Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Re: Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:54

Kiwiki is niet de enige in Nederland die dat doet. Ik twijfel ook verder niet aan haar kunde. Ik heb wel een mening over het goed praten van de slof. Een rotpaard pikt een slof niet eens. Die laat zich direct achterover op de grond vallen als hij merkt dat hij voor vast zit, ook al zit hij nog vrij los. Dus zulke rotpaarden zijn het dan al niet als ze een slof pikken. Nadenkertje. En bol maken en weg bokken kunnen ze nog net zo gemakkelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:04

kiwikO ;)

Dat rotpaarden zich achterover gooien en bokken met slof ligt eerder aan je onkunde om er mee om te gaan :D

Sowieso geloof ik niet echt in rotpaarden als ze je er al op laten. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:09

_sparta_ schreef:
KiWiKo schreef:
misschien omdat ik andere paarden reed dan jij?

zoals in mijn eerdere post uitgelegd, ik zal die nog even quoten voor je :)

Heb jij dan andere paarden uitgebracht dan kwpners, Trakehner en andere rijpaarden die in Nederland veel rondlopen? Scheut Arabier, flinke scheut volbloed? Of had jij wat anders?
Net als andere hier al zeggen zijn er genoeg mensen die deze paarden zadelmak maken. Al dan niet eerst eens verprutst door een ander. Die nooit een slof nodig hebben. En al helemaal niet op een concours. Als je het daar wel nodig hebt hoor je daar niet thuis. Dan is je africhting of te gejaagd te gaan of je hebt geen feeling of je bent zelf bang en wilt zo een noodrem hebben, want nooit een goed uitgangspunt is.

nee......... ik maakte paarden weer beter waar andere mensen niet meer op gingen zitten......... En ja, net zoals je niet gaat parachutespringen zonder nood shute, Of gaat autorijden zonder gordel........ ga je ook niet op zo een paard zitten zonder extra ingebouwde veiligheid........

IK in iedergeval niet........ ik hou teveel van mezelf, en ben me door de jaren ervaring bewust van dat dit 60 kilowegende mensje helemaal niks is to een 600 kilo wegend paard!

en inderdaad......... een beetje een paard pikt de slof niet, en zeker de paarden niet waar ik op zat........... knalde er dwars doorheen als je even oneerlijk bent!

Zoals ik al eerder zei, het is voor mij eerder de mentale steun........... net zoals ik me zekerder voel met een BP en Helm........ Nooit zonder die drie op een raar paard!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:29

Er zijn zoveel mensen die verreden paarden weer goed krijgen. Paarden die anders naar de slacht gingen omdat niemand ze meer wilde. Daar zijn meer dan 1 persoon van te vinden in Nederland.
Het is mooi dat jij al een paar keer toegeeft dat het voor jou een mentale steun is. Maar je gaat toch geen dingen op wedstrijden toelaten omdat de ruiter dat tussen de oren wel fijn vindt? Die steun nodig heeft? Dan heb jij met dat paard gewoon (nog) niets op een wedstrijd terrein te zoeken.
Dan ga je met je slof naar een rijvereniging tussen de paarden rijden. Of naar een andere africhtingstal tussen andere. Maar niet op een wedstrijd.

Ayasha, uit jou opmerking kan ik opmaken dat jij nooit echte karakter paarden hebt gereden. Want dan wist je dat ook een goed gebruikte slof door die paarden niet gepikt wordt. Zoals KiwikO zelf ook aangeeft.
Wat ik dan weer raar vindt dat als ze dat weet, dat het haar mentaal kan steunen. Dan weet ze ook dat het een wassen neus is, en een schijn gevoel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:33

Maar dat is toch onzin, stel dat je de eerste 15 min effe de slof er aan wil maar dat het voor de rest helemaal goed gaat?

En dat mag je :j. KiWiKo zegt dat ze het niet pikken als je er wat fout mee doet
Citaat:
en inderdaad......... een beetje een paard pikt de slof niet, en zeker de paarden niet waar ik op zat........... knalde er dwars doorheen als je even oneerlijk bent!

Wel lezen he.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:42

Dat had ik niet goed gelezen. Ik ben het daar niet met haar eens. Een dergelijk paard dat verprutst is kan daar ook doorheen knallen omdat het angst heeft, geleerd heeft dat opsluiten eng is. Een paard kan ook juist geleerd hebben dat hij de baas is en pikt het gewoon niet. Dat heeft niets te maken met dat je dan als ruiter oneerlijk bent. Een fijn karakter paard laat je altijd in het zand landen als je oneerlijk bent, met of zonder slof. Daar hoeft hij ook niet voor verreden te zijn. Zo zouden ze allemaal moeten zijn. En dat is iets wat Kiwiko dan ook wel weet.
En waarom is het onzin? Waarom oefen je niet eerst een tijd door op ander terrein waar je wel de slof aan mag hangen als je dat zo nodig vindt. Je gaat toch geen dingen toestaan omdat mensen het tussen de oren nodig hebben? Of omdat andere mensen het weer nodig hebben omdat ze een paard hebben dat een maatje teveel voor ze is? Want uiteindelijk is een slof helemaal niet nodig. Het is altijd verbloemen van wat een ruiter op een of andere manier te kort komt. En dat is niet wat je op een wedstrijd terrein hebben wilt. Want de slof moet er ook weer af. En teveel paarden die daar vrolijk gebruik van maken, omdat de ruiter nog steeds een paard heeft dat een maatje te veel is, of nog steeds tussen de oren lef tekort heeft. Dat verandert niet na 15 min.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:44

Met slof rijden betekent niet dat je ze opsluit. Dat bedoelde ik dus toen ik zei dat als ze zo reageren je gewoon niet met de slof om kan :D

Omdat een ander terrein geen wedstrijd is. Sommige dingen los je enkel op wedstrijd op omdat een gewone les oid niet dezelfde sfeer heeft. ;) Als je verbloemt met slof ben je wederom fout bezig met je slof in mijn mening. :+ En inderdaad, dat veranderd niet na 15 min maar de ruiter zelf kan wel gerust gesteld zijn na 15 min.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:45

ja ik persoonlijk zou het wel fijn vinden om de eerste paar rondjes er even een slof aan te hebben hangen........ gewoonweg omdat je FEITELIJK pas weet hoe het paard is als je opstapt......... je kan het redelijk goed inschatten vanaf de grond........ maar je weet het pas echt als je in het zadel zit.......

en je mede bakgebruikers gaan het niet in dank afnemen als je als een spaanserijschoolpaard door de baan heen gaat terwijl hun over een minuutje de ring in moeten :D

Als ik er dan een slof aan heb hangen dan rij ik gewoon net even wat meer door......... waardoor zo een paard niet gek doet, en na een paar rondjes weet ik het wel of het wel of niet zin heeft om te gaan starten :)

OOK op de rijvereniging zijn ze er niet blij mee hoor als je zo een paard meeneemt naar de lessen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:46

een slof heeft niks met opsluiten te maken......... en vreemd terrein is geen wedstrijd terrein......... zijn hele andere dingen :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:53

Ayasha, een slof sluit altijd op. Zo niet kun je hem aflaten. Dat betekent niet dat je hem in elkaar moet trekken, maar als een paard zijn hoofd erop zet, dan werkt de slof in. Dat is op sluiten. Dat is voor de moeilijke paarden die Kiwiko rijdt echt genoeg om er tegen in te gaan. Doen ze dat niet, zijn ze niet zo staatsgevaarlijk als dat ze zegt en overdrijft ze een beetje.
Een ruiter die gerust gesteld moet zijn, moet een maatje minder paard gaan rijden en die aan een ander over laten.

Kiwiko, Klopt, je weet het pas als je opgestapt bent. Kun je dat niet handelen, ook dan weer, laat het paard aan iemand over die dat wel kan. Of kom ergens waar je mag rijden zoals je zelf wilt. Er zijn genoeg plaatsen, ook rijverenigingen die er geen moeite mee hebben. Ik rij zelf bij een rijvereniging waar ook iemand rijd die alles rijdt wat een ander laat staan en daar wordt rekening mee gehouden. En hij kan zijn paarden wel de baas dat de spaanse pas geen ander raakt. Of beter, dat hij die meestal niet eens maakt.
Uiteindelijk brengt hij ook alles uit op wedstrijd en daar gebeuren nooit geen rare dingen.
Hoe kan dat dan toch?
Een paard er meer doorrijden en aan het werk zetten is niet slof gebonden. Dat is iets wat je altijd moet doen met een kijkerig paard op vreemd terrein.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:55

KiWiKo schreef:
een slof heeft niks met opsluiten te maken......... en vreemd terrein is geen wedstrijd terrein......... zijn hele andere dingen :D

Ook voor jou, een slof sluit altijd op. Ander doet hij niets, dan kun je hem beter af laten. Dat jullie opsluiten zien als de kop op de borst trekken of ergens wat daar op lijkt kan ik niet helpen. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:55

Als jouw slof altijd op sluit is het inderdaad maar goed dat je hem niet gebruikt. :)

Zoals ik al zei, heeft niks met angst te maken. Wat jij nu zegt is net als zeggen "als jij een cap wil opzetten op zo'n paard dan moet je zo'n paard niet rijden, dan is het een maatje te veel of je overdrijft :j"

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:56

Wat is een cap een raar vergelijk. Zijn de echte argumenten op? En als jij niet inziet dat een slof altijd opsluit mag ik hopen dat jij hem nooit gebruikt. Of heb jij ook moeite met lezen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:59

Jij vind dat een rare vergelijking. Dat zegt dan wat meer over jouw empathie dan over de vergelijking. Dat jij een slof als angst ziet vind ik dan weer vreemd.... Dan kan je nl ook een cap en een bodyprotector als angst zien. KiWiKo gaf hier nl al aan dat ze die drie op dezelfde manier zag, dus houd die "moeite met lezen?" maar voor jezelf. ;)

En nee ik heb geen moeite met lezen maar jij hebt niet echt een idee van hoe een slof er uit ziet volgens mij :D Ik kan die er nl prima aan hangen zonder dat die ook maar een innieminnie beetje op sluit, mijn slofteugel is veul langer dan mijn paard zijn/haar hals en ik heb geen krampvingers dus ik kan die slof prima laten vieren indien nodig. Als je de slof als opsluiting ziet ga ik er vanuit dat je ook zonder teugels rijd? Die sluiten nl ook op :j Dat jij niet kan rijden met slof zonder opsluiten zegt overigens meer over jouw onkunde wb met de slof om gaan dan over de hulpteugel.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-02-10 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:59

het is een beetje lastig om daar achter te komen als je eenmaal opgestapt ben, en je niet meer alleen maar jezelf in gevaar brengt.......

eerder in dit topic kan je een foto vinden zoals ik met slof rij........... ga jij daar maar het opsluiten in zoeken! en dan mag je me daar absoluut mee om de oren slaan.

Fijn dat hij dat wel kan........ ik kan dat niet, ik ben gewoonweg niet zelfverzekerd genoeg.......... of ik ken mijn grenzen misschien beter......... dat kan ook :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:00

Vermoedelijk blijf jij langer heel Kim. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:01

Afbeelding

en dit sluit hoe op???

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:06

Ik heb die foto gezien. Maar jij mag mij daar eerst vertellen wat jij er daar aan hebt? Als dat paard nu beslist om aan de kletter te gaan en lekker als een bolletje 6 keer gaat bokken. Ook nog eens met de voorbenen lekker langs die slof. Wat heb jij aan dat ding? Dan lig jij al voordat hij op maat is. Hopelijk niet met een paard in de koprol omdat hij met de benen in de slof hangt.
Dus op wedstrijd heb jij hem dan ook korter en zal hij inwerken als hij zijn hoofd anders draagt dan op de loodlijn. Wat doet die slof dan? Inwerken. Prima, maar dat is een vorm van opsluiten. Kom dan niet zeggen dat jij een paard niet opsluit met een slof. Want dan kun je hem beter aflaten. Of je weet echt niet wat een slof doet, ook dan kun je hem beter aflaten. (en die indruk heb ik niet bij je Kiwiko)

Juist niet zelfverzekerd genoeg, in jou eigen bak, prima. Niet op een wedstrijd. En zonde slof blijf jij er weg omdat je weet dat jou paard nog niet ver genoeg is in zijn opleiding. Mag je met slof inrijden kom je er wel. En dan mag ik zeggend at ik blij ben dat het niet is toegestaan. Want als een paard wil gaat hij door de slof heen, ook bij Kiwiko.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:08

Dat heeft ze al uitgelegd maar kennelijk gaat dat lezen nog steeds niet zo goed :D
Wie zegt dat ze hem op wedstrijd korter pakt? Jij trekt vreemde conclusies :?
Ik ga uit de discussie, heb het idee dat ik tegen een muur praat en daar doe'k niet meer aan.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:10

Tja, dat jij dat geen opsluiten noemt, dan houd het op. Je kunt een paard ook opsluiten zonder slof en dat is ook niet negatief. Of ken je de term niet tussen been en hand opsluiten als je bijvoorbeeld op een sprong afrijdt. (of op iets spannends) Maar een verreden paard kun je ook erg vaak niet opsluiten tussen been en hand. Dat komt later wel weer.
Ik denk wel dat je mij verkeerd begrijpt, ik heb niets tegen een slof tijdens training door een kundig persoon. Maar tegen een slof op wedstrijd. Dan is het paard nog niet ver genoeg in zijn training. Ga naar vreemde plaatsen, ga naar onderlinge wedstrijden waar het wel toegestaan is. Verzin wat je wilt. Maar ga je officieel starten, dan hoor je een paard beter in de hand te hebben.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:12

Als ze hem op een wedstrijd niet korter pakt dan die 1e foto, dan ligt ze al op haar gat voordat ze hem op maat heeft als het paard belsit iets te gaan doen. Maar dat lees jij dan weer niet. Dus niet erg dat je vertrekt. Kiwiko kan ook wel voor haar zelf praten heb ik het idee. Heeft ze jou handje vast niet voor nodig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:12

hmzzz ik dat dat we het hadden over dat een slof altijd opsloot.........
Ik weet heel goed wat een slof doet........... en doen kan...... daarom rij ik graag met slof, juist omdat je die kan laten inwerken of niet.........

En inderdaad, neem mijn enigste eigenste die sprong door de slof heen met zijn neus op mijn teen......... maargoed, Dat was ook een verhaal appart dat paard onder het zadel :) En zo zijn er niet veel......... zelfs ik zag het regelmatig niet zitten en deed schietgebedjes voor ik opstapte van het dier :D

maar ik had wel altijd de bak voor mezelf alleen als ik de baan inkwam....... iedereen ging eruit :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:13

_sparta_ schreef:
Als ze hem op een wedstrijd niet korter pakt dan die 1e foto, dan ligt ze al op haar gat voordat ze hem op maat heeft als het paard belsit iets te gaan doen. Maar dat lees jij dan weer niet. Dus niet erg dat je vertrekt. Kiwiko kan ook wel voor haar zelf praten heb ik het idee. Heeft ze jou handje vast niet voor nodig.

leest ze heel goed.......... de slof hangt er ook niet aan voor het paard......... maar die hangt eraan omdat ik dan gewoon meer eraan rij :D en dus zo een peerd mij mentaal er niet onder krijgt :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:14

_sparta_ schreef:

Nog een keer; KiWiKo kan misschien daadwerkelijk zitten, daar kom jij dan misschien te kort dat jij dat steeds oppert? :D Denk dat je ipv je bezig te houden met mij te verwijten dat ik niet lees enz beter aan jezelf kan werken wb lezen. ;) Want alles wat je hier vraagt en oppert is echt al 20 keer op geantwoord en gezegd hoe het echt zit ipv jouw verzinsels.

Ik ben er van overtuigd dat KiWiKo voor zichzelf kan praten maar die onzin die jij om kraamt gaan mijn haren van overeind staan... Ik kan het zelfs niet laten om toch nog te reageren. :+

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:17

KiWiKo schreef:
_sparta_ schreef:

leest ze heel goed.......... de slof hangt er ook niet aan voor het paard......... maar die hangt eraan omdat ik dan gewoon meer eraan rij :D en dus zo een peerd mij mentaal er niet onder krijgt :D

Maar is een paard dan niet gewoon een maatje teveel voor je? Ook met slof gaat dat een keer verkeerd als je daarvoor een slof nodig denkt te hebben. Wat heb je er aan om stoer toch op een dergelijk paard te stappen? Je zegt zuinig te zijn op je lijf, maar dat ben je dan niet echt. Vroeg of laat pakt een paard je dan toch. Het is toch geen schande om te zeggen, die is mij te machtig. Of toen ik 18 was had ik meer lef dan nu ik ouder ben? Dat is denk ik wel bij bijna iedereen zo.