[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:26

Check ligament. En nee, de mijne is ervan overtuigd dat ze een rodeo pony is. Er vliegen regelmatig losse ijzers in het rond en ze kan heel goed op haar plaats met 4 benen 10 meter de lucht in vliegen. Dus ik hoop echt dat ze zich op stal rustiger houdt. := Waarschijnlijk is dit ook ontstaan door een stuntelgrapje van d'r..
Ze mag echt pas op z'n vroegst in 2018 misschien even los buiten, mits ze zich rustig houdt en op een vlakke ondergrond. En dat kreeg ik er al met moeite af. Ze zagen nog liever dat ik haar minimaal 6 maanden in de box zou houden.

Anoniem

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:28

Ah ja mijne ook nouja wij checkligament en de tussenpees. Zit er echt een gat/scheur? Dat hebben wij gelukkig niet...

Ja dat dacht mijn paard ook.. de dreigde zelfs met uit stal springen de sukkel.. maargoed 17 oktober moeten wij weer op controle.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:35

Jullie echt elke maand controle? Wij hebben afgesproken tot na het veulen (april) rust, daarna laat ik weer een scan maken en beslissen we verder.
Er zit echt een gat in. Gelukkig niet helemaal door of in stukjes. Ze loopt er ook niet kreupel op, dat maakt het zo lastig.
Heb jij ook een hooinet in de stal gehangen? En ook van die soort ice peesbeschermers? Tips zijn welkom. :+

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:04

Wat verschrikkelijk balen. Ice packs van Hidez al bekeken? Misschien een domme vraag, maar waarom zou je een paard een dek op doen wanneer deze niet hoeft te werken? Warmteregelatie is nog altijd beter zonder dek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:14

Ja maar na deze controle kunnen wij inprincipe weer opbouwen :) tenzij die niet goed is dan gaan we behandelen met lasertherapie. Mijn paard maanden op stal houden en dan pas controle vond de dierenarts niet nodig omdat ze met laser/prp/stamcel tegenwoordig heel veel kunnen doen :j . Dus wij gaan vaker zodat we direct gericht kunnen behandelen als dat nodig is. Uiteraard kan alleen boxrust ook maar dan duurt het wel langer voor ze weer buiten kunnen etc. Gezien karakter van mijn paard dus voor het eerste gekozen.

Ik heb koelbeschermers van shires :) geen hooinet maar wel onbeperkt hooi.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:38

Ah wat balen! Maar zoveel boxrust met een peesblessure wordt toch niet zo vaak mwwr gedaan...?
Kan je niet korrels krijgen om hem rustig te houden? Of kan dat niet ivm veulen?

Die van mij staat weer op de klinkek :( been was erg dik geworden waardoor het gips kan gaan knellen. Hij wordt nu dagelijks grmasseerd :')

Ik heb trouwens ook een staldeken op gedaan ipv een regendeken. Wil wel dat hij warm blijft zonder dat hij daar moeite voor moet doen. Rondlopen om warm te worden kan al niet... en staldeken lijkt toch iets luchtiger.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:43

wat een pech allemaal :n heel veel sterkte!

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:53

Pff dit zijn geen leuke berichten hoor... Sterkte allemaal met de revalidaties.

Ik had de mijne trouwens vorig jaar bij boxrust ook geswitcht van regendeken naar staldeken. Misschien meer voor mijn eigen gevoel dan voor het zijne, maar leek mij fijner dan zo'n relatief harde regendeken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:54

Lasertherapie heb ik idd gisteravond ook naar gekeken, maar is vrij prijzig en ik ben nog niet echt overtuigd dat het echt altijd werkt. Met of zonder lasertherapie, rust moeten ze sowieso houden.
Ice packs van Hidez en Shires ga ik naar kijken, bedankt! :)
Korels/muisjes niet over gesproken, geen idee of dat kan met dracht?
Deken is natuurlijk niet alleen voor paarden die aan het werk zijn, ook voor paarden die het daadwerkelijk sneller koud hebben. Ze valt snel af in de winter en slecht in haar vel/in haar doen, met een deken zodat ze daar geen energie aan hoeft te besteden voelt ze zich duidelijk beter en minder last van haar spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:01

Ja dat klopt dat ze sowieso rust moeten maar ik hoor niet vaak meer dat er zo lang rust wordt voorgeschreven maar dat zal per kliniek verschillen wellicht.

