[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:33

Nies_ schreef:
Bij Angel voel je het dus totaal niet aankomen die naait er ineen keer tussenuit met van die mooie lanceer bokken. Volgens mij valt de hoogte wel mee, maar wel met veel rug gebruik :') Als ik goed gok welke kant ze op draait blijf ik zitten, anders naai ik er kei hard af := Is tot nu 1x gebeurd dat ik fout gokte dus dat valt dan weer mee.

Hoogte is op zich ook niet erg, maar draaiende bokken zijn echt rottig.
Mijn merrie bokt bijv. hard en hoog, maar die draait niet en bokt enkelvoudig, dus dan zit je dat wel uit. (Behalve die keer dat ze op concours uitweek naar links voor de stapmolen en ik op links zat om haar terug te duwen, en ineens beet er een daas in haar kont rechts, toen bokte ze schuin weg en omdat ik al scheef zat was ik een makkelijk slachtoffer hahaha.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:27

Ayasha schreef:
Suelza: jikes! Eentje die zo eng bokt moet je nog uit kijken dat ie zichzelf niet uit balans haalt lijkt me (kunnen ze overkop gaan met bokken?) .

Paarden die zo bokken, letten vaak wel op zichzelf. Maar dit is een donder, zo'n klein mormel, dus je hebt ook gewoon niets voor je :')

Ik zei al tegen haar baasje, dat ze het kind van de duivel is _O-

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:13

Michelle, spannend! Komt vast goed. Denk dat het goed is om eerst even een keer L2 te starten om even te proeven hoe of wat. En of er voor jullie verschil is tussen de pony's/paarden.

Ik lees ook gewoon mee, maar jullie gaan hard! :)
Ik heb toch veel liever een bokkend paard dan een steigerend paard, al is een braaf paard toch het fijnste. :Y) Die van mij zijn gelukkig wat dat betreft superbraaf. Wel eens een bokje, maar bijna niet noemenswaardig. En als ze al een poging doen tot hoog komen, dan komen ze nog geen 20 cm van de grond af. Gelukkig, want dat zijn dingen waar ik slecht mee om kan gaan.

Wij hebben afgelopen weekend weer oefendressuur gehad en ben daar een stuk positiever geworden mede dankzij de jury van de eerste proef. Zij gaf zo ontzettend positief commentaar. Ze heeft na mijn proef nog een kwartier de tijd genomen (ik was als laatste dus de ring moest verbouwd worden dus had mooi wat extra tijd) om me te laten voelen wat ze bedoelde. Wauw, wat gaf hij me toen een gaaf gevoel. Ze bleef maar roepen: "Wat een fijn paard!" (was gewoon mijn poown) Het kwam er vooral op neer dat ik van te voren al veel spanning opbouw en in plaats van de rust te willen bewaren door in stap overal langs te gaan, juist met lef die ring binnen moet gaan en op die manier de spanning af te laten vloeien. Dus kortom, gewoon rijden! En ook voor de proef even halsstrekkend in galop de ring rond te gaan om op die manier ff te ontspannen. Ik kon me daar heel goed in vinden. Ik weet waar en wat hij kan/gaat doen dus ik ga daar toch al naar zitten. En om voor mijn gevoel toch nog controle te houden ga ik het tempo terugnemen omdat ik het gevoel heb ik dat ik dan meer kan. Dus het enige wat ik vooral moest doen was: "Oren erop rijden en schakelen" en zelf ontspannen. Was echt fijn om zulk positieve feedback te krijgen. :D
Er mocht gefilmd worden vanuit het juryhokje en ze heeft tijdens mijn proef ook nog eens heel uitgebreid per oefening uitleg gegeven wat ik kon verbeteren en HOE. Echt super fijn zo'n jury. Onderaan de coupon stond: mooie combi. Leuk compliment dus.

Dus we hebben aankomend weekend weer officieel concours in Vragender en ik weet dus wat me te doen staat!

