sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:16

San1978 schreef:
Een vraag trouwens aan alle mensen met een sportpaard die fanatiek rijden en hun paard het hele jaar door de hele dag buiten hebben staan: hoe gaat dat in de winter? Ik neem aan dat je met een enorme dikke wintervacht niet traint voor een wedstrijd. Dan blijft scheren over, maar mijn ervaring is dat zelfs met de dikste outdoor deken het paard vrij snel weer dik in zijn vacht zit.

waarom niet?

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:24

San1978 schreef:
!
Karin schreef:
Vaker scheren. Ik scheer de mijne alleen aan de voorkant (hals, borst en schouders) en hij draagt een deken met halve hals. Zodra hij weer last gaat krijgen van zijn vacht gaat het scheerapparaat er weer overheen.

Thanks! Die van mij is namelijk in februari nog een keer geschoren maar zijn vacht is daar niet mooier van geworden. Niet alles scheren kan dus een oplossing zijn! Rij jij met deze coupe ook je wedstrijden?

Zie bovenstaand. Ik ben niet alwetend hoor ;).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:26

Ik bedoel, waarom rijd je niet met een paard met een dikke vacht.
Gaan ze niet dood van. :) En zweten doen ze in de zomer ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:28

CasanovaLY schreef:
en in hun box hier hebben ze genoeg te doen en ze hebben geen stal gebreken dus ze vervelen zich niet dus dat weet ik zeker en hij heeft ook een speelbal en in de stal kunnen ze heel de dag door tussen hun stro vroeten en stro eten en hooi eten en zoals ik al eerder zij mijn pony blijkt het niet erg te vinden ook kunnen ze bijna de hele dag (als het mooi weer is) met hun hoofd uit de stal kijken naar de andere paardjes die dan net in de buitenbak worden gereden ofzo... ik vind dat iedereen mag denken wat ie wil en ook denken wat goed is voor haar/zijn pony en de stal waar ik nu sta vind ik prima voor een sportpony als mijn pony maar dat is dan weer mijn mening :)

Ik denk, wanneer jij je in het wezen paard zou verdiepen (wat je behoort te doen wanneer je een paard of pony hebt), dat je dan misschien wel schrikt van en je schaamt voor wat je hier nu zelf geschreven hebt. ;)
Ik zal de vergelijkingen tussen wat voor dier een paard is en wat jij prima vindt voor jouw pony, voor je uiteenzetten:

bewegingsdier - opgesloten en stil staan
graasdier (lopend eten) - stilstaand op één en dezelfde plek stro en hooi eten
kuddedier - geïsoleerd staan van soortgenoten
sociaal dier (spelen, dollen, rennen, groomen) - spelen met een bal (??)
prooidier (op open vlaktes leven, ieder moment kunnen vluchten) - opgesloten en geïsoleerd staan en alleen naar buiten kunnen kijken

Je mag je pony dan een sportpony noemen, omdat jij voor je hobby graag wedstrijdjes rijdt, maar ook jouw pony verdient een paardwaardig bestaan, net als iedere andere pony.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:29

Ayasha schreef:

Ze gaan er niet dood van, maar sport je zelf ook met een dikke winterjas aan? In de zomer heeft het gemiddelde paard een dunnere vacht dan in de winter. Hoe dikker de vacht, hoe minder goed het paard zijn eigen warmteafgifte kan reguleren als hij zweet. Als ik in de winter wil sporten met een paard, dan moet ik het hem zo aangenaam mogelijk maken. Maar misschien ben ik wat bevooroordeeld, ik pas enduranceprincipes toe. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:30

Gaan we mensen met paarden vergelijken nu? Ik geloof dat mijn jas wel ietsje anders werkt dan de vacht van een paard..... ;)
Maar ja, ik kleed me ook voor te sporten warmer in de winter dan in de zomer.
Met voldoende rustpauzes tussendoor kan een paard echt wel met wintervacht getraind worden. Er is bij mij nog geen ene dood gevallen of ziek geworden in elk geval. Liever dat dan die kale rilkonten die binnen komen in de bak en dan de eerste tien minuten niet te rijden zijn omdat ze verrekken van de kou... En dan een dun fleace je er over... :(:) Dan ben ik blij dat die van mij haar vacht nog heeft en haar eigen temperatuur kan en mag regelen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-08-10 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:31

Feit blijft dat een paard met een dikke vacht veel meer moeite heeft om terug op zijn normale temperatuur te komen dan met een dunne vacht.

