Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:31

Denk ook dat ruimte soms ook wel meespeelt in het bloembakken-verhaal ;)
Hier ook de regionale concoursen staan de ringen vaak vrij dicht op elkaar, dan is er echt geen ruimte om de bloembakken een meter of 4/5 van de baan te zetten :+

Priscillahip; Het is ook niet onmogelijk om met een groot paard in een vaan van 20x40 te rijden, maar ik ben van mening dat het vooral voor de jonge paarden beter is om in een grotere ring te lopen. Veel jonge paarden hebben nog wat moeite met hun balans. Zo ook de middendraf op de diagonaal met een jonkie, je bent nog maar net rechtgesteld, kun je een aantal passen naar voren toe en dan moet je alweer op de rem. Niet echt ideaal...

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:31

Ik wil alleen maar commentaar geven op de rijbaan verruimen.

Veel mensen zouden veel meer moeite krijgen met wedstrijden omdat ze alleen in een 20×40 baan kunnen rijden, en geen mogelijkheid hebben om op een andere locatie met grote rijbaan te trainen. En dan is, als je op wedstrijd gaat, een lange zijde heel lang!
Ook voor de pony's (met name de kleine) lijkt het me niets, dan gaat de proef echt uren duren.
Ik vindt dat de B tot de L2 gewoon in een 20×40 bak gereden moeten worden.

Ik had ook ergens gelezen dat ze de pony rubrieken onder handen zouden nemen en het niveau van de AB pony's wat omhoog zouden gooien. Dit lijkt mij geweldig! Hoeveel goede pony's (en ruiters) er nu gewoon mee moeten stoppen omdat de KNHS vindt dat het te zwaar zou zijn. De kleine pony's kunnen heus wel een beetje travers en een keertwending. Misschien allemaal wat vereenvoudigt dan voor de grotere pony's/paarden, maar deze kleintjes kunnen ook talent hebben!
Ook zou het leuk zijn voor de kleintjes als er meer dan 2 proeven in het jaar gereden mogen worden, zo saai.

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:33

themuisje schreef:
priscillahip schreef:
Wat zitten jullie nou te zeuren met je 20x60 bak :+
Ik rij thuis met mijn paard van 1,70 in een 15x30 bak , zeer goed te doen en ze worden er alleen maar soepeler van ;)
( dit is overigens niet aanvallend bedoelt )

maar geef toe, ideaal is het niet :n

nee geef ik niet toe ;) want ik merk geen nadelen ..
Ik vind het goed te doen.
En het is op wedstrijden 20x40 , dus nog groter dan bij mij thuis. Dat moet dan helemaal te doen zijn, vind ik.
Maar mij maakt het dus echt niet uit hoe groot diie rijbanen worden ;)
Voor mij is het te doen , maar zou er zeker geen problemen mee hebben als die groter word hoor.
Met mijn eerste bericht zeg ik ook niet dat ik tegen ben , maar dat het ook gewoon ''kan'' in een kleine bak ( met wat oefenen natuurlijk ) :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:34

heb je gelijk in zissely,
het niveau van de ab ponys ligt best laag,
als zhun l proef is onze b proef.
en meer proefen zijn er niet met ab ponys...

IndianSummer

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:36

Zissly; Wij hebben hier thuis geen 20x60 baan, maar heb nooit problemen ondervonden om op concours dan in een 20x60 baan te moeten rijden. Paarden moeten misschien de eerste keer ff wennen, maar nog nooit problemen mee gehad.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:37

ik heb er 2 tot mijn beschikking :')
bij de buren en op de club :D

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:39

Op de club hebben wij ook 20x60, maar kom er echt zelden. Kom er af en toe alleen om mn kür te oefenen of met een jong paard.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:48

Bij een 20*60 baan speelt de rijtijd van een proef ook mee, die wordt dan langer.
Leuk topic is dit :j ik ben benieuwd wat er gaat veranderen. Tot nu toe (M2) kan ik me zelf goed vinden in de proeven en de opbouw van de klasses.

