nieuwe jureren B springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:03

@Billythekid: misschien had ik het anders moeten verwoorden en moeten schrijven: "zich nu nog meer bewust moeten zijn.... etc."
@Caro: dank je wel :o
@Joki: dat komt nog. Nu kunnen de protocollen nog niet met uitslagen uitgeprint worden. Dus zou er van iedere deelnemer een blanco coupon geprint moeten worden, en als je kijkt hoeveel er afgehaald worden...... dan zou dat beter "op verzoek" uitgeprint kunnen worden. En daar wordt nog aan gewerkt. ;)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:54

Billythekid schreef:
@ reeskees: Dus wat is eigenlijk het winstpuntenprobleem?

Het doel van naar wedstrijden gaan is om te toetsen en bevestigd te krijgen dat je door je training vooruit bent gegaan als combinatie. Daar gaat een stuk motivatie vanuit om verder te trainen. En het is natuurlijk ook gewoon leuk om op wedstrijd te gaan omdat het je hobby is.
Daarbij acht ik mijzelf, maar ook veel paardenmensen in mijn omgeving, goed in staat om het moment te bepalen om een klasse hoger te gaan. Met de komst van het flexibel springen kun je die overgang ook nog soepel laten verlopen en bijsturen als het alsnog nodig mocht zijn.
Het winstpuntenprobleem is dat als ik nu op concours ga, ik 1 of geen winstpunt behaal met mijn jonge paard, en daardoor lang in de wacht moet om de overstap te mogen maken. Ik heb dus nu veel meer concoursen nodig om over te mogen (of ik dat doe hangt per combinatie af en kan ik zelf wel inschatten).
Ook vervalt er een stuk motivatie en plezier als je foutloos rondgaat en zonder punten terugkomt maar wel een halve dag hebt geinvesteerd, 10 euro startgeld hebt afgetikt en nog even langs het tankstation moet.
Voor de duidelijkheid, daar gaat het in hoofdzaak niet om, maar bekijk de uitslagen van de laatste wedstrijden eens. Daar gaan er een paar met een winstpunt naar huis en de rest blijft met lege handen. Daar zitten toch veel, heel redelijke ruiters tussen die echt eerder een B parcours hebben gesprongen.
Ik denk dat verscheidenen de weg van het versneld promoveren zullen volgen, maar dat was toch niet de bedoeling van het nieuwe beoordelingssysteem?

@texelse (Wel is het zo, en dat ik een van de goede dingen van deze nieuwe stijlbeoordeling, dat de juryleden zich nu veel bewuster moeten zijn van de punten die ze geven, en een ruiter die als een van de laatste start niet een puntenaantal geeft dat "nog over" was.)

De motivatie om met een nieuw systeem te komen was toch om de kwaliteit aan de kant van de ruiters te verbeteren en niet om de juryleden zich meer bewust met hun taak bezig te laten worden? Ik mag toch aannemen dat ze daar altijd al erg bewust mee bezig waren?

Voorbeeld: ruiter 1xZ, 2xM, 3xL mag met een jong paard nog B starten. Doet dit voor hemzelf en voor zijn paard om ervaring op te doen want het is een grote 5 jarige jonge slungel van 1.74. Let wel ook eerst al een paar BB parcoursen gelopen voor de ervaring. Deze komt foutloos rond, idd een paar groot op de hindernis omdat het paard ook nog wel wat kijkerig is, maar aan de andere kant alle afstanden waren zijn afstanden, niet die van het paard.
Ja hij komt foutloos rond en hij heeft zijn paard ingevlochten. Zijn resultaat 52,5.
Geeft aan: ach nog twee x een B parcours, thuis een maand goed doortrainen en dan neem ik hem mee naar het L.
Moraal: de organisatie is de dupe die krijgt de rubrieken minder vol en straks zul je zien dat er veel L en M wordt georganiseerd en nagenoeg geen B,Z en ZZ.
Dat is nu ook al vaak zo omdat de rubrieken (ik spreek dan over het Noorden) heel moeilijk vol te krijgen zijn.
Dan sluit ik mij aan bij bovenstaande dat de motivatie voor ruiters die de luxe niet hebben om over te stappen minder zal worden.
En we hebben al zo weinig springruiters is mijn mening, dus dat zouden we juist veel meer moeten stimuleren!

