[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:44

Het is natuurlijk altijd een wisselwerking. Maar ik start ook nog ander paard, fjordje. En die heeft dat totaaaal niet. Loopt over en altijd en kijkt nooit.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:03

Mahitri schreef:
Wat is het hier rustig :)
Iemand nog op wedstrijd geweest?

Vandaag geschreven bij het EK voor Friese paarden. Was erg leuk en leerzaam.
Hopelijk mag ik ooit ook op dat niveau rijden.
Voorlopig ploeteren we lekker door in de M2 :D

Ik was hier zaterdag ook de hele dag! Niet om zelf te rijden, maar als groom. We hadden namelijk zes paarden bij ons dus dat was behoorlijk aanpoten :)

Ik ga vrijdag weer op wedstrijd, het gaat thuis wel steeds beter, maar op wedstrijd helaas nog wel spanning en vind de diagonaal op 60 meter toch wel tegenvallen :P

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:24

Super leuk dat je daar geschreven hebt Mahitri! Ik zag op Facebook een aantal mooie combinaties voorbij komen. De paps van mijn merrie haar toekomstige baby had het ook heel goed gedaan :D

Mijn ruin heb ik ook wel eens magnesium gegeven maar als ik dit in een vloeibare vorm geef dan krijgt hij altijd uitslag over zijn hele lijf? Meer paarden die hier last van hebben?

Wij zijn thuis lekker rustig aan het verder trainen voor het Z2 :) Wissels zijn echt wel een dingetje hoor, maar ik moet leren dat sommige dingen wat meer tijd nodig hebben dan een week ;) Ze springt ze nu in ieder geval voor om op mijn hulp, nu de achterkant nog mee zien te krijgen dat doet ze echt alleen op goed geluk tot nu toe... Verder begint ze echt al een beetje een dikkie te worden. We zitten alweer over de helft.Afbeelding

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:19

@droversrun:Ik vind het nog best een mooi strak buikje! Welke hengst heb je gebruikt?

Wat herkenbaar om te lezen dat jullie ook een paard hebben dat afslaat in de proef. Ik ga Berend ook eens héél uitbundig belonen voor elke goede pas. Kijken of hij daar ook enthousiast van wordt. Hij klapt in de proef ook compleet dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:41

Droversrun, dat vind ik echt nog heel erg meevallen!!

Mijn paard slaat niet af in de proef, ben ikzelf schuldig aan omdat dan te netjes wil rijden :+ Hoop binnenkort instructrice keer mee kan komen helpen, denk dat wel fijn is.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:46

Haha thanks, als ik andere paarden zie op dezelfde drachttijd valt het inderdaad super mee. Maar voor mij gaat het toch wel hard hoor haha. De vader is van het veulen is Elias 494 :D

Mijn paarden vullen elkaar mooi aan; mijn ruin is kampioen losrijden en slaat dicht in de proef en bij mijn merrie denk ik altijd met losrijden; hoe kom ik zo die proef door? en tijdens de proef hoef ik eigenlijk alleen maar te zitten en te genieten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:07

Mooi buikje heeft ze! Ben benieuwd naar het veulen straks!
Die van mij heeft nooit uitslag gehad, andere paarden bij ons op stal gelukkig ook niet.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:13

Janine1990 schreef:
Hmm oké, dat is waar ik zeg maar ook wel aardig mee bezig ben.
Punt is alleen, thuis vliegt hij zowat voor mijn been (oké, gisteren niet, maar dat was meer omdat ik ziek was en eigenwijs genoeg om wel te gaan rijden) na een paar minuten. En op wedstrijd met losrijden ook wel aardig, maar in de proef :+
Vraag ik me af, ben ik dan nóg niet consequent genoeg?