Ik hoop dat er wel wat wordt aangepast in de afdelingsdressuur, de L is vrij eenvoudig (niveau B ruiter) en de M wel weer erg pittig (niveau M2) waardoor M moeilijk is samen te stellen. De L mag wat moelijker van mij en de M ietsje eenvoudiger :)
Maarja, het is zeker geen wensentopic?

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:52

IndianSummer schreef:
Zissely; Wij hebben hier thuis geen 20x60 baan, maar heb nooit problemen ondervonden om op concours dan in een 20x60 baan te moeten rijden. Paarden moeten misschien de eerste keer ff wennen, maar nog nooit problemen mee gehad.

ik vindt de ruiters die hun proeven in een 20×40 bak moeten oefenen eigenlijk knapper dan wanneer je het kan doen in een 20× 60. Het moet toch steeds weer omschakelen zijn, voor zowel paard en ruiter. Bij jonge en niet zo talent volle combinaties kan dit problemen gaan geven, of wat denken we van de kinderen van 11, 12 jaar met hun pony? Ook voor hun moet het leuk blijven.

Nu ik dit typ zit ik te denken aan: waarom niet voor de pony's tot aan de M2 in 20×40 en voor de paarden gewoon groter, bij de paarden rijden veel meer volwassenen en die hebben meer moeite met een kleine baan, vanwege hun grote.

Tevens wanneer je paard door onstuimigheid of omdat 'ie gewoon niet wendbaar is, niet in een 20×40 bak kan lopen, wat doe je dan op wedstrijden?
Dat zijn de lijnen van de KNHS, en die mensen doen ook gewoon hun best om een grote doelgroep veel [plezier in deze geweldige sport te geven. Als ik sommige hier hoor, is het ook in de lage klassen echt prestatie gericht (wat veroorzaakt schoppen, trekken, enz.). Maar is er dan nog wel lol? Vooral in de basissport vindt ik dat je wel doelen moet hebben maar ook vooral lol, en wat ik op sommige wedstrijden zie noem ik geen lol...

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:54

En hoofdstelnummers verplichten vind ik ook een goed idee. Werkt een stuk professioneler dan je elke keer te moeten aanmelden!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:55

IndianSummer schreef:
En hoofdstelnummers verplichten vind ik ook een goed idee. Werkt een stuk professioneler dan je elke keer te moeten aanmelden!

ook een goed idee ja. :j

de knhs zal dit topic wel niet lezen :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:01

Alles in 20x60 ben ik geen voorstander voor. Dan krijg je weinig locaties waar je nog kunt rijden. Er zijn zelfs regio's met maar 1 20x60 bak. Daarbij vind ik 20x40 helemaal zo vervelend niet. Misschien gewoon de keuze vrij laten want anders sluit je heel wat locaties uit.

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:07

Pony's tot M2 en paarden B en L moeten sowiezo in een 20x40 bak gereden worden vind ik ..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:26

Dus even samenvattend:

B mag wat meer afwisseling
L1 minder wisseling tussen lichtrijden en doorzitten
M1 mag wat moeilijker qua oefeningen
M2 mag naar 20 x 60 met eenvoudige wissels
Z1 eventueel al een vliegende wissel er bij
Z2 strenger jureren mbt wissels en gedragenheid om de aansluiting met de ZZL beter te maken.

Ik ben geen voorstander van maar 1 jury bij het ZZL.Sterker nog,ik zou graag in het Z2 ook 2 jury's zien.
Zo voorkom je het 'sinterklaas' effect en krijg je een realistischer beeld.

Zooist:waar kan ik dat opgelapte lijk vinden als ik een sportpredikaatje wil rijden? :P

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:53

Voorstander van 1 jury ben ik absoluut niet, zie liever in de landelijke sport al vaker 2 jury's. Maar daarnaast moet er dan fatsoenlijk bijgeschoold worden, om ook de grote puntenverschillen tussen beide juryleden te voorkomen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:58

Daar zou ik me wel in kunnen vinden Ambre enkel de B en de L mogen ze wat mij betreft, zeker voor de jonge paarden wel zo laten.

Wat betreft het strenger jureren in de Z2 zou ik niet realistisch vinden. Iemand die met de hakken over de sloot in het Z2 terrecht komt, krijgt dan opeens een klap in het gezicht.

Ik zou ervoor pleiten dat men de laatste drie onderdelen in alle proeven (B t/m ... ) zwaarder laat wegen bv x2. Daarnaast zou je naarmate de klasses hoger worden ook bepaalde oefeningen zwaarder kunnen tellen. Juist om het kaf van het koren te scheiden.

Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben: stel ze verzwaren de laatste 3 klasses, ik denk dat je dan de leeftijdsgrens van de paarden ook op moet gaan schroeven. Een 6-jarige, een kwart pirouette laten draaien, lijkt mij wat teveel gevraagd.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:01

O ja,dat was ik natuurlijk nog vergeten:

De cruciale oefeningen in een proef dubbel laten tellen.
De onderste punten mbt aanleuning en gereden zijn in het algemeen zouden ook dubbel kunnen inderdaad.

Trouwens:ik vind die overgangen in de B en L1 die in de bocht moeten gebeuren ook maar ondingen.
Doe ze dan in de hoek,maar niet tijdens het afwenden.Zou het makkelijker moeten maken,ik ervaar het eerder moeilijker.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:01

Onderdelen zwaarder laten wegen. Ach helpt dat? De een loopt met zijn ogendicht een changement en voor de rest weinig rek in het beest. 6x een changement x2 doen, zo iemand komt ook een heel eind op weg.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:03

Een 6 jarige mag tegenwoordig al ZZ-Zwaar lopen. Naar mijn mening kun je een 6 jarige beter een ZZ-L proef laten lopen dan een Z2-proef. De ZZ-L proeven zijn veel mooier opgebouwd en ook een stuk fijner te rijden.

De laatste onderdelen van de gewone proeven (B t/m Z2) vind ik een heel goed idee :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:14

En net als bij de subtop je eigen startnummer zou ook al een hele verbetering zijn.

Zonnetje:dat blijf je altijd houden,dat het ene paard in andere dingen beter is dan in het andere.Maar de stap dubbel laten tellen en de wissels lijkt me niet verkeerd.
Dat er dan 1 met weinig rek in het lijf doorheen komt maakt weinig uit,netjes afgericht is netjes afgericht.
Het is niet de bedoeling de beste paarden er uit te halen,maar de best afgerichte.
De proeven moeten er op gericht zijn het gereden zijn en de kwaliteit van africhting op zijn best te kunnen beoordelen.
En wat betreft de leeftijden:een 6 jarige MAG Z lopen,het hoeft natuurlijk niet.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:18

Ik vind dat er ook nog wel een beetje veranderd mag worden aan die leeftijdsgrenzen. 6 jr en ZZ-Zwaar vind ik nog altijd vrij veel.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:21

Met 6 jaar en ZZ-Zwaar vind ik ook iets teveel van het goede, maar volgens mij zijn er ook maar weinig 6 jarigen die ook daadwerkelijk écht ZZ-Zwaar lopen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:22

In plaats van dingen dubbel laten tellen, kan je niet beter op de cruciale oefeningen/beoordelingen voor de desbetreffende klasse bijvoorbeeld in totaal maar 2 onvoldoendes toestaan om een WP te halen naast de 180 / 204 punten voor een WP?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:24

Dat zou ook kunnen,zoals ik al geopperd heb met de wissels.
Maar dat wordt wel een heel rekentechnisch verhaal!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:28

Ja, en in de B met bijvoorbeeld houding en zit & Effect van de hulpen, in het L2 voor het wijken. Ik vind wel dat je er nog 1 mag verprutsen, maar dat je wel laat zien dat je voldoende capaciteiten hebt om deze onderdelen met een voldoende te rijden.

In de SGW telt bijvoorbeeld je WP niet bij een stijlcijfer < 6.0 (alleen voor de B) en een bepaalde dressuur en springscore! En met springen geldt hetzelfde in de B voor de stijlpunten!