de KNHS moeten toepassen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:53

Kan het alleen maar eens zijn met bovenstaande post.

Heb foto's gezien van de wedstrijd in Dalen. Ook die zagen er niet echt super uit. Ook naar de uitslag gekeken. En er waren maar een paar die geen winstpunt hadden. De meesten hadden gewoon een winstpunt.

Heb zelf ook een tijdje meegedaan met speciale wedstrijden die alleen voor Friezen waren. Een tijdje niet gedaan. En vorig jaar weer een poging gewaagd, puur voor de ervaring van de jonge merrie waar ik op rijd. Maar vond er maar weer vreemd gejureerd. Was er echt vriendjespolitiek. Heb het zelfs meegemaakt dat een amazone met een jury stond te praten. Nu is dat niet zo vreemd. Maar wat wel weer vreemd was, dat ze toen met hele dikke fouten toch nog dik eerste werd met bijna 200 punten. Toen was voor mij echt de lol van die wedstrijden er af.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:16

miss_lizje schreef:
Barcelano schreef:

*Gezelligheid onderling.

Maar dat is toch nog steeds niet fair tegenover mensen die geen "rassenwedstrijdpaarden" hebben en ook geen geld/tijd hebben om een 2de paard te rijden voor de punten.

Hiermee hebben "jullie" dus voordeel wat na mijn idee niet fair is. Rassenwedstrijden zouden hierin ook de regels van de KNHS moeten toepassen.

Er zijn ook wedstrijden waar wij ook niet aan mee kunnen doen omdat we geen warmbloed hebben en die worden ook geregeld gehouden.
Bijv wedstrijden voor jonge paarden en oa de pavo cup.

Daar hoor je de meeste van ons ook niet over klagen.
En dat onze stamboek het goed heeft geregeld kunnen wij niks aan doen.

Ik snap het probleem niet zo....Laat ieder stamboek lekker in zijn waarde.
Het klink als een hoop jaloezie en niet gunnen...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:19

Jonge paarden en pavocup is wel wat anders dan iemand die persé met een hengst wedstrijd wil rijden. Maar niet de ervaring daarvoor heeft. En dan via deze omweg toch officiele wedstrijden wil gaan rijden. Dat vind ik niet kunnen. Die regel is niet voor niks door de KNHS gesteld.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:36

FriesWytske schreef:
Jonge paarden en pavocup is wel wat anders dan iemand die persé met een hengst wedstrijd wil rijden. Maar niet de ervaring daarvoor heeft. En dan via deze omweg toch officiele wedstrijden wil gaan rijden. Dat vind ik niet kunnen. Die regel is niet voor niks door de KNHS gesteld.

Wie zegt dat men niet de ervaring er in heeft;)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:37

Barcelano schreef:
FriesWytske schreef:

Wie zegt dat men niet de ervaring er in heeft;)

Waarschijnlijk omdat ze anders direct knhs zouden kunnen starten?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:39

Ze hebben niet voor niks die regel op gesteld betreft hengsten. Gaan om de veiligheid!
Op deze manier word er met 2 maten gemeten. Je kan lekker je hengst rijden zonder daarvoor bewezen te hebben dat je capabel genoeg bent om veilig met een hengst te starten.

Dat heeft niks met misgunnen te maken. Ik kijk er naar met het punt "veiligheid" op. Ik zal namelijk niet amused zijn als iemand dus zijn hengst start terwijl die persoon daar niet "bevoegd" voor is. Lijkt mij namelijk erg moeilijk om zo'n lichaam hormonen in bedwang te houden wanneer er merries in de buurt lopen.

Maar 9 van de 10 keer moet het eerst een keer mis gaan, voordat mensen hun ogen openen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:43

Het heeft niks met niveau te maken of je een hengst kan rijden of niet.
Als jij 3 jaar over het L2 doet mag je ook met een hengst rijden.
En bij ons lopen de hengsten gewoon braaf tussen de merrie's en ruinen.
Ze krijgen de gelegenheid om ervaring op te doen.

Bij ons binnen de wedstrijden wordt er niet moeilijk gedaan dat je met een hengst mee rijd.
Mensen kunnen jaren ervaring hebben met hengsten en nog nooit zijn gestart en uiteindelijk mss wel wedstrijden willen rijden.

Op het moment dat je dan je L2 punten hebt mag je in stromen KHNS.
Dus je moet wel degelijk L2 zijn om verder KHNS te starten, alleen via een omweg.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:44

Maar het feit dat jij dat met je hengst mag rijden om die punten te behalen en ik bijvoorbeeld niet dat is toch niet eerlijk?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:48

miss_lizje schreef:
Maar het feit dat jij dat met je hengst mag rijden om die punten te behalen en ik bijvoorbeeld niet dat is toch niet eerlijk?

Het KWPN heeft zoiets niet georganiseerd, dan stel je een mail samen en dan gaat je kijken of dat ook niet mogenlijk is :)*

Bij ons waren ze wel zo slim om dit wel te doen.

