Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:50

Flubberboot schreef:
Flip00 schreef:
~knip~

Wat betreft jury's... Ik vind dat er vrij snel geroepen word dat een jury streng is als de punten wat tegenvallen, maar er wordt zelden echt kritisch gekeken naar hun eigen kunnen. Het helpt mij altijd om de proef te laten filmen en terug te kijken, zo kan ik kijken of mijn gevoel en de werkelijkheid overeenkomen. Al ben ik ook goed in te kritisch kijken en vind ik, na het terugzien van mijn proeven van afgelopen weekend, de winst niet verdient. Ik zag nog zo veel slordigheden.

Eens!!
Maar naar mijn idee vergeten mensen vaak ook dat de jury alleen kijkt naar deze 5 minuten in de ring en niet naar de hele progressie die je gemaakt hebt. “Ik heb maar een 6 ondanks dat we zo erg vooruit zijn gegaan!” Hoor ik vaak om me heen op wedstrijd. Echt super dat je vooruit gaat! Maar waar je vandaan komt is tijdens een wedstrijd niet belangrijk.

Zie overigens vaak haflingers en fjorden voorbij komen, die zijn vaak beter voor elkaar dan menig KWPN’er! En in mijn ogen genieten die ook meer? Ga regelmatig een gesprek aan met die mensen omdat ik zelf ook iets anders dan een KWPN’er heb en vind het geweldig om te horen hoe zij over hun paard praten!

Ja eens. Het is eigenlijk maar een hele momentopname en het zegt niks over de vooruitgang die de combinatie heeft geboekt.

Flip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:00

MWM minder streng voor mijzelf zijn is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik krijg ook vaak van mijn instructeur op mijn kop omdat ik te perfectionistisch en te kritisch ben haha.
Ik laat ook regelmatig mijn normale trainingen filmen en vergelijk dat met de gefilmde proefjes. Kan dan stellen dat ik tijdens de wedstrijden een flink stuk minder presteer dan thuis tijdens de training. Al had ik een halfjaar geleden überhaupt niet durven dromen om tijdens een training zo te rijden zoals de afgelopen wedstrijd ging :')

Flubberboot

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:25

Dat laatste heb ik ook gedacht Flip! Dacht ineens terug aan twee jaar geleden… Toen durfde ik nog geeneens te galopperen, moet je nagaan poging tot middengalop in een vreemde bak met allemaal mensen die kijken? Durfde ik toen echt totaal niet en nu doen we het mooi wel!

Bedacht me laatst ook dat ik een jaar geleden nog nooit gestart had En nu gaan we echt goed in de L2! Heb ook maar een keer of 15 totaal gestart? Miss 20 maar vaker echt niet. Dan moet ik niet zo streng zijn dat ik nog simpele fouten maak in het rijden van een proef.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:50

Ja mee eens dat zijn echt super gave gedachtes. 2/3 jaar geleden kreeg ik m'n paard letterlijk niet uit de galop want ik gaf niet 100% de goede hulpen, dan bleef ie gewoon op de plaats galopperen :+
Nu zijn we (ervanuitgaande dat we morgen bij de dierenarts weer goed nieuws krijgen) bijna Z en met de ander volg ik crosslessen en spring ik terwijl ik een jaar geleden niet hoger dan 50cm durfde

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:55

Enzo_Ollie schreef:
Ja mee eens dat zijn echt super gave gedachtes. 2/3 jaar geleden kreeg ik m'n paard letterlijk niet uit de galop want ik gaf niet 100% de goede hulpen, dan bleef ie gewoon op de plaats galopperen :+
Nu zijn we (ervanuitgaande dat we morgen bij de dierenarts weer goed nieuws krijgen) bijna Z en met de ander volg ik crosslessen en spring ik terwijl ik een jaar geleden niet hoger dan 50cm durfde

:') Terre a terre is ook mooi! Alleen niet gevraagd in de dressuur :') Wel gaaf hoor! Ook met je andere paard! Mijn duimen draaien voor je morgen!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:24

Zoowww jullie zijn lekker hard gegaan hier met discussie. Rest mij alleen nog maar me aan te sluiten bij al het gegeven commentaar. Een niveautje hoger trainen dan wat je start, goed in de (Winst)punten rijden zorgen ervoor dat je wat meer comfort hebt als je de overstap maakt en wat minder spanning. En soms moet je het gewoon ook doen, want door de wedstrijd leer je ook weer waar je verbeterpunten liggen.

