Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:46

Volgens mij is het ook een typisch iets van de pavo-cup, daar zie je ze allemaal in een rijtje lopen met touwtjes eraan. Op gewone wedstrijden met gewone ruiters zie je de jonkies meestal gewoon los onder de man.
Eigenlijk zou er een jury moeten staan die de combinaties die zonder touwtje over het zandpad kunnen lopen bonuspunten geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:03

Misschien hebben die jonkies er gewoon wat meer 'steun' aan als er ook iemand naast ze loopt op de grond. Of niet soms?
EDIT: Maar, ik ben het er beslist mee eens dat veel jonge paarden té snel klaargestoomd worden voor die wedstrijden, waardoor zulke basis als 'normaal doen als je alleen moet lopen' er effe wat minder goed in zit... Dat is wel jammer...

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:06

CaPrIoLe`79 schreef:
Volgens mij is het ook een typisch iets van de pavo-cup, daar zie je ze allemaal in een rijtje lopen met touwtjes eraan. Op gewone wedstrijden met gewone ruiters zie je de jonkies meestal gewoon los onder de man.
Eigenlijk zou er een jury moeten staan die de combinaties die zonder touwtje over het zandpad kunnen lopen bonuspunten geven.

waar slaat dat nou weer op om een jury daar neer te zetten?? als je paard/pony aan een "touwtje" moet omdat ie anders gek doet of het de ruiter een fijner gevoel geeft betekent toch niet dat je niet kan rijden?? en dan vind ik het onzin dat de ruiters die hun pony/paard zonder "touwtje" over het zandpad krijgen dan bonuspunten zouden moeten krijgen...

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:36

CasanovaLY schreef:
Niet alles wat je bij springruiters ziet hoef je bij dressuurruiters te zien of ligt dat aan mij?? :P Dressuur en Springen zijn 2 verschillende sporten dus dan zijn de dingen die er gebeuren ook verschillend of niet soms?? :)

Twee verschillende sporten?

Dat heb ik dus echt nog nooit gehoord he! Paardrijden is 1 sport, springen dressuur etcetera zijn disciplines.
Als jullie denken dat springpaarden rustig zijn kennen jullie de mijne nog niet. En touwtjes lossen niks op, druktemakers los je op door te RIJDEN, gas dus.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 06:41

Citaat:
En touwtjes lossen niks op, druktemakers los je op door te RIJDEN, gas dus.

beetje moeilijk als je net uit de trailer komt en eerst over de stenen moet etc, daar was deze topic over begonnen, niet over rijden aan een longeerlijn (al heb ik daar geen moeite mee als er ruimte voor is)
maar alleen gas op de plank is dus niet de oplossing als het gaat over met het touwtje naar de losrijbaan of ringen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:16

CaPrIoLe`79 schreef:
Volgens mij is het ook een typisch iets van de pavo-cup, daar zie je ze allemaal in een rijtje lopen met touwtjes eraan.

Dat komt omdat de paarden die PAVO-cup lopen én soms nog best groen zijn én vaak bloederige beestjes zijn die net dat extra hebben. Komt een hoop spanning bij voor die jonkies, dus ik vind het niet vreemd dat die aan een touwtje meegenomen worden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:34

Je kunt ze maar gewoon aan een touwtje hebben, als dat ellende en nog meer spanning voorkomt...waarom niet? Mijn springgefokte Joost x Abgar ( een tijger in de springring, kijkt nergens en wil alleen maar over het hout) is verder te kijkerig en bang voor tegenliggers. Het is wel eens gebeurd dat ik ook liever aan een touwtje richting ( dressuur) losrijterrein wilde . En nee, op het losrijterrein opstappen ging ook niet, dat moest ergens in een rustig hoekje :+
Er zullen best mensen zijn die ermee overdrijven, maar ach...je ziet trouwens ook duidelijk het verschil bij prijsuitreikingen.

91laura

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:52

Ik had vannacht nog even nagedacht over de vraag (ja je moet wat doen als je in bed ligt ;)) en toen bedacht ik me; Er word hier gevraagd waarom ze dat wél doen, maar waarom zouden ze het eigenlijk niet doen?
Als het een stuk veiligheid en vertrouwen geeft waarom niet? Je ziet sommige paarden al raar zat doen en dan vind ik het niet zo raar als er iemand naast loopt..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:12

Zowiezo ben ik voorstander van een jury bij het losrijterrein. Als ik zie hoeveel zaken er bij het tuchtcollege worden behandeld, zou het voor mijn gevoel veel beter zijn om zulke combi's direct strafpunten te geven bij het losrijden. Zodanig dat zulke combi's zonder winstpunt en of prijs naar huis gaan en niet kunnen promoveren. Ik verwacht dat dat meer indruk maakt dan al die geldboetes die papa wel betaalt. Mss dat ze dan of stoppen, wat ik prima vind, want dat komt de paarden te goede, of ze gaan zich in elk geval op het wedstrijdterrein beter gedragen...

