Jonge dressuurruitertjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: Jonge dressuurruitertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:00

Toch sta ik verbaast te kijken dat kinderen meerdere pony's in de sport hebben lopen. Paarden zijn erg duur in het onderhoud en normale gezinnen zijn al blij als hun kinderen eens in de week naar manegeles kunnen of een weitje kunnen huren voor een pony. Denk dat het vaak toch ook een hobby (of droom) van de ouders is, deze hebben dan al een huis waar paarden kunnen staan. Hebben er ook veel voor over en rijden de kinderen overal naartoe.
Hier in de buurt was een gezin waar de kinderen inderdaad van eigen verdient geld een paard kochten, die rijdend langs de weg naar wedstrijden moesten (dus beperkt waren in de keuze). Denk dat het zeker kinderen waren met veel talent maar dat komt erg moeilijk naar boven met een goedkoop paard, alleen groepslessen en geen eigen accomodatie.
Vind het wel een goede keuze als ouders een ervaren pony kopen voor een onervaren ruiter. Je kan er veel van leren maar krijgt ook meer zelfvertrouwen als er dingen goed gaan. Kinderen groeien er toch uit dus daarna kan er dan wel een jongere pony komen.
Hier in de buurt is er trouwens nog iemand die als kind in de ponyhandel gegaan is en ook paarden van anderen uitbrengt. Hierdoor kan ze haar eigen paarden bekostigen. Het is dus wel mogelijk om zonder steun iets op te bouwen, alleen niet iedereen kan dat aan.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:11

Moet wel zeggen, nu ze in het kader zit, dat ze iets minder tijd af en toe heeft, en als zij kei veel toetsen heeft, dat ik wel rij, of als ik vrij ben af en toe, nu vandaag ook!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:12

Misted, jij bent ook lekker bezig hoor :)

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 17:50

@DendroFleur: hierin ben ik het dus helemaal met je eens, en dan zijn je ouders geen doorsnee gezin van een ponylesje op de manege

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:15

idd geld + gedreven ouders + geluk + talent
want als je niet kunt rijden kun je ook neit een heel duur heel goed paard met alle knopjes erop laten lopen, het kan natuurlijk makkelijker zijn als het paard de knopjes al kent, maar je meot ze wel weten te vinden

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:04

nikkieee schreef:
want als je niet kunt rijden kun je ook neit een heel duur heel goed paard met alle knopjes erop laten lopen, het kan natuurlijk makkelijker zijn als het paard de knopjes al kent, maar je meot ze wel weten te vinden

je vergeet nog een enorme portie doorzettingsvermogen en wilskracht van het kind..... Daar zonder heb je aan geld en talent niks.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:15

shera schreef:
nikkieee schreef:

je vergeet nog een enorme portie doorzettingsvermogen en wilskracht van het kind..... Daar zonder heb je aan geld en talent niks.

Met inzet zit je i.m.o. al op 75% ;)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:31

ulysse1 schreef:
Precies, maar als de ouders niks met paarden hebben, dan gebeurd dit echt niet. Ik zat met m'n 8e op een manegepony, lekker 6 jaar met manegepaarden gereden. Als de ouders ook al paarden hebben of er in ieder geval interesse voor hebben, krijgen de kinderen eerder een eigen pony/meer/beter les :)

Ik denk dat de de interesse/inzet van ouders tientallen keren belangrijker is dan 'het grote geld' en 'de dure pony's'. Degene die ik ken, die op jonge leeftijd al op hoog niveau sprongen (M is in Belgie bij de pony's het hoogste, wat qua hoogte overeenkomt met ZZ in nederland), waren geen mensen met geweldig veel geld. Zelfs gewone lage middenklasse (nog echte boerenmensen). Maar wel met ouders die ook al hun hele leven in de paarden zaten, die zelf ook jaren gereden hebben. Kinderen hebben daar vanaf hun 3/4 jaar altijd pony's gehad. Daar zat geen enkele dure tussen, eerder allemaal heel goedkoop... onverzorgd gekocht bij een handelaar. Dat waren mensen die wisten waar ze mee bezig waren en die perfect kwaliteit konden doorzien. Eén van hun pony's, die later meerdere westrijden in hoogste klasse gewonnen heeft, hebben ze zo gekocht voor 400€...
Dure lessen? Nee hoor, gewoon van vaderlief en op een ponyclub. Met doorzettingsvermogen en die aanzet van thuis uit om er echt voor te gaan en om elke dag te trainen, kom je al ver.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:44

shera schreef:
nikkieee schreef:

Natuurlijk, maar met veel doorzettingsvermogen, inzet en wilskracht van het kind kom je op de shet van de buren toch niet ver.
Hoeveel je dan ook je best doet, zadel, trailer, pony, les, al die keren dat andere mensen je helpen, met je mee gaan, dat komt niet allemaal uit de lucht vallen.
En dan kun je wel zeggen, ja maar sommigen kunnen bij een fokker aan de slag...
Nou dan heb je echt heel erg veel geluk, en vaak krijg je bij zo'n fokker ook niet de kans met een pony dure lessen te volgen en weet ik het wat.
En dan moet er eerst ook maar eens een gemotiveerde fokker of zoals in die pennyverhalen een vriendelijke buurman die vroeger grand prix reed(en nu toevallig nog een talentvolle pony heeft) in de buurt zitten.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:57

