Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:34

Nou niet aanleuning, contact en aan de teugel lopen door elkaar halen hè? :)

Contact neemt de ruiter op.
Aanleuning neemt het paard als gevolg van correct rijden en nadat de ruiter contact opgenomen heeft.
Bij aan de teugel lopen komt nog veel meer kijken zoals het onderbrengen van de achterhand en nog 5 punten. Misschien heeft iemand het Orunboek bij de hand en kan de definities even opschrijven? Dan kunnen we meteen zien wat de KNHS moet aanpassen om deze definities ook voor bitloos rijden geschikt te maken.

Nienke96

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:41

Maargoed, ik doelde niet op de hele discussie contact/aanleuning/aan de teugel.
Maar ik vind dus dat de definitie daarvan hetzelfde moet blijven bij bitloos. Want het gebruik van de achterhand moet natuurlijk net zo zijn met bit als zonder bit om de dressuur zo te laten..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:58

KasparovX schreef:
Nou niet aanleuning, contact en aan de teugel lopen door elkaar halen hè? :)

Contact neemt de ruiter op.
Aanleuning neemt het paard als gevolg van correct rijden en nadat de ruiter contact opgenomen heeft.
Bij aan de teugel lopen komt nog veel meer kijken zoals het onderbrengen van de achterhand en nog 5 punten. Misschien heeft iemand het Orunboek bij de hand en kan de definities even opschrijven? Dan kunnen we meteen zien wat de KNHS moet aanpassen om deze definities ook voor bitloos rijden geschikt te maken.

Aan de teugel lopen heb ik al eens gedefinieerd*(stond vroeger gewoon in je proevenboekje, weet niet of dat nog zo is), met eventuele aanpassing, die verrassend klein is. In alle punten die het aan de teugel gaan inhoudt, wordt nl maar 1 maal het bit genoemd, dat gelijkmatig moet worden aangenomen zonder knarsen of de mond overmatig te openen**. Daar kan de toevoeging komen: "of de neusdruk accepteert zonder schudden of andere tekenen van ongemak/verzet" bijvoorbeeld.

*
Citaat:
Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

**Iets wat veel mensen niet weten is dat de mond best WAT open mag, het aansnoeren van een neusriem is dus niet nodig en ook niet toegstaan.
De mond moet soms wat openen om druk op het verhemelte van bv een gebroken bit of de tongboog/tongvrijheid van een stang te voorkomen. Aangesnoerde neusriemen geven niet alleen zere wangen (die worden tussen de kiezen gedrukt) maar ook verwondingen of bloeduitstortingen aan het verhemelte, juist omdat de mensen die neigen aan te snoeren ook de ruiters zijn die niet zulke prettige handen hebben (andere sperde het paard de mond niet open bij elke teugelhulp...) Ik ben zelf erg voor het afschaffen van de neusriem zodat het paard duidelijk aan kan geven wanneer hulpen niet prettig doorkomen en pijn aan en/of verwonding/kneusing van het verhemelte kan vermijden.Maar daar gaat het in deze discussie niet over.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:19

En volgens de KNHS kon bitloos en met bit echt niet samen in één wedstrijd, omdat aanleuning met bit heel anders is dan zonder bit. Dat lees ik helemaal niet terug in de reactie hierboven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:20

Ik ben allang blij dat ze er nu zo tegenover staan!
Dat vind ik echt een hele verbetering.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:08

Dank je Lusitana.
En als we van "neusdruk" nou "teugeldruk" maken dan hoeft er geeneens "of" te staan tussen met en zonder bit. Teugels zijn nog steeds verplicht, ook in het springen waar men wel nu al bitloos mag starten.
Naar mijn mening is aanleuning wel dusdanig met teugels verbonden dat deze niet beoordeeld kan worden zonder teugels, verzameling daarentegen weer wel.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:41

Haha ik denk dat de teugels ook wel verplicht zullen blijven :)

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:06

Ik vind dit een goede vraag en actie.

Zelf ben ik nu nog een recreatieve (bitloze) ruiter, maar wilde dit jaar beginnen met het rijden van wedstrijden.
Omdat ik dan ineens met bit moet gaan rijden ben ik hierover nog aan het twijfelen.
En ja mag tot L2 maarja dan kun je beter vanaf het begin met bit rijden?