Vervelend Vibabu!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:49

Vibabu, wat een luxe met massage. Maar niet leuk natuurlijk!

Klopt zal natuurlijk ook wel per kliniek verschillen. Al lees ik over deze blessure erg veel verhalen van nog langere boxrust.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:51

Prp ben ik heeeeel tevreden van!

Dat hebben we hier gedaan voor zn knieën en van “misschien ooit rijden” zijn we dus “bijna Z startgerechtigd”.
Kan je ook best de naam van de da/ kliniek door pb’en!

Ik moet de paarden even missen, 17 dagen usa!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:51

Wat een ellende zeg!!! :(:)

Hier morgen weer knallen, vanmiddag alleen even los aan de longeerlijn (halstertje) gehad, bak is kleddernat en hij glijdt zo in die klei. We hebben gewoon een zandbak hoor, maar het klei komt enorm omhoog.

Wel even een vraagje aan jullie. Wietse heeft al sinds jaar en dag gallen, net boven de knie voor. Die gallen zijn nu wat groter (naar mijn idee doordat hij minder beweegt en weer meer op stal staat, ik verwacht ook dat het met een paar weken weer terug is in oude staat). Ben er toch eens over gaan lezen op internet. Maar ik vind het allemaal zó tegenstrijdig. "Gallen behoeven geen behandeling." en "oorzaak overproductie ligt in infectie, overbelasting, blessure of chronische irritatie" gaan bij mij niet echt hand in hand. :+

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:21

Ik heb wel vaker paarden gezien met 'altijd gallen' (en/of stalbenen). Wat ik heb gezien is dat er wel 'iets' zit wat niet goed zit, maar dat ze er niet altijd last van hoeven te hebben. Aan de eigenaar de keus om te beoordelen of ze er last van hebben en verder onderzoek nodig is. Ik zou het in jouw situatie zo laten en wel blijven opletten en voldoende koelen (en indien weinig buiten in de winter, misschien wat extra stappen op het harde?).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:24

Stalbenen heeft hij dan weer beslist niet, erg mooie dunne benen op die gallen na.
Op het harde stappen heb ik ook aan gedacht hoor, maar we zitten nu niet echt aan een gunstige weg helaas... (racebaan waar nu ook aan gewerkt wordt, tot ergens volgend jaar ofzo). Het enige wat verhard is, is op zo'n klein stukje dat het ook niet echt goed is (een half uur rondjes stappen van 7m doorsnee zal ook onnodig belastend zijn op het harde)

Misschien moet ik dan maar van die coolgel kopen voor de winter...

Je kan de gallen trouwens wel leeg laten lopen, maar dat is een kwestie van uren. :')

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:37

Coolgel heb ik nu ook, was in de aanbieding bij de EJ wegens houdbaarheidsdatum (december) en ik moet zeggen dat ik er erg positief over ben. Ik gebruik alleen best wat, dus die pot gaat aardig snel leeg nu. :+
Snap dat je met zo'n weg niet lekker gaat stappen nee. Wij zitten ook aan een drukke weg waar ze heel hard rijden. Gelukkig nog wel een klein stukje erf waar we een paar meter kunnen stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:58

Coolgel werkt lang niet zo fijn als klei :) ! Ik gebruik ice tight! Super fijne klei blijft lang koel en kan 24 uur blijven zitten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:01

Maar met klei moet je weer met bandages of iets gaan werken, of niet? Want ik kan geen bandages om doen, nooit geleerd/gedaan. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:02

Nee hoor :) gewoon zonder! Het kan wel met maar dat doe ik nu niet smeer gewoon elke dag na het wandelen dikke laag erop. Trekt vocht uit het been en koelt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:05

Bedankt voor de tip! Ga ik die ook nog aanschaffen. :D Ik heb bij de EJ ook Hot/Cold Relief Boots gezien, leek me ook wel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:08

En ik kan weer gigantisch bijlezen :o :o

Over het op safe rijden, dat doe ik ook nog wel steeds voor mijn gevoel, hoewel ik wel tussendoor steeds meer aan durf te blijven rijden. Maar toch is steeds (ruim) voldoende, met Baret nog nooit zonder winst thuis gekomen en waarschijnlijk hebben we dat wel te danken aan dat het vaak zonder grote fouten is en de aanleuning echt doodstil is. Ben ook bang dat als met meer lef ga rijden zoals in de les, we juist wel fouten gaan maken nog, dus wil dat eerst gewoon beter bevestigen.

