Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:30

DiscoDipp schreef:
Er zullen er altijd zijn met meer talent, betere paarden, meer begeleiding etc etc. Ik moet gewoon naar mezelf kijken en hoe ik gereden heb. Maargoed dat is heel moeilijk als je zelf zo kritisch bent :o

Dat ben ik echt heel erg met je eens. Aan de andere heb je met een prachtig paard met veel souplesse echt een streepje voor, maar als de basis niet helemaal voor elkaar is, kun je met dat talentvolle paard toch eens voorbij gereden worden door een minder talentvol paard waarbij de basis wel in orde is. En dat zie je bij de wedstrijden vanaf Z ook echt wel gebeuren.
Het kan echt helpen om met een instructeur die ook jurylid is te kijken waar je de puntjes op de I kunt zetten.

En in dat verband ben ik het ook heel erg eens met MWM. Goede voorbereiding van de onderdelen is heel belangrijk. Als je je proef uit je hoofd kent en weet wat eraan komt, dan heb je ook meer ruimte in je hoofd om de onderdelen uit je proef goed voorbereiden.
En wat jullie groei met elkaar betreft. Ook een minder bijzonder paard kun je leren "aan het been" te zijn.
Aan het been (of eigenlijk aan de hulpen) betekent dat je paard direct reageert op jouw hulpen.
Je paard moet leren direct te reageren op jouw drijvende en ophoudende hulpen, op de verplaatsing van je gewicht, etc. Heel veel van die hulpen (vooral gewichtshulpen) liggen dichtbij de natuurlijke balans van je paard. Maar paarden moeten wel leren wat de bedoeling is als je zo'n hulp geeft. Dan zit je op het stukje africhting en hoe hoger je komt, hoe belangrijker dat wordt. En dan heb je ook instructie nodig die je daarbij kan helpen. En dat is vaak wel instructie op wat hoger niveau. En vaak helpt t ook om filmpjes op Youtube te kijken. Mijn dochter heeft bv best wat moeite bij de appuyementen, met name de lengtebuiging. Ons paard is ook best kort, maar ik zie ook dat ze daar zelf strak in wordt. Dus het is een wisselwerking Die moet in Z2 straks ze zelfs nog in zigzag gaan rijden. Dus dat moet voordat we overgaan naar Z2 echt voor elkaar zijn.
En zij heeft helaas soms maar 1 x per 3 weken les omdat ik geen goede instructie kan vinden die wekelijks kan komen.
Dan kijken we ook op Youtube. Bv dit filmpje, waar je echt wel wat aan hebt.
https://www.youtube.com/watch?v=BJ3XmIYO3eo
Enfin, als je africhting goed is DD dan maakt het een stuk minder uit wat voor paard je hebt.

@Getup, Goed van de kleine! Maar ik ken eerlijk gezegd dat achter elkaar rijden in proeven niet zo. Dat lijkt me echt vreselijk als je een vlugge hebt. En ook niet wenselijk; het is wel goed dat je je tempo leert te reguleren, maar het is onwenselijk om een paard de voorwaartse drang af te nemen. Dus ik snap goed dat je dat soort wedstrijden niet gaat doen. Die zijn al voorbij denk ik.

@MWM Klopt de traditie is natuurlijk Z1 startgerechtigd. Maar toen mijn dochter het was was het winter en nu zijn er dan twee meer en 1 die startgerechtigd ZZZ gaat die ook nog niet een waterdoop hebben gehad. Dus vond stal dat ze allemaal maar solidair moesten zijn. Dus het was echt een "staldingetje"

Mijn dochter rijdt eigenlijk nooit selecties. Of het komt niet uit en je wil door naar een volgende klasse, maar het geeft haar ook meer stress wat eigenlijk niet ten goede komt aan beide.
En verder vind ik dat iedere progressie superfijn is; daar doe je het toch allemaal voor.