Even een filmpje met stukjes uit de oefendressuur.

cp112

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:18

Wat een super stoere pony heb jij zeg!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:26

Wat ziet dat er goed uit zeg!
Lijkt me idd heel fijn!
ik heb hetzelfde vorige week ook "uitgevonden" :Y)
Pony heeft de neiging soms onder me weg te lopen, ipv der altijd terug te rijden probeer ik ze nu voor te zijn en ze vooruit te rijden een paar passen en dan op m'n zit terug, werkt stukken beter want dan komt ze gewoon netjes op mijn zit terug zonder dat ik een half uur "Ho-hoooo" moet zitten kelen of duizend ophoudingen moet maken eer ze in een fatsoenlijk regelmatig tempo loopt. :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:29

Leuk pony'ke!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:35

Dankjulliewel! :o

Astrid, precies dat ja! Door ze op die manier bezig te houden krijgen ze geen tijd om te denken of iets te zoeken. :D

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:58

Inderdaad, maar dat vergt zoveel meer moeite dan gewoon zitten en meeliften en in hun mond lopen te prutsen. :+ :')

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:00

Hi! mag ik ons ook aanmelden voor dit topic? :D
ik start met mijn arabiertje van net 1.53 tussen de paarden, foto van afgelopen zomer:
Afbeelding
ik ben zelf 1.78, dus niet de kleinste, maar volgens mij past het prima.
hij toont wel groter onder het zadel, hoor ik van verschillende mensen.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:01

Welkom!
Ook wel leuke combi! :j

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:57

bedankt :) is een niet zo charmante stafoto, maar kon even geen andere vinden haha
ik vond het de eerste keren op het losrijterrein wel spannend tussen al die grote kwpn'ers met mijn kleine arabiertje, voelde mij helemaal niet op mijn plek. gelukkig liep Parsifal alsof hij daar altijd had gelopen dus dat gaf mij wel meer zekerheid. Nu kan ik mij meer ontspannen en rij ik alsof ik thuis rij :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:01

Lisannee, leuk paard heb je daar zeg.

Jacqueline, welkom hier leuke AV!
(uche.. ik ben vanaf een AV hengst op een fjorden merrie terecht gekomen, was wel bijzondere move..en ook niet gepland, ben nog steeds gek op AV's)
En met jouw lengte gaat prima zo te zien.

Urielle, moeten we toch maar eens samen het bos in.
Als je gaat laat het even weten.
Ik ben vandaag toch niet geweest, zo gaar als wat, dus arme zwartje moest dressuur rondjes lopen.
Ik helemaal blij dat ik hem afgelopen maandag weer geschoren heb, zo! dat scheelt!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:25

Lisanne: wat een geweldig filmpje, en heerlijk dat het jurylid zo de tijd nam. Daar heb je wat aan!! Leuk hoor!
En eea ziet er wat mij betreft idd heel goed uit!

Jacqueline: welkom!!

Sjolvir: ik heb Jou-Jou dit jaar voor de allereerste keer geschoren, maar joh, wat is dat inderdaad fíjn.

SaskiaLucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:01

jacqueline_Y schreef:
Hi! mag ik ons ook aanmelden voor dit topic? :D
ik start met mijn arabiertje van net 1.53 tussen de paarden, foto van afgelopen zomer:
[ Afbeelding ]
ik ben zelf 1.78, dus niet de kleinste, maar volgens mij past het prima.
hij toont wel groter onder het zadel, hoor ik van verschillende mensen.

Leuk, nog een arabier tussen de paardjes *\o/*. Ga je ook met de AVScompetitie meedoen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:36

Heb van het weekeind Toobs gemeten, ik wist namelijk nooit hoe groot hij was.
Moest het nu weten ivm vermoedelijke aankoop van andere marathon wagen.

Jullie mogen raden.
Om het makkelijker te maken ik ben dus 1.84 lang.
Later verklap ik wel hoe groot hij nou is.
Oh, graag stokmaat gokje en hoe hoog zijn achtereind is :D :+

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:38

1.57? Schoft?
Kont heb ik geen idee :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:13

Sjolvir schreef:
Urielle, moeten we toch maar eens samen het bos in.

