[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:38

_Yvank wat een super fijn nieuws!

haike schreef:
cindyy_1993 schreef:
Ik heb gisteren mijn Z1 debuut gereden met mn knappe kerel!
Ik had van tevoren al gesteld: tussen de 180 en 190 ben ik tevreden, en met 190 of hoger mag ik heel blij zijn.

Absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar waarom start je als je zelf dit als doel hebt, is het dan niet slimmer nog even verder door te trainen? Is nog geen 53% - 55%, lijkt mij dan helemaal niet leuk om op wedstrijd te gaan?
Wel goed dat ondanks die omstandigheden dan alsnog je doel hebt behaald!

Ik weet dat hij nog niet klaar is voor het Z1, maar in het M2 blijven rijden vind ik voor mezelf een beetje zonde, vooral van het geld. Daarnaast heb ik zelf nog nooit Z gereden, waardoor de overgang naar de 20x60 baan even wennen is. De reden dat ik gewoon ga starten is zodat we op die manier kennis kunnen maken met de proeven en de grotere baan. Thuis blijven doortrainen zou een optie kunnen zijn, maar ik wil graag de regelmaat blijven houden en zo af en toe op wedstrijd gaan, ook omdat we moeilijke periodes met de trailer hebben gehad en dat nu eindelijk goed gaat. Ik vind het absoluut niet erg om geen winst te rijden, dus ik vind het zeker nog leuk om op wedstrijd te gaan. :)

Noukie schreef:
Cindy, mooi dat de kop eraf is. Waar zitten je verbeterpunten? En heb je die thuis ook, of is in de ring gewoon lastiger dat je nu al even met minder tevreden bent? Wel pittige omstandigheden zeg! Weet je of de amazone in kwestie er goed vanaf gekomen is?

De verbeterpunten zitten hem echt in zijn gedragenheid. Hij vindt het onwijs moeilijk om op het achterbeen te komen en dus bergop te lopen. En als hij dan moe wordt, gaat hij steeds verder naar voren vallen. Dat is ook wat we vaak op ons protocol hadden: te diep / meer vanuit de achterhand. Dit is iets waar we thuis ook tegenaan lopen en ook al bijna 2 jaar keihard mee aan het werk zijn. We vermoeden dat hij vroeger verkeerd beleerd is, waardoor hij altijd van de achterhand af liep en hangend in de hand van de ruiter. Zo merken we wel weer dat het makkelijker is om dingen aan te leren dan om dingen af te leren :)

Het viel gelukkig "mee" met de amazone! Ze mocht smiddags alweer naar huis, maar wel met een zware hersenschudding.

bloempie186

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:08

Wat een goed nieuws Yvank! Fijn dat je weer mag opbouwen!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:10

Mooi nieuws Yvank! Op naar herstel!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:54

Super Yvank!!! *\o/*
Is hij wat in bedwang te houden??

Cindy, ik begrijp heel goed dat je gewoon die grote baan in wilt. Ik had hetzelfde, ik heb mijn doel gesteld op punten tussen de 190 en 200 in het begin. Dan was ik tevreden. Dat ging redelijk, hij liep niet top en we scoorden echt rond de 190. Die van mij heeft ook echt een wedstrijdritme nodig, dus thuisblijven was geen optie en doorrijden in het M2 kon wel, maar had niet mijn voorkeur.

Ik moet wel zeggen dat dit tegen mijn gebruikelijke ideeen (thuis 65%) in gaat.

Wat betreft de gedragenheid... Lijkt me sterk dat het nu nog te maken heeft met het beleren destijds. Als een paard geen blokkades in het lijf heeft, kan het prima functioneren. Zeker als hij nu gewoon door het M2 is gekomen. Het is gewoon iets dat ontzettend veel tijd nodig heeft en bij het ene paard wat meer dan bij het andere paard.

Als ik naar de mijne kijk is het een paard dat een wat lange/weke rug heeft, lage hals aanzet en doet wat neerwaarts aan. Hij heeft ook nog eens een klein gebrek aan bravoure. Maar wel een mooi front, dat scheelt enigszins. Hij kan ook heel leuk draven, dus hem wordt best wat vergeven zou je kunnen stellen. Maar zijn gedragenheid is gewoon een klein problem. Thuis prima, maar op wedstrijd wordt hij wat onzeker en dan valt het allemaal wat tegen. Aan mij de taak om het thuis gewoon te laten worden, zodat hij op wedstrijd niet te erg vervalt. (een probleem uit het verleden de schuld geven is zo zinloos, ken de bemerkingen en zoek een manier om er aan te werken)

En daarin vind ik het heel erg belangrijk dat je niet doorgaat tot je paard moe is. Daar stop je me ver voordat je paard moe is. Vermoeide mensen kan je ook weinig meer leren, dat is met paarden niet anders.

