[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:07

Mijn dame werd wat beheersder in haar reacties van magnesium :j Een heel stuk rustiger voor haar in dr koppie. Betekend niet dat je ineens een dooie donder hebt :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:05

Ik vraag me toch ook af of het niet gewoon het weer is, het fris zijn buiten.
Zelfs mijn echt heel brave, nuchtere, tikje flegmatieke Jou-Jou is swinters bij frisser weer toch echt ritselig.. Kan dan ook ineens vanuit het niets ergens van "schrikken", zodat hij lekker een boksprintje kan maken.
Zou zoiets ook niet bij jouw paard kunnen spelen
( zou je uit kunnen proberen door bv zomers ook eens op verschillende plekken in binnenbakken te gaan rijden. Is hij dan ook zo kijkerig, of niet... Dan weet je of het idd aan de binnenbak ligt, of misschien toch ook aan de temperatuur)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 07:48

Sjolvir schreef:
Zwarte van mij krijgt ook magnesium snufje.. (zeg maar homeopatische dosering), ben er nog niet achter of het wat doet.
En een plonsje lijnzaadolie, anders schilfert hij zo en dat is op zwart zo hatelijk.

Lijnzaadolie geef ik ook bij, vooral voor de glans op de vacht eigenlijk.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:45

Het lijkt me sterk Punz, maar het is het proberen waard natuurlijk!
Mijn poown staat 24/7 buiten en is toch wel heel wat gewend aan temperaturen/windkracht. Heb nog nooit aan hem gemerkt dat hij anders wordt door het weer. Maar goed, wil niet zeggen dat het niet gebeurd hoor. Misschien heb ik daar nooit zijn gedrag aan toegeschreven, terwijl het wel het geval was. Gaan we uitproberen van de zomer. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:52

Punz schreef:
Ik vraag me toch ook af of het niet gewoon het weer is, het fris zijn buiten.
Zelfs mijn echt heel brave, nuchtere, tikje flegmatieke Jou-Jou is swinters bij frisser weer toch echt ritselig.. Kan dan ook ineens vanuit het niets ergens van "schrikken", zodat hij lekker een boksprintje kan maken.
Zou zoiets ook niet bij jouw paard kunnen spelen
( zou je uit kunnen proberen door bv zomers ook eens op verschillende plekken in binnenbakken te gaan rijden. Is hij dan ook zo kijkerig, of niet... Dan weet je of het idd aan de binnenbak ligt, of misschien toch ook aan de temperatuur)

Welke winter? Tis nog maar amper onder de 10°C geweest...

Verder deed de mijne het alleszins ook buiten, in de binnenbak wel meer maar die zijn ook "enger" (alles staat dichter bij en Pret kan slecht tegen het gevoel van opgesloten zijn, als ze het idé heeft dat ze weg kan is ze al veel kalmer en buiten kan ze alle kanten op natuurlijk). Na verloop van tijd leerde ik ook loslaten. :) Als ze onnozel gaan doen ben je geneigd ze meer bij je te nemen, bij Pret moest ik juist loslaten.. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:48

Hier ook, loslaten, anders helemaal oorlog en trekspelletje winnen van een paard is kansloos.

Winter, zalig! Dat die er nog niet is! Afgelopen jaren steeds tijden niets kunnen doen, nu kan ik lekker doorrijden.
Heb dan wel zwartje weer moeten scheren, maar dat heb ik er wel voor over.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:40

Lastige is dat mijn pony ook gewoon buiten staat, alles wel gewend is qua temperatuur, maar swinters écht anders is. Frisser, schrikkeriger ( al blijft het bij hem heel acceptabel hoor.) En nee het is niet echt winter nu, maar ik merkt het wel in zijn gedrag als er een temperatuurdaling is ( zoals zondag toen het toch ineens best fris werd) Nu is hij dit jaar geschoren, dus het gedrag is nu mogelijk ook daardoor wat duidelijker aanwezig, terwijl het niet echt winter is

Dus wat mij betreft: van de zomer als het warm is gewoon eens in een binnenbak gaan rijden, en kijken of het gedrag dan ook aanwezig is. Gaat toch veel informatie geven! ( Je zit; ik ben wel van de (gedrags)experimenten :D :D :D )

En verder: vasthouden, tegenhouden heeft idd geen zin... wordt het alleen maar erger van!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:11

Punz schreef:
Lastige is dat mijn pony ook gewoon buiten staat, alles wel gewend is qua temperatuur, maar swinters écht anders is. Frisser, schrikkeriger ( al blijft het bij hem heel acceptabel hoor.) En nee het is niet echt winter nu, maar ik merkt het wel in zijn gedrag als er een temperatuurdaling is ( zoals zondag toen het toch ineens best fris werd) Nu is hij dit jaar geschoren, dus het gedrag is nu mogelijk ook daardoor wat duidelijker aanwezig, terwijl het niet echt winter is

Dus wat mij betreft: van de zomer als het warm is gewoon eens in een binnenbak gaan rijden, en kijken of het gedrag dan ook aanwezig is. Gaat toch veel informatie geven! ( Je zit; ik ben wel van de (gedrags)experimenten :D :D :D )

En verder: vasthouden, tegenhouden heeft idd geen zin... wordt het alleen maar erger van!