En hoe beloon je overtuigend? Ik beloon wel in het werk, maar of het overtuigend is? En wat kan ik er stiekem aan koppelen om hem in de proef dat gevoel ook te geven? Moet ik een clicker kopen? :')

Thuis loopt hij fantastisch... Op locatie.... not so much :')

Echt héél herkenbaar!!! Ik ben er zelf ook nog niet uit hoe ik hier mee om moet gaan helaas...

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:58

Ik heb gisteren mijn Z1 debuut gereden met mn knappe kerel!
Ik had van tevoren al gesteld: tussen de 180 en 190 ben ik tevreden, en met 190 of hoger mag ik heel blij zijn. Door omstandigheden (amazone van paard gevallen tijdens proef, waarbij 2 politieauto's, 2 ambulances en een trauma helikopter ter plaatse moesten komen) heeft de wedstrijd een tijd stil gelegen. Ik was toen al aan het losrijden en we gingen er eigenlijk vanuit dat de wedstrijd afgelast zou worden, met alle begrip natuurlijk! We waren dan ook zeer verbaasd dat de wedstrijd gewoon door ging en we toch mochten starten, maar dit werd 3 kwartier later dan de oorspronkelijke starttijd. Uiteindelijk heb ik dus 2 uur op het paard gezeten (waarvan een heel lange tijd dus alleen gestapt/stilgestaan) waardoor hij toch wel aardig moe was.
Maar wat heeft hij zijn best gedaan! De oefeningen gingen tegen verwachting in vrij goed, Zelfs een 7 voor een eenvoudige wissel! Maar ja, hij moet gewoon echt meer op de achterhand komen. Vooral als hij moe is, vindt hij dat extreem moeilijk. Maar met de punten mag ik zeker niet ontevreden zijn voor een eerste keer Z1: 190 en 184. We zijn er nog lang niet, maar dat wist ik van tevoren al, maar voor een eerste keer niet slecht :D

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:21

Fijn dat je zo tevreden bent! Lekker aan het werk ermee!

Martine, wat heerlijk dat ook jij je hierin herkent. Voor mij, maar ook voor jou natuurlijk!
Vanmiddag ben ik gaan rijden, de bak is helaas nog wel aardig nat. Dat betekent dat ik voorlopig alleen woensdag heb en dan weer een hele poos geen begaanbare bak heb ;( Nouja ik kán wel rijden, het voelt alleen niet fijn. Hij glijdt te veel in een natte bak en daar doe ik meer verkeerd mee dan goed.
Anyhow... Ik besloot te gaan voor wat meer belonen. Een aai, een braaf, een goedzo etc.
Ik had wel het idee dat hij er van opknapte! Reactie op een hulp opvolgen met een braaf/kriebel zeg maar.

Op den duur wat lekker verzamelen, dan gaat hij toch best lekker van de grond af waarbij hij wél front behoudt. Nouja, maar lekker doorzitten.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:57

@cindyy_1993: Belangrijkste is dat jij tevreden bent en volgens mij mag dat zeker met zo'n voorbereiding! Lekker zo doorgaan.

Goed Janine, het blijft toch een puzzeltocht. Hopelijk zorgt dit voor weer een stapje vooruit.

Ik heb vanavond geprobeerd wat meer te belonen. Beer werd er wel wat fanatieker van en ik moet eerlijk zeggen nadat we een conflict hadden over het achterwaarts en ik hem de hemel in geprezen heb toen hij het uiteindelijk wel goed deed, pakte hij het de tweede keer daarna meteen goed op.
Ik blijf het lastig vinden dat paardrijden...... :D

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:08

Mag ik hier ook meeschrijven? Wij hebben vorige week onze laatste puntjes in de M2 behaald en denk dat ik in januari de overstap naar de Z1 ga maken.

We moeten vooral nog oefenen op de overgang van galop naar stap en de keertwendingen blijven lastig. Verder hebben we nog niet veel gedaan met appuyeren, maar dit pikt ie wel al aardig goed op.

Wat zijn nou DE punten waar de jury erg op let in de Z1 naar jullie idee?

