E pony's worden paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:48

jokari schreef:
Lielle jouw merrie is gewoon veel kleiner dan 1.65 :D :D

Maar Karin, Elbrich en iedereen die zich aangesproken voelt :) hoe kan een euh... merrie van 1.50 :D nou de ene keer paard zijn en de andere keer pony ? Het is en blijft toch dezelfde merrie, met dezelfde stokmaat ?
De merrie in kwestie is een connemara, rastechnisch dus een pony. Maar qua stokmaat hier echt wel als paard aanzien. Daarmee moet je dus niet meer tussen de pony's gaan lopen op wedstrijd. Dat is toch een veel duidelijker onderscheid dan zo'n overgangsformaat ?

tot en met 1.480 bij de pony's, vanaf 1.481 bij de paarden, zo simpel als wat, toch ?

effe bijwerken, ik zie net dat je een reactie hebt geschreven Elbrich.
grof of fijn, dat maakt toch niet zoveel uit ? Arabiertjes van 1m50 zijn erg ranke beestjes, maar daarom toch geen pony's ? En Hafjes van 1m50 zijn al aardig stoer gebouwd, maar toch echt geen paarden. :D

Persoonlijk vind ik wel dat er onderscheid is tussen rastechnisch pony of paard zijn en dat je daar idd niet strak mag vasthouden aan die 1.480. Maar voor wedstrijden vind ik het heel simpel. Eronder is pony, erboven is paard. :)

Je hebt gelijk het blijft toch dezelfde merrie, het blijft om de stokmaat gaan! Maar toch blijf ik bij mijn uitspraak, Arabiertjes idd zijn ranke beestjes en daarom omdat ze ''smaller'' zijn, zijn het gewoon pony's. Haflingers zijn (meestal) aardig breed gebouwd, daarom lijken dat wel paardjes.. Het is moeilijk om uit te leggen. :P

Idd! :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:53

wahaha ik vind net dat Arabiertjes paarden zijn, en Hafjes pony's. :)

Ennieweej. Het is idd een moeilijk uit te leggen iets, daarover zijn we het eens. :j

maar ik blijf erbij dat die E-dinges gewoon moet afgeschaft worden :=

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:59

jokari schreef:
wahaha ik vind net dat Arabiertjes paarden zijn, en Hafjes pony's. :)

Ennieweej. Het is idd een moeilijk uit te leggen iets, daarover zijn we het eens. :j

maar ik blijf erbij dat die E-dinges gewoon moet afgeschaft worden :=

Haha, we denken precies het tegenovergestelde ! _O-

Idd. :P

Nou dat hoop ik niet, ik heb sinds oktober een E-pony en wil graag daar nog ong. 4 jaartjes mee bij de pony's
starten. Ik wou nog niet bij de paarden omdat ik nog maar 14 ben en wel al 1.74 m. dus leek mij de E-pony ideaal! :D

jokari

Re: E pony's worden paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:04

wowie dat is een heel eind mens. :D Jij bent verdorie nog groter dan mij, en ik ben meer dan 2 keer zo oud als jij. :)

hmmm. Ja dan snap ik wel dat graag een wat groter beest onder je kont hebt maar toch nog bij de pony's wilt blijven rijden.

maar ik verander niet van mening hoor. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:40

Lielle schreef:
Karin schreef:
Ik blijf het toch apart vinden dat de E-pony in Nederland al bijna 20 jaar bestaat en dat men nog steeds vindt dat het 'geen echte pony's' zijn. Dat ze dat voor de FEI niet zijn, dat klopt. Maar volgens het reglement van de KNHS voor de ponysport zijn ze dat wél.

maar dat is maar een heel beperkt onderdeel van de wereld ;) Ik zie alles boven de 1.48 nog steeds als paard. Ik snap ook - net als shadow - niet echt wat daar nou zo'n probleem mee is.

