[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:19

Dat is jammer Nouvel! Maar even achteraan.

Yom.. maar als jij de eigenaar niet bent kan je toch veel beter op zoek naar wat anders? Ipv 'stiekem' dingen doen en klachten bundelen?

Hier weekend, heerlijk. Net voor het eten nog even gereden, goh lastig paard als ze precies moet doen wat ik wil :oo heb enkele steekjes van consequentie laten vallen geloof ik..

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:37

ja je zou kunnen zeggen doei ik ben weg, maar... je vindt hier in de omgeving niet makkelijk een paard om te rijden waar je mee op wedstrijd mag (mijn dochter is maar een gewone ruiter en heeft nog nooit hoger gereden dan L2. Zou ze veel ervaring hebben in Z+ dan zou ze waarschijnlijk meer kunnen vinden. En wij komen niet uit de paardensport dus we weten ook niet alle wegen te vinden.)

En als wij weggaan hebben ze zo iemand anders die niet bekend is met deze dingen, dus dan schieten de paarden er niks mee op. Dan blijft het slechte voerbeleid doorgaan. Dus ik hoop er gewoon wat aan te kunnen doen in het belang vd paarden

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:31

Yom, lastig als de eigenaar niet meewerkt
Nouvel, wat stom zeg. Maar bij mij zijn dat soort foutjes altijd goed gekomen met een mailtje. Balen dat het rijden even niet wil, maar hopelijk helpt de tandarts.

Nou ik heb nu nog een knappert op stal staan: meet Great Gamble!

Afbeelding

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:54

Ja lastig indd. Ik heb jaren voor anderen gereden, paarden op wedstrijden uitbrengen en betaalde ook veel mee. Alleen over het krachtvoer en dekens werden we het niet eens, en dan is en blijft het een paard van een ander.
Maar goed, dat wist ik dus mij er grotendeels bij neergelegd. Was verder wel een top plekje :)

Hier om huis druk bezig. Nu lekker weer voor :)
Vanochtend paardje gelongeerd, ze had helemaal last van haar spieren, behoorlijk spierpijn. Wss gisteren al last van dat ze zo dwars deed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:28

Ach dat is niet fijn, longeren is dan wel even lekker!

Hier was het koud tot nu, nu begint het zonnetje door te komen...
Vanmorgen vroeg naar strand geweest, was heerlijk breed strand, lekker stuk gegaloppeerd!
Zo terug naar stal om de ander nog even te rijden.
Ruikt hier heerlijk buiten, alle hyacintenvelden bloeien!
Wel gelijk mega druk overal...

Ja, hier hetzelfde, jaren lang paarden van anderen gereden, heel veel mogen doen en heel veel van geleerd, maar je gaat toch steeds meer tegen dingen aan lopen die je zelf graag anders zou willen doen, zo is dat nu eenmaal...
Toen een eigen paard gekocht, daarnaast nog vaak eentje erbij gereden, maar sinds we er zelf 2 hebben daarmee gestopt, nu handen vol aan eigen spul.

Glenstorm, leuk dier, veel plezier ermee!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:14

Ohja sorry Glenstorm, vergeten te zeggen maar lijkt een leuker! ! :D

Lekker man naar het strand! Ik denk dat ik binnenkort ook de stoute schoenen aantrek en met Hope op buitenrit ga. := :+ Ga met een vriendin, dat paard kent ze ook goed en die is zo rustig.

Ja hier ook 2. Had boxen etc al voor 3... maar dacht, 2 is ook wel genoeg. Dus als iemand nog een box wil ? :o

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:09

Wauw SannevdM wat een prachtige punten. Dior is ook echt super stoer. Succes met trainen voor het M2.

@ Nouvel, wat heerlijk naar het strand. Dat is echt genieten.

@ Meya, gewoon proberen, misschien is ze wel super braaf en buitenritten zijn toch wel erg leuk.