En er zijn wel vaker dingen niet eerlijk...dat is het leven :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:54

Slim of dom? tot er ongelukken gebeuren.
Het geeft maar weer aan dat er behoorlijke versoepeling is bij dit soort wedstrijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:55

FriesWytske schreef:
Kan het alleen maar eens zijn met bovenstaande post.

Heb foto's gezien van de wedstrijd in Dalen. Ook die zagen er niet echt super uit. Ook naar de uitslag gekeken. En er waren maar een paar die geen winstpunt hadden. De meesten hadden gewoon een winstpunt.

Heb zelf ook een tijdje meegedaan met speciale wedstrijden die alleen voor Friezen waren. Een tijdje niet gedaan. En vorig jaar weer een poging gewaagd, puur voor de ervaring van de jonge merrie waar ik op rijd. Maar vond er maar weer vreemd gejureerd. Was er echt vriendjespolitiek. Heb het zelfs meegemaakt dat een amazone met een jury stond te praten. Nu is dat niet zo vreemd. Maar wat wel weer vreemd was, dat ze toen met hele dikke fouten toch nog dik eerste werd met bijna 200 punten. Toen was voor mij echt de lol van die wedstrijden er af.

Maar dat soort vreemde situaties heb je ook op gewone wedstrijden.
Bv een jury die zijn eigen paard jureerd, of dat niet de ene van het echtpaard de ruiter prive les geeft,
maar wel de andere.
En ik hoop dan altijd maar en ga ervan uit dat die jury dan toch eerlijk jureerd.
(die met dat eigen paard was daar helaas achteraf niet toe in staat in mijn ogen en die van andere toeschouwers,
maar goed, dan heeft diegene die dag een mazzeltje gehad.)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:01

miss_lizje schreef:
Slim of dom? tot er ongelukken gebeuren.
Het geeft maar weer aan dat er behoorlijke versoepeling is bij dit soort wedstrijden.

En weet je wat het grappige is, tot nu toe heb ik het niet zien gebeuren.
Waarom niet? omdat het geen beginners zijn met een hengst.
Wedstrijd niveau betekend helemaal geen zak.
Als jij even gezegd niet heel erg super rijd en net zo lang start tot je L bent, al doe je er 10 jaar over mag je uiteindelijk ook met een hengst rijden..
Er zijn mensen die beter rijden en niet op wedstrijd gaan, betekend dit dat ze dan niet rijden kunnen, mss zelfs beter dan menig wedstrijd ruiter.

Denk je nu echt dat men het toelaat bij ons op wedstrijd als men ziet dat het niet verantwoordelijk is in een klein wereldje.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:19

waar maakt iedereen zich toch druk om....iedereen rijd lekker op zijn paard en we rijden toch allemaal voor ons plezier. Ja dat je via een omweg met een hengst kan starten is zo maar ben het volledig met barcelano eens dat het niet betekent dat mensen niet kunnen rijden wanneer ze maar via een omweg gaan proberen om met de hengst knhs te mogen starten.

Heb zelf enkele weken geleden een friezenwedstrijd gereden en die werd net zo gejureerd als op een gewone knhs wedstrijd. Sterker nog 2 maanden daarvoor had ik dezelfde jury maar dan op een reguliere wedstrijd, en was het volledig eens met haar punten en nu ook weer.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:34

Het gaat niet om of je met een hengst kunt rijden.
Ik vind het erg vreemd dat de regels vd knhs,namelijk L2 geklasseerd zijn/geweest zijn,niet van toepassing is tijdens rassen wedstrijden.
Ze zijn voor puntenregistratie dus waarom gelden er dan andere regels?

Pavo of subli kun je niet vergelijken omdat deze niet voor puntenregistratie zijn.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:40

Omdat je ook gewoon punten moet rijden tot L2 om uiteindelijk officieel te mogen starten...
Alleen via een andere weg.
Er wordt bij ons gewoon KHNS gejureerd.

Soepele jury's heb je overal, alleen omdat het om een rassen wedstrijd gaat wordt er over gestruikeld.
Er zijn zat mensen binnen het KHNS wedstrijden zoeken op de makkelijke jury's ( ja dit gebeurt echt)
En dan is het opeens minder erg....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:40

Ambre, dat begrijp je verkeerd.

Je kan met een hengst onderling op rassenwedstrijden starten. Op díe manier rij je de punten bij elkaar en krijgt men uiteindelijk dispensatie voor het officieel starten met een hengst zonder officieel L2 gereden te hebben.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:45

Maar die wedstrijden bij jullie t/m het L2 zijn toch ook voor winstpunten?
Dus ook officieel?Dat de wedstrijd niet opengesteld is voor andere rassen is een ander verhaal.
Als de regels dan ook aangepast zouden mogen worden waarom dan niet ook in het Z met hoed bv?
Ik vind het maar een raar verhaal.

Sinterklaasjury's zitten overal.