Ik zou wel eens willen weten waar andere landen de grens trekken. Ik kan me niet voorstellen dat iedere nationale federatie ter wereld de FEI-grens aanhoudt. Feit blijft dat je in NL bij de pony's mag starten zolang je dier onder de 1.57 is (en je zelf niet boven de 18 bent).

Ik zou trouwens ook niet weten waarom de E-categorie afgeschaft zou moeten worden. Kan me niet voorstellen dat iemand er 'last' van zou kunnen hebben.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:57

Heeft iemand al wat gehoord van de KNHS?

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:04

jokari schreef:
wowie dat is een heel eind mens. :D Jij bent verdorie nog groter dan mij, en ik ben meer dan 2 keer zo oud als jij. :)

hmmm. Ja dan snap ik wel dat graag een wat groter beest onder je kont hebt maar toch nog bij de pony's wilt blijven rijden.

maar ik verander niet van mening hoor. :)

Haha! :P

Mooi. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:45

E-pony categorie afschaffen lijkt me niet... waar ik wel voor zou pleiten is dat ze ten alle tijden mogen controleren op stokmaat of het betreffende dier wel thuis hoort in die categorie.... en zo'n artikel las ik onlangs in een blad.. (zal zoeken of ik dat terug kan vinden) en dat de schrijver vond dat men terplekke het paard/pony kan meten en aanpassingen kan doen in het paspoort zodat de paard/pony niet meer in de verkeerde categorie kan worden uitgebracht

E-pony's van ruim voorbij de grens is meer uitzondering dan regel, idem voor D-pony's

Mijn dochter heeft een grote D-pony... (is nog de vraag of het uberhaupt nog een D is) en dat was 1 van de kleinsten mee :?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:03

Het gerucht van de E-pony's afschaffen gaat nu al wel 3 jaar rond heb ik het idee.
Achja, we zien het wel, mocht het eens zover zijn :) .
Ik slaap d'r niet minder om, om nou bij de pony's of paarden te starten met mijn E-pony.
Mijn pony heeft al paardengangen, en dan nog, zoveel zal dat toch niet uitmaken imo :) .

Edit: Typo.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:03

Alane schreef:
E-pony categorie afschaffen lijkt me niet... waar ik wel voor zou pleiten is dat ze ten alle tijden mogen controleren op stokmaat of het betreffende dier wel thuis hoort in die categorie.... en zo'n artikel las ik onlangs in een blad.. (zal zoeken of ik dat terug kan vinden) en dat de schrijver vond dat men terplekke het paard/pony kan meten en aanpassingen kan doen in het paspoort zodat de paard/pony niet meer in de verkeerde categorie kan worden uitgebracht

E-pony's van ruim voorbij de grens is meer uitzondering dan regel, idem voor D-pony's

Mijn dochter heeft een grote D-pony... (is nog de vraag of het uberhaupt nog een D is) en dat was 1 van de kleinsten mee :?

Er zijn inderdaad veel mensen die illegaal in een categorie rondrijden. Maar het is nou eenmaal zo welke maat op de startkaart staat klopt. Enkele mensen meten pony's na. (ik zelf heb dit nog niet eens meegemaakt in jaren wedstrijden hebben te gereden, er was alleen 1 iemand die de chip na ging lezen)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:13

Als je pony 8 is wordt er voor de laatste keer gemeten, daarna gaat men er vanuit dat de pony niet meer groeit en de dan gemeten hoogte behoudt. Er zijn heel veel E-pony's van 1.56,9...

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:27

essie_blue schreef:
Pony wordt een E bij 1.471 en vanaf 1.565 wordt het een paard. Tenminste zo is dat in Nederland, in het buitenland is het vanaf 1.471 al een paard, toch?

jep,naar het schijnt zou het in België anders zijn dan Nederland.
Maar ook tegen mij spraken ze over de E pony wat dan dus eigenlijk al een paard is.. in ieder geval maakt dit mij enorm verward :D

Xx;;

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:35

Kendra schreef:
Als je pony 8 is wordt er voor de laatste keer gemeten, daarna gaat men er vanuit dat de pony niet meer groeit en de dan gemeten hoogte behoudt. Er zijn heel veel E-pony's van 1.56,9...

Zo ken ik een meisje. En die heeft een E-pony van 1.54 m.
En heeft hem dit jaar (hij werd dit jaar 8) laten meten op 1.48! Dus haar pony is nu levenslang een D-pony.
(terwijl die eerst 3 jaar lang een E was...)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:41

hoe doet ze dat dan?? (of ben ik nu heen naief :) )
kan je gewoon tegen de meter zeggen hoe groot je pony moet zijn?? En krijg je dan nooit controle bij (spring)wedstrijden?
op de papieren van mijn pony (of paard?) staat 1.505m.. maar ik weet zeker dat ze groter is. Ze is gemeten toen ze heel jong was. Inmiddels is ze 17. Van de week wordt ze weer gemeten, omdat mijn dochtertje misschien bixiewedstrijdjes wil gaan doen...
maar als ze dan blijkt toch boven de 1,57 te zijn, kan ik dan ook die 1.505 laten staan?

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:46

juval schreef:
kan je gewoon tegen de meter zeggen hoe groot je pony moet zijn?? En krijg je dan nooit controle bij (spring)wedstrijden?
op de papieren van mijn pony (of paard?) staat 1.505m.. maar ik weet zeker dat ze groter is. Ze is gemeten toen ze heel jong was. Inmiddels is ze 17. Van de week wordt ze weer gemeten, omdat mijn dochtertje misschien bixiewedstrijdjes wil gaan doen...
maar als ze dan blijkt toch boven de 1,57 te zijn, kan ik dan ook die 1.505 laten staan?

Nee, haar tactiek:

- Eerst 1,5 uur rijden. (krimpen ze wat van)
- Dan goed neerzetten op het beton, als je het paard kleiner wilt, moet je het hoofd omhoog doen van het paard.
(wil je het paard groter, dan het paard naar beneden met het hoofd)
- En als láátsté praatte haar moeder nog even met de meter.
En voilà je hebt een D-pony.

heel veel (ook internationale)D-pony's zijn vaak (kleine e-pony's) maar gewoon verkeerd gemeten.

Zo zie je dat er heel veel mee gesjoemeld wordt.
Laatst bijgewerkt door Elbrich op 17-03-09 10:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:48

juval schreef:

Maar een pony wordt toch naar zijn 8e jaar niet meer gemeten?!
Nee, dan blijft die 1.57 staan! Wat het laatste is gemeten blijft staan.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:48

hmmm zo ken ik er ook een.
Remember die merrie van 1m50 waarover ik het een paar posts terug had ? Die is 'officieel' 2 cm kleiner, omdat ze anders niet mee mocht doen aan de keuring. :D

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:49

juval schreef:

Ik denk niet dat ze nu 1.57 is! Meestal groeien paarden nog 2 á 3 cm. Dus dan zou ze nu 1.53 of 1.54 moeten zijn.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:56

Elbrich. schreef:
juval schreef:

Nee, haar tactiek:

- Eerst 1,5 uur rijden. (krimpen ze wat van)
- Dan goed neerzetten op het beton, als je het paard kleiner wilt, moet je het hoofd omhoog doen van het paard.
(wil je het paard groter, dan het paard naar beneden met het hoofd)
- En als láátsté praatte haar moeder nog even met de meter.
En voilà je hebt een D-pony.

heel veel (ook internationale)D-pony's zijn vaak (kleine e-pony's) maar gewoon verkeerd gemeten.

Zo zie je dat er heel veel mee gesjoemeld wordt.

Het is wel leuk en aardig, maar op internationale wedstrijden worden de paarden nagemeten en daar zijn ze echt niet zo lief voor je! Zouden ze op gewone wedstrijden ook (vaker) moeten doen.
En nog op de vraag of je eerste meting mag laten staan is nee. Pony moet op zijn achtste jaar voor laatst gemeten zijn of ouder. Ga je met een 17 jarige starten die voor laast gemeten is (dus voor achtste jaar) dan moet die alsnog gemeten worden en telt de deze meting. Ga je met een 17 jarige starten die op zijn elfde gemeten is dan telt de meting op zijn elfde jaar (snap je?)

regelemeten:
Citaat:
Pony’s, die niet op de leeftijd van acht jaar gemeten zijn en/of op latere leeftijd
(weer) in de sport uitgebracht worden, moeten voor aan KNHS-wedstrijden mag
worden deelgenomen, alsnog gemeten worden door een KNHS-ponymeter, die de
meetgegevens in het paardenpaspoort registreert. Het resultaat van deze meting
wordt als definitieve meting in het paardenpaspoort geregistreerd.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:00

[quote="Vadisha"]

Het is wel leuk en aardig, maar op internationale wedstrijden worden de paarden nagemeten en daar zijn ze echt niet zo lief voor je! Zouden ze op gewone wedstrijden ook (vaker) moeten doen.
En nog op de vraag of je eerste meting mag laten staan is nee. Pony moet op zijn achtste jaar voor laatst gemeten zijn of ouder. Ga je met een 17 jarige starten die voor laast gemeten is (dus voor achtste jaar) dan moet die alsnog gemeten worden en telt de deze meting. Ga je met een 17 jarige starten die op zijn elfde gemeten is dan telt de meting op zijn elfde jaar (snap je?)

Ik snap het! :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:07

dus ze moet toch gemeten worden. De meting die in het paspoort nu staat is van toen ze 2 of 3 jaar was. Ik ben zelf ook heel nieuwsgierig hoe groot ze nu eigenlijk is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:38

De laatste meting telt mits ze het laatst gemeten zijn op de leeftijd van 8 jaar of ouder...
Is je pony het laatst gemeten toen het 3 was moet het wederom gemeten worden.... en dat zal dan de laatste keer zijn dat dat nodig is.

De FEI heeft haar regels ook al versoepeld vwb meten op wedstrijden.... D pony's mogen groter zijn omdat dit wijten kan zijn aan de omgeving (groot maken op onbekend terrein en stress) ijzers geven ook al een cm extra...

We hebben zelf al wel paspoortcontroles gehad maar nog geen chip controle....

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:47

Vadisha schreef:
regelemeten:
Citaat:
Pony’s, die niet op de leeftijd van acht jaar gemeten zijn en/of op latere leeftijd
(weer) in de sport uitgebracht worden, moeten voor aan KNHS-wedstrijden mag
worden deelgenomen, alsnog gemeten worden door een KNHS-ponymeter, die de
meetgegevens in het paardenpaspoort registreert. Het resultaat van deze meting
wordt als definitieve meting in het paardenpaspoort geregistreerd.

Ja en?
Ik moest mijn pony ook gemeten worden en ik was die week net op vakantie.
Dus een kennis zal met mijn pony naar de meter gaan, wat een goede kennis was van hem.
Nou hij zei dat de meter er gewoon een cm op kon zetten en klaar is kees!
Dat kan net zo goed als je pony 8 jaar of ouder is.

Maar wat wel heel toevallig is, dat veel grote E-pony's altijd net binnen de maat worden gemeten en net geen mm meer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:27

nou onze PONY is gemeten, ze is 1.51cm, kleiner dan ik had verwacht. De meetster wist nog niets over plannen om de Epony af te schaffen, dus het zal zo'n vaart niet lopen denk ik. Heb nog geen reactie op mijn mail van het knhs.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:30

juval schreef:
nou onze PONY is gemeten, ze is 1.51cm, kleiner dan ik had verwacht. De meetster wist nog niets over plannen om de Epony af te schaffen, dus het zal zo'n vaart niet lopen denk ik. Heb nog geen reactie op mijn mail van het knhs.

Oké, deze geruchten gaan ELK JAAR WEER.
Dus voorlopig blijft het nog even rustig. :) (hoop ik!)