Edit en dan kan dat touwtje mij gestolen worden hoor, als het paard verder correct wordt behandeld en ik er met mijn paard natuurlijk geen onnodig hinder van ondervind.
De paarden waar mee gestart wordt op de PAVO-cup zijn wel de paarden met veel actie in de benen. Ik kan wel begrijpen dat het geen recreatiepaardjes zijn. Als dat het paard rustig houdt en de situatie veilig. Who cares! En in de springsport op hoger niveau zie ik het ook trouwens. Vaak is het op dat niveau niet zo zeer de veiligheid van de ruiter die in acht wordt genomen, maar de veiligheid van anderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:30

c_alsemgeest schreef:
Wanneer er mensen vanaf vallen en de hele bak in paniek is rij in relaxed door :')

Even offtopic, maar wanneer iemand valt hoort iedereen zijn paard stil te zetten, want meestal gaat het loslopende paard naar een van de andere paarden toe en dan kan hij eenvoudig gevangen worden en loopt hij niet over zijn ruiter heen. :o

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:31

klopt, maar dan moet je wel doorhebben dat er wat gebeurt is :D Vaak merk ik het pas als ik een hoop gegil hoor en dan zet ik hem natuurlijk even stil.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:53

Ah, nee, dat herken ik wel, ik moet ook er op af rijden om het te volgen. Ik zag in gedachten iedereen netjes halthouden en jou stug doorrijden omdat je het niet wist ofzo :=

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:03

Wat ik dan niet snap, is dat je paard eerst met een touwtje naar de ring geleid word, maar dan vervolgens netjes een proefje loopt of geen pas verkeerd zet met inrijden?

Mijn pony was op zijn eerste outdoor wedstrijd aan de hand al niet te houden, met ketting misschien net..
maar toen ik er eenmaal op zat, kon er maar beter zo snel mogelijk weer afgaan.
Je wilt niet op een paard zitten die ontploft, op een groot open dressuurveld ;)

Dus waarom lopen die paarden dan mee aan een touwtje, om vervolgens braaf een rondje te lopen? :?
denk dat het heel veel 'interessant doen' is..
maar zullen ook wel paarden zijn die het wel nodig hebben. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:23

Die lopen niet braaf een rondje Essie, maar het is wel fijn als ze de eerste opgebouwde spanning hebben losgelaten waardoor je er iig aan mag komen en liefst ook binnen een omheinde losrijbaan zit zodat je niet uren achter je paard aan kan sjokken terwijl die over het terrein sprint. Dan kun je ze met losrijden alsnog aan hun mieter zitten zodra ze het weer toelaten en hopelijk zijn ze tegen het proefje dan al zo onder de indruk en 'stoomvrij' dat ze wel kijken maar niet springen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:37

Ik zat laatst te bedenken dat het misschien ook met de zadels te maken heeft. Als er een springzadel op ligt kan ik gaan staan en laat ze maar springen en bokken. Als ik in een dressuur zadel zit en ze beginnen en ik ben net niet snel genoeg en kom wat los uit het zadel dan is het 9 van de 10 keer gebeurd :+

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:40

Twiggy2008 schreef:
Ik denk dat een paard EN lekker veel tijd buiten in de kudde hoort door te brengen EN ook lekker veel afwisseling qua training nodig heeft, en daar behoort buiten rijden zeker toe. Ik merk bij mijn (overigens geen dressuur- of springgefokt :+ ) paard dat hem dat echt goed doet, afwisseling van omgeving. Buitenritten vindt hij zoveel leuker dan werken in de bak, dus dat plezier gun ik hem ook echt. Moet ook eerlijk bekennen dat ik er zelf net zo over denk. :D

En verder ben ik overtuigd dat je paarden, ondanks hun karakter, zo ontzettend veel kunt leren. Veel meer dan wij vaak denken of durven aangaan. Het is echt onzin te denken dat een hypersensitief paard nergens aan kan wennen. Ik denk dat je zo'n paard dan ernstig te kort doet, eerlijk gezegd. :)

Helemaal eens :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:48

Er zegt toch ook niemand dat die paarden niks geleerd kan worden? Het zijn wel die Pavotoppers die later de grote wedstrijden lopen met publiek wat over de trappen naar beneden dendert, lichtshows en belachelijk kijkerige aankledingen, zonder te verblikken of verblozen. Die grondslag wordt op die Pavocupwedstrijden gelegd.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 13:24

c_alsemgeest schreef:
klopt, maar dan moet je wel doorhebben dat er wat gebeurt is :D Vaak merk ik het pas als ik een hoop gegil hoor en dan zet ik hem natuurlijk even stil.

wie gaat er dan in godsnaam gillen als er een paard losloopt? Lijkt me niet zo'n handige actie :n
als er een paard losloopt , probeer ik meestal in de buurt van het paard te komen, om hem ergens in een hoek te drijven. Zijn er geen hoeken, dan probeer je met 2 of 3 ruiters het paard op te sluiten. Met andere paaden blijft het loslopend paard vaak rustiger en kan de ruiter hem weer pakken.
Vervolgens kun je de gevallen ruiter (als hij zich niet bezeerd heeft) nog even plagen :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 13:41