Kwestie van de natuur een handje helpen. Als jij zo nodig moet sporten met een paard, maak het voor hem dan ook zo aangenaam mogelijk.

Prima toch? Jij scheert niet, ik scheer wel. Gaat mijn paard ook niet dood van. ;)
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-08-10 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Danij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:32

sportpaard, recreatiepaard, wat voor paard maakt niet uit. op de wei der mee.!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:32

En jij denkt dat een geschoren paard het zoveel aangenamer heeft dan een niet geschoren paard?
Scheren is enkel aangenamer voor de ruiter die minder lang moet uitstappen.

Karin

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:33

Gaat dit een welles-nietes-spelletje worden? Daar pas ik voor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:34

Ga je goddelijke gang. :)

JB: Ik ben het grotendeels met je eens hoor, maar ik ben toch benieuwd naar jouw visie over een uitzondering. :D Wat zou je doen met een paard dat ondanks het laten wennen ivm gewoontedieren toch binnen verkiest boven buiten?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-08-10 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:35

Mijn merrie staat in de zomer 24/7 buiten helaas in de winter een stuk minder meestal een uurtje of 2-3 in de paddock gewoon omdat weidegang op mijn stalling niet mogelijk is.
Maar of ik dan in de winter 24/7 zou doen weet ik niet.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:36

JoviBan schreef:
CasanovaLY schreef:
en in hun box hier hebben ze genoeg te doen en ze hebben geen stal gebreken dus ze vervelen zich niet dus dat weet ik zeker en hij heeft ook een speelbal en in de stal kunnen ze heel de dag door tussen hun stro vroeten en stro eten en hooi eten en zoals ik al eerder zij mijn pony blijkt het niet erg te vinden ook kunnen ze bijna de hele dag (als het mooi weer is) met hun hoofd uit de stal kijken naar de andere paardjes die dan net in de buitenbak worden gereden ofzo... ik vind dat iedereen mag denken wat ie wil en ook denken wat goed is voor haar/zijn pony en de stal waar ik nu sta vind ik prima voor een sportpony als mijn pony maar dat is dan weer mijn mening :)

Ik denk, wanneer jij je in het wezen paard zou verdiepen (wat je behoort te doen wanneer je een paard of pony hebt), dat je dan misschien wel schrikt van en je schaamt voor wat je hier nu zelf geschreven hebt. ;)
Ik zal de vergelijkingen tussen wat voor dier een paard is en wat jij prima vindt voor jouw pony, voor je uiteenzetten:

bewegingsdier - opgesloten en stil staan
graasdier (lopend eten) - stilstaand op één en dezelfde plek stro en hooi eten
kuddedier - geïsoleerd staan van soortgenoten
sociaal dier (spelen, dollen, rennen, groomen) - spelen met een bal (??)
prooidier (op open vlaktes leven, ieder moment kunnen vluchten) - opgesloten en geïsoleerd staan en alleen naar buiten kunnen kijken

Je mag je pony dan een sportpony noemen, omdat jij voor je hobby graag wedstrijdjes rijdt, maar ook jouw pony verdient een paardwaardig bestaan, net als iedere andere pony.

