[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:58

Ja hoor, ben een paar keer af gestapt. Ik kende haar, ik kende de ruiters. En had eentje er op gestapt en het geflikt zou ik die persoon enkel dankbaar geweest zijn en om les gevraagd hebben maar de ruiters die daadwerkelijk een kans maakte op die geit, die gaven geen kritiek. Die zeiden 'probeer anders dit eens' en daar sta ik altijd voor open.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:03

Zo had ik pas op een concours dat mijn paard even aarzelde om de bak uit te lopen (moest een smalle stalgang in die donkerder was dan de ring). Geen probleem verder, als ik hem rustig doorrij stapt hij wel weer door, dus ik laat hem even kijken en wil dan aanrijden. Pakt iemand hem zo bij zijn teugels en trekt hem naar voren. Ik had de schrik van mijn leven, dat beest is al vaker op dat soort acties (vreemde die ineens naar hem grijpt, of het nu een klopje geven, aansingelen of bij de teugels pakken is) ineens op zijn rug gaan liggen. Dus ik zeg dat hij hem los moet laten. 'Ja maar hij moet toch mee?' Man geef hem de tijd, straks kun je de ambulance voor me bellen!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:11

Ik ga er maar even van uit dat het uiteindelijk allemaal goed bedoeld is, maar het is de toon die de muziek maakt. :)

Ayasha, goed plan! Ik stap volgende keer ook gewoon af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:12

Zo heb ik met trailer laden me eens van mijn beste kant laten zien.. :o

Sam heeft een periode gehad dat ie moeilijk deed op de trailer. Nu wat je vooral niet mag doen met Sam is er dan druk op leggen want dan draait ie door. Dus ik laat hem rustig voor de klep staan en als hij dan even stond en tijd had gekregen om te kalmeren (hij joeg zich ontzettend op als ie die trailer op moest en dan is ie effe niet bereikbaar zeg maar) dan kwam ie vanzelf mee als ik zei "kom vriend."

Dus ik laat hem effe kijken en ineens komt er een ruiter aan die hem zonder vragen op zijn kont drukt. Gevolg; Sam omhoog en terug over de zeik. Dus ik zeg "kan je dat asjeblieft laten zo gaat het niet werken"
ik loop terug aan met 'm, laat 'm weer effe staan en daar ging ze weer. Dus ik reageer opnieuw met "houd daar mee op!" want ik zag Sam zijn been aan die kant al opspannen en ik durf geen garantie geven dat hij in die "state of mind" niet uit haalt... De derde keer wil ze het opnieuw doen en toen was ik het zo moe dat ik luid en duidelijk gezegd hebt "en als ge nu g*dverdomme niet allemaal rond mijn paard uit gaat gaan (stond een groepje rond die bij de ruiter hoorde) dan is een mogelijke trap van hem als ge hem nog eens tegen zijn kont duwt niet uw grootste zorg! Gaat in de kantine iet drinken maar moeit u niet met mijn paarden in godsnaam! Kom! Allemaal onder m'n ogen uit!"
Waarop de bende vertrok en Sam dus binnen de minuut op de trailer stond. :x

Ben toen in de kantine gewoon gaan zeggen dat ik begreep dat ze wilde helpen maar dat wat ze deed juist averechts werkte en dat ze ook nog risico liep want dat ie in die bui dus wel durft uit halen. Toen snapte ze mijn reactie gelukkig wel. :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:27