Melzazu

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:35

Fijn zeg MWM dat het de andere dag beter voelde. En ergens anders zeg je nog iets over netjes en vriendelijk rijden op je protocol. Daar word ik ook het meest blij van als dat erop staat.

Wat knap van je jongste Getup. *\o/*
En verder blijf ik dat zo’n vreemd systeem vinden met dat achter elkaar aan rijden. Ik snap ook heel goed dat je daar een beetje klaar mee bent.

Nou xxxmh als ik de rest zo lees dan is het nog helemaal niet zo gezegd dat de L2 dan niet zal lukken. Komt vast helemaal goed. +:)+

Leuke dingen heb je op de planning Enzo_Ollie

Wat fijn Annash dat Noor zo fijn loopt momenteel. Het zou erg leuk zijn dat je dit buitenseizoen weer gaat starten. :):)

Gaaf DiscoDipp dat je een clinic hebt.

Met jouw laatste zin ben ik het helemaal eens Babootje.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:10

Nou ben dan heel benieuwd in de L2. Eerst nog even 6 punten in de L1 halen haha. Heb in juni 2 wedstrijden in 1 week.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:43

Ik rijd eigenlijk ook nooit selecties en had daar nooit interesse in omdat het telkens niet lekker uitkwam. Nu net overgang nieuwe klasse en locatie waar de selectie was, vind ik erg fijn dus why not? Gelijk tweede geworden dus de rest moet ik dan ook maar rijden :')

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:03

Getup wat zonde van de oudste dochter.. Kan me voorstellen dat het met zo'n drukke pony alles behalve fijn is om erachter te moeten rijden. Fijn dat ze er toch een goed leermoment van heeft kunnen maken.
Wel super goed van je jongste dochter!

Mwm de finale halen op een kampioenschap is al een mooi streven! En zou tof zijn als dat lukt :)
Ben benieuwd naar je foto :D

EnzoOllie succes met de crossles! ALtijd leuk zo'n afwisseling :D
en ook benieuwd naar jouw foto!

Annash wat super dat het paard zo'n fijn gevoel gaf! Hopelijk kunnen jullie dit zo door zetten!

Dat is zeker een intressant filmpje Babootje! Heel duidelijk en mooi uitgelegd :)

Ik rij meestal wel selecties, paar keer niet mee gereden ook ivm promoveren of kampioenschappen die 2 uur rijden zijn.
Dit seizoen rij ik wel 2 selecties waarvan er 1 bij eigen vereniging is, maar de kringkampioenschappen denk ik niet, dan moet ik er vrij voor nemen van het werk en regio Z1 is outdoor toch vrije inschrijving. Dit jaar is in de eigen kring dus ik denk dat ik die wel start, mooie ervaring :)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:07

@melis zodra ik ze heb deel ik ze! :)
ene foto is een rijfoto en andere met afgroeten waar die ineens de fotograaf ziet dus hij staat niet heel netjes maar vonden we wel heel leuk hahaha

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:12

melis_93 schreef:
Annash wat super dat het paard zo'n fijn gevoel gaf! Hopelijk kunnen jullie dit zo door zetten!

Ik hoop het zo, het is zo'n leuk paard! <3

Ik heb wel een foto van ons, volgens mij was het de tweede keer weer erop na haar bevalling... moet nog veel gebeuren rijtechnisch en nog veel meer bij mezelf, maar als jullie het leuk vinden dan kan ik 'm wel delen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:41

Altijd leuk annash!

Ik wil ook altijd de foto's na het groeten hebben, maar ze lijken allemaal op elkaar dus mams vond het niet goed haha.

Dit keer voor de proef even een onderonsje
Afbeelding

Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:42

Knappe foto's MWM!

Dit zijn Noor en ik.

Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:19

Wat een goede bijleesactie, Melis!
Leuk, al die foto's!

