B-debuut, wie oh wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: B-debuut, wie oh wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:22

Sjeintje: ik vind het er een beetje uit zien als of je moet poepen, sorry :o
ik zie vooral ook veel spanning, zeker als je gaat doorzitten of een overgang maakt, ik zou zeggen ga oefenen op je overgangen en doorzitten. maait ze eigenlijk ook met links voor alleen?

Femzjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:23

Jeetje wat heeft iedereen het goed gedaan! :D
Gefeliciteerd!! *\o/*

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:25

Wat mij ook opvalt is dat het lijkt alsof je heel erg met je binnenhand aan het tegenwerken bent. Zou haar eens een tijdje helemaal los laten op de binnenhand. En haar jouw hand op te laten zoeken. Denk dat je dan al een heel rustiger beeld krijgt. En vooral veel kilometers maken. Dan komt het vanzelf wel goed.

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:53

@Nicky_rilana
Nou....ik had nogal wat stress ja aangezien ik weet wat haar mindere punten nog zijn.

Moment dat ik ga doorzitten gaat haar hoofd in de lucht en gaat ze krabbelen. Maar als ik tegen haar praat en zeg wat een mooie dame ze is, is er niks meer aan de hand.
Helaas gaat dit niet in een proef, 2de proefje heb ik haar gekriebeld op de nek en toen was ze al rustiger.
Ze is nu eenmaal een stresskip op sommige momenten en ja dit komt zeker ook door mijn spanning.
Met geen spanningen loopt ze heerlijk en top!
Haar maaien met links wat je ziet betekend mij dat ik haar dus niet recht heb, als ze recht is maait ze beide kanten.

@FriesWytske
Loslaten op de binnenhand, tja, als ik mijn buitenteugel tegen de hals leg is dat de voorbereiding voor een wending. Mocht ze dan daarna niet luisteren naar mijn binnenhand(die breng ik wel nog steeds ver van de hals af voor haar steun maar trek niet) tja, dan haal ik hem wel naar mij toe op een normale manier.
Ik snap dat de buitenwereld veels te interessant is, maar wil wel graag haar aandacht.
Weet niet of je dat misschien bedoelde, dat ik mijn hand naar binnen breng?
Kilometers maken, check! Mee bezig, wel af en toe het gevoel van regen in de drup... Eerst niet normaal kunnen lichtrijden voor een maand en nu weer heel veel moeite doen om rustig te kunnen doorzitten.
Kan nog wel even doorgaan, ze wisselt nogal graag van alles }>

Ik moet er wel bij zeggen dat ik haar niet echt los heb gereden aangezien ik angsthaas speelde en alleen in mijn hoofd had: als je maar loopt en niet er vandoor gaat. Zat er dus niet aan zoals ik normaal zou doen. Mijn instructrice is na 15x roepen wanneer ik haar nu los ging rijden er ook mee opgehouden :o

20 mei ga ik weer, ik zal dan het filmpje weer hier plaatsen, ben benieuwd of jullie dan vooruitgang zien en nog verdere tips hebben.
Bedankt voor de reacties!

Edit: Nee Nicky_Rilana....hoefde niet te poepen....was al leeg van de stress-klysma die morgen ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:58

Sjeintje: ik zou gewoon praten in de proef je moet haar nog vertrouwen geven, en dat maakt de kans alleen maar kleiner dat je het later nog hebt.

misschien is het voor je eigen goed dat je iets neemt van anti stress, want dat breng je ook weer over op je paard waardoor die nog gestrester word.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:59

@frieswytske, leuk dat je ook naar Sneek probeert te komen. Zit zelf ook nog te twijfelen welke dag. Nou dat hoor je dan nog wel even... :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:05

@ Sjeintje Volgens mij maak je daar de fout al. Pas bij een bocht de buitenteugel tegen de hals. Deze hoor je altijd net tegen de hals aan te hebben. En denk ook dat je de binnenteugel niet van de hals af moet halen. Of in ieder geval niet veel. Ze moet buigen om je binnenbeen. Snap best dat zo'n eerste keer heel erg spannend is voor jullie beide. Hoe minder jij met de voorkant bezig bent, hoe rustiger zij met haar hoofd is. En als het doorzitten nog niet zo goed gaat, gewoon blijven lichtrijden. Dan maar een punt aftrek, maar wel een paard wat rustig is. Komt allemaal wel goed. Gewoon lekker kilometers maken, dan wordt het vanzelf gewoon voor jullie. En heb jij minder last van zenuwen. Wat ik nog wel eens doe, als ik last heb van zenuwen, een paracetamol van tevoren nemen. Word je ook rustiger van.

@ Ladypronk Ik ben er sowieso 2 dagen. Wil namelijk niet 2 paarden op één dag rijden op wedstrijd.

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:24

Anti stress of paracetamol ga ik proberen volgende keer, paracetamol wist ik niet trouwens.

Ik denk dat mijn uitleg over de buitenteugel niet helemaal goed is geweest, hij ligt er wel tegenaan alleen als ik dus voorbereid op een wending, laat ik haar weten dat we dat gaan doen door hem strakker er tegenaan te leggen en dan mijn binnenhand van de hals.
Dat neemt niet weg dat je wel gelijk hebt dat en ik zal dan ook vanaf morgen mijn teugels eens wat langer laten en van daaruit gaan werken.
Dat van het lichtrijden en punt aftrek klinkt als mijn instructrice ;)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:27

veel zonlicht ik ook goed voor de stress ( volgens mijn boekje op school) maar daar heb je niet echt invloed op.

als je zelf minder gestrest ben en je paard is het nog wel dan kun je ook magnesium aan je paard geven, maar daar zou ik nog niet zo maar aan beginnen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:30

Sjeintje schreef:
Anti stress of paracetamol ga ik proberen volgende keer, paracetamol wist ik niet trouwens.

Ik denk dat mijn uitleg over de buitenteugel niet helemaal goed is geweest, hij ligt er wel tegenaan alleen als ik dus voorbereid op een wending, laat ik haar weten dat we dat gaan doen door hem strakker er tegenaan te leggen en dan mijn binnenhand van de hals. Daar heb je dus de reden dat ze dan haar hoofd omhoog doet. Niet meer doen.
Dat neemt niet weg dat je wel gelijk hebt dat en ik zal dan ook vanaf morgen mijn teugels eens wat langer laten en van daaruit gaan werken.
Dat van het lichtrijden en punt aftrek klinkt als mijn instructrice ;)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:33

http://www.youtube.com/watch?v=bndNiEIn ... ture=g-upl

dit was mijn aller 1e B proef in september, hij heeft ijzers maar geen doppen vandaar dat hij uit de galop valt en 1x uit glijd. het was ook een onderlinge wedstrijd. nou ben ik wel benieuwd wat jullie mij ongeveer aan pn zouden geven

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:35

Ik heb 15 april mijn b-debuut gehad met mijn 4jarige pony. We zijn allebei nog groentjes. En door de spanning had ik 175 punten. Was heel tevreden voor de 1ste keer! Zaterdag mijn 2de wedstrijd gehad. 184 en 186 punten en een 2de plaats!
Ben echt superblij *\o/*

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:36

gefeliciteerd

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:40

@ nicky_rilana Ik heb niet je hele filmpje afgekeken. Want ik ergerde me aan je constante gedrijf. Dat is ook de reden dat ie uit de galop valt. En daarbij zat je steeds met je sporen in de buik van je paard. Zou eerst eens een tijd zonder sporen rijden. Jou paard moet veel beter aan je been.

@ Marissa Gefeliciteerd.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:46

ja dat weet ik, ik kon hem niet 1x naar voren schoppen daar omdat het redelijk glad was, nu doe ik dat niet meer hoor. zou wel eens aan mijn moeder vragen of ze weer een keer wil filmen, op dat youtube acount staan nog meer filmpjes van hem, maar dat is niet veel beter.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:14

gefeliciteerd sjeintje. eens moet de eerste keer zijn :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:21

Wat een goede punten allemaal! :D
Ik heb geen filmpje van mijn proef helaas, maar ik weet wel een punt waar ik volgende keer echt rekening mee moet houden:
Blijven rijden!
Echt, zodra ik zo'n ring in kom val ik helemaal stil, en paard dan natuurlijk ook.

wel even een foto waar ik best trots op ben:
ons beste onderdeel, het halsstrekken :+ , al mag dat ook wel, hier hebben we heeeel veel en lang op geoefend omdat hij nog steeds een beetje overbouwd is en dus makkelijk de grond in loopt.
Afbeelding

Nodime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:02

Ziet er lekker ontspannen uit Ilse_123!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:16

Ziet er netjes uit Ilse!

Ik had eergister onderlinge wedstrijd op de club, ging weer slecht zoals gewoonlijk. :+ Maar ach, het was voor de gezelligheid en dressuur start ik toch niet meer officieel dus dat scheelt.

Oeeh ik heb echt zin in m'n wedstrijd zaterdag! Ik keek eigenlijk een beetje tegen de hoogte op, maar toen las ik dat ik maar 60cm moet dus heb er weer helemaal zin in!
Over twee uur gaan de ijzers eronder, ben echt heel benieuwd hoe ze erop reageert.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:12

heb jij een B pony? want dat is 60 cm in de B

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:31

ziet er goed uit ilse_123 ! :D

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:40

Goh Ilse123, ik ga die foto maar even aan mijn paard laten zien. Misschien snapt ze dan waar ik haar wil hebben -:) :D

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:01

nicky_rilana schreef:
heb jij een B pony? want dat is 60 cm in de B

Nee ik ga BB, heb een D pony. :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:17

is dat dan niet 70cm?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:20

Nee dat dacht ik dus ook, maar in het reglement staat 60. En dat heb ik laatst ook foutloos gesprongen