Hier vorige weekend (7-8 april) een TREC weekend gehad. Was echt ontzettend leuke ervaring. Zaterdag een instructiedag. We begonnen met het kaartlees gedeelte. Je moest een route overtekenen op je eigen kaart en die route dan rijden. Nou dat valt nog niet mee. Gelijk al verkeerd gereden :D dus dat moeten we nog even oefenen. 's middags de behendigheid oefeningen (slalom, over een bruggetje, onder zogenaamde takken door, sprongetje enz.) Ook echt erg leuk. De dag erna wedstrijd van behendigheid. Dat begon iets minder. Welmoed moest 4 minuten later dan haar vriendje Willem starten. Nou daar waren ze het beide niet mee eens. Gek doen en hinniken. Weinig hindernissen lukte.......ze waren ook zeiknat van het druk doen. Ronde 2 samen gegaan (de 1 iets gewacht op de ander zodat we bij elkaar kwamen) en toen ging het natuurlijk een stuk beter. Al die juryleden van huh zijn dit dezelfde paarden :j

Was een zeer geslaagd weekend en ontzettend relaxt.

Volgend weekend na 8 maanden weer starten 8-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:25

Oh wat een super gave ervaring lijkt me dat zeg!
Ook een mooie afwisseling voor je paard!
succes met je wedstrijd vast!

Hier nog even niks ingeschreven, eerst even kijken of ik ‘m weer lekker aan de praat krijg, wil de komende weken weer langeteugelen wat op gaan pakken, dat is mooi onbelast werk voor de afwisseling en lekker wat vaker naar buiten.

Gisteravond nog weer even naar strand geweest met een kennisje, bij het ophalen nog even snel een plaatje bollen spotten...

Afbeelding

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:41

Wauw prachtig die tulpen. Ik probeer er ook foto's op te krijgen, maar het lukt me niet of ze worden heel klein... ;(

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:03

Klinkt wel gaaf zo'n weekend NatasjaS!

Lekker Nouvel, mooi plaatje. Groot gelijk, ach en het werkt ook wel zo relaxed voor ons.

Hier 4 dagen gelongeerd, nu loopt ze eindelijk weer fijn door het lijf zonder spierpijnen. :) Ik heb me ook voorgenomen om weer vaker makkelijk te rijden of te longeren. En als de buitenrit goed slaagt, gaan we dat vast ook vaker doen :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:11

Ja ik bedacht me vandaag ook na het langeteugelen dat ik dat gewoon echt weer vaker moet gaan doen en inderdaad in de zomertijd wat vaker naar buiten.
Voor mijn gevoel een beetje teveel met de wedstrijden en er naar toe werken bezig geweest, en ik was helemaal geen wedstrijdruiter meer, vond juist het samen genieten zo belangrijk.

Harde wind vanmiddag hier :D
Afbeelding

Meya_

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:17

Woei, harde wind :D

Ja, ik ben van mezelf wel echt wedstrijdruiter, prestatie gericht, competitief ingesteld :P Maar ging voorheen wel vaker blokje om met de Friezen, op één of andere manier met Hope niet. Oke, hier is de gelegenheid er thuis ook niet voor. Ik ga niet letterlijk de weg op. Maar de stap om op buitenrit te gaan is vrij groot met haar. Terwijl ik de laatste Fries nauwelijks 6weken beleerd en OHZ had en we gingen al buiten op. Zal wel verschil qua karakter zijn..

Maar goed. Nu de stap genomen om het gewoon te doen. Dus doen we dat ook gewoon maar. :)
Vandaag nog even grote 'voorjaarsschoonmaak' gehouden, niet in het huis maar de enter hebben we even grondig gewassen :+ Was wel nodig zeg!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:31

@ glenstorm: oeee gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Of is ze alleen logee? Leuk hoor, wat zijn je plannen ermee?

@ Meya: klinkt als een goede stap om eventjes een paar dagen te longeren. Worden ze zelden slechter van even een paar dagen niks.

@ Nouvel: ohhh heeerlijk zeg het strand! Balen dat hij even een terugval leek te hebben in de training. Misschien net even iets dat dwars zit of echt heel lastig was voor hem de afgelopen tijd?

@ Natasja: jeee klinkt super gaaf!! Super stoer dat je dat bent gaan doen. Lijkt mij ook echt heel leuk om ooit eens te doen.