Selecties zou ik ook niet rijden als het niet uitkomt . Behalve als je toch op wedstrijd wilt en dit toevallig in de buurt is.
Dochter weer met onze freiberger:
Afbeelding

Afbeelding
Zondag rijdt ze haar weer 1 proef. Ik zelf niet , merrie was net bij de osteopaat en heb dan geen tijd om te trainen. Een B proef moet lukken, maar ff Z is toch anders

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:56

Wat een leuke foto’s zeg! 3 hele knappe paardjes <3

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:13

Oh leuke foto’s en knappe paarden! Altijd leuk om er een beeld bij te hebben :D

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 01:37

Hey, ik ben denk ik een stille lezer. Kan me niet meer herinneren dat ik hier ooit een reactie heb geplaatst.

Ruby 36 uit Almere. Ik heb een pony maar door mijn leeftijd kom ik uit bij de paarden. Ik timmer hard aan de weg want mijn eerste doelstelling is 1 winstpunt in de M1. Deze doelstelling had ik al toen ik begon met wedstrijden rijden. We zijn nu L2+7. Ik rij zowel thuis wedstrijd(vandaag op de drukke avond wedstrijd bij ons op stal nog 2 punten mogen halen <3 en mooi commentaar wat ik vaak terug krijg en altijd wel blij mee ben: 'Wat een leuke combinatie zijn jullie!' en een 7 voor harmonie ook erg blij mee), als uit wedstrijden als online wedstrijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo nu genoeg gespammed
Voor nu staat er 1 juni een clinic(daar zag ik ook iets over geschreven) van Jolanda Adelaar en een uitwedstrijd 16 juni gepland.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 02:06

Wat een mooie houding heeft jouw dochter, Getup +:)+ Been mooi afhangend en de lijn elleboog, pols, teugel, mond 1 lijn :)

Welkom en gezellig dat je mee komt kletsen, Ruby :j Is de pony al wat ouder of heeft hij gewoon zo'n mooi grijzig koppie?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:02

Annash schreef:
Knappe foto's MWM!

Dit zijn Noor en ik.

[ [url=m/oxnluX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het blijft wel wennen hoor, jou op paarden te zien. :') Ik heb nog altijd de pony's on mijn hoofd, maar jullie passen mooi bij elkaar zo!

Getup, super mooie foto's zeg!

Welkom XRuby_SymmyX

Ik vind de selecties altijd leuk,maar doe wel alleen mee als ik het niveau heb om in de bovenste helft te komen om het maar zo te zeggen. Wil niet starten als ik van te voren weet alleen maar ringvulling te zijn. Dat het op die dag anders is en nu op dit niveau moeilijker wordt is anders, want het niveau is gewoon hoog en de meeste paarden vele malen beter als de mijne haha.

Heb nog wat meer foto's en maar topic geopend. Ben echt wel blij hoe ze vooruitgaat. Jaar geleden waren de foto's een stuk minder, qua hoe ze liep.
[RIJ-ITP] Wedstrijd weekend met Flow

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:45

@djz hij is 18 inderdaad 22e geworden. Maar hij was ook al vroeg grijs wahaha. Hij is ook opa dus mag ook :9
Gelukkig gedraagt hij zich zeker niet als 18. Het een New Forest pony, ook een sterke pony.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:22

Leuk die foto's allemaal.
@MWM Mazzelaar ben je met een mooie vos met bles en 4 hoge witte benen. Ik houd van vossen, wij hebben naast Mexx nog 2 vospaarden. 1 jonkie van 4 (met helaas 1 hoog wit achterbeen) en zn moeder van 8 die we nu als fokmerrie hebben. Leuk je fototopic. Foto 9 vind ik persoonlijk de mooiste :D
@Annash: Ziet eruit als een elastisch paard zo op de foto.
@Getup: Mooie combinatie zo. Ik houd wel van Freibergers.
@Ruby, welkom. Gezellig dat je komt meekletsen. Mooie pony heb je. Kan goed galopperen zo te zien.

Dochter met Mexx. Die kennen de meesten van jullie al volgens mij:

Afbeelding

En onze zelf gefokte ruin Polunin die net 4 geworden is. Hij gaat volgende maand meedoen in de B.

Afbeelding

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:44

Welkom Ruby :-) Die galopfoto ziet er stoer uit :D

Hier hebben we als 'regel' dat we altijd een foto bestellen als er een fotograaf staat. Ons hele halletje hangt nu vol met foto's van Chip en de wederhelft en 1 fotootje van JB en mijzelf :') . We gaan toch echt naar dezelfde locaties toe, maar telkens als hij start zien we de fotograaf al van verre en als ik start is er geen fotograaf te bekennen :') .

Over 'verfijning van de hulpen': JB is liever lui dan moe en ik ga graag heel erg hard werken. Jullie voelen hem al aankomen denk ik. Ik heb nu twee lesjes gehad bij een andere instructrice die erg werkt aan vooral je eigen zit. De eerste les bestond uit 'waar zitten je zitbeenknobbels en welke kant wijzen deze uit: zit je in balans of ben je misschien (onbewust) aan het remmen of gas geven'. De tweede les was zitbeenknobbels in samenwerking met inademen en uitademen.
Veel overgangen stap/draf met alleen focussen op mijn eigen houding en ademhaling, nog niets met been of hand. JB werd helemaal een soort van fanatiek :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:46

Heb je centered riding les Apple?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:55

Dat denk ik :') Ik zal het eens aan haar vragen :')

Ik ken meerdere combinaties die zij les geeft (ook grondwerk en lange lijnen) en ik zag echt goede vooruitgang bij hun. Erg gericht op houding en zit (en daar zit mijn knelpunt), ook fijne paardvriendelijke benadering.
Dus zonder dat daar een naam of methode aan hing heb ik gevraagd of ik ook bij haar kon lessen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:04

Apple schreef:
Dat denk ik :') Ik zal het eens aan haar vragen :')

Ik ken meerdere combinaties die zij les geeft (ook grondwerk en lange lijnen) en ik zag echt goede vooruitgang bij hun. Erg gericht op houding en zit (en daar zit mijn knelpunt), ook fijne paardvriendelijke benadering.
Dus zonder dat daar een naam of methode aan hing heb ik gevraagd of ik ook bij haar kon lessen.

Ah zo, ja zo kijk ik ook naar instructie: Hoe gaan de lesklanten rijden van de lessen die gegeven worden?
Maar ik herken er wel wat dingen van bv hoe je met je gewicht kunt gas geven en remmen, focus op ademhaling e.d. :D In een grijs verleden heb ik ook een poosje CR les gevolgd, net als les van Antoine de Bodt. En heb van alles wel wat opgestoken. CR vind ik een goede manier om je ervan bewust te worden wat het effect is van je gewicht en balans op je paard.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:52

Ook 2 aansprekende paarden heb jij , Babootje!

Goede instructie vinden is lastig. We wisselen wat af tussen 2 trainers in de buurt. De ene is meer van de basis , maar die doet veel op de cirkel %) . Vooral vanwege onze drukke pony ook , maar ik zou daar liever meer afwisseling in zien.
De ander is meer van de kunstjes / oefeningen , maar daar kun je uiteindelijk ook wel weer wat mee verbeteren.

Zou graag iemand vinden, die haar ook eens wat op wedstrijd zou gaan begeleiden.

Inmiddels is een kennis " het meisje dat als 9 jarige en daarna onze welsh A reed " 18 en doet haar instructeursopleiding in Duitsland van de zomer. Ga maar kijken of dat n beetje werkt met onze dochter.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:15

Krijg net bericht dat de wedstrijd morgen is afgelast door de heftige regen ;(

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:23

Hartstikke jammer natuurlijk. Maar als het zo nat is , is het ook niet fijn....
Wanneer is de volgende wedstrijd?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:40

DJZ schreef:
Krijg net bericht dat de wedstrijd morgen is afgelast door de heftige regen ;(

Aaah dat is balen!!! Vooral omdat je er al niet veel kunt rijden... Wanneer is de volgende?