Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Punz schreef:Ik vraag me toch ook af of het niet gewoon het weer is, het fris zijn buiten.
Zelfs mijn echt heel brave, nuchtere, tikje flegmatieke Jou-Jou is swinters bij frisser weer toch echt ritselig.. Kan dan ook ineens vanuit het niets ergens van "schrikken", zodat hij lekker een boksprintje kan maken.
Zou zoiets ook niet bij jouw paard kunnen spelen
( zou je uit kunnen proberen door bv zomers ook eens op verschillende plekken in binnenbakken te gaan rijden. Is hij dan ook zo kijkerig, of niet... Dan weet je of het idd aan de binnenbak ligt, of misschien toch ook aan de temperatuur)
Punz schreef:Lastige is dat mijn pony ook gewoon buiten staat, alles wel gewend is qua temperatuur, maar swinters écht anders is. Frisser, schrikkeriger ( al blijft het bij hem heel acceptabel hoor.) En nee het is niet echt winter nu, maar ik merkt het wel in zijn gedrag als er een temperatuurdaling is ( zoals zondag toen het toch ineens best fris werd) Nu is hij dit jaar geschoren, dus het gedrag is nu mogelijk ook daardoor wat duidelijker aanwezig, terwijl het niet echt winter is
Dus wat mij betreft: van de zomer als het warm is gewoon eens in een binnenbak gaan rijden, en kijken of het gedrag dan ook aanwezig is. Gaat toch veel informatie geven! ( Je zit; ik ben wel van de (gedrags)experimenten![]()
![]()
)
En verder: vasthouden, tegenhouden heeft idd geen zin... wordt het alleen maar erger van!
Ayasha schreef:Dat vind ik ook. Tenzij je het zelf wil gaan voor doen heb je imo op wedstrijd niet zomaar commentaar te leveren..
Als Sam omhoog probeert te komen heeft ie meestal al een knal tegen zijn kop nog voor ie goed en wel op zijn achterbenen staat want ik voel het al aankomen en reageer vóór hij recht overeind komt. Voor de niet oplettende kijker kan het dus lijken dat ie uit het niks een knal krijgt. Nee, ik voel wat ie van plan was en reageer daarop. Ik weet als ie in galop zijn "hupsjes" begint te maken die zo onschuldig uit zien en heel licht wordt vanvoor (waardoor het lijkt alsof ie zo mooi los is.) dat ie gewoon aan het verzamelen is om vanuit galop omhoog te klimmen. En dan krijgt ie een pets tegen zijn oren en trek ik 'm om. Dat is maar een simpel voorbeeld.
Met de merrie kreeg ik regelmatig commentaar, maar als ik dan af stapte en ze de teugels aan bood dan was het ineens heel wat minder...