Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:01

Lastig Miranda. Als ze nergens last van heeft en het wordt elke dag dunner, dan ben ik zeker voor beweging. Ik zou denk ik niet te zwaar trainen totdat haar knie weer normaal is. Als het nou niet dunner geworden is vanavond of morgen, zou ik toch een DA laten komen. Misschien zit er dan wel een ontsteking of iets. Heeft ze geen verhoging?

horseyfries

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:06

Als er een ontsteking zit zou het warm zijn, dus gewoon telkens als je komt even je hand op het dikke en dunne been leggen en vergelijken of het één warmer is. Als het warmer wordt zeker DA laten komen, je wilt geen bacterie erin hebben.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:11

odenxia schreef:
Ik zou wel licht laten bewegen, desnoods aan de longe en veel koelen.

Hier ga ik mee mee. Eventueel een wandeling als dat gaat? Gewoon rustig stappen kan volgens mij geen kwaad, desnoods aan de hand.
Wij sprieten daarna het been goed af zodat het goed koud is, daarna wassen we het met isobethadinezeep en daarna nog een beetje koelen. Eventueel doen we vulcatan aan de wonde nadien.

En idd wel goed nakijken of er geen ontsteking op zit...

Wij laten wel redelijk snel de DA komen :D

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:36

Sprieten?? Hihi wat een grappig woord!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:49

odenxia schreef:
Sprieten?? Hihi wat een grappig woord!

Kennen jullie dat niet? :D

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:51

Uhm ik niet in ieder geval. Als ik aan sprieten denk dan is het in de trand van voelsprieten ofzo haha..
Wij noemen het eerder afspuiten of spuiten ;)

Vind het altijd zo grappig die verschillende benamingen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:54

Ahja, afspuiten :') oh god. Dat ik daar niet aan gedacht heb :P Ja, ik ben echt een die-hard belg op dat gebied. Een gewoon woord bedenken is soms al te moeilijk voor mij. Excuses! :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:00

Zolang het been niet warm is en je paard heeft geen verhoging, zou ik beweging geven en koelen. Wat kan een dierenarts er nu nog meer aan? Kijk, heb je het idee dat er een ontsteking bij komt, zou ik niet wachten maar als dat niet het geval is.....

Ik smeer overigens alle wonden in met Calendula, dat werkt super. Honingzalf is ook fijn!
Ik had vorige wond een wondje op zijn kogel, het leek wel een schotwond zo'n mooi rond gaatje...maar niet gevoelig, niet pijnlijk en ook niet dik. Goed schoongemaakt, gaasje met enorme kwak calendula erop en ingepakt, dat een dag laten zitten en de dagen erna een lik calendula erop en het geneest zo weer!

Alf had geen last van spierpijn van het springen maar ik wel :+ GIsteren alleen heerlijk laag rond gereden, we waren met zijn vijven in de bak en dat zijn we geen van allen gewend dus meer dan rondjes rijden werd het niet maar dat was in mijn geval toch al de bedoeling dus dat kwam mooi uit!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:13

Lekker Daffodil dat Alf geen spierpijn had. Haha ik ken het gevoel, ineens met meerdere in de baan moeten rijden als je dat niet gewend bent. Ik rijd altijd alleen, hooguit met zn 2-en.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:44

Ik rij ook echt bijna altijd alleen, komt omdat ik meestal rond etenstijd rij, heerlijk....muziekje op en gaan! Gisteren was echt pittig met zijn vijven, racefries erbij, haflinger die aan de lange teugel rondjes aan het galopperen was, draver die gelukkig het tempo onder controle kon houden en een joekel KWPNer die alleen mocht stappen wegens blessure en ik met mijn NRPSer. Dus al met al een drukke bedoening maar wel heel kleurrijk qua rassen :+

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:14

Ik rij meestal alleen, paardje thuis, en maar 6 paardjes op stal :j heerlijk!!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:40

Wij staan met zo'n 60 paarden en toch rijd ik vaak alleen. Ik ben altijd rond 8 uur op stal en stap tussen half 9 en 9 uur op. Dan zijn de meesten vaak al geweest. Als we met z'n 3-en rijden is het veel. In het weekend is het wel vaak wat drukker. We hebben wel twee rijbanen en een buitenbak dus iedereen kan wel ergens terecht waar het niet zo druk is.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:48

wij staan met 38 paarden maar ik rijd bijna altijd alleen of met mn moeder

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:20

Ik zou ook nog even afwachten. Wonde goed dagelijks controleren en zuiver houden. Goed afspuiten en lichte beweging geven. Meestal trekt de zwelling weg na 4-5 dagen.