Staat die van jou in de zomer ook meer buiten dan in de winter of is dat geen verschil?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:24

Pfff vandaag echt ruk gereden op wedstrijd :( Standje tank stond heel erg aan.
177 en 178 -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:27

Joh, dat zijn nog heilige punten met die van mij vergeleken van van het weekeind.
(aan de andere kant weet ik nu dat aantal andere starters ook met 152/163, 159/165 naar huis ging en
die scoren toch normaal echt wel stuk hoger, Maar die eerste proef van mij 155 was wel terecht)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:29

Ik zat nog precies op winst maar ze heeft onderaan bij de algemene onderdelen wat lopen schappen. Geheel terrecht overigens, ik vond het nog vrij hoog. Gewoon kats er vandoor knallen in galop, vervolgens in draf kukelen en complete hoek afsnijden, nog een 5 :? Was geen strenge jury :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:35

Zomer en winter zo goed als hetzelfde Sjolvir.
Swinters nu in zijn geschoren versie wel ingepakt in zijn Rambo duo... maar gewoon van sochtends vroeg tot savonds laat buiten ( tenzij het héél erg regent, dan gaan ze wel wat eerder binnen, maar dat is dus uitzondering)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:57

Oh, wat een mazzel dat ze bij jullie nog lekker naar buiten kunnen!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:16

Hier ook alles nog lekker 12 uur per dag buiten :j Tenzij het heel erg regent oid, dan staan ze ook allemaal voor het hek te drammen dat ze naar binnen willen :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:23

Ja, ben ik echt héél erg blij mee. Heb echt gezocht naar een plek waar dat kon. Qua luxe lever je dan misschien wat in ( eerste tijd zelfs niet eens een buitenbak op de plek waar ik nu sta, nu inmiddels wel, maar dat heb ik destijds opgelost door een stuk van de wei door een loonwerker vlak te laten maken om daar te rijden, en bij echt slecht weer naast mijn les nog een 2 a 3 keer per week per trailer naar een binnenbak te gaan).
Maar kan zijn dat ik het hier in de regio wat makkelijker heb met het vinden van een plek waar de paarden ook in de winter buiten kunnen staan.

Edit: even een foto van hoe ze er in december bij stonden:
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 07:33

cp112 schreef:
Pfff vandaag echt ruk gereden op wedstrijd :( Standje tank stond heel erg aan.
177 en 178 -O-

Zonde maar de punten vallen nog wel mee

Pepper2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:13

Cp112: zonde dat je net geen winstpunten haalden maar dan kun je nog trots zijn. Laats was ik op wedstrijd en dat paard van haar was bang voor het jury hokje. En trekken en stampen dat ze deed. Paard werd alleen maar erger. Een paard van een vriendin van mij was er ook bang voor maar ze bleef licht rijden en ze scoorde lager dan zei. Dan klopt er toch iets niet?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:36

Jammer CP! Volgende keer beter. Punten vallen op zich nog mee inderdaad.
Pepper, de punten hangen niet alleen af van of paarden bang zijn voor het juryhokje. En helaas als een ruiter/amazone iets voor het begin van de proef doet en in de proef vervolgens niet meer, kan de jury daar weinig mee. Ik ken inderdaad genoeg mensen die juist boos worden bij een paard wat iets eng vindt, maar dat werkt zo vaak averechts.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:51

Ik vind dat wel altijd makkelijk praten over anderen :o
Genoeg paarden die helemaal niet bang zijn maar gewoon een hele kast aanstelleritis tevoorschijn trekken, dan zie ik liever een stevige stamp onder hun hol dan koetsjiekoetsjie rijden.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:23

Ja maar Urielle, dat is een andere discussie!
Ik heb het dan over paarden die echt bang zijn voor iets. Bij aanstelleritis ben ik het volkomen met je eens! Het paard dat ik rijd kan ook doen alsof ze dood gaat bij het minste of geringste, die krijgt echt een flinke schop onder d'r kont als ze begint hoor. :)

Al vind ik het wel altijd moeilijk te beoordelen bij anderen, omdat je het paard niet kent. Soms denk ik ook, nou nou dat mag wel wat minder, maar als je dan het achterliggende verhaal hoort, is de reactie soms wel terecht.