Precies, en omgekeerd kan het ook. Mijn merrie was al meerdere keren op de trailer mee geweest en kreeg ik alleen niet geladen, met een longe achter haar kont stapte ze er zo op, op haar dooie akkertje. Op een gegeven moment moest ik alleen laden, dus ik een longe aan het halster, over de voorstang terug naar achteren, om haar kont en kon ik er haar zo opdrukken. Normaal werkt dat als een tierelier en ik heb zo heel veel paarden leren alleen geladen te worden. Maar wat deed trutje, die stond met haar voorbenen op de klep en deed haar hoofd opzij tegen de (buiten)zijkant van de trailer. Dan kan je haar er nooit opzetten op die manier.
Toen heb ik een keer de lijn aangehaald dat ze met haar hoofd echt een keer goed hard tegen de zijkant van de trailer ging :o Toen ging haar hoofd gelijk naar binnen de trailer in, lijn om haar kont en ze stapte erop. Nu stapt ze sindsdien gewoon braaf met alleen het halstertouwtje achter me aan de klep op, maar dat was ook een actie waarvan ik blij was dat ik geen publiek had :o Ik denk dat genoeg mensen met hun mening klaar gezeten hadden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:32

Urielle schreef:
Precies, en omgekeerd kan het ook. Mijn merrie was al meerdere keren op de trailer mee geweest en kreeg ik alleen niet geladen, met een longe achter haar kont stapte ze er zo op, op haar dooie akkertje. Op een gegeven moment moest ik alleen laden, dus ik een longe aan het halster, over de voorstang terug naar achteren, om haar kont en kon ik er haar zo opdrukken. Normaal werkt dat als een tierelier en ik heb zo heel veel paarden leren alleen geladen te worden. Maar wat deed trutje, die stond met haar voorbenen op de klep en deed haar hoofd opzij tegen de (buiten)zijkant van de trailer. Dan kan je haar er nooit opzetten op die manier.
Toen heb ik een keer de lijn aangehaald dat ze met haar hoofd echt een keer goed hard tegen de zijkant van de trailer ging :o Toen ging haar hoofd gelijk naar binnen de trailer in, lijn om haar kont en ze stapte erop. Nu stapt ze sindsdien gewoon braaf met alleen het halstertouwtje achter me aan de klep op, maar dat was ook een actie waarvan ik blij was dat ik geen publiek had :o Ik denk dat genoeg mensen met hun mening klaar gezeten hadden.

_O- _O- Dat zou er ook eentje van mij kunnen zijn. :o
(sorry ik zie zo voor me hoe die gekeken moet hebben)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:56

Oh, jah! enig goede adviezen, zucht..
Ben wel geen topruiter, maar mijn eigen paarden ken ik toch wel redelijk.

Trailer laden was hier ook in het begin, rust en niet proberen er op te stampen.
Op wedstrijd had je dan regelmatig iemand die je wel even zou helpen.. argghhh!
Maar dan op de niet elegante manier.
Die van mij moest dan altijd even iets overdenken, zag je ook aan zijn blik (niet thuis) en dan ineens was ie erweer en kon je hem laden met geen of minimale hulp.

Ook grappig als je iemand vraagt te helpen met laden.
Wilt u het lijntje vasthouden? Ja, hoor, moet ik verder nog wat?
Nee, gewoon blijven staan dat is alles. Echt verder niets doen?
Nee, gewoon staan.
Dan liep ie er zo op, vroegen ze weer, waarom moest ik nou helpen dan hij loopt er toch zo op?
Ja, omdat u netjes stil stond! En dat hadden we net nodig.

SaskiaLucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:24

Wat een gedoe met het inladen zeg. Het meest spannende wat die van mij heel soms doet is stilstaan in stal, omdat hij dan weet dat zijn veewagentje buiten staat en dan misschien denkt; omg, wat is ze nu weer van plan. Dan zeg ik: meekomen jij en niet aanstellen en dan loopt die mee en gaat bijna zelf erin om zijn hooi te eten haha.. Op wedstrijd heb ik mij wel 1x met iemand anders 'bemoeid'. Het paard die naast ons in zijn trailer stond, stond gek te doen en toen ik keek had hij zijn benen over de stang gegooid. Geen eigenaar in de buurt en ik stressen. Toen naar de kantine gegaan en de eigenaren gehaald en gevraagd of ik iets kon doen of niet en verteld wat er aan de hand was. We hebben het paard toen wel een beetje aangemoedigd om los te komen. Maar wel in overleg!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:40

Nu totaal probleem loos te laden paard hoor, ga al jaren in mijn eentje op stap.
Echter toen ik hem kocht was ie net dag voor ik de eerste keer kwam kijken op het ijs van de tailerklep gevallen en vervolgens bij mij nog een keer op zijn snuit gegaan, doordat ie toch al harkerig de trailer afkwam en er een klimlat brak... Toen was het klaar.... Toen was ie gewoon echt bang.
Bevend paard in trailer dat met 4 voeten op een A4tje paste.

Maar investeren in trailerladen door dat consequent te gaan oefenen, doet wonderen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:44

Ik heb zondag eindelijk weer gereden... en vandaag ook van de fysio groen licht gekregen om heel langzaam te werken aan de kracht in mijn schouders/rug. Dylano is vandaag weer door Hester getraind. Misschien kruip ik er morgen zelf weer even op. Even afwachten of/hoeveel spierpijn ik morgen heb. Bizar wat zo'n blessure met de kracht in je arm/schouder doet :\ ben net een slappe vaatdoek, heb al moeite met gewichtje van 1,5 kilo.

Maar ondanks die tegenvaller toch onwijs blij met de vorderingen van afgelopen week! :D

Met trailerladen heb ik nooit echt problemen. Dylano springt er bijna op, die vindt het super om mee te gaan. :')

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:49

Sjolvir schreef:
Bevend paard in trailer dat met 4 voeten op een A4tje paste.

Even offtopic: Wat heb jij toch een ontzettend leuke manier van schrijven en dingen verwoorden, haha!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:49

Hahaha, ja je zou nog een boek kunnen schrijven! :))

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:52

Voordeel van trailerloos naar wedstrijden, ook geen gedoe met laden :') je moet alleen geen regen hebben, kom je verzopen aan op wedstrijd.
Mijn merrie is best te laden, mijn ruin op vrachtwagens prima maar trailers vindt hij niet leuk. Als hij er eenmaal in staat is alles prima trouwens.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:01

Super dat je groen licht hebt gekregen Shanna! Nu weer rustig aan opbouwen en blijven luisteren naar je lichaam. :)

Trailerladen.. Tja, was hier ook altijd een probleem. Poown had toen wij hem kochten enkel op de trailer gestaan toen hij bij zijn moeder werd weggehaald. Nadat hij er eindelijk op stond, kwam hij er met 5 minuten compleet doorweekt uit en helemaal over de zeik. Dat eerst maar eens gaan oefenen thuis. Uiteindelijk alleen te laden, totdat meneer een fase kreeg van het er niet op willen lopen. Niet bang, gewoon klooien, niet weg willen bij de anderen. Heb zo al eens een uur bij de manege gestaan in de regen omdat meneer de trailer niet op wilde. En iedereen (met alle goede bedoelingen) bemoeide zich ermee, maar op dat moment is het gewoon wachten totdat hij zich bedenkt dat ie mee gaat. Hoe meer druk, hoe meer hij ertegenin gaat. Niet gemeen of leip doen, maar hij gaat gewoon tegenhangen. Heb de mensen toen ook vriendelijk verzocht gewoon naar huis te gaan en daarna stond ie er zo op.
De merrie is zeer makkelijk te laden, maar breekt de trailer af zodra we stil staan als ze alleen is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:09

Annash blessures altijd lastig, wel super dat je toch weer vordert nu.

En dat A 4tje.. zo stond ie echt, en dat is niet handig... zeker niet als je achterwaarts de klep af moet..
Stond dan op 1 cm van het randje van de klep...
Voordeel is nu wel, dat hij nooit als een gek van de klep af komt zetten.
Ik zeg terug... en trek even aan zijn deken of staart en dan komt ie voorzichtig naar buiten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:04

Nou ben blij dat ondertussen alles braaf alleen te laden is en ook gewoon netjes stilstaat als ze moeten wachten in de trailer. Op het vorige dressuurconcours was er een paard in de trailer naast me over de stang gesprongen. Hij was er gelukkig ook zo weer af toen ik de eigenaar riep maar ik vind dat toch eng.
En ik vond het heel irritant dat ik steeds hulp moest hebben met het laden van de merrie toen, ben blij dat ze nu alleen erop stapt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:04