Doen we! Momenteel wel vrij druk, maar we vinden wel ergens een momentje zeker!

mendiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:37

hoi! ik meld mij ook even aan voor advies!
Sinds een jaar ongeveer rij ik nu een welsh A (rosa 1.16m)
Het gaat nu super goed en ik zou het heel leuk vinden om met haar wedtrijden te rijden.
Ik moet dan ook tussen de paarden. Wat mij een beetje tegen houd is dat ze zo klein is.
Ik heb ondertussen al eens een onderlinge b-proef gereden en de punten vielen niet tegen. Maar misschien zijn ze minder streng op een onderlinge wedtrijd....
wat denken jullie? hoe zouden ze daar naar kijken als jury zijnde?

Afbeelding
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:23

Poeh, in principe moet de stokmaat niet uitmaken maar het is wel lastiger tegen de grote paarden met dito gangen. Je gaat ook zeker juryleden treffen die het niks vinden, en soms ook die daarnaar punten. Zelf ook veel commentaar over je heen krijgen van de bakrandridders. Je bent ook wel wat groot voor haar. Als je daar stevig genoeg voor in je schoenen staat en je kunt daar mentaal mee omgaan zou ik me niet tegen laten houden door de mening van andere mensen.
Als ruiter zou ik het trouwens wel eng vinden, zo'n kleintje ertussen. Als er een paard trapt zitten ze tegen je hoofd!

SaskiaLucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:32

Ik zou er gewoon voor gaan en op wedstrijd gaan als ze het niveau heeft wat ze moet hebben. Lijkt mij wel spannend om als 'kleintje' los te rijden tussen al die 'kastelen'. Hier op het forum start een meisje met haar shet ondertussen alweer M (dacht ik).

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:43

Als ik heel eerlijk ben moet ik zeggen dat ik je op de galopfoto wel wat groot vind ogen. De dame die hier met haar shetje start is zelf ook gewoon echt klein, waardoor de combinatie gewoon wel weer passend is ( shet heeft ook iets meer 'massa' dan een welshje. Dat toont dan toch ook wel weer anders.

En ja; ik denk wel dat ze op een onderlinge wedstrijd wat milder jureren dan op een officiele wedstrijd.
Dus ik ga mee met Urielle: het kán natuurlijk, maar ik denk dat je veel commentaar gaat krijgen, en daar moet je tegen kunnen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:47

Nog een kleintje!
Ik start met een Welshje van 1.22 tussen de paarden, met losrijden heb ik daar geen problemen mee dat de rest veel groter is. Maar ik ben niet anders gewend natuurlijk. Voor trappen zit je niet op fijne hoogte, maar op zo'n kleintje kan je ook veel sneller wegwezen als een grote op je af komt denderen.
vanaf foto's durf ik niet te zeggen of het kan of niet, het is sowieso randjes werk. Mooi plaatje is het niet, maar dat is bij mij ook niet. Hoe groot ben jij? Bij ons is 't verschil 40 cm, gelukkig zit dat vooral in mijn benen en is mijn bovenlichaam vrij klein. Maar hou er rekening mee dat sommige mensen het leuk vinden zo'n ukkie te zien, maar je ook commentaar gaat krijgen op jullie combinatie.

mendiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:01

Ik ben zelf 1.56. Op die foto's oogt t het inderdaad wat grootmaar dat valt opzich mee.. ze kan het makkelijk hebben zowiezo. Heb tot nu toe alleen nog leuke reacties gehad maar je heb natuurlijk altijd mensen die hun mening hebben ook negatief.
Tussen de grote paarden rijden is zijn we wel gewend we rijden ook in de groepslessen. Bedankt voor jullie reacties!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:16

mendiee schreef:
Ik ben zelf 1.56. Op die foto's oogt t het inderdaad wat grootmaar dat valt opzich mee.. ze kan het makkelijk hebben zowiezo. Heb tot nu toe alleen nog leuke reacties gehad maar je heb natuurlijk altijd mensen die hun mening hebben ook negatief.
Tussen de grote paarden rijden is zijn we wel gewend we rijