Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:01

Ik ben daar blij mee.

Want die ouderwetse hoedjes die beschermen je niet. Ik zie weleens dressuurpaarden die flippen op wedstrijdterrein, dan denk ik wel eens, zulke maffe hoedjes heeft geen die biedt geen bescherming.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:16

Ragdollcat schreef:
Ik ben daar blij mee.

Want die ouderwetse hoedjes die beschermen je niet. Ik zie weleens dressuurpaarden die flippen op wedstrijdterrein, dan denk ik wel eens, zulke maffe hoedjes heeft geen die biedt geen bescherming.

Hoe vaak rolt er daadwerkelijk iemand af? Ik zie ze nooit iig...

Bloem24

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:17

Naaaaah kreeg ik net voor iedere winstpunt 10 euro van mijn opa omdat hij mij zo graag met 'hoedje' wil zien rijden ooit! :+

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:19

Een veiligheidshoofddeksel is toch niet per sé een cap?
Je hebt ook veilige hoedjes hoor! (wel duur :P)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:22

Ik zou het echt heel jammer vinden als het hoedje verdwijnt, het hoort bij de dressuur.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:24

Ninia, kun je mij nu eens vertellen hoeveel mensen je ooit op de IC hebt gezien als gevolg van het dragen van een hoedje?

En wedstrijdruiters in het algemeen: hoe vaak hebben jullie iemand per ambulance afgevoerd zien worden met hoofdletsel als gevolg van het dragen van een hoedje?

Daar ben ik dus wel eens benieuwd naar. Ik heb het in 30 jaar wedstrijdrijden en jureren nog nooit meegemaakt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:40

Uberhaupt het afvoeren van een persoon met (ernstig) letsel (door een val) op een wedstrijd kan ik op 1 hand tellen in de 24 jaar dat ik wedstrijden rij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:47

ik helaas niet, maar dat is op een sgw ook wat waarschijnlijker. Heb het op een dressuurwedstrijd 1 * meegemaakt, in 1990 of zo, en de persoon in kwestie droeg een cap. Heeft wel indruk gemaakt, ik zie het nog voor me.

en dan heb ik het over de traditionele NKB wedstrijden met letterlijk honderden combinaties op een groot veld. 30 ringen was heel normaal.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:21

Ik ook nog nooit :n

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:01

Fitzroy schreef:
Ninia, kun je mij nu eens vertellen hoeveel mensen je ooit op de IC hebt gezien als gevolg van het dragen van een hoedje?

En wedstrijdruiters in het algemeen: hoe vaak hebben jullie iemand per ambulance afgevoerd zien worden met hoofdletsel als gevolg van het dragen van een hoedje?

Daar ben ik dus wel eens benieuwd naar. Ik heb het in 30 jaar wedstrijdrijden en jureren nog nooit meegemaakt.

Dat is nou precies niet wat ik bedoel. Het gaat mij niet perse om die ene ruiter met of zonder hoedje. Mijn pleidooi is om zo veel mogelijk veiligheidsmaatregelen te nemen als mogelijk is. Daarvan is het nut allang bewezen.
Hier een aantal gegevens:

http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... 2003-2007/

http://www.youtube.com/watch?v=i0d0YkbaQHM

De cijfers liegen er niet om.

Maar of het nu gaat om ruiters, fietsers, andere sporters, of automobilisten of wie dan ook. Neem gewoon de veiligheidsmaatregelen die er zijn. En dan natuurlijk binnen normale grenzen, dan heb ik het niet over in een harnas op je paard, of met een helm op autorijden. Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over.
En of je nu Z dressuur rijdt, of liever springt, sgw rijdt, of gewoon thuis in de bak; een cap kan je leven redden.
En anderen een hoop leed besparen.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:06

Wat ik nu heb gelezen worden de hoedjes alleen onder de 18 jaar en bij jonge paarde t/m 6 jaar afgeschaft via de FEI. Wat de KNHS doet is afwachten.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:07

Bij de KNHS zijn hoedjes onder de 18 er al niet, en bij jonge paarden ook niet, want die mogen nog niet in de Z.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:10

Hoedjes onder de 18 zijn er wel degelijk alleen niet bij de ponies.
Als 15 jarige bij de paarden mag je vanaf het Z gewoon een hoed.
Dat heb ik altijd al krom gevonden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 23:11

Een tijdje geleden zijn er al berichten geweest over dat de KNHS het hoedje per 01-04-12 tot of t/m het ZZZ wil afschaffen, maar ik kan het niet terugvinden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:21

Een hoedje is geen verplichting dus een ieder die liever met cap rijdt in het Z kan dat gewoon doen. KNHS zou wel een dringend advies kunnen geven en de cap promoten maar verplichten zou ik echt te ver vinden gaan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:23

ambre schreef:
Hoedjes onder de 18 zijn er wel degelijk alleen niet bij de ponies.
Als 15 jarige bij de paarden mag je vanaf het Z gewoon een hoed.
Dat heb ik altijd al krom gevonden.

http://www.knhs.nl//news.asp?ID=166
Junioren

Vanaf het begin van het kalenderjaar waarin hij/zij 14 jaar wordt, tot het einde van het kalenderjaar waarin de leeftijd van 18 jaar wordt bereikt mag gereden worden in Junioren rubrieken.

De combinatie dient tenminste Z2 dressuur +1 winstpunt geregistreerd zijn.

Winstpunten behaald in een Junioren proef tellen mee in de klasse Z2.

Alle Junioren proeven dienen uit het hoofd gereden te worden.

Voor de Juniorenproeven is naar keuze rijden in een rijrok of een rijjasje toegestaan. Wel dient een dressuurhoed of bolhoed te worden gedragen.

Naar keuze mogen wel of geen sporen worden gebruikt bij de Juniorenproeven, een rijzweep is reeds verboden.

Voor de Landenproef en de Individuele Proef Junioren is het verplicht op stang en trens te rijden. De Inleidende Proef kan naar keuze met trens of stang en trens worden gereden.

Young Riders

Vanaf het begin van het kalenderjaar waarin hij/zij 16 jaar wordt, tot het einde van het kalenderjaar waarin de leeftijd van 21 jaar wordt bereikt mag gereden worden in Young Rider rubrieken.

De combinatie dient tenminste ZZ-licht +1 winstpunt geregistreerd zijn.

De Young Riders proeven vallen buiten de promotie en degradatieregeling met uitzondering dat wanneer een Young Rider 2 maal 65% in de Landen en/of in de Individuele Proef gescoord heeft. De combinatie mag promoveren naar de klasse Lichte Tour.

Alle Young Rider proeven dienen uit het hoofd gereden te worden.

In alle proeven voor de Young Riders is het veplicht te rijden met stang en trens en sporen.

Voor de Young Rider proeven is naar keuze rijden in een rijrok of een rijjasje toegestaan. Wel dient een dressuurhoed of bolhoed te worden gedragen.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:04

Als ze dan toch zo graag de veiligheid willen promoten dan mogen ze van mij ook wel een BP verplicht stellen met spring wedstrijden, daarvan zie ik er elke wedstrijd wel 1 of meer van op de grond liggen. (is met eventing ook al verplicht tijdens het springen)

Ik draag zelf wel een BP (altijd tijdens les of wedstrijd) maar dan nog verplicht ik het een ander ook niet, is je eigen verantwoording. Ook met het dragen van de hoed of cap vind ik dat de KNHS de verantwoording bij de ruiter/amazone zelf moet laten liggen.

Dat mensen zeggen dat je het een hulpverlener niet moet aan doen ed, dat vind ik flauwekul. Ik ben zelf hulpverlener en als mensen iets overkomt wat zij door hun eigen toedoen oplopen dan slaap ik daar echt niet een nacht minder om hoor anders had ik dit werk nooit moeten gaan doen.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 01:02

k heb niet alles gelezen... de reacties.
maar vraag me af waarom pas in 2013 en niet begin 2012?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 01:05

dynara schreef:
k heb niet alles gelezen... de reacties.
maar vraag me af waarom pas in 2013 en niet begin 2012?

Dan kan iedereen nog even snel naar de Z en met hoedje rijden :D

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 01:27

Wat toevallig! Ik zat me van de week nog af te vragen of er ook bescherming in zo'n hoedje zit, maar niet dus....