Ik zit nog heel even op een roze wolkje... Heb zondag m'n allerlaatste ritje gemaakt voordat ik komend weekend écht vertrek. Knappe bink is helemaal gesetteld op z'n nieuwe stek, z'n nieuwe amazone is super blij met hem dus dat voelt echt als met een gerust hart achterlaten :)
Hij pakte weer heel fijn aan en heb na bijna 3/4 jaar weer mooie foto's waar de vooruitgang van de laatste maanden wel goed op te zien is.
Hij is zóóó stoer geworden :o <3 <3
Even een mooie vergelijking toen ik net met hem begon (onbespierd puppietje met z'n puntkontje) tot nu...

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:42

Hoe lang ging je ook alweer weg?
Wel een verschil hoor, wat een stoere bink is het geworden indd! Loopt ie fijn aan het sjouwen zeg :j

Precies. En wil haar weer iets lager instellen in het algemeen. Nek hoogste punt kan ze wel, houdt ze niet vol en dan zet ze zich behoorlijk vast. Ben er van overtuigd dat, als je tikkeltje lager dan hoogopgericht instelt, je de punten in het m1/m2 ook wel kan halen. En dan soms stukjes in training en les meenemen. Ze is er qua spieren gewoon nog niet aan toe heb ik het idee :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:57

Gaaf Marieke die verandering!
Super leuk dier ook!

Meya, die van mij is heel laag voor en heeft ook veel moeite om hoog te lopen, het is een kwestie van tijd en rustig door trainen denk ik, hoop ik..
Het zal gewoon nooit een makkelijke en natuurlijke houding voor hem worden.
Ik kan hem ook niet altijd een hele proef hoog genoeg houden, zeker de tweede proef redt hij het meestal niet.

Onze arabo fries is juist tegenover gesteld, die was heel molijk laag te krijgen maar knikt dan wel vaak weer te diep...

MariekeS_

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:25

@ Meya: voor minimaal 2 jaar maar waarschijnlijk nog wel langer. Spannend maar iets wat ik al heel lang heel graag wil dus nu alleen maar positieve spanning haha

Nek hoogste punt willen hebben is al een doel opzich en als de rest vh lijf het niet kan bijbenen ben je eigenlijk averechts bezig. Dus ja, beter ietsje meer in de comfortzone en een constanter beeld zien ze wel liever denk ik (hoop ik...)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:44

paard is vrijdag behandeld door de osteopaat en nu kan mijn dochter weer op gaan bouwen.

Hoe bouwen jullie op na een behandeling vd osteo? Zal zeker paardafhankelijk zijn, maar mij leek het nu een vrij lange herstelperiode (1.5 wk longeren en dan langzaamaan uit gaan bereiden ohz met stap, dan draf er bij en dan galop. Geschatte tijd tot weer volop mogen trainen voor M; 5-6 weken en dat is heel wat meer dan vorige x maar ja toen reed mijn dochter net L1)

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:52

Marieke, wat leuk te zien die verandering. Pfoe 2 jaar, ik zou het niet kunnen hoor denk ik.
Paard blijft in ieder geval de hele zomer hier en daarna gaan we kijken of ik ermee blijf rijden of niet.
Nouvel, lastig dat het even niet wil. Maar even het wedstrijdgerichte op een lager pitje is vaak niet zo verkeerd. Ik heb nu ook een maand niet gestart en het heeft ons echt wel goed gedaan.
Meya, fijn dat ze weer fijn loopt nu. Ik heb er ook altijd moeite mee om makkelijk te rijden, maar dat komt ook omdat ik wel minstens een half uur nodig heb voordat ik hem fijn los heb. Daarom longeer ik heb gewoon minstens 1x per week en als mijn moeder hem rijdt hoeft hij niet zo hard aan het werk.
Natasja, wat leuk zeg zo'n TREC wedstrijd. Ik zou dat ook zo graag willen doen, maar ik hem helaas het paard er gewoon niet voor. Die kan niet zo goed omgaan met zulke situaties.

