Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:03

Ja M10 gaat richting ZZ Zwaar met drie wissels op de diagonaal.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:08

webster543 schreef:
Met al dat gewissel hier, kon ik het niet laten :D

Aristo heeft vandaag 3 wissels om de 4 gesprongen *\o/* Na verschillende te laat, te vroeg, niet gevraagd, niet uitgevoerd, ... toch een diagonaal goed gedaan! Alleen dat tellen, wist niet dat tot 4 tellen zo moeilijk kon zijn...

Leuk! Ik tel altijd ook de wissels, want als je meer moet dan raak je anders de tel kwijt, dus voor om de vier tel ik: één, twee, drie, vier, wissel, twee, twee, drie, vier, wissel, drie twee drie vier wissel, vier twee drie vier wissel enz., wissels om de drie: één, twee, drie, wissel, twee, twee, drie, wissel, drie twee drie wissel enz.
Zo weet je nog altijd hoeveel wissels je gesprongen hebt en blijf je zelf ook beter tellen in het ritme.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:30

Van dat tellen raak ik al helemaal van de wijs hahahaha...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:36

Gewoon oefenen, het wordt een gewoonte ;)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:37

Dat tellen kan ik voorlopig beter dan de wissels :')

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:06

Hahaha Lien...

De wissels springt Ur nu wel netjes en goed op de hulp, af en toe probeerde ik wel eens wissels te rijden met een paar galopsprongen ertussen op de diagonaal. Maar nog niet specifiek om de 3 of 4 ofzo. Ik heb daar nog net te lange voorbereiding naar de wissel toe voor nodig. Wie weet kunnen we daar dit jaar wat aan gaan sleutelen.

Vorig jaar waren we voor het ZZL aan het trainen en wat ik zelf erg lastig vond, is appuyeren van de hoefslag naar de X een wissel en terug appuyeren naar de hoefslag. Het appuyeren zelf is geen probleem wat dat gaat ons goed af alleen het stukje voor de wissel, de wissel zelf en na de wissel vind ik lastig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:16

Hahaha Lienbono, dat is in ieder geval een begin!

Ik oefen die appuyementlijnen die ook in de Pst Georges zitten altijd door wel naar de middellijn te appuyeren, proberen behoorlijk ver voor X uit te komen, en dan zo snel mogelijk recht maken en wisselen, maar rechtuit blijven rijden. Als het paard éénmaal goed vroeg op de middellijn aankomt en je hem snel recht kan maken en die wissel springen, is dat terug appuyeren naar de hoefslag ook veel gemakkelijker. Anders is de kans groot dat hij niet blijft dragen op het nieuwe binnenachterbeen en iets door het appuyement heenvalt naar de hoefslag, en dan ben je het kwijt.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:22

Horseyfries, dat lukt mij nooooooooooooit :D Dat tellen is al moeilijk, nu ook nog eens twee twee drie... dan geraak ik zeker weten in de knoop :o

appuyementen en wissel ga ik Aristo nog niet aan doen, volgens mij zijn zijn benen dan in de knoop (en mijn hersenen helemaal :D )

Lien, makkie joh, volgend jaar samen naar de M10 :j

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:23

Ja dat laatste gebeurt dus. Hij valt dan als ware door mn nieuwe binnenbeen heen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:26

webster543 schreef:

Hé ja, da's waar! Dan kunnen we samen op wedstrijd gaan :D Nu, als die wisseltjes tegen de zomer gaan ga ik ook wel KR komen rijden hoor => Kürencup, here I come! :P
En misschien komen we elkaar dan ook nog wel eens tegen op het IPK, want daar zou ik dit jaar toch écht graag naartoe willen! En daarna starten we gewoon samen nationaal! Jeuj :D

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:26

NEEEEEEEEEEEEEEE, aub, wil de kürcup 3 keer op rij winnen :-)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:29

We shall see ^^ haha, nee nee, ik ga gewoon een paar keer komen rijden hoor. Ik ga niet alle manches meedoen. Moet ook zien dat'k genoeg VOR ga rijden voor het IPK en het kampioenschap. Anders heb'k daar niet genoeg punten gehaald. En daarnaast ook nog is de LRV wedstrijd.. Drukdruk :D Al gaat Saar dit jaar niet vaak meegaan naar de LRV dus die gaat enkel VOR of KR meerijden. In Z2 op de LRV kan ik toch niets gaan doen, die van V an G estel winnen daar toch alles.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:32

Ha ja, dat klopt. Ook al kom je met Valegro binnen, winnen zal je niet doen.

