Billythekid schreef:@ reeskees: Dus wat is eigenlijk het winstpuntenprobleem?
Het doel van naar wedstrijden gaan is om te toetsen en bevestigd te krijgen dat je door je training vooruit bent gegaan als combinatie. Daar gaat een stuk motivatie vanuit om verder te trainen. En het is natuurlijk ook gewoon leuk om op wedstrijd te gaan omdat het je hobby is.
Daarbij acht ik mijzelf, maar ook veel paardenmensen in mijn omgeving, goed in staat om het moment te bepalen om een klasse hoger te gaan. Met de komst van het flexibel springen kun je die overgang ook nog soepel laten verlopen en bijsturen als het alsnog nodig mocht zijn.
Het winstpuntenprobleem is dat als ik nu op concours ga, ik 1 of geen winstpunt behaal met mijn jonge paard, en daardoor lang in de wacht moet om de overstap te mogen maken. Ik heb dus nu veel meer concoursen nodig om over te mogen (of ik dat doe hangt per combinatie af en kan ik zelf wel inschatten).
Ook vervalt er een stuk motivatie en plezier als je foutloos rondgaat en zonder punten terugkomt maar wel een halve dag hebt geinvesteerd, 10 euro startgeld hebt afgetikt en nog even langs het tankstation moet.
Voor de duidelijkheid, daar gaat het in hoofdzaak niet om, maar bekijk de uitslagen van de laatste wedstrijden eens. Daar gaan er een paar met een winstpunt naar huis en de rest blijft met lege handen. Daar zitten toch veel, heel redelijke ruiters tussen die echt eerder een B parcours hebben gesprongen.
Ik denk dat verscheidenen de weg van het versneld promoveren zullen volgen, maar dat was toch niet de bedoeling van het nieuwe beoordelingssysteem?
@texelse (Wel is het zo, en dat ik een van de goede dingen van deze nieuwe stijlbeoordeling, dat de juryleden zich nu veel bewuster moeten zijn van de punten die ze geven, en een ruiter die als een van de laatste start niet een puntenaantal geeft dat "nog over" was.)
De motivatie om met een nieuw systeem te komen was toch om de kwaliteit aan de kant van de ruiters te verbeteren en niet om de juryleden zich meer bewust met hun taak bezig te laten worden? Ik mag toch aannemen dat ze daar altijd al erg bewust mee bezig waren?
Voorbeeld: ruiter 1xZ, 2xM, 3xL mag met een jong paard nog B starten. Doet dit voor hemzelf en voor zijn paard om ervaring op te doen want het is een grote 5 jarige jonge slungel van 1.74. Let wel ook eerst al een paar BB parcoursen gelopen voor de ervaring. Deze komt foutloos rond, idd een paar groot op de hindernis omdat het paard ook nog wel wat kijkerig is, maar aan de andere kant alle afstanden waren zijn afstanden, niet die van het paard.
Ja hij komt foutloos rond en hij heeft zijn paard ingevlochten. Zijn resultaat 52,5.
Geeft aan: ach nog twee x een B parcours, thuis een maand goed doortrainen en dan neem ik hem mee naar het L.
Moraal: de organisatie is de dupe die krijgt de rubrieken minder vol en straks zul je zien dat er veel L en M wordt georganiseerd en nagenoeg geen B,Z en ZZ.
Dat is nu ook al vaak zo omdat de rubrieken (ik spreek dan over het Noorden) heel moeilijk vol te krijgen zijn.
Dan sluit ik mij aan bij bovenstaande dat de motivatie voor ruiters die de luxe niet hebben om over te stappen minder zal worden.
En we hebben al zo weinig springruiters is mijn mening, dus dat zouden we juist veel meer moeten stimuleren!
En bewust zijn? Pfff sommige ruiters zijn zo eigenwijs, die gaan gewoon 100x op wedstrijd en dan komen die wp vanzelf een x ergens ipv dat ze goed les nemen.
Als je dat wil dan moet je een soort van 'springbewijs'' in voeren. Bijv. dat iemand 10 lessen volgt van een gediplomeerde ORUN gekwalificeerde intructeur/instructrice en bij het goed afronden daarvan mag springen, net zoiets als een ruiterbewijs zeg maar.
Dan haal je naar mijn mening de kwaliteit omhoog, want mijn ervaring is dat mensen alles wel willen, maar bezuinigen op goede instructie.