Ik verdiep me genoeg in paarden en pony's en weet wat goed voor ze is dat hoef je me niet te vertellen :) ik ben geen kind wat opgevoed moet worden hoor :P jullie denken ook dan alleen maar aan die wei en denken dat die paarden alleen maar stil staan op een plek... nou 's nachts slaapt mijn paard en meestal ligt ie dan lekker in het stro lekker warm en dat is ff denken natuurlijk minder dan 12 uur dus of je ze nou in de wei of in de stal zet maakt dat niet uit... om 7 uur krijgen ze eten en hebben ze weer wat te doen... vervolgens gaan ze lekker een uur naar buiten lekker gras eten en na een tijdje wil de mijne naar binnen en kijkt ie niet om naar het paard wat naast hem staat dus.. in de stal heeft hij ook genoeg contact en als ie in de wei gaat rent ie ook rond en geeft een paar bokken en eet lekker gras en geloof me mijn pony voelt zich veilig genoeg in zijn stal en als ik zijn naam roep hinnikt ie naar me en dan gaan we lekker tutten en vervolgens rijden en dan gaat ie lekker in de paddock en dan weer even tutten en dan in de stal krijgt ie meestal wilgentakken om lekker bezig te zijn is ook erg goed voor ze tanden en de andere keer krijgt hij lekker appeltjes van onze appelboom en dan is zijn dag voorbij... dit is mijn verhaal over mijn pony en voorderest ga ik er niet verder op in want het is mijn pony en ik weet wat goed voor hem is :) ooo ik rijd trouwens geen wedstrijdjes als hobby en ook weet ik zelf altijd nog beter en mijn moeder wat beter is voor mijn pony ;)
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:38

Nou ik zou zeggen blij dan nu maar lekker uit dit topic!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:39

Ayasha schreef:

Punt is juist, dat het héél erg lang duurt voordat ze droog zijn. En als we het dan over puur weide paarden hebben, lijkt het mij niet erg goed voor de gezondheid om een nat paard in de kou buiten te zetten. :)*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:39

Tooske schreef:

:? Iedereen is vrij om te reageren.

noekje: paardenvacht werkt zoals een zweetdeken. En je kan ze ook langer uitstappen :)*
Desnoods gooi je er een zweetdeken overheen en zijn ze zo droog. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-08-10 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:41

Ayasha schreef:
Tooske schreef:

:? Iedereen is vrij om te reageren.

noekje: paardenvacht werkt zoals een zweetdeken. En je kan ze ook langer uitstappen :)*

het heeft geen zin om tegen zulke mensen te praten want die denken dat paarden alleen maar beter af zijn als ze op de wei staan heel de dag wat niet bij ieder paard is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:45

Scheren is ervoor om te zorgen dat het paard tijdens de training zijn warmte beter weg kan voeren. Daardoor kun je langer trainen en blijft het prettig voor het paard. ;) Dus het is niet per se noodzakelijk voor ná het trainen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:46

Ik vind het eigenlijk typisch gedrag voor paarden die toch het overgrote deel van de dag binnen staan.... compleet uit hun dak gaan zodra je ze buiten in de wei/paddock/bak zet. Die van mij doet dat als ze een tijdje niet op de uitloop konden door te natte kleigrond. Hadden ze niet genoeg aan het verharde deel om energie kwijt te raken. De buurpaarden die elke dag wel 2 uurtjes buiten komen, vliegen elke dag alle kanten uit in de bak. Met als gevolg veel sneller last van pijntjes.

Een dier die erop gebouwd is te lopen en die elke dag lange tijd binnen staat heeft nu eenmaal een energie-overschot. En hoe leuk het er ook uitziet, ik zie mijn paard liever rustig als het de bak in gaat. Voor mij een teken dat die datgene krijgt waar een paard behoefte aan heeft. Persoonlijk vind ik het een sneu zicht, paarden die de hele dag door een luikje naar buiten naar het gras kunnen kijken maar er niet bij kunnen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:49

CasanovaLY schreef:
nou 's nachts slaapt mijn paard en meestal ligt ie dan lekker in het stro lekker warm en dat is ff denken natuurlijk minder dan 12 uur dus of je ze nou in de wei of in de stal zet maakt dat niet uit...