Geld speelt sowieso een belangrijke rol in deze sport dus het kind moet zeker wel (redelijk) rijke ouders hebben want 1 pony onderhouden kost toch al aardig wat laat staan als het kind 3 a 4 pony's heeft. Tuurlijk zie je ook kinderen in de Z rijden die ''gewoon'' één pony hebben, zelf heel graag willen en een beetje talent hebben. Maar als je hier kijkt, 5 van de 10 pony's in de Z zijn al Z geweest en hebben de knopjes dus al wel, het blijft natuurlijk wel een kunst om met die knopjes om te kunnen gaan.

Ik denk dat het dus een combinatie van dit alles is, zonder geld kom je er niet maar zonder doorzettingsvermogen ook niet.

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:59

Tantjeuh heeft hier wel een belangrijk punt genoemd. Want je ouders kunnen nog zoveel geld in de sport willen steken en alle tijd hiervoor vrij willen maken, maar als ze niet bekend zijn met de paardensport en de wedstrijdsport in het bijzonder dan kom je er alsnog niet. Er komt gewoon heel veel bij kijken om goed mee te kunnen rijden en al krijgen deze "jonge dressuurruitertjes" alle mogelijkheden van huis uit mee dan nog moeten ze het op eigen krachten waar kunnen maken.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:59

jaja natuurlijk, maar precies omgekeerd is het ook zo!
En die groep is nu eenmaal veel groter!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 18:00

Hoe bedoel je omgekeerd?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:34

Natuurlijk is het handig als je ouders veel weten van paarden en de sport, ik denk ook dat veel kinderen die wat hoger rijden, er al van heel jong af aan mee bezig zijn. Bijv omdat de ouders zelf paarden hebben of zelfs een stal oid hebben.

Maar ik moet ook zeggen, dat je met je kind meegroeit en telkens je grenzen verlegd. Het is niet zo dat het kleine kind op een pony gezet wordt met het idee dan en dan rijdt ze Z. Welnee, kind vindt het leuk, krijgt lesjes en een beetje meer, gaat wedstrijdjes rijden en ook steeds meer, wordt ouder en fanatieker en dan opeens is er dat dag dat ze Z mag starten.

Ze heeft nog veel grootsere plannen, die waarschijnlijk pas echt geld gaan kosten..........maar.............. we zien wel....stap voor stap..........

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:39

Fidele schreef:
Maar ik moet ook zeggen, dat je met je kind meegroeit en telkens je grenzen verlegd. Het is niet zo dat het kleine kind op een pony gezet wordt met het idee dan en dan rijdt ze Z. Welnee, kind vindt het leuk, krijgt lesjes en een beetje meer, gaat wedstrijdjes rijden en ook steeds meer, wordt ouder en fanatieker en dan opeens is er dat dag dat ze Z mag starten.....

Klopt inderdaad.. Maar blijft een feit dat kinderen van fanatieke ruiters (of "paardenmensen") een ferme stap voor hebben, gewoon omdat ze door hun ouders constante begeleiding kunnen krijgen.. en daardoor niet afhankelijk zijn van de lessen die ze moeten nemen. De basis krijgen ze namelijk van thuis mee, elke dag opnieuw.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:46

Hier was de buurman die vroeger Europees pony spring kampioen was wel aanwezig, met een goeie pony. Helaas kan meneer niet van de drank afblijven en hebben wij de goeie pony voor niet al te veel kunnen kopen.
Heb ook een poosje de handelspony's voor hem getest (als ukje van 9/10 jaar kon ik prima op die A/B/C ponytjes en de D's gingen ook gewoon goed). Dat is wel een voordeel kan ik zeggen, als je zeker 8 verschillende dieren per maand rijdt met hulp van hem. Heb daar heel wat van geleerd.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:47

tantjeuh schreef:
Fidele schreef:
Maar ik moet ook zeggen, dat je met je kind meegroeit en telkens je grenzen verlegd. Het is niet zo dat het kleine kind op een pony gezet wordt met het idee dan en dan rijdt ze Z. Welnee, kind vindt het leuk, krijgt lesjes en een beetje meer, gaat wedstrijdjes rijden en ook steeds meer, wordt ouder en fanatieker en dan opeens is er dat dag dat ze Z mag starten.....

Klopt inderdaad.. Maar blijft een feit dat kinderen van fanatieke ruiters (of "paardenmensen") een ferme stap voor hebben, gewoon omdat ze door hun ouders constante begeleiding kunnen krijgen.. en daardoor niet afhankelijk zijn van de lessen die ze moeten nemen. De basis krijgen ze namelijk van thuis mee, elke dag opnieuw.