Hier gaan de paardjes wel lekker. Gamble heb ik al een paar keer aan de longe gehad en dat gaat eigenlijk wel heel goed, ze snapt het al best goed en luistert ook goed naar de stemcommando's. Wel vindt ze aanraken nog wel heel spannend, hoofd en hals gaan nog wel, maar verder is ze heel rillerig. Ook een beetje het aan de hand lopen geoefend, want dat zit er nog niet helemaal op. Als ze iets engs ziet gaat ze stilstaan en is er geen beweging meer in te krijgen. Maar die dingen hebben allemaal gewoon tijd nodig. Ze is weel heel lief en aanhankelijk dus dat is fijn en ze lopen allemaal gewoon samen buiten en dat gaat ook goed.
Tinky is er wel een beetje van slag door, was eigenlijk wel een beetje sneu. Maar vandaag ging dat al wel weer beter. Met rijden was hij vandaag wel echt heel fijn, sowieso de laatste tijd wel. Zijn heel serieus bezig met de dingen die we de vorige les hebben meegekregen. Donderdag hebben we weer les dus ik hoop dat hij dan ook fijn gaat en we weer een stapje verder kunnen.

Gamble is ook echt wel een heel knap paard <3

Afbeelding

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 05:55

Wow 2 jaar! Ik had het niet gekund. :o voor werk of opleiding dan? En welk land?

Fijn Glenstorm dat ze beide goed gaan! Wel lekker dat Gamble het zo snel goed oppakt.
Yom geen idee, heb nog nooit een osteo bij een paard gehad. Had zij geen opbouw schema?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 06:58

Wow 2 jaar is lang inderdaad zeg, succes en veel plezier!
Waar ga je naar toe?

Leuk koppie heeft Gamble, fijn dat ze het goed op pakt!

Hier moeten ze na de osteo een paar dagen vrij en stappen aan de hand, meestal een dag of 3/4, afhankelijk van de behandeling.
Dan een dag zonder iets er aan aan de longe om te kijken hoe ze lopen en dan gewoon weer aan het werk.
Ik begin dan meestal met een buitenritje en daarna weer in de bak aan de slag.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 06:59

Jawel, wel een opbouwschema waarbij je dus uiteindelijk na 5-6 weken weer op je oude niveau kunt trainen. Maar ik meen dat we de vorige keer toch veel sneller weer gewoon mochten rijden. Maar dit was ook wel iemand anders ( eigen osteo met zw sch verl) dus dat scheelt vast ook

Maar ik was benieuwd of degene hier die naar de osteo gaan ook zo’n heel opbouwschema hebben

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:10

Mijn ervaring bij verschillende osteopaten is dat je meestal een aantal dagen rust moet geven met stappen aan de hand, dan 1 of 2 dagen longeren en dan weer gaan rijden, rustig starten en daarna gewoon weer op normaal niveau.
Als je na 5 weken pas op je normale niveau mag rijden zal het een behoorlijk fikse behandeling zijn geweest.
Mijn ervaring is wel dat ze soms heel lang last kunnen hebben en dan pas je het rijden wel wat aan natuurlijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:27

Hier nog even voor de leuk ons andere paard, de arabo fries, hij is echt werkelijk in alles tegenovergesteld aan mijn lusitano. Echt heel bizar is dat!
Maar wel leerzaam...

Gisteravond tijdens de les, we hebben hem nu ruim een jaar, hij kon alleen met zijn hoofd heel hoog met een onderhals en een weg gedrukte rug lopen.
Ik heb hem eigenlijk alleen maar laag gereden en ben nu begonnen om hem stukjes weer wat hoger in te stellen zonder dat hij zich weg drukt en opkrult, niet simpel, maar er komen steeds meer stukjes dat het aardig lukt.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:55

Leuk project dan zo! Lijkt nog beetje "strak/gespannen" maar ach, Als je leest waar het vandaan komt! :) ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:06

Ja hij is echt enorm veranderd, wel heel leuk inderdaad!
Maar hij is inderdaad ook heel snel strak en gespannen en dan gaat gelijk dat hoofd omhoog en rug strak, dat is wel heel lastig, met name in de winter was het heel erg, gaat nu alweer een stuk beter.