Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
roxxxiejjj schreef:Dus dat zou dan weer betekenen dat een papiertje geen drol uitmaakt! (toch?)
schoentje schreef:roxxxiejjj schreef:Dus dat zou dan weer betekenen dat een papiertje geen drol uitmaakt! (toch?)
bij een paard dat al gereden is niet nee. Dan kijk ik naar het paard zelf. Als goed te rijden is, fantastisch springt en er lijkt toekomst in te zitten, maakt het me geen donder uit hoe hij gefokt is.
Is ie jong en ongereden, of wil je er mee gaan fokken, dan is het wel fijn dat ie op papier talent heeft.
Over het algemeen komen er meer goede sportpaarden uit bewezen lijnen, dan uit een toevalstreffer.

schoentje schreef:je hebt gefokte en gemaakte sportpaarden/ponies.
De gefokte sportpaarden hebben een warm- of volbloedpapier met vaak een fokrichting naar een discipline en zijn meestal atletisch gebouwd.
Gemaakte sportpaarden vallen niet onder het bovenstaande, maar lopen toch vaak wedstrijden in een of meer disciplines. Dat is bijvoorbeeld een goed in conditie gebrachte haflinger die regelmatig wedstrijden dressuurt en springt, maar niet het arabiertje dat 1 x per jaar mee doet met de clubwedstrijd.
Van een gefokt sportpaard kan natuurlijk ook een recreatie- of grasmaaierpaard gemaakt worden, maar hij blijft gefokt als sportpaard.
Arabesk schreef:Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten.Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies
("Ja maar met mijn paard kan dat niet want hij is een SPORTpaard"
)
Arabesk schreef:Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten.Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies
)
xSaarSaar schreef:Arabesk schreef:Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten.Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies
)
Mijn 'Sport' paarden staan 24/7 op het land (alleen in de winter alleen overdag), krijgen veel ruwvoer en leven niet van alleen sportbrok, maar gewoon basicbrok met paardenmuesli
Zijn ze nu afgekeurd als sportpaard?

schoentje schreef:Ik heb nog eens over de stelling nagedacht.
Ik blijf bij mijn mening dat je gefokte en gemaakte sportpaarden hebt.
Ik vind dat het niet direct met sport te maken heeft, maar met sportief.
Dus toch een beetje ook het uiterlijk.
Vergelijk het maar met auto's.
Een ferrari is een sportwagen. Als iemand daar alleen maar boodschappen mee doet, is het voor die persoon een boodschappenwagen. Maar het blijft een auto die gemaakt is als sportwagen.
Als iemand een opel corsa verlaagd, dikke motor erin legt, spoilers en dikke wielen erop, dan is dat een gemaakt sportwagentje.
zo zie ik het althans
.
schoentje schreef:Ik heb nog eens over de stelling nagedacht.
Ik blijf bij mijn mening dat je gefokte en gemaakte sportpaarden hebt.
Ik vind dat het niet direct met sport te maken heeft, maar met sportief.
Dus toch een beetje ook het uiterlijk.
Vergelijk het maar met auto's.
Een ferrari is een sportwagen. Als iemand daar alleen maar boodschappen mee doet, is het voor die persoon een boodschappenwagen. Maar het blijft een auto die gemaakt is als sportwagen.
Als iemand een opel corsa verlaagd, dikke motor erin legt, spoilers en dikke wielen erop, dan is dat een gemaakt sportwagentje.
zo zie ik het althans
hier kan ik me wel aardig in vinden, maar een auto die men zelf gemaakt heeft bijvoorbeeld, door mensen als hobby in elkaar gezet van onderdelen. Wat noem je dat dan?