Mooi voorbeeld wat we allemaal kennen vind ik Scandic...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:58

Gaan hier nog mensen weg dit weekend?

Ik heb vanavond les, moet alleen nog tot half vijf werken vandaag. Op de receptie, dus niet heel erg veel te doen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:59

Ik heb er nog niet opgezeten := hij is standje riemen vast en ontploffen. Dus ik heb nog geen moed verzameld := .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:04

Yvank_ schreef:
Ik heb er nog niet opgezeten := hij is standje riemen vast en ontploffen. Dus ik heb nog geen moed verzameld := .

Oei... dat lijkt me ook erg lastig... Streepje tranquigel er in?? Voor ieders veiligheid EN gezondheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:07

Ja ik ben nog aan het bedenken wat handigste is... Tranquigel boeit hem niet... gespoten in de aders sedatie ook niet. Staat met een dosis waar elk paard van slaapt nog snuivend rond te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:12

Moeilijk is dat he Yvank. Ik heb een paar jaar geleden met mijn arts overlegd en ervoor gekozen nog 2 maanden te laten staan en dan wat fanatieker te beginnen. Beestje was voor hij de blessure kreeg een half jaar onder het zadel en stond toen alweer ruim half jaar stil.

Was echt onbegonnen werk

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:14

Oei, zo eentje... -O-
Dat is echt mooi klote... Wat zegt de arts ervan? Die geen andere optie? Longeren is natuurlijk ook geen optie.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:21

Haha gezellig Janine ik verveel me ook op werk.

Balen Yvank, blijft lastig als ze boven je hoofd uit stijgen letterlijk.

Hier uiteraard ook geen wedstrijd, ik mis het nu al haha :') ik merk ook wel dat ik gelijk iets minder motivatie heb om enthousiast te gaan trainen zoals eerst.... Vervelend vind ik dat altijd. Voel ik me gelijk een loedermoeder terwijl ik er net zo veel dagen op zit als eerst alleen iets minder fanatiek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:27

Janine1990 schreef:
Oei, zo eentje... -O-
Dat is echt mooi klote... Wat zegt de arts ervan? Die geen andere optie? Longeren is natuurlijk ook geen optie.

Nope helaas...

Arts snapt het wel, volgende patient ikzelf is ook niet wenselijk. Gaan maandag naar de seawalker kan die daar beetje zn ei kwijt. Maar dat kan helaas maar 1x per week in de avond en ik ben natuurlijk afhankelijk van mijn werk -O-

Hij mag nog steeds niet in de wei anders was het waarschijnlijk wel al beter...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:32

Oooh dat lijkt me een goede optie!!!
Wel balen dat je afhankelijk bent van je werk... Maar van dat werk worden ze wel moe lijkt me. En wie weet zorgt het er wel voor dat de scherpe kantjes er af zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:35

droversrun schreef:
Haha gezellig Janine ik verveel me ook op werk.

Balen Yvank, blijft lastig als ze boven je hoofd uit stijgen letterlijk.

Hier uiteraard ook geen wedstrijd, ik mis het nu al haha :') ik merk ook wel dat ik gelijk iets minder motivatie heb om enthousiast te gaan trainen zoals eerst.... Vervelend vind ik dat altijd. Voel ik me gelijk een loedermoeder terwijl ik er net zo veel dagen op zit als eerst alleen iets minder fanatiek

Hahaha, loedermoeder :')
Zo erg kan het niet zijn toch? Een beetje rustiger is voor beide niet erg. Je vindt je motivatie vanzelf weer terug!

Ik was zelf van de week ook als een kip zonder kop aan het rijden. :\ Meer omdat ik niet fit was denk ik. Hopelijk gaat het vanavond beter,.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:39

Janine1990 schreef:
Oooh dat lijkt me een goede optie!!!
Wel balen dat je afhankelijk bent van je werk... Maar van dat werk worden ze wel moe lijkt me. En wie weet zorgt het er wel voor dat de scherpe kantjes er af zijn.

jaa daarom :)

gebeurd ook wel dat mensen er daarna gelijk opstappen daar! Maar ergens anders kan die helemaal zo'n zenuwenlijer zijn. Dus dat dan ga ik eerder voor seawalken , terug naar huis, dan erop.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:02

Ik heb ook wel motivatieloze periodes hoor. Lijkt me niks mis mee... Denk dat de paardjes het ook niet erg vinden.

Wij zijn deze week bijna dagelijks op buitenrit geweest terwijl we aankomend weekend 2 dagen wedstrijd hebben.. Ook niet echt de beste voorbereiding.

Wel had ik gister les en wat liep hij onwijs fijn! Gewerkt aan de oprichting en verzameling. Wat voelt dat toch gaaf als ze echt gaan zitten en zoveel power hebben onder je. Heel blij met mn knollie gister en heel veel zin in het weekend!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:16

bloempie186 schreef:
Ik heb ook wel motivatieloze periodes hoor. Lijkt me niks mis mee... Denk dat de paardjes het ook niet erg vinden.

Wij zijn deze week bijna dagelijks op buitenrit geweest terwijl we aankomend weekend 2 dagen wedstrijd hebben.. Ook niet echt de beste voorbereiding.

Wel had ik gister les en wat liep hij onwijs fijn! Gewerkt aan de oprichting en verzameling. Wat voelt dat toch gaaf als ze echt gaan zitten en zoveel power hebben onder je. Heel blij met mn knollie gister en heel veel zin in het weekend!

Of juist een hele goede voorbereiding!!!! :D
Lekker het koppie leeg! De oefeningen vergeten ze toch niet zomaar ;)

Succes morgen! En ik ben jaloers... buitenritten zitten er voor ons voorlopig niet meer in. Tenzij we de trailer meenemen :P

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:42

Ik heb dit weekend trainingsweekend dus we hebben drie dagen achter elkaar les. Wil met de eenvoudige wissels bezig en meer gedragenheid in de oefeningen. Ik heb we zin in!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:04

Ik mag morgen op pad, maar ben zelf niet zo fijn aan t rijden. Zit ook niet heel lekker in mn energie, dus dat zal meespelen. Morgen maar even zien, wilde eigenlijk scherper rijden in de proef morgen, maar zoals ik er nu bij loopt is het al heel wat als ik t verschil tussen links en rechts kan onthouden (oké, zo erg niet, maar zo voelt t wel). Paard liep nog wel aardig vanavond, gister heeft mn ma er heerlijk mee gesprongen, dus hij krijgt gelukkig veel positieve vibes :)

Dusseeee, motivatieloze periodes, tell me about it :')
Snap dat ook wel als je weet dat je toch straks gaat afbouwen ivm veulen. En anders ook wel, soms is bos of even heel wat anders ook gewoon lekker. Misschien moet ik m zondag ook maar opladen en t bos in duiken.

@Mahitri, waar heb je trainings weekend? Succes en veel plezier alvast!

En iedereen die wedstrijd heeft ook vast succes!

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:10

Janine1990 schreef:
bloempie186 schreef:

Of juist een hele goede voorbereiding!!!! :D
Lekker het koppie leeg! De oefeningen vergeten ze toch niet zomaar ;)

Succes morgen! En ik ben jaloers... buitenritten zitten er voor ons voorlopig niet meer in. Tenzij we de trailer meenemen :P

Jaa is zo! Vind het ook belangrijk dat t leuk voor hem blijft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:00

Balen Noukie, hopelijk niets ergs wat je energie zo beïnvloed? Succes morgen!

Mahitri, wat leuk zeg! Veel plezier!!

Ik ben net terug van les. Ik ben nog nooit blij geweest dat een paard zich in de les ook afsluit *\o/*
Maar we hebben er heel erg fijn aan kunnen werken! Instructrice gaf aan dat hij misschien iets overwerkt was, te veel tegelijk had. Nouja, hij heeft vorige winter natuurlijk show op show op show gelopen, wat naar mijn idee wel wat veel voor hem is geweest. Afgelopen zomer trainde ik wel, maar was ik er niet helemaal optimaal bij vanwege mijn huis.

In het rijden was het een kwestie van telkens terug wanneer hij zich spande. Dus elke keer dat hij zich rechttrok en spande, deden we een overgang terug, losmaken (dus stelling links en recht en dan niet gewoon omtrekken natuurlijk) en dan weer aandraven. Uiteindelijk liet hij zich in galop fijn bewerken en liet zijn hals vallen. In het begin viel me op dat hij zijn hals niet zo droeg als normaal en uiteindelijk kregen we die mooie boog terug. Heel erg fijn! En lekker simpel rijden wat met dit weer een uitkomst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:10

Janine: bij mij staat er eigenlijk nooit op dat meer oprichting moet, maar als jury's spreek, is wel vaak commentaar dat voor meer punten het nog meer bergop moet.
En 'fijn' dat in de les nu ook liet zien waar het struikelblok ligt en je daar zo goed aan hebt kunnen werken!

Yvank wat super dat je weer mag opbouwen! Maar vervelend dat hij zo druk is, moet wel voor iedereen veilig blijven. Hopelijk kan hij in de seawalker energie kwijt

Cindy: als je voor jezelf weet waar je staat en op deze manier ritme kan houden is het goed toch. Qua training ga ik mee met Janine, als je nu nog last hebt van het verkeerd aanleren met beleren, moet het echt compleet fout gegaan zijn destijds? En de gedragenheid is sowieso niet iets wat in beleren al meenemen toch?

Bloempie, heerlijk zo veel naar buiten! Fijn dat je les zo goed ging en succes dit weekend!

Mahitri, veel plezier, bij wie ben je lessen?

Noukie succes vandaag! Vervelend zelf allemaal niet lukt, dan maar gewoon vandaag voor net rondje gaan.

Wij deze week juist geen motivatiedip gehad maar flink geoefend, maandag en donderdag clubles gehad en dinsdag die les die ik had geruild tegen dekens. Veel overeenkomsten met normaal, maar allemaal wat meer naar de grens toe gereden qua activiteit/lef. Ze werd er echt ontzettend heet van, maar ook echt heel erg gaaf en fijn. Nu proberen dit af en toe ook zelf meer mee te nemen, zodat ze dit ook gaat leren zonder hyper te worden.
Woensdag heb ik dr geschoren, ik vind dat echt niks maar ze was elke keer al zo doorweekt dat dat ook geen doen was. Komende week weer aan het werk dus heeft paardje het wat rustiger, en vrijdagavond wedstrijd.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:20

Door omstandigheden even weinig op bokt, dus even snel een beetje bijgelezen. Yvank wat een super nieuws zeg! Heerlijk! :D Wij zijn nog steeds saai 2x 5 minuten aan het stappen.. Wonderbaarlijk genoeg heeft mijn pony zich erbij neergelegd en blijft aardig te hanteren! Ijzers voor zitten er nog onder, zit eraan te denken om deze volgende maand eronder uit te halen ivm vrij glad op het erf met de ijzers. Moet kunnen toch? Of kan ik ze beter eronder laten?

droversrun dat ken ik wel. Gewoon rustig afbouwen en na het veulen weer oppakken?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:45

Dat klinkt inderdaad als een geslaagde les Janine! Fijn dat je nu aan t probleem kon werken en er doorheen kwam ook :)

Qua energie, mwah, ooit met een paard over de kop geklapt en sindsdien chronisch hoofdpijn en nog wat dingetjes. En soms dus dagen/week dat ik écht ff klaar ben.
Al was het herfstweer gister denk ik de druppel. Na een dag kantoor toch maar binnenbak in en dan toch al moe en futloos, niet even frisse lucht, enz. Woensdag was ik ook niet fit, maar toen kon ik in t zonnetje longeren, dat voelt direct al anders.

Thanks iig voor de succes wensen. En Haike, idd, dan gewoon uitgangspunt lekker rijden, blij met mn paard en zien wat ik ervan kan maken nog. Klinkt als een lekkere week qua training zeg, fijn dat je ook weer met die extra les aan de slag kan. Altijd lekker om nu en dan even een andere blik te hebben, zolang het in de kern wel aansluit natuurlijk.

Qua ijzers en stappen: ik heb destijds bij mijn pony met peesblessure de ijzers voor wel laten zitten. Maar ook niet bewust een overweging gemaakt omdat ie er geen last van had verder. Kan me voorstellen dat als ze gaan glijden je anders er tegenaan kijkt, je wil ook geen bambi taferelen waardoor je straks verder van huis bent.
Anders even overleggen? Als t qua stand gewoon kan, is het wel een optie lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 16:24

Ik zou het ook even overleggen! Ik heb geen ijzers eronder maar hij heeft sowieso nooit ijzers.

Hier vandaag weer op wedstrijd geweest één proefje van competitie hij liep mooi naar een 3e prijs in een best zware M2 rubriek! Knappe fjordenman :D