Dit zijn wij (hier nog in de L denk ik):
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:39

Welkom bloempie!

Ik vind dat de jury let op het gebruikelijke eigenlijk. Ik wil je alleen aanraden te kijken wat je paard op 60 meter doet. In het M2 nooit commentaar gehad dat hij meer bergop moest, ruim een 7.5 op de uitgestrekte draf. En nu magere 5en vanwege te weinig bergop. Iets waarin ik niet de enige ben ;)

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:45

Welkom in dit topic en gefeliciteerd met je laatste punten.

Ja goeie vraag, waar letten ze niet op haha? Ik vind ook dat ze goed naar de gedragenheid en kracht van je paard kijken. Daarnaast waar ze altijd wel op letten maar nu wordt het misschien meer duidelijk omdat het met de oefeningen beter naar voren komt, zoals lengtebuiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:03

Fijn cindy :)

Hier spannende dag! Vanavond met beide paarden naar de kliniek toe. Santor krijgt een controlecho en Boris de fjord inenten en onderzoeken hoe het kan dat die zoveel drinkt/plast extreem in het haar zit, minder looplust etc. Staleigenaresse dacht aan PPID... Dus we gaan het meemaken.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:05

Ja, die lengtebuiging is bij ons ook nog wel een dingetje. Gaat wel beter de laatste tijd, maar hij vindt het moeilijk! Over de 60 meter baan maak ik me geen zorgen. Denk dat dat wel goed komt, maar misschien piep ik in januari wel anders haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:17

cindyy_1993 schreef:
Ik had van tevoren al gesteld: tussen de 180 en 190 ben ik tevreden, en met 190 of hoger mag ik heel blij zijn.

Absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar waarom start je als je zelf dit als doel hebt, is het dan niet slimmer nog even verder door te trainen? Is nog geen 53% - 55%, lijkt mij dan helemaal niet leuk om op wedstrijd te gaan?
Wel goed dat ondanks die omstandigheden dan alsnog je doel hebt behaald!

Janine vervelend dat de bak zo nat is, en dan ook glad wordt, dan kan je idd beter niet rijden. Wel fijn dat het belonen zo goed effect had!

Mahitri, fijn dat het ook bij jou werkte!

Bloempie welkom! Wij ook pas een paar keer gestart in het Z en valt me tot nu toe alles mee, letten wel echt meer op oprichting heb ik het idee.

Yvank succes, hopelijk bij beide een positieve uitslag!

Ik ga vandaag eens een keertje lessen bij een andere instructrice, ik had een aantal ponydekens waar ik niks mee deed en zij juist zocht, dus kunnen ruilen voor les, prima deal lijkt me. Waarschijnlijk altijd weer nieuwe tips om mee aan de slag te gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:10

Mahitri schreef:
@cindyy_1993: Belangrijkste is dat jij tevreden bent en volgens mij mag dat zeker met zo'n voorbereiding! Lekker zo doorgaan.

Goed Janine, het blijft toch een puzzeltocht. Hopelijk zorgt dit voor weer een stapje vooruit.

Ik heb vanavond geprobeerd wat meer te belonen. Beer werd er wel wat fanatieker van en ik moet eerlijk zeggen nadat we een conflict hadden over het achterwaarts en ik hem de hemel in geprezen heb toen hij het uiteindelijk wel goed deed, pakte hij het de tweede keer daarna meteen goed op.
Ik blijf het lastig vinden dat paardrijden...... :D

Wat leuk dat jij ook zo'n effect merkt!
Misschien zijn we te ver bij het belonen vandaan geraakt onderweg. Het idee van extreem belonen heb ik altijd alleen maar bij jonge paarden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:16

haike schreef:
cindyy_1993 schreef:
Ik had van tevoren al gesteld: tussen de 180 en 190 ben ik tevreden, en met 190 of hoger mag ik heel blij zijn.

Absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar waarom start je als je zelf dit als doel hebt, is het dan niet slimmer nog even verder door te trainen? Is nog geen 53% - 55%, lijkt mij dan helemaal niet leuk om op wedstrijd te gaan?
Wel goed dat ondanks die omstandigheden dan alsnog je doel hebt behaald!

Janine vervelend dat de bak zo nat is, en dan ook glad wordt, dan kan je idd beter niet rijden. Wel fijn dat het belonen zo goed effect had!

Mahitri, fijn dat het ook bij jou werkte!

Bloempie welkom! Wij ook pas een paar keer gestart in het Z en valt me tot nu toe alles mee, letten wel echt meer op oprichting heb ik het idee.

Yvank succes, hopelijk bij beide een positieve uitslag!

Ik ga vandaag eens een keertje lessen bij een andere instructrice, ik had een aantal ponydekens waar ik niks mee deed en zij juist zocht, dus kunnen ruilen voor les, prima deal lijkt me. Waarschijnlijk altijd weer nieuwe tips om mee aan de slag te gaan.

Ik betwijfel of ze echt op oprichting letten, of dat menigeen op die 60 meter gewoon door de mand valt. De uitgestrekte draf is bij mij de enige oefening op het hele coupon waar dat bij staat. Terwijl ik wat dat aan gaat niet het meest eenvoudige paard heb om in de oprichting te rijden. Hij is iets neerwaarts gebouwd, heeft een vrij lange en iets weke rug. Kortom, er zijn beslist paarden die veel beter opgericht zijn dan de mijne en toch vallen ze er pas in de uitgestrekte draf over. Kennelijk kan ik hem prima bij elkaar rijden, tot we die diagonaal op moeten. Hou ze maar een constant van achter naar voren op die afstand, als je dat niet dagelijks kan trainen. (dus dagelijks gewoon in een 20x40 baan rijdt)

Wat een grappige ruil zeg!!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:46

Wat leuk dat het belonen zoveel getest wordt en so far met positief resultaat ook nog!
Sommige paarden hebben gewoon net wat meer bevestiging nodig kennelijk (het zijn net mensen :')) :D
de grap is dat de mijne in de omgang echt rondloopt alsof ie de koning van de stal is, maar oh zo onzeker als je er op stapt :')

Welkom bloempie! Ik merkte in t Z ook niet echt andere jurering (tenminste, doorgaans niet). Wel wat Janine zegt, dat op 40m sommige dingen minder opvallen. Of anders gezegd, de mijne op 40m wel goed volhield met uitgestrekte gangen en bij 60m toch net iets lang werd en dan kruis wat opdrukt.
Dat is niet zozeer dat de jury daar strenger op is, maar dat t dan op ging vallen...

Yvank, hopelijk goed nieuws voor beide op de kliniek!

En haike, klinkt als een goede ruil, leuk! Wat je zegt, je pikt er altijd wel wat van op.

Cindy, mooi dat de kop eraf is. Waar zitten je verbeterpunten? En heb je die thuis ook, of is in de ring gewoon lastiger dat je nu al even met minder tevreden bent? Wel pittige omstandigheden zeg! Weet je of de amazone in kwestie er goed vanaf gekomen is?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:04

Ik weet niet of de paarden op 60m door de mand vallen of de ruiter. Ik had zelf zo iets op de diagonaal, sht. Ik ben nog maar halverwege :+ Verschil in jureren heb ik niet gemerkt. Wat opviel in de m2, kont ook in de z1 weer naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:32

Wij mogen er weer op *\o/* weliswaar maar 20 minuten en alleen rechte lijnen in stap en stukje draf en dat om de dag. Maar hé we mogen weer doen :D .

Dan maand 2 opbouwen naar 30 min en één rondje galop erbij op beide handen. Over 2 maanden terug voor echo en als die goed is mogen we weer opbouwen naar Z niveau.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 06:56

Dat is heel mooi nieuws Yvank!!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 07:23

Fijn!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:01

Dat is positief! :-D