Tja, het staat wel netter, maar volgens mij zijn we allemaal met een veiligheidscap begonnen.
Zou je rijstijl nu echt zoveel verbeteren door het dragen van een hoedje in plaats van een cap? :=

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 01:36

Tsja,

Jammer maar begrijpelijk.. Cap beschermd je hoofd, niet je nek en rug.. Ik ben van mening dat je sneller een nekletsel of rugletsel hebt dan een hoofdletsel (lees bij een'gewone'val).
Zoals bij Willemien van Heur had een cap geen verschil gemaakt.
Mijn cap heeft ook wel eens flink in de kreukels gelegen en dankte god dat ik hem op had..
Nu ben ik Z, ja en start met hoedje.. Maar heb altijd mijn cap in de auto liggen, voor het geval mijn paard toch wat spoken ziet.
Thuis rijd ik altijd met cap, als ik naar de les ga, rijd ik ook met cap wat niet verplicht is..
Hypocriet, ja misschien..
Maar het was ook MIJN droom om met een hoedje te mogen rijden.
Bij sommige verenigingen is het hier al verboden om met hoedje te rijden. Heel jammer maar wel een logisch besluit.
Baal er nu van dat ik veel geld heb uitgegeven aan een hoedje ipv een mooie cap...

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 01:41

Nou idd Waventy!!
Juist doordat ik de bedragen bij die hoedjes zag staan, begon ik me dat af te vragen over die bescherming.

Nee dat is niet waar; ik ging er vanuit dat er bescherming in zit.....

Maar goed, ik heb er geen probleem mee verder ;-)

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 01:55

ik vind het beetje onzin zo'n hoedje ook...
bedoel nog niet zo lang geleden is anky ook gevallen voor t zelfde was ze ook verkeerd gevallen en dan?
ik bedoel als je Z rijd, heb je paard beter onder controle maar wilt niet zeggen dat je een paard in zijn hoofd kan kijken, blijven dieren en vlucht dieren ook nog.
Bedoel als is het paard nog zo braaf en goed getraind kan altijd mis gaan, het kan ook perongeluk vallen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 02:03

Ans74 schreef:
Tja, het staat wel netter, maar volgens mij zijn we allemaal met een veiligheidscap begonnen.

Niet allemaal hoor, dat ding bestaat nog geen 15 jaar volgens mij. Ik had heus wel een cap op vroeger, maar die was niet EN/CN goedgekeurd, dat bestond toen nog niet :+

Mij maakt het niet uit overigens, ik rij met cap en start toch niet. En ik vind een hoed en rok absoluut veel klassieker, maar ik kijk toch voornamelijk naar het paard.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 02:11

bianca1980 schreef:
Als ze dan toch zo graag de veiligheid willen promoten dan mogen ze van mij ook wel een BP verplicht stellen met spring wedstrijden, daarvan zie ik er elke wedstrijd wel 1 of meer van op de grond liggen. (is met eventing ook al verplicht tijdens het springen)

Ik draag zelf wel een BP (altijd tijdens les of wedstrijd) maar dan nog verplicht ik het een ander ook niet, is je eigen verantwoording. Ook met het dragen van de hoed of cap vind ik dat de KNHS de verantwoording bij de ruiter/amazone zelf moet laten liggen.

Dat mensen zeggen dat je het een hulpverlener niet moet aan doen ed, dat vind ik flauwekul. Ik ben zelf hulpverlener en als mensen iets overkomt wat zij door hun eigen toedoen oplopen dan slaap ik daar echt niet een nacht minder om hoor anders had ik dit werk nooit moeten gaan doen.

Is dat hun verantwoordelijkheid??? Wel als ze op hun eigen terrein, zonder begeleiding op hun eigen paard rijden. Maar wanneer jij op andermans terrein, op een door iemand anders georganiseerde wedstrijd of soms al gewoon met een instructeur erbij rijd kan die ander al wel gewoon kans lopen om gedeeltelijk aansprakelijk te zijn bij een ongeluk. Dus dan vind ik eigenlijk dat je best wat te eisen hebt van iemand anders die op jou terrein of op jou wedstrijd wil rijden. Immers valt hij (gedeeltelijk) onder jou verantwoording :list: .Mogen (hypotetische) mensen zonder cap en BP op jou paard stappen, want dan is het wel jou verantwoording??

Sowieso kon het rijden met hoedje op veel plekken al niet meer dus ik vraag me af of het ook niet vanzelf op zou zijn gehouden. Steeds meer stallen hebben een veiligheidscertificaat oid en dan mag je er al niet meer zonder cap rijden. Ook verzekeringen gaan moeilijk doen over het dragen van een cap etc.