Ik heb ook een drukke zomer, twee paarden.. maar de ene in de E en de andere in de M. Ik zou ze graag beide in de kürcup willen rijden en beide voor de Beker willen laten selecteren... Probleem is dat de E 's morgens is en de M 's avonds...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:43

webster543 schreef:
Horseyfries, dat lukt mij nooooooooooooit :D Dat tellen is al moeilijk, nu ook nog eens twee twee drie... dan geraak ik zeker weten in de knoop :o

appuyementen en wissel ga ik Aristo nog niet aan doen, volgens mij zijn zijn benen dan in de knoop (en mijn hersenen helemaal :D )

Kijk misschien wel leuk, dit is een clinic die ik jaren geleden gegeven heb waarin ik dat uitleg, geluid is wat schel maar je hoort het wel en je hebt een mooi voorbeeld van hoe je het kan oefenen: je doet het kleine meisje na en je huppelt gewoon en telt ondertussen zelf!
http://www.youtube.com/watch?v=jdaxBSSKqxM Rond de 6.00 minuten begint het stuk over de wissels.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:15

Handige manier van tellen! Erg duidelijk met het filmpje erbij!

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:06

Oooh. Handige tips idd. Wil binnenkort gaan beginnen met het oefenen van meerdere wissels over de diagonaal. Ga dit eens meenemen. ^_^

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:34

Leuk filmpje! Is tellen toch niet zo moeilijk als ik dacht :')

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:56

Dames nogmaals onwijs bedankt voor al jullie tips! Heb vandaag een stuk fijner gereden. In de les begonnen met de wissels. Z'n moeilijke kant was niet in ene maar zonder hysterisch gedoe. Andere kant op was ie me voor met een perfecte wissel. Nog een keer gedaan en toen was ie wel van mij en weer perfect! We hebben het daarbij gelaten en toen lekker de drafappuyementen en uitgestrekte draf geoefend. Keertwendingen nog meegenomen en gewerkt aan de oprichting. Geen gefrustreerd paard dit x en ook ik was nu niet gefrustreerd. Wat kan dat een hoop schelen zeg, als je er met een ander gevoel op gaat zitten. Helemaal blij :D
Laatst bijgewerkt door sharon_quiz op 26-02-13 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:01

fijn sharon!

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:04

Wat fijn Sharon! :D

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:57

Horseyfries, bedankt voor het filmpje. Geweldige uitleg, heel duidelijk en interessant voor de toeschouwer!

Super Sharon, een stap in de goeie richting!!

Vandaag met S&T gereden, hij liep lekker. Maar moet zeggen, wissels zijn verslavend :D Had mij voorgenomen vandaag geen wissels te rijden, maar heb er toch weer twee gereden... :o

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:17

Fijn Sharon dat je les goed ging en je met een tevreden gevoel afgestapt bent.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:35

Klinkt goed hierboven! Ik heb ook een wissel gereden hahaha boven de sprong, hij vond het weer hysterisch leuk, ik kan alleen niet meer lopen van de pijn in mijn rug van twee onmogelijk grote sprongen omdat ie niet uitkwam.....Tussendoor wel bij elkaar gereden en dat pikte hij zowaar goed op. NOrmaal ben ik m echt volledig kwijt met springen en crossen :D

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:37

Mijn merrie werd juist heel heet als er een hindernis in de baan stond, dan was ze zo fijn te rijden. Dan ging ze zo onwijs sjouwen.. Pfff mis die tijd als ik er zo aan denk. :(

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:39

Heet wordt ie wel maar lees dat als met zijn kop in de wolken en loeihard....dus dat is ietsjes minder. Kwamen er nog twee over de weg aanstappen, verlicht als een kerstboom, nou dat vond ie toch echt wel heel spannend maar ik kon m gelukkig houden!