Ik kan Jou-Jou tegenwoordig gelukkig ook in mijn eentje laden. Net zoals je zegt Urielle: Dat is toch wel heerlijk hoor.
Jou is nooit bang geweest, maar heel lang liep hij probleemloos de trailer op als er een hulp was die achter hem stond als ik hem aan het laden was, om categorisch te weigeren om de trailer op te gaan als ik alleen was. Meneer ging dan gewoon stil staan, op zo'n 2 meter van de trailer klep. Verder niets. Stilstaan en kijken naar wat ik aan het doen was om hem er toch op te krijgen. :)
Tja...
Daar hebben we dus vervolgens wel een "goed gesprek" over gehad.

Sindsdien doodsimpel te laden.., gelukkig!!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:08

Evita die moet altijd 1 keer tegentrekken om er vervolgens supermakkelijk op te gaan. :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:12

Yup, Angel ook :') Heel op het begin moest mn vader er met de zweep achteraan :') Volgens mij heeft ze alleen de 1e keer 2 tikken gehad ofzo, maargoed. Na een tijdje begreep ze het spelletje en liep ze er los op. Tot we op de vluchtstrook terecht kwamen, dus was ze een paar keer wel wat angstig. Slim als ze is, begreep ze dat ik toen ineens wel geduld had en ging ze er weer spelletjes van maken. Dat heeft wel wat schoppen gekost moet ik zeggen, maar achteruit gaan als ik vooruit wil is echt een no-go. Tegenwoordig moet ze er altijd eerst een keer langslopen om vervolgens er haast op te draven. Dan loop ik snel naar achteren en sluit de stang en klep. Doe wel altijd het halster af, anders hangt ze zich op. Uitladen doe ik halster/hoofdstel om, loop naar achter, klep open, roep dat ze moet wachten, stang los, aan de staart trekken en klaar. :')

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:24

Misschien nog een goede tip als een paard echt niet wil trailerladen. Een paard is een vluchtdier en door hem er vooruit in te zetten voelt hij zich opgesloten zonder vluchtroute.
Bij mij hielp het erg om met de vrachtwagen van de buurman te oefenen. Erop, rondje draaien en er voorwaarts weer uit.

Nu is ze op de trailer zo mak als een lammetje :) Ze heeft niet meer dat 'opgesloten' gevoel.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:44

Hierlaatst op concours een die over het tussenschot wou. Had de voorbenen aan de ene kant en achterbenen aan de andere kant :=
Was niet de mijne hoor, die blijft braaf staan wachten.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:44

Vandaag de eerste keer sinds tijden gestart en tussen de paarden voor het eerst!

Toch mooi 1 winstpunt meegepikt~!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:56

Michelleex, gefeliciteerd!

Hier lekker gisteren Sjollie voor de kar gezet, want die is dan wel in opbouw, maar vind de rondjes L en R om dusdanig saai dat ze nog net niet klinisch dood door de bak sjokt.
Dus maar naar buiten aan het gaan en dus gisteren lekker 20 minuten kar erachter, dat vond mevr. wel leuk!

En arme Toobs kwam er dus slecht van af.. gisteren les, dat deed ie voor zijn doen dan wel weer super.
(het is nogal een luie bliksem (als het moeilijk wordt volgens hem, haakt hij af), maar gisteren deed ie echt zijn best!)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:03

Super Michelle!

En sjolvir: jij hebt toch ook 2 speciale gevalletjes he. :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:39

Ach.. iedere eigenaar vind zijn eigen paarden speciaal :+ toch? :D

Ach Sjol is wel normaal, maar Toobs.... dat blijft een rare snuiter, is een schatje, maar jongens wat kan die je toch bezig houden. (en aan de andere kant wat kan je er heerlijk van genieten)