En bewust zijn? Pfff sommige ruiters zijn zo eigenwijs, die gaan gewoon 100x op wedstrijd en dan komen die wp vanzelf een x ergens ipv dat ze goed les nemen.
Als je dat wil dan moet je een soort van 'springbewijs'' in voeren. Bijv. dat iemand 10 lessen volgt van een gediplomeerde ORUN gekwalificeerde intructeur/instructrice en bij het goed afronden daarvan mag springen, net zoiets als een ruiterbewijs zeg maar.
Dan haal je naar mijn mening de kwaliteit omhoog, want mijn ervaring is dat mensen alles wel willen, maar bezuinigen op goede instructie.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:53

@ texelse ik begreep bij onze bijscholing dat je de punten op dat protocol schreef en die naar de ruiter ging. Was bij ons geloof ik niet over gesproken dat dat voorlopig nog niet het geval was of ik heb dat stukje even gemist :D

gomir

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:11

Zo heb ik het ook begrepen Caro, maar ik was natuurlijk ook op dezelfde bijscholing. Ik vind het juist een voordeel dat je de ruiter nu een tip mee kunt geven voor de volgende keer, zou er niet blij mee zijn als dat dan door de organisatie/logistiek nog niet kan...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:17

Dat er op stijl gelet moet worden maar ik vind dit geen slimme zet..

twee winstpunten zijn nu wel vrij moeilijk te halen. Je zal zien dat de "dressuurtutjes" een veel netter rondje neer gaan zetten dan de gemiddelde springruiters, ongeacht of het paard een goede techniek heeft of foutloos door het parcours komt. Hierdoor maak je van het springen ook een jurysport en mollesteer je de sport.. Ook leer je dan in de B geen barage rijden en dan moet dalijk in het L wel ineens. En het is voor het publiek minder leuk om te kijken.

overigens ben ik zelf ook zon dressuurtutje dus no offence :).

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:20

@ Vencedor ik weet niet waar jij rijdt maar in het noorden is zelden tot nooit een barrage in de B. Ruiters leren nu beter na te denken in het parcours ipv door het parcours te racen. Ik vind het een goede zaak al mag de grens voor 2 wp wel iets naar beneden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:56

Ik rij in Brabant. Af en toe had je progressief met ingebouwde barage maar over het algemeen was het gewoon barage. Nou start ik zelf alleen BB. Maar als je paarden voor de verkoop hebt en je hebt zelf geen Z gereden dan is dit wel een zware dobber. Duurt veel langer voordat je aan de punten zit voor de L. Paarden moeten dus langer blijven wat geld kost. ( even heel zwart wit)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:05

Ik ga zondag voor het eerst de nieuwe beoordeling rijden. Ik ben benieuwd!
Ik vind het nog steeds geen fijn systeem (na alle uitleg en ervaringen gelezen te hebben) maar dan zullen we zien of ik gelijk had. Ik vind het jammer dat nu het springen, al is het alleen maar B, een jurysport wordt. Daarom rijdt ik ook geen dressuurwedstrijden meer. En ik vind het nog altijd jammer dat iemand die netjes zit boven iemand die foutloos is kan eindigen.
Maarja. Van de andere kant kun je ook zeggen dat het toch alleen maar de B is. Ik ben blij dat ik mijn punten bijna bij elkaar heb. Eerst was ik van plan om nog een tijdje in de B ervaring op te doen en dan pas naar het L te gaan, maar of ik dat nu nog ga doen... We zullen het zien!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:13

@vencedor: het is niet de bedoeling dat de "dressuurtutjes" zoals jij noemt hoger beoordeeld worden. Dan heb je misschien de informatie die hierover gegeven is niet goed gelezen.

@Caro: de stijlpunten kunnen idd op de uitgeprinte protocollen geprint worden. Organisaties kiezen er ook soms voor om die niet allemaal uit te printen, omdat de meesten toch niet afgehaald worden, maar de uitslagen op een verzamellijst in te voeren.

Morgen ga ik voor het eerst volgens het nieuwe systeem jureren. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:18

Dat is misschien niet de bedoeling maar heb ik afgelopen keren wel gezien dat dit gebeurt.. Paard had springtechniek van lik mn vesje, tikte balk af maar ruiter reed keurig... Eindigde bovenaan.

ben benieuwd hoe jij als jury gaat ervaren..!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:51

Maar de springtechniek was in het oude systeem ook geen criterium. Als je de techniek van het paard het belangrijkste vind dan moet je jonge paarden proeven gaan rijden.
Een paard met een slechte techniek dat wel de balken laat liggen kon met een netjes rijdende ruiter altijd het B al winnen ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:57

Was geen criterium maar die lieten meestal niet alle balken liggen ;). En nu hoef je niet alles te laten liggen en kan je ook nog winnaar zijn ook.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:03

Eindelijk pakken ze de stijl een beetje aan.
Al hoop ik wel dat ze niet al te streng gaan jureren dan,
maar ik heb zó vaak langs de kant de rest even staan bekijken, en dan stond ik vaak genoeg met mn handen voor mn ogen omdat ik bijna zeker wist dat het mis zou gaan.
Geen controle, veel te snel, sporen erin, zweep erop en gaan met die banaan.
Hopen dat dat dan wel over is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:07

Torius16 schreef:
\
En bewust zijn? Pfff sommige ruiters zijn zo eigenwijs, die gaan gewoon 100x op wedstrijd en dan komen die wp vanzelf een x ergens ipv dat ze goed les nemen.
Als je dat wil dan moet je een soort van 'springbewijs'' in voeren. Bijv. dat iemand 10 lessen volgt van een gediplomeerde ORUN gekwalificeerde intructeur/instructrice en bij het goed afronden daarvan mag springen, net zoiets als een ruiterbewijs zeg maar.
Dan haal je naar mijn mening de kwaliteit omhoog, want mijn ervaring is dat mensen alles wel willen, maar bezuinigen op goede instructie.

Ik denk dat daar sowieso bewust het verplicht behalen van een winstpunt in de dressuur al voor was.
Dat men sowieso kon aantonen dat ze 'controle' over het paard hadden.

Maar goed, een winstpunt in de B dressuur heb je tegenwoordig zo te pakken ..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:26

Ik heb nu een aantal B wedstrijden zitten bekijken en het gaat zo slecht nog niet vind ik. Iemand die catastrofaal z'n paard het parcours doorlootst met of zonder fouten heeft geen winstpunt en iemand die netjes nul of met 1fout of heel netjes met 2fouten heeft 1 of 2 winstpunten.
Iemand die z'n paard en zichzelf er corect bij heeft staan, schoon, tuig en kleding correct, manen netjes wel of niet gevlochten krijgt een 9 voor algemene indruk. En iemand die te lui is om het kraagje van de blouse dicht te doen, gecombineerde neusriem op de neusgaten heeft hangen, het te veel werk vind om de riempjes van het hoofdstel fatsoenlijk vast te doen en het paard er uit heeft zien alsof het recht uit de stront getrokken is krijgt een onvoldoende. Prima vind ik!
Waarschijnlijk komen er wel wat aanpassingen aan het systeem, maar dat heeft nou eenmaal en tijdje nodig het te ontwikkelen. Tot die tijd doen we het hier mee.

Een ruiter die simpelweg goed rijd komt echt wel aan z'n winstpunten en voor een ruiter die niet goed genoeg rijd (al vind ie zelf misschien van wel) duurt het gewoon iets langer.
Dat de concoursen nu minder vol zouden worden vind ik echt onzin, als mensen hiervoor wegblijven, moeten ze misschien heel snel een andere hobby gaan zoeken, want als ze niet willen werken aan beter leren paardrijden zijn ze een paard niet waard! Misschien zijn er in de uithoeken van ons land watminder springruiters, maar in het grootste gedeelte van het land zitten de zonzoursen snel vol en duren ze vaan vanaf 's morgens 9 uur tot 's avonds 9 uur en zijn 400 starts op een dag geen uitzondering...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:42

Betere kwaliteit door gediplomeerden ORUN instructeurs...laat me niet lachen! Heb zelf meegereden bij de examens voor de studenten en dat stelt TM niveau 2 echt niks voor? Waardeloos. 1 vd twee meisjes deed het ok die andere kraamde echt een berg onzin uit en zakte later voor eigen rijden...als je ECHT kwaliteit wil verbeteren moeten ze bij die opleidingen beginnen!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:35

@Vencedor ohhh oké dat vind jij............mmmm en de opleiding van de juryleden is dus wel oké?
Sorry hoor maar er zijn op dit moment juryleden die al jaren niet meer paardrijden.
Naar mijn idee is zowel het paard als de wijze van rijden de laatste jaren behoorlijk veranderd ook hier geldt: ondervinden is de beste leermeerster, immers de beste stuurlui staan aan wal. Zaken zijn niet altijd zo, zoals ze lijken. Sommige paarden lijken heet en bloederig in het parcours, maar als je er opzit blijkt dat best mee te vallen en is het paard goed aan de hulpen en stuurbaar.
Ik begrijp ook wel wat ze hiermee willen bereiken, maar iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen stijl, dat valt moeilijk in 'een hokje' te drukken.
En idd die ene wp heb je in de B dressuur zomaar te pakken.
Door het parcours 'heen racen' zoals ik hier las heeft naar mijn idee meer te maken met het niet voldoende volgen van (spring)lessen en daar ligt wel de basis, niet bij het rijden van wedstrijden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:42

En als die ruiters dan te weinig lessen en daardoor dus op een slechte manier door het parcours racen, krijgen ze met de nieuwe beoordeling geen winstpunten. Dan kunnen ze 2 dingen doen: klagen dat het aan de juryleden ligt of meer lessen nemen en aan zichzelf werken. De knhs hoopt op het 2e...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:53

Is inderdaad mijn mening, over opleiding v jurydurf ik weinig uitspraken te doen ben ik NL niet bekend mee? de gedachte achter het systeem is prima alleen het is nu erg streng beoordeeld. Met iets sminder streng, vallen de 'kamikaze' ruiters er denk ik ook wel buiten en dan is het voor de amateurs (want dat zijn de meeste B ruiters) ook nog te doen...?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:04

Matheno schreef:
Eindelijk pakken ze de stijl een beetje aan.
Al hoop ik wel dat ze niet al te streng gaan jureren dan,
maar ik heb zó vaak langs de kant de rest even staan bekijken, en dan stond ik vaak genoeg met mn handen voor mn ogen omdat ik bijna zeker wist dat het mis zou gaan.
Geen controle, veel te snel, sporen erin, zweep erop en gaan met die banaan.
Hopen dat dat dan wel over is.

Zo spring ik ook :D Daarom rij ik ook in de B(eginners)klasse. Niet omdat ik nooit lessen heb, niet omdat m'n paard niet kan springen, en niet omdat m'n dressuur te kort schiet :)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:45

Vandaag heb ik voor het eerst gejureerd na de invoering van de nieuwe beoordeling. Het viel mij alles mee.
In feite veranderd er voor het jureren (bleek nu dus in de praktijk) niet heel veel. Je moet alleen even wennen aan een andere manier van rekenen en de ruiters hebben minder snel een wp. Het klassement opmaken gaat ook veel sneller. Bij de pony's werd dramatisch gereden, en daar was in de hele groep van een man of 15, ongeveer de helft uitgebeld, en de rest was zo slecht dat er niemand 60 punten overhield.
Bij de paarden was er 1 met 2 wp en een heel deel met 1. Degenen die de eerste prijzen ophaalden hadden allemaal een foutloze rit, en pas onderin de prijswinnaars kwam het voor dat er iemand met een balk boven een foutloze geplaatst stond.
Tot zover mijn ervaring. Het zal gewoon wennen zijn, dat je er wat langer over doet om genoeg bij elkaar te hebben voor je over kan naar een volgende klasse.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:33

Ik heb vandaag ook mijn eerste wedstrijd in het nieuwe systeem gehad. Helaas ging de wedstrijd niet zo goed (nogal zenuwachtige pony en weer de eerste wedstrijd outdoor...) en dus uitgesloten. Ik heb dus nog niet zoveel gemerkt van de nieuwe jurering. In de auto schrokken we wel even, want er zou geen barrage meer zijn en daar had ik helemaal geen rekening mee gehouden met uitrekenen hoe laat ik moest starten! maar dat viel gelukkig mee, er was wel barrage in de B!
Ik was me wel aan het bedenken... Ik meende iets gelezen te hebben over dat er ook een jury in de ring kon staan Die zo ook de gegeven cijfers toe kon lichten. Ik zou het wel leuk vinden als dat zou gaan gebeuren, dan hoor je toch ook weer eens hoe een ander over je rijden denkt :)
Volgende week dan een herkansing, en hopelijk merk ik dan meer van de nieuwe beoordeling.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:31

Maar hoe zou dat nu dan moeten gaan met die barrage in de B?

Je kan niet meer zeggen, alles wat foutloos is. Aangezien een niet foutloze combinatie hoger in de klassering kan komen dan een foutloze.
Hoe willen ze dan nu bepalen wie er in de B wel en niet barrage gaan rijden, op basis van een min. aan stijlpunten?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:57

Ik weet echt niet hoe ze het met de uitslag gedaan hebben eerlijk gezegd... Maar het was volgens mij zo dat alle foutloze combinatie's barrage mochten rijden.
Ik moet wel zeggen dat ik er niet héél erg goed op gelet heb omdat ik ook zelf reed en met mijn eigen paard bezig was, maar ik weet wel zeker dat er een barrage was in de B.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:04

Ik vind t niet echt fijn en snap er niks van.. Ik had 1 weigering maar voor mn gevoel best netjes gereden, en 59 punten doordat er iets werd afgetrokken, geen idee waarom ..

Maar als je bv een weigering of balk hebt worden er dan ook punten van je stijl afgetrokken? En nu wint dus degene met de hoogste stijl?