En lees hoop over scheren, vind ik zelf echt niks, maar heb nu al wel soort grote maat shet op stal, dus bang misschien dit jaar wel ga moeten.
Yvank, jij moet echt vaak scheren :oo

Over werken en rijden, ik werk fulltime en rijd er 2 maar merk dat dat echt wel zat is. Afgelopen weken ook veel extra verplichtingen en dan vind ik het eigenlijk te druk. Hopelijk komende periode wat beter verdeeld.

Mellamoshan: wat balen! Hoe komt het dat het thuis wel fijn gaat maar op wedstrijd niet? Blijf je wel doorrijden of even helemaal pauze nu?

Rosanne: fijn dat je debuut geslaagd was!

Optiwolk ruzie gemaakt maar ook bezig geweest met de vliegende wissels, leuk dat hij dat zo al doet!
Is de rest van jullie ook al bezig met wissels? Ik van de zomer wel eens gedaan, maar nu al hele periode niet meer, wil eerst de eenvoudige wissels beter hebben

Janine gefeliciteerd *\o/* *\o/* En succes morgen!

Magicmogwli, welkom en gefeliciteerd met je debuut!

Absque_dubio: wat ontzettend klote! Hopelijk houd ze mooi rust en heb je een voorspoedig herstel

Yvank ook aan het tobben, hopelijk 17 okt goed nieuws

Oh en vibabu ook al kliniek, ook beterschap voor jou!

Optiwolk fijne vakantie!

Hopelijk nu niemand vergeten? :o

Maar hier dus druk gehad weer maar gelukkig wel fijn kunnen rijden, afgelopen week in de les liep ze echt super! Vandaag was de bak behoorlijk nat dus maar even simpel rondje gedaan en morgen starten hier de selecties alweer, ben benieuwd waar wij ergens staan want ken er een hoop niet

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:09

Voor diegene die fulltime werken, hoe laat beginnen jullie dan en tot hoe laat? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:39

Ik werk fulltime in onderwijs. Verschillende tijden dus.
Ma 0800/1600
Di 0800/1715
Wo 0800/1200
Do 0800/1400
Vr 0800/1615

En dan alle extra avonden en werk wat ik thuis nog moet doen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:11

Lithya schreef:
Voor diegene die fulltime werken, hoe laat beginnen jullie dan en tot hoe laat? :o

Maandag t/m vrijdag begin ik tussen 07.00-08.30, maar ook wel eens 05.00 begonnen. Maandag t/m vrijdag stop ik om 16.00-17.00, maar soms ook wel eens 15.00 als het rustig is of ga juist door tot 19.00 als het druk is. Zaterdags in de rustige periode 08.30 ongeveer tot 14.00 en in de drukke periode tot 17.00
En daarnaast dus 60km enkele reis op een route met veel file, dus 1,5 tot 2 uur reistijd per dag.
Gelukkig wel het een en ander mogelijk. Zo is het geen probleem mocht ik vrij nodig hebben voor de paarden (hoefsmid, kliniek) en daar heb ik dit jaar goed gebruik van gemaakt. Ik had vorige week vakantie, m'n eerste week dit jaar, en ik was blij dat ik maandag weer kon werken. Ik vind werken heerlijk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:19

absque_dubio schreef:
Lithya schreef:

Maandag t/m vrijdag begin ik tussen 07.00-08.30, maar ook wel eens 05.00 begonnen. Maandag t/m vrijdag stop ik om 16.00-17.00, maar soms ook wel eens 15.00 als het rustig is of ga juist door tot 19.00 als het druk is. Zaterdags in de rustige periode 08.30 ongeveer tot 14.00 en in de drukke periode tot 17.00
En daarnaast dus 60km enkele reis op een route met veel file, dus 1,5 tot 2 uur reistijd per dag.
Gelukkig wel het een en ander mogelijk. Zo is het geen probleem mocht ik vrij nodig hebben voor de paarden (hoefsmid, kliniek) en daar heb ik dit jaar goed gebruik van gemaakt. Ik had vorige week vakantie, m'n eerste week dit jaar, en ik was blij dat ik maandag weer kon werken. Ik vind werken heerlijk. :D

Hier hetzelfde. Heerlijk werken. Mijn dagen hebben ook 28 uur ipv 24 ;)