Wat hier betreft is dat zeker waar! Ik geef haar ook zelf les, naast de andere lessen, ik ben er ALTIJD bij als ze rijdt, ik voel het ook als iets wat we samen doen, we hebben ook een hele goede band.
Maar ze voert ook zelf en mest uit. Ze komt met voerschema's voor een drukke wedstrijdtijd, houdt de gezondheid van de paarden in de gaten, en of ze goed op gewicht zijn etc. etc. (dit alles natuurlijk onder supervisie)

Als we naar een kliniek gaan neem ik haar altijd mee, daar kan ze zoveel leren, daar kan de school niet tegenop!! Zij weet met haar 12 jaar al erg veel van paarden en ja, dat is een grote voorsprong!!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:48

Overigens doe ik het gewoon met de ponyclubles, en de rijvereniging. Dit jaar zit ik bij het HTC, daar krijg ik zeer goede extra hulp, maar om nu met 4 verschillenden naar les te gaan wordt wat veel van het goede, en om nou van mijn moeder te verwachten dat ze altijd mij helpt bij het rijden houdt die al helemaal geen tijd meer over.

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:50

niet zo zeer rijk en puur geluk.

ik ken iemand waar ik wel eens tegen moest rijden en die had op een moment ook ineens een pony in de zet,toen kwamen we langs haar huis en toen zat haar moeder op haar pony met vanalles eraan.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:52

Zo is het Mistid, je moeder zal het wel erg druk hebben!!!

Mijn dochter heeft er 'maar' 2, maar de jonge is al 3 maanden op rust, dat geeft toch wel wat ruimte, na 11 jan mag hij ook weer aan de bak dus dan wordt het weer drukker, wij verdelen de lessen dan een beetje, Probleem is alleen dat de ponyclub op een half uur rijden ligt!!! En mijn zoontjes beginnen ook leuk te rijden dus die (1 of 2) extra pony's zullen er ook wel komen!
Laatst bijgewerkt door Fidele op 02-01-10 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:53

Fira schreef:
Rijke ouders, puur geluk, en soms een klein talentje :j
En misschien rijden hun ouders ook.

inderdaad! en dit denk ik ook :Y)

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:54

ik ken een meisje die is begonnen met een jonge pony niet zo duur
en ze trainde voor wedstrijden had super veel lol..en nu rijd ze super
goed zo haar pony naar Z

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:31

Fidele schreef:
Maar ik moet ook zeggen, dat je met je kind meegroeit en telkens je grenzen verlegd. Het is niet zo dat het kleine kind op een pony gezet wordt met het idee dan en dan rijdt ze Z. Welnee, kind vindt het leuk, krijgt lesjes en een beetje meer, gaat wedstrijdjes rijden en ook steeds meer, wordt ouder en fanatieker en dan opeens is er dat dag dat ze Z mag starten...

Klopt ook, mijn ouders wisten helemaal niets van paarden. Ja, mijn vader had vroeger wel eens op het paard van de groenteman mogen zitten, geloof ik :D Maar ze waren wel dierenliefhebbers en op een of andere manier hebben ze mij toen ik bijna 8 was een keer op een open dag van een manege op een pony gezet. Ondanks het gehobbel vond ik het prachtig en voor mijn achtste verjaardag kreeg ik toen mijn eerste leskaart. Voor een weekje ponykamp spaarde ik altijd zelf (achteraf realiseer ik me dat de hoogte van mijn zakgeld daar vrij precies op was afgestemd ;) ).

Maar ja, toen ooit dat veuelntje gekocht wat bij mijn oom op het land mocht staan.... Gelukkig op de manege een goede instructeur getroffen toen hij (pony) ingereden moest worden, een ponyclub in het dorp (ik wist eerst niet eerst dat er ponyclubs en officiële wedstrijden voor kinderen bestonden) en zo ging het van kwaad tot erger :D En de ouders (vooral pa) groeiden mee. Vaak bij de lessen kijken, 'helpen' bij het oefenen, later helpen bij de club, enz. Gewoon verslaafd geraakt...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:58

mistid schreef:
Overigens doe ik het gewoon met de ponyclubles, en de rijvereniging. Dit jaar zit ik bij het HTC, daar krijg ik zeer goede extra hulp, maar om nu met 4 verschillenden naar les te gaan wordt wat veel van het goede, en om nou van mijn moeder te verwachten dat ze altijd mij helpt bij het rijden houdt die al helemaal geen tijd meer over.

Joyce had vorig jaar HTC springen, nu met de valk hengst HTC dressuur.
Ponyclub lessen, maandag avond, dinsdagavond, woensdagavond, en donderdagavond, elke x andere pony. en 1x in de 2 weken, springles met 1 of 2 pony's bij Niels, en 1x in de 2 weken HTC les.
Mama gaat altijd mee :)

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:08

Daffie9 schreef:
niet zo zeer rijk en puur geluk.

ik ken iemand waar ik wel eens tegen moest rijden en die had op een moment ook ineens een pony in de Z ,toen kwamen we langs haar huis en toen zat haar moeder op haar pony met vanalles eraan.