In de winter sta ik nu op stal en dat is soms niet zo fijn om te rijden. Piste in 25x50m, max 8man toegelaten, waardoor je soms echt op tijd moet reserveren. Door de week zijn er LRV lessen vanaf 7u en is de piste bezet voor vrijrijden. Dus komt iedereen tussen 5 en 7 rijden... Soms is het goed te doen, de ruiters houden rekening met elkaar maar soms heb je ruiter die naar niks kijken en hun voeten vegen aan regels. Dan is het rijden met een jong paard (zoals ik er nu ook een bij heb) wel eens levensgevaarlijk :D

Nog eventjes, dan staan de paarden aan huis *\o/*

Daffodil, belangrijkste dat Alf geen spierpijn had... :P

Sprieten... haha, als "special specimen belg" moet ik soms ook wennen aan bepaalde termen :D

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:23

Leuk dat je paarden aan huis komen staan webster. Doe je dat altijd 's zomers of is dit nieuw?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:32

De laatste 2 jaar gingen ze in de winter op stal en van april tot oktober op de wei. Maar nu heb ik een huis gekocht aan de wei, dus zal het water sleuren in de winter doenbaarder zijn. Dan blijven ze ook definitief op de wei.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:34

De mijne staan altijd thuis, heb thuis een piste om op te rijden dus zolang het niet te snel donker is of te nat is kan ik altijd thuis rijden. In m'n eentje natuurlijk :D Als het voor 18u donker is of te nat is ga ik door de week altijd in de manège rijden waar Nathalie (Webster) haar paarden momenteel staan, is maar 5 min rijden voor ons. Soms ga ik dan direct om 18u rijden maar dan is het idd vrij druk. Dus meestal ga ik gewoon om 21u nog. Dan zijn we maar met 3-4 meestal.

Maar vandaag ga ik nog eens een poging doen om thuis te kunnen rijden, het weer is redelijk.. Dus het zou moeten lukken :D

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:36

Best veel mensen hier met hun paarden huis, valt me op.
Hopelijk is je baan vanavond goed Lien. Volgende week schijnt het lenteweer te worden. Ik zeg: kom maar op!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:42

Die van ons hebben altijd thuis gestaan, toen ik klein was hadden m'n ouders ook al paarden voor hun. Tot ik 7 jaar werd en toen zijn hun paarden weggegaan en werd mijn shettie vervangen door een 3-jarige B-pony (heb ik ooit veel op zitten wenen janken :D). Ondertussen staan de twee stallen dus vol met mijn paarden en gelukkig hebben we vanachter nog een 3e stal (die nu vol hooi zit) voor Montie binnen 1,5 jaar. Hier hebben de meeste mensen hun paarden gewoon thuis staan, maar als ik ga kijken naar hoeveel grond nu kost, betwijfel ik of onze generatie de paarden ook thuis kan laten staan. Alles is zoooooo duur!

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:18

Inderdaad veel mensen hun paard aan huis! Ik heb altijd gezegd, ik ga alleen verhuizen als er paarden aan huis kunnen. Droom, droom... Al twijfel ik soms of ik dat wel echt zou willen. Vind de gezelligheid die je op een pensionstal hebt ook wel erg leuk, tenminste op onze stal wel!