Van Z1 naar Z2 wordt dat niveautje hoger rijden dan je wedstrijd wel wat lastiger. De vliegende wissels oefenden we al, maar in ieder geval iedere keer voor een wedstrijd niet, want Mexx vind het echt TE leuk om te doen. Dat ging dan soms ook best wel eens de mist in. :D Maar nu trainen dochter en Mexx dan toch verder naar Z2. En mag ie eindelijk weer wat vaker de wissels springen.
Nog zeker niet perfect maar al wel een goed begin https://youtu.be/YzCt2cvTCkw. De laatste springt ie nog in 2 stukken. Mag dus nog met wat meer impuls en gedragenheid, vinden we zelf. Z2 zijn ze nog niet gestart.

Mexx heeft dit relatief snel geleerd. Komt ook dat we toen hij nog wat jonger was, we hem al wel geleerd hebben om een "springwissel" te springen. Dus hij kende het "concept" van wisselen al wel.

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:16

Haha ik doe m'n best om op iedereen te reageren :)

Getup ja inderdaad, en in 3 vd 4 proeven zit dat stukje in, dus ze weet precies wat ze daarna mag.
De andere zit na de verzamelde stap bij A halthouden in, daar hebben we in de proef ook al wel eens discussie over gehad :+

Super dat je de punten binnen hebt voor het Z2 Noukie!

Ruby jammer dat je zelf niet helemaal tevreden was, maar toch mooi 2 winst, gefeliciteerd!
Ik denk dat als je de punten die je noemt in de training voor elkaar hebt en je in het L2 ruime winstpunten (richting of over de 65% kan rijden) je prima over kan naar het M1.
Ik vond zelf destijds de M1 proeven fijner rijden dan de L2 proeven, L2 vond ik alles veel sneller achter elkaar komen.

xxxmh waar baseer je de strenge juryleden op? Ik denk dat het vooral met niveau van de wedstrijd te maken heeft.

Eens MwM.
Afgelopen weekend een 4e prijs zonder winst was zeker niet omdat de jury te strengwas. Mijn proef was niet winstpunt waardig (dacht zelf tussen de 200 en 210). Dus het niveau in de rubriek zal niet hoog geweest zijn. (andere proef ook 3 vd 4 prijswinnaars winst).
Ik denk over het algemeen dat het allemaal best meevalt met de strenge jury's. Ik jureer zelf ook, en eerlijk is eerlijk, je komt best vaak wedstrijden tegen waar het niveau niet al te denderend is. Uiteraard vaak wel een goede kopgroep. En ik durf wel van mezelf te zeggen dat ik geen hele strenge jury ben.
En zoals mwm zegt het is zeker niet leuk om alleen maar 6jes te geven, maar soms krijg je gewoon van die proeven waar niks fout gaat maar ook weinig voor een 7. Dan kom je toch gauw op een 6jes proef uit.

Melzazu de kilometers zijn ook belangrijk! Ook al weet je dat de proeven nog niet perfect zijn

Ik zelf heb eigenlijk alle klasses uitgereden, vond paard nog jong zat en de winstpunten gingen best hard en we hebben geen haast.
Heb haar eigenlijk altijd wel klaar als we over gaan naar een nieuwe klasse, maar toch merk je de eerste paar keren wel dat je ook dan nog wel moet inkomen in een nieuwe klasse.
We konden in het M2 hele fijne vloeiende proeven rijden, dan lukt nu in het Z1 nog niet altijd, maar ook dat is een kwestie van toch kilometers maken.

Babootje dat doet ie al netjes!
De wissels voor het Z2 vind ik ook wel iets wat thuis iig goed bevestigd moet zijn voor het overgaan naar een nieuwe klasse.
Heb ze met Ken nu 2x gereden en ze wordt er vooral heel erg heet van :+ Maar sprong ze eigenlijk best simpel zo voor het eerst. Laatste tijd even niet mee bezig geweest, binnenkort maar weer eens meepakken.

Even vast een paar foto's van de fotoshoot. Ben er super blij mee <3
Als ik meer tijd heb zal ik er nog een paar meer uploaden als jullie dat leuk vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 06:56

Wow prachtige foto's!
Die wissels moeten wel echt zitten, ja, voordat ik dat op concours ga doen.

Flip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:53

Flubberboot en EnzoOllie
Wat gaan jullie goed! Mooie vooruitgang hebben jullie geboekt. Het is af en toe leuk om terug te blikken naar het beginpunt en om te zien hoeveel je als combinatie bent gegroeid.

Melis
Wat een ontzettend mooie en lieve foto's!

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:00

@Melis wat een mooie foto's!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:46

Melis, erg mooi zeg!

Ik kwam er van de week ook achter dat 2 jaar geleden merrie bijna onder het mes ging voor tumor en dat we rond deze tijd pas net weer alles mochten doen na blessure. We wisten dat ze geopereerd moest wordennmaar hoopten het uit te kunnen stellen tot de herfst of winter. Lukte niet haha. Vorig jaar waren we pas net weer gestart na 2,5 jaar pauze door die blessure en operatie.

En als ik nu kijk dat we al met wissels bezig zijn, want ik train ook met Z niveau alsnog hoger als wat ik start, dus we begonnen met de wissels rond het m2 debuut, net als de appuyementen in draf en galop. Vorige hadden we ZZ licht klaar al zowat terwijl ik nog m2 startte, maar die is helaas toen afgekeurd. Maar de trainingen nu zijn toch wel heel wat anders als 2 jaar geleden nog geen zijgang en niet eens klaar voor het L2 niveau van voor de blessure. We zijn in iets meer als 1 jaar van L2 naar Z1 niveau gegaan ongeveer en dat met 1 keer per maand starten en hele seizoen in een klasse blijven. Best trots ook, ook al hebben we nog geen Z gestart omdat ik de regio nog wil rijden haha.

Ook goed gedaan van jullie enzo en flubberboot.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:30

melis_93, wat een onwijs gave foto's! <3

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:52

Hoi allemaal! Ik wil graag een poging gaan wagen om hier wat mee te gaan praten! :D
Ik start met mijn knappe 14 jarige ruin Festival momenteel in het ZZ-Licht. Hier hebben we nu inmiddels al 14 winstpunten in, dus we mogen promoveren naar het ZZ-Zwaar... Daar komt alleen even een klein probleempje bij kijken; Festival is al 6 jaar niet te vervoeren |o We hebben daar al van alles voor geprobeerd, hij heeft al bij een trainingsstal gestaan, verschillende professionals erbij, maar het probleem/trauma zit zó diep, dat hij eigenlijk een soort van opgegeven is. We hebben de laatste jaren dus alleen maar gestart bij een locatie aan de overkant op loopafstand en nu de afgelopen 2 jaar lekker op thuis terrein. 2 jaar geleden heeft hij op de huidige stal een mooie, aangepaste uitloopstal kreeg... De bovenbalk + het schaduw/winddoek eruit gezaagd, waardoor het alleen nog een smallere doorgang is, waar hij nooit zijn hoofd zou kunnen stoten. Dit heeft hem heel goed gedaan! Hij heeft meer vertrouwen gekregen en liep vorig jaar zomer zo de trailer van de stalhoudster in en uit. Het grootste probleem zit hem bij hem echter in het achteruit uitladen. Dit vindt hij zó eng, dat hij naar achter en omhoog schiet en hierbij zijn hoofd stoot. Nu kan hij zich bij de trailer van de stalhoudster zijn hoofd niet stoten, aangezien dat een extra hoge trailer is. Maar is toch niet praktisch om mee op pad te gaan aangezien we dan altijd afhankelijk zijn... Maar laatst liep hij ineens het vrachtwagentje van een stalgenootje op! Dus heb ik laatst voor een paar uurtjes zo'n wagentje gehuurd om te oefenen, en daar liep meneer zowaar gewoon op (en af!). We hebben zelfs het tussenschot en de zijkleppen dicht kunnen doen, en daarna was het even genoeg voor die dag. A.s. zaterdag gaan we weer oefenen en hoop ik een klein stukje te kunnen gaan rijden...
Als dat nou allemaal voorspoedig blijft gaan... Is het ons doel om op 7 juli voor het eerst ZZ-Zwaar te gaan starten *\%/*

Maar om weer even in het ritme te komen en weer te wennen aan de spanning op ander terrein... Eerst a.s. zondag lopend naar de locatie aan de overkant voor weer een keer ZZ-licht. :D

Afbeelding

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:59

Welkom cindyy
Wat een mooie foto en wat een verhaal over je paard.

Zo’n vrachtwagentje zat ik halverwege je verhaal al over te denken omdat ze daar volgens mij niet achteruit af hoeven toch? En wat goed dat dat eventueel lijkt te gaan werken. Ik hoop het voor je. Dat zou toch wel heel mooi voor jullie zijn. Spannend hoor, heel veel succes!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:51

Welkom !
Mijn trailer heeft ook n voorlader , waar ze dus vooruit af kunnen. Gebruik t nooit, maar t kan dus wel.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:40

Ik was helemaal in de war want ik dacht halverwege je verhaal: maar hij is toch pas op een wagentje gelopen! Ik volg je geloof ik op Facebook of Instagram. Maar het klopt dus dat dat was gelukt. Echt super! ZZ-Z wordt natuurlijk niet overal uitgeschreven dus dan is op pad kunnen wel heel fijn.

Alvast veel succes zondag!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:47

Getup schreef:
Welkom !
Mijn trailer heeft ook n voorlader , waar ze dus vooruit af kunnen. Gebruik t nooit, maar t kan dus wel.

Mijne ook en wij gebruiken het ook nooit. :')

Welkom! Hopelijk blijft dit werken voor jullie!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:22

Wat een prachtig paard Melis!! Heb je ook een fimpje (mag ook prive) Ben zo benieuwd!

[quote="melis_93"
De wissels voor het Z2 vind ik ook wel iets wat thuis iig goed bevestigd moet zijn voor het overgaan naar een nieuwe klasse.
Heb ze met Ken nu 2x gereden en ze wordt er vooral heel erg heet van :+ Maar sprong ze eigenlijk best simpel zo voor het eerst. Laatste tijd even niet mee bezig geweest, binnenkort maar weer eens meepakken.
[/quote]

Helemaal met je eens en daarom oefenen we ook even door. 15 juni gaan we als het even meezit Z2 proberen.

Verder advies. Zo simpel mogelijk houden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:09

Eens , Babootje.

Ach , mijn eis was: 2 paards aluminium trailer zonder zadelkamer. Zat toevallig n voorlader op. Heb er geen last van :D

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:16

Bedankt allemaal <3

Welkom Cindy! Hopelijk gaat het met vrachtwagentje lukken en kunnen jullie lekker op pad!

Babootje nee helaas geen filmpje. Zal als ik eraan denk vragen om m'n moeder morgen met de les een stukje wil filmen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 06:54

Hier dinsdag zadelmaker gehad. Konden gelukkig in de longeerbak terecht want het goot verschrikkelijk. Niet ideaal om te controleren, maar goed. Gisteren met rijden leek het gelukkig wel beter te liggen. Verruimingen en oprichting waren ineens weer 100 keer makkelijker en ze was weer heet en voorwaarts ipv op de rem. Toch irritant hoe dat bij ons zo enorm snel kan gaan. Toen ik afspraak maakte had ik meer pijn als normaal maar bleef het wel liggen en merrie liet niks merken. In die laatste weken dus helaas wel. Het was enigszins op te lossen met wel onderleggers, maar niet ideaal natuurlijk.

Had hij nou maar 2 weken eerder gekund, dan hadden we fijner kunnen rijden op de wedstrijd :')

Helaas is mijn instructie op vakantie, twee weken geleden les gehad ennnu nog 2 weken wachten tot de volgende. Altijd jammer

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:04

Welkom Cindy :-)
Wij hebben een trailer met voorlader en iedereen gaat er bij ons altijd aan de voorkant af :-) Dat is wel net zo gemakkelijk. Geen gedoe met achteruit vliegende paarden (ze weten immers niet eens dat ze er achteruit af kunnen :)) ) en op wedstrijd vaak een goede parkeerplek (want ja, je hebt wat meer ruimte nodig als ze er vooruit af moeten).
Als het probleem bij Festival dus vooral zit in het 'achteruit er af' dan kun je ook nog eens een voorlader proberen :-)

Ik had overigens een 'bijna blunder'. Ik heb ons fanatiek ingeschreven voor 3 weekenden op rij. Eerste weekend de wederhelft springen, weekend daarop ik dressuur en weekend daarna de wederhelft dressuur. In mijn hoofd had ik echter staan dat de eerste keer zondag 9 juni was.
Dat bleek dus zondag 2 juni te zijn :))

Net op tijd achter gekomen :))

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:38

Wordt wel eens wanhopig van parkeerplek vinden tussen alle voor - en zijladers %) .

Ik heb liever dat ze niet weten dat ze er aan de voorkant uit kunnen :D .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:40

Mijne kan het beide, wilde vroeger wel achteruit rennen maar dat hebben we gewoon getraind := Ook bij de vorige allemaal, wil beide kanten op kunnen uitladen. Hier heb je vaak zat geen plek om de voorlader te gebruiken.

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:12

Mwm fijn dat je zadel weer goed ligt!

Hier alleen een mogelijkheid om achteruit uit te laden. Paard weet dus ook niet anders :D

Wij hebben lekker gelest vanavond :) Beide proeven even doorgereden en gelukkig werd ze net zoals afgelopen weekend weer veelste heet in de wissels zodat we daar mooi even aan konden sleutelen. Voor de proeven gingen ze oke, tijdens de proef kon ik er weer niet aan komen, ze weet dan gewoon wat er komen gaat, daar even goed aan gewerkt. In de stapstukken een aantal passen schouderbinnenwaarts en travers gereden zodat ik controle kon houden en ze niet haar eigen ding gaat doen. uiteindelijk een paar hele fijn wissels kunnen rijden :D
Afgesproken dat als ze volgende week in de proef weer zo haar eigen ding gaat doen om dan de proef ook gewoon een keer te gebruiken om haar in de stapstukken tussen de wissels bij mij te houden dmv een aantal passen sb of travers.