Urielle schreef:
Er zegt toch ook niemand dat die paarden niks geleerd kan worden? Het zijn wel die Pavotoppers die later de grote wedstrijden lopen met publiek wat over de trappen naar beneden dendert, lichtshows en belachelijk kijkerige aankledingen, zonder te verblikken of verblozen. Die grondslag wordt op die Pavocupwedstrijden gelegd.

ook weer een verschil: een dressuurruiter noemt het belachelijk kijkerige aankleding, een springruiter noemt het een mooi aangeklede ring. :D

maar ik begrijp het wel hoor. Een springpaard kan beter gaan springen als ie wat kijkerig is, een dressuurpaard gaat er vaak minder goed van lopen.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:00

Daarbij zijn het op de Pavo meestal dezelfde ruiters die MET touwtje aan komen, en dezelfde ruiters ZONDER touwtje. Met verschillende paarden, dus denk ik toch dat het aangewend is bij sommigen.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:43

schoentje schreef:
Urielle schreef:

ook weer een verschil: een dressuurruiter noemt het belachelijk kijkerige aankleding, een springruiter noemt het een mooi aangeklede ring. :D

maar ik begrijp het wel hoor. Een springpaard kan beter gaan springen als ie wat kijkerig is, een dressuurpaard gaat er vaak minder goed van lopen.

En daar sla je de spijker mee op de kop :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:16

schoentje schreef:
Een springpaard kan beter gaan springen als ie wat kijkerig is, een dressuurpaard gaat er vaak minder goed van lopen.

Maar ik ben van mening dat je ook een dressuurpaard daarvoor kan trainen :j . Neem in je basistraining soort schriktraining mee evenals oefenen op andere omgevingen en bakken en wala .....je hoeft (mijn insziens) niet meer aan een touwtje want je hebt immers vertrouwen in je paard (doordat je geoefend hebt!)
Maar ja...dat "hoort" niet in een standaard dressuurtraining, volgens de meeste :?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:27

[quote="Evelienepien Maar ik ben van mening dat je ook een dressuurpaard daarvoor kan trainen :j . Neem in je basistraining soort schriktraining mee evenals oefenen op andere omgevingen en bakken en wala .....je hoeft (mijn insziens) niet meer aan een touwtje want je hebt immers vertrouwen in je paard (doordat je geoefend hebt!)
Maar ja...dat "hoort" niet in een standaard dressuurtraining, volgens de meeste :?[/quote]

En die snap ik dan weer niet, niet jou hoor, maar die mensen die dat niet in een training vinden passen.
Beetje rommel mak maken.
Vaak op eigen terein trouwens lastiger dan op vreemd terein.
Want op eigen terein iets verandert zien ze het, of je moet echt de hele boel blij versieren,
dat overdondert dan weer.
Net zoals bv trailer laden..
Boel geld aan dressuur training uitgeven en je paard niet in de trailer kunnen krijgen
(gaat hier overigens ook nog niet in mijn uppie).
Ken iemand bij wie de moeder (kind was allang volwassen hoor) op de eigen vereniging nog wel eens de bloemen verschoof..
meervoudig Z ruiter, die ohhh zo'n belofte had gekocht. Maar een bolchrisantjes ieeeeehhhh!!!!
(waarbij ik moet bekennen dat de mijne laatst bij oefen proefje op eigen terein ook niet bij
de hekjes in de buurt durfd en de letter C, echter 5 minuten later ze gewoon tegen de vlakte liep, went vanzelf.)

Heb zometeen les.. wordt lachen.. de mijne vliegt tegenwoordig vanwege de koeien door de buitenbak.
Maar ja, als het droog is, gaan we toch daar echt wel rijden, zucht...

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:35

Urielle schreef:

Publiek dat over de tribune dendert? Vaak als er een dressuurcombinatie aan het rijden is mag je de tribune niet op of af. Dan is er niet zoveel te denderen lijkt me. Meer lichtshows? Dat was vooral met Jazz toch?

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:36

Carmen schreef:
CasanovaLY schreef:
Niet alles wat je bij springruiters ziet hoef je bij dressuurruiters te zien of ligt dat aan mij?? :P Dressuur en Springen zijn 2 verschillende sporten dus dan zijn de dingen die er gebeuren ook verschillend of niet soms?? :)

Twee verschillende sporten?

Dat heb ik dus echt nog nooit gehoord he! Paardrijden is 1 sport, springen dressuur etcetera zijn disciplines.
Als jullie denken dat springpaarden rustig zijn kennen jullie de mijne nog niet. En touwtjes lossen niks op, druktemakers los je op door te RIJDEN, gas dus.

Ik heb nooit iets gezegt over dat alle springpaarden rustig zijn want dat is totaal niet waar :) en 2 verschillende sporten bedoel ik 2 verschillende disciplines (sorry dat ik het "verkeerd" zei) en als iets verschillend is is niet álles hetzelfde...