Net op stal geweest. Been was nog net zo dik als gisteren. Het was iig niet erger geworden. Het was wel iets warm, beetje 'lauw'. Temperatuur nog opgemeten. Gelukkig geen koorts (als ze een ontstekng zou hebben, hebben ze eigenlijk altijd koorts) 15 min gereden en toen 15 min gekoeld. Na het koelen leek het iets dunner geworden te zijn. Ik bekijk 't maar even van dag tot dag. Ik ga mijn les van zaterdag af zeggen en dan 2 dagen de bossen in, flink eind stappen en beetje draven en galopperen. Maandag zou het dan toch een heel stuk minder moeten zijn.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:56

Ik heb ook alles thuis! Heerlijk! Al vind ik het in de wintermaanden wel lastig, maar nu met een stapmolen kunnen ze in ieder geval er elke dag uit! En m'n bak is wel zo goed dat ik behalve met heel veel sneeuw altijd kan rijden! En zelfs als het stopt met sneeuwen krijg ik m altijd snel weer goed! Dus vind het wel prima! Al vind ik het toch het fijnste wanneer ze ook weer lekker het land op kunnen.. Door de kleigrond kan dat hier echt maar kort... Denk van april-september anders lopen ze het echt helemaal stuk! Maarja, kunnen d'r gelukkig wel veel uit! :) Dus als iemand nog een keer kür of proeven moet oefenen ben je welkom! :)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:32

Ik zal het in gedachten houden Anouk. Gisteren was alleen niet zo succesvol als dinsdag. Ik moet eigenlijk gewoon elke dag lessen denk ik :P De wissel van links naar rechts vliegt nu om m'n oren. Hij springt zelfs op de linkerhand in de linkergalop om naar de contragalop op de lange zijde terwijl ik helemaal niets doe.. :? Van rechts naar links blijft ie nog lastig vinden. Die springt ie vaak niet in ene. Vanavond longeren en zaterdag heeft ie vrij en dan zondag denk ik alleen maar even contragalop rijden zodat ie weer wat rustiger wordt qua meedenken ook.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:41

Wat een luxe, iedereen de paarden thuis. Toen wij dit huis kochten zat er een stukje grond bij aan de overkant van de weg, maar ik vond het niet voldoende om een paard op te zetten en daarbij werken we allebei buitenshuis en vond ik vooral het idee dat ie misschien ziek werd en we daar pas aan het einde van de dag achter zouden komen, een griezelig idee. STukje is verkocht en Alf staat met zijn mini op vijf autominuten van ons huis op een stal, die te mooi is om waar te zijn en ook nog eens weinig kost dus ik vind dat ik het erg getroffen heb! En ik rij eigenlijk het liefst buiten, dus de winter is even doorkomen maar dat ben ik altijd weer snel vergeten!

Eerst lesgeven vanmiddag en daarna zelf rijden. MOrgenochtend weer les en hoop dat ie dan toch weer iets meer progressie laat zien. Vorige week vond ze ook al echt dat ie fors vooruit ging, dus nu hoop ik weer iets meer!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:21

Mijn wens is het niet op m'n paard aan huis te hebben. Vind het eerlijk gezegd wel prima zo op de stal waar ik sta. Wordt ie uitgemest en gevoerd en 's ochtends buiten gezet. Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om dat allemaal zelf te doen. Heb geen ouders of vriend die iets met paarden hebben (zijn er zelfs bang voor := ).

Lekker paardendagje vandaag daffodil. Succes met je les morgen! Ik kan pas donderdag weer lessen. Maar goed heb afgelopen week drie keer gelest :P

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:42

Nou daar ben ik weer na een poosje, na de wintersport ontzettend druk geweest en weer lekker kunnen rijden. Heb alles een beetje proberen bij te lezen, maar dat was nog aardig veel! ;)

Paardje gaat weer super fijn en zondag weer op wedstrijd! Ben heel erg benieuwd! Ga zo lekker naar stal toe, ze hebben gisteren de bodem weer los gemaakt en 5 cm zand erop laten leggen en deze vermengt met de oude bodem zodat hij weer meer demping heeft. Ben dus benieuwd hoe de bodem nu is :)

Nog meer mensen op wedstrijd het weekend?