Edit: Er zullen er zondag ook genoeg zijn geweest die zich bij mijn manier van rijden ernstig achter de oren hebben gekrabd... :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:27

Precies, sommige paarden kunnen een mooi stukje theater opvoeren en meestal ken je als ruiter je paard toch beter dan het volk rond de bak.
Soms denk je dat een paard loopt te kwallen, denk je godheretjeeminee trap die bok eens een keer goed onder zijn donder!, en blijkt het doodsbang te zijn en normaal hartstikke werkwillig. Andere keren denk je dat een paard bang is en de ruiter loopt te beulen en dan blijkt hij gewoon truc zesmiljoendrieduizendvijfhonderdzesendertig uit zijn hoed getoverd te hebben, wat zijn ruiter wel weet maar de mensen aan de kant niet. Ik vind echt dat je heel voorzichtig moet zijn in het veroordelen van het gedrag van andere ruiters.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:47

Mee eens! Als ik al zo'n uitspraak doe, ken ik de desbetreffende combinatie.
Mijn zus rijdt een paard (trakehner) en die moet je echt in haar waarde laten. Kan ontzettend goed lopen maar heeft een giga gebruiksaanwijzing. Wil nog wel eens gaan staken en in weze kun je alleen maar wachten tot ze uit zichzelf weer mee gaat werken en die knop omzet. Maar hoe vaak ze op concours van jury's wel niet te horen gekregen heeft dat ze m een keer een rotschop moet geven en/of een slof eraan moet hangen. Dat is bij dit paard levensgevaarlijk! Vind het dan ook van desbetreffende juryleden niet echt een bewijs van het hebben van veel kennis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:47

Dat vind ik ook. Tenzij je het zelf wil gaan voor doen heb je imo op wedstrijd niet zomaar commentaar te leveren..

Als Sam omhoog probeert te komen heeft ie meestal al een knal tegen zijn kop nog voor ie goed en wel op zijn achterbenen staat want ik voel het al aankomen en reageer vóór hij recht overeind komt. Voor de niet oplettende kijker kan het dus lijken dat ie uit het niks een knal krijgt. Nee, ik voel wat ie van plan was en reageer daarop. Ik weet als ie in galop zijn "hupsjes" begint te maken die zo onschuldig uit zien en heel licht wordt vanvoor (waardoor het lijkt alsof ie zo mooi los is.) dat ie gewoon aan het verzamelen is om vanuit galop omhoog te klimmen. En dan krijgt ie een pets tegen zijn oren en trek ik 'm om. Dat is maar een simpel voorbeeld. :)

Met de merrie kreeg ik regelmatig commentaar, maar als ik dan af stapte en ze de teugels aan bood dan was het ineens heel wat minder...

Pepper2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:53

Dat paard was wel echt bang en het werd steeds erger. tijdens de proef liep ze te trekken en te doen. Ik ben het er ook mee eens. als mijn paard zich aanstelt krijgt hij ook een flinke tik met de zweep.Maar ik ga niet aan die mond lopen trekken. Maar dat meisje reed voor een bekende dressuurstal hier in de buurt en heel veel mensen zeggen dat het daarmee te maken had. Ik vind het waardeloos zo ma ja deze dagen zitten er nu ook eenmaal bij.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:56

Ayasha schreef:
Dat vind ik ook. Tenzij je het zelf wil gaan voor doen heb je imo op wedstrijd niet zomaar commentaar te leveren..

Als Sam omhoog probeert te komen heeft ie meestal al een knal tegen zijn kop nog voor ie goed en wel op zijn achterbenen staat want ik voel het al aankomen en reageer vóór hij recht overeind komt. Voor de niet oplettende kijker kan het dus lijken dat ie uit het niks een knal krijgt. Nee, ik voel wat ie van plan was en reageer daarop. Ik weet als ie in galop zijn "hupsjes" begint te maken die zo onschuldig uit zien en heel licht wordt vanvoor (waardoor het lijkt alsof ie zo mooi los is.) dat ie gewoon aan het verzamelen is om vanuit galop omhoog te klimmen. En dan krijgt ie een pets tegen zijn oren en trek ik 'm om. Dat is maar een simpel voorbeeld. :)

Met de merrie kreeg ik regelmatig commentaar, maar als ik dan af stapte en ze de teugels aan bood dan was het ineens heel wat minder...

Hahah, deed je dat echt? :))
Ik zou dat nog wel durven denk ik. :D niet dat het zou lukken, maar kom. :D