TS ik ben benieuwd wat het opleverd en ik vind het een goede actie.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:17

het gaat toch om het 'aan de teugel lopen' en niet om hoe die word verkregen?
ja tuurlijk, als iemand met een bit dat bit door de mond loopt te zagen of iemand met een bitlooshoofdstel aan de teugels loopt te sjorren en zo de 'aanleuning' verkrijgt is het niet goed, maar of je nou met bit of zonder bit rijd, lijkt mij dat het niet echt moelijk is om daar gewoon hetzelfde op te oordelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:57

KasparovX schreef:
Dank je Lusitana.
En als we van "neusdruk" nou "teugeldruk" maken dan hoeft er geeneens "of" te staan tussen met en zonder bit. Teugels zijn nog steeds verplicht, ook in het springen waar men wel nu al bitloos mag starten.

Je hebt helemaal gelijk! De oplossing.
Kijk, ik riep maar wat me te binnen schoot, ik heb er niet over nagedacht. Ik had dit al op een van de eerste paginas naar voren gebracht nl. Dit was een herhaling ervan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:06

Ik geloof dat ik nu even het spoor bijster ben :o?. Mag je nu tot de L2 bitloos starten tussen de gewone ruiters of uitsluitend in een aparte categorie? En is bitloos daarboven niet eens toegestaan (ook niet in een aparte categorie)?

Het KNHS zou ook een proef uit kunnen zetten van een half jaar bijvoorbeeld. Een half jaar bitloos starten toestaan in een aantal categorieën. Daarna kunnen ze mijns inziens véél beter beoordelen of eea haalbaar cg wenselijk is ;).

Ik ben iig blij dat een aantal actieve juryleden hier zelf ook aangeeft dat er volgens hen geen probleem mag zijn met het beoordelen van een al dan niet bitloze combinatie.

Wat voor harnachement een paard dan ook om heeft, een paard moet altijd hetzelfde lopen; in balans, op eigen benen, los in het lijf, pijnloos etc. Zonder (onevenredige) dwang van de ruiter. Dat de aanleuning op een andere manier wordt verkregen boeit toch geen ene ....? Áls de aanleuning er maar is én correct is :)) !

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:08

Je mag alleen bitloos starten in aparte rubrieken. Deze rubrieken gaan maar tot de L2.
In die rubriek zitten geen 'gewone ruiters'.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:13

Ja dan had ik het tóch goed begrepen. Heb je nog meer op de planning staan daNiielle om eea te verwezenlijken?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:15

Ja ben bezig met organisaties informeren.
De mensen van bitloos.nl beweren dat zij dit al hadden gedaan, en dat veel organisaties het gewoon teveel moeite vinden.
Heb nu al 5 vd 7 organisaties die hier niets vanaf wisten, en zich er in gaan verdiepen en het wel interessant vonden. :)
Beetje vreemd...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:20

Kijk, jij bent goed bezig!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:35

daNiielle_ schreef:
Ja ben bezig met organisaties informeren.
De mensen van bitloos.nl beweren dat zij dit al hadden gedaan, en dat veel organisaties het gewoon teveel moeite vinden.
Heb nu al 5 vd 7 organisaties die hier niets vanaf wisten, en zich er in gaan verdiepen en het wel interessant vonden. :)
Beetje vreemd...

Misschien was de insteek van bitloos.nl anders?
Misschien zijn ze in de klaaghoek gaan zitten van waarom mag het nou niet ^) . Een aanklacht is niet een goede manier om een dialoog te openen, je krijgt dan meestal standraad verdediging. Je moet ze ruimte geven om mee te denken en duidelijk maken waarom het wel mogelijk is.
Als je met het argument komt als hierboven duidelijk, dat er maar een klein zinnetje in het hele reglement (okee, ook nog een aanpassing bij "harnachement") voor nodig is en waaruit ook blijkt dat er helemaal geen aparte beoordeling voor nodig is, dat zelfs juryleden het daar mee eens zijn, heb je al een ander verhaal, dat gehoord moet worden.
Als je dan ook nog vraagt wat zij denken dat mogelijk zou zijn, moeten ze wel nadenken.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:44

Lusitana schreef:
KasparovX schreef:
Dank je Lusitana.

Je hebt helemaal gelijk! De oplossing.
...