Ben je wel eens 24 uur lang in de buurt van je paard geweest? Ja? Dan weet je dat een paard niet slaapt zoals wij dat doen. Ze slapen of soezen korte periodes achter elkaar. Absoluut niet zoals wij de nacht doorbrengen van een aantal uur achter elkaar doorhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:50

Citaat:
1. Het soezen
Bij het soezen blijft het paard staan en is hij eigenlijk nog wel wakker. Hij laat bijna zijn hele gewicht op de banden en pezen rusten en kan zo zijn spieren ontspannen. Per dag soest een paard ongeveer twee uur, maar telkens maar een paar minuten achter elkaar.

2. Slaapfase
In de slaapfase ligt het paard op de grond maar houdt hij zijn hoofd nog overeind. Zijn zintuigen zijn nog maar minimaal actief. In totaal slaapt een paard twee uur per dag op deze manier.

3. Diepe slaapfase
Tijdens de fase van de diepe slaap ligt het paard op de grond en legt hij ook zijn hoofd neer. Nu kan hij zijn lichaam en zintuigen echt helemaal ontspannen. Vaak duurt deze fase maar 5 tot 10 minuten. Over de hele dag is het paard nog geen uur in een diepe slaap. Tijdens deze fase schijnen paarden ook te dromen.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:52

Mijn paard doet juist de gekke sprongen in stal als ze overdag een keer binnen moet staan (door medische redenen wel te verstaan). Gewenning voor haar is buiten staan, daar ontstaat de rust want dat is haar plaats. Dat is de meest duidelijke taal die je kunt krijgen :j
Laatst bijgewerkt door _ED_ op 19-08-10 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:53

Trek het je maar niet aan hoor Casanova, volgens mij hebben jij en je pony het heel leuk samen en iedereen zal altijd zijn eigen mening houden.

Ik heb alleen nog geen antwoord op mijn vraag want we zijn inmiddels in een heel andere discussie beland namelijk scheren :-). Als mijn paard niet wordt geschoren en ik laat hem buiten in de winter hoe doen jullie dat in godsnaam met trainen voor een wedstrijd? Zo'n dikke vacht kost enorm veen energie en ook met zweetdeken duurt het echt een tijd voordat ze weer droog genoeg zijn. Laat staan op een wedstrijd. Ik hoorde al gedeeltelijk scheren maar ik begrijp dus dat er mensen zijn met sportpaarde, die niet scheren, hun paard de hele winter buiten hebben staan en gewoon hun wedstrijden rijden. Hoe doen jullie dat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:54

Hetzelfde als in de zomer, alleen langer uitstappen. :)
Ook in de zomer neem ik tussen de trainingen door effe pauze met haar dat ze even op adem kan komen enz. Zo doe ik het dus ook in de winter. :)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:55

Refagreni schreef:
CasanovaLY schreef:
nou 's nachts slaapt mijn paard en meestal ligt ie dan lekker in het stro lekker warm en dat is ff denken natuurlijk minder dan 12 uur dus of je ze nou in de wei of in de stal zet maakt dat niet uit...

Ben je wel eens 24 uur lang in de buurt van je paard geweest? Ja? Dan weet je dat een paard niet slaapt zoals wij dat doen. Ze slapen of soezen korte periodes achter elkaar. Absoluut niet zoals wij de nacht doorbrengen van een aantal uur achter elkaar doorhalen.

eej ik ben ook nog maar 15 en jij 41 ;) en voor de zoveelste keer ik weet wat goed is voor mijn pony en dat beslis ik en mijn moeder en dan mag je me egoïstisch of weet ik wat vinden maar het is zo... :)

@ San1978 dankje tenminste nog een iemand die weet dat ik goed met mijn pony om ga....
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt