DiscoDipp schreef:Er zullen er altijd zijn met meer talent, betere paarden, meer begeleiding etc etc. Ik moet gewoon naar mezelf kijken en hoe ik gereden heb. Maargoed dat is heel moeilijk als je zelf zo kritisch bent
Dat ben ik echt heel erg met je eens. Aan de andere heb je met een prachtig paard met veel souplesse echt een streepje voor, maar als de basis niet helemaal voor elkaar is, kun je met dat talentvolle paard toch eens voorbij gereden worden door een minder talentvol paard waarbij de basis wel in orde is. En dat zie je bij de wedstrijden vanaf Z ook echt wel gebeuren.
Het kan echt helpen om met een instructeur die ook jurylid is te kijken waar je de puntjes op de I kunt zetten.
En in dat verband ben ik het ook heel erg eens met MWM. Goede voorbereiding van de onderdelen is heel belangrijk. Als je je proef uit je hoofd kent en weet wat eraan komt, dan heb je ook meer ruimte in je hoofd om de onderdelen uit je proef goed voorbereiden.
En wat jullie groei met elkaar betreft. Ook een minder bijzonder paard kun je leren "aan het been" te zijn.
Aan het been (of eigenlijk aan de hulpen) betekent dat je paard direct reageert op jouw hulpen.
Je paard moet leren direct te reageren op jouw drijvende en ophoudende hulpen, op de verplaatsing van je gewicht, etc. Heel veel van die hulpen (vooral gewichtshulpen) liggen dichtbij de natuurlijke balans van je paard. Maar paarden moeten wel leren wat de bedoeling is als je zo'n hulp geeft. Dan zit je op het stukje africhting en hoe hoger je komt, hoe belangrijker dat wordt. En dan heb je ook instructie nodig die je daarbij kan helpen. En dat is vaak wel instructie op wat hoger niveau. En vaak helpt t ook om filmpjes op Youtube te kijken. Mijn dochter heeft bv best wat moeite bij de appuyementen, met name de lengtebuiging. Ons paard is ook best kort, maar ik zie ook dat ze daar zelf strak in wordt. Dus het is een wisselwerking Die moet in Z2 straks ze zelfs nog in zigzag gaan rijden. Dus dat moet voordat we overgaan naar Z2 echt voor elkaar zijn.
En zij heeft helaas soms maar 1 x per 3 weken les omdat ik geen goede instructie kan vinden die wekelijks kan komen.
Dan kijken we ook op Youtube. Bv dit filmpje, waar je echt wel wat aan hebt.
https://www.youtube.com/watch?v=BJ3XmIYO3eo
Enfin, als je africhting goed is DD dan maakt het een stuk minder uit wat voor paard je hebt.
@Getup, Goed van de kleine! Maar ik ken eerlijk gezegd dat achter elkaar rijden in proeven niet zo. Dat lijkt me echt vreselijk als je een vlugge hebt. En ook niet wenselijk; het is wel goed dat je je tempo leert te reguleren, maar het is onwenselijk om een paard de voorwaartse drang af te nemen. Dus ik snap goed dat je dat soort wedstrijden niet gaat doen. Die zijn al voorbij denk ik.
@MWM Klopt de traditie is natuurlijk Z1 startgerechtigd. Maar toen mijn dochter het was was het winter en nu zijn er dan twee meer en 1 die startgerechtigd ZZZ gaat die ook nog niet een waterdoop hebben gehad. Dus vond stal dat ze allemaal maar solidair moesten zijn. Dus het was echt een "staldingetje"
Mijn dochter rijdt eigenlijk nooit selecties. Of het komt niet uit en je wil door naar een volgende klasse, maar het geeft haar ook meer stress wat eigenlijk niet ten goede komt aan beide.
En verder vind ik dat iedere progressie superfijn is; daar doe je het toch allemaal voor.