Bel de KNHS maar, we zijn eruit! :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:51

Lusitana waarom oordeel je over iets waar je blijkbaar helemaal niets van weet?!? :? Zonder http://www.bitloos.nl was er nu nog steeds geen enkele mogelijkheid geweest om bitloos dressuur te starten. Ze hebben zich juist enorm ingezet om dit van de grond te krijgen.
Ze hebben ook verenigingen aangeschreven om een bitloze rubriek uit te schrijven op wedstrijden waar toch al een jurylid aanwezig was die bitloos mag jureren, zodat de extra rubriek qua juryvergoeding geen extra kosten met zich mee bracht.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:00

Als iemand zich aanbiedt om een mail met de reden van teugeldruk te sturen, moet hij dat even zeggen dan geef ik het goede mail adres.
Heb daar zelf nu geen tijd voor, en degene die het heeft bedacht kan dat waarschijnlijk ook het beste uitleggen.

Vind dat inderdaad een goede oplossing, en of je er nou veel bitloze ruiters mee trekt maakt niet uit, je hebt in elk geval de keuze dan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:05

En dan weet ik zeker dat er meer mensen bitloos gaan rijden..
Veel mensen doen het niet omdat het dus niet mag met dressuur.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:06

moonfish13 schreef:
En dan weet ik zeker dat er meer mensen bitloos gaan rijden..
Veel mensen doen het niet omdat het dus niet mag met dressuur.

:j Als je wedstrijdambities hebt lijkt mij ook wel dat je hoger wil komen dan L2..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:12

En de wedstrijden worden amper gehouden, dan is de keuze simpel..
En het proberen is het probleem hier op stal niet, als mensen eens willen testen dan mogen ze van mij best iets lenen.
Ik heb maar 6 hoofdstellen, verschillende maten en types. :+

Ook nog een Nurtural bridle maar die is voor die van mij te klein, eigenlijk moet ik m verkopen maar ik wil het eigenlijk niet. :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:56

KarinvdM schreef:
Lusitana waarom oordeel je over iets waar je blijkbaar helemaal niets van weet?!? :? Zonder http://www.bitloos.nl was er nu nog steeds geen enkele mogelijkheid geweest om bitloos dressuur te starten. Ze hebben zich juist enorm ingezet om dit van de grond te krijgen.
Ze hebben ook verenigingen aangeschreven om een bitloze rubriek uit te schrijven op wedstrijden waar toch al een jurylid aanwezig was die bitloos mag jureren, zodat de extra rubriek qua juryvergoeding geen extra kosten met zich mee bracht.

Ik oordeel niet. Ik vroeg me wat af. Er staat "misschien hadden ze een andere insteek." Dat is geen oordeel in mijn ogen.
En als je zegt dat ze zich ingezet hebben voor bitloze rubrieken hadden ze idd een andere insteek of zijn daar op uitgekomen. Het is nl wat anders om bitloze rubrieken te hebben dan tussen de anderen rijden.
En er staat verder dat een aanklacht geen goede manier is, maar dat geldt IN ELKE SITUATIE als je iets wilt veranderen en was dus niet specifiek in verband met bitloos.nl.
Het is niet mijn bedoeling bitloos.nl af te vallen of tegen de schenen te schoppen. Het is gewoon een reactie in de context van deze discussie bitloos tussen de anderen kunnen rijden.
Het is natuurlijk fantastisch wat er allemaal al bereikt is door hun inzet, maar hier gaat het om een stap verder.
Het probleem is nl het vullen van die rubrieken, is gebleken. Dus is het handig om dingen te willen veranderen/verbeteren.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:59

Ik rij bitloos en vind het ook zeer jammer dat ik niet kan verdergaan in de dressuur. Ik zou het graag doen maar wil daarvoor niet terug met metaal gaan rijden.
Ook is het inderdaad raar dat op jumping/cross het wel is toegestaan.
Ik heb altijd gedacdht dat het misschien was omdat mensen denken dat het makkelijker is zonder bit. Wat het ABSOLUUT niet is! Gewoon even moeilijk of makkelijk.
Alleen ontspannen sommige paarden beter met en sommige beter zonder, daarom heb ik het probleem nooit echt begrepen :(

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:02

@ Lusitana, die stap verder is ook het doel van http://www.bitloos.nl. maar als de KNHS daar niet aan mee wil werken, dan houdt het voor hun ook een keer op.
Misschien helpt het als de mensen die graag bitloos willen rijden de KNHS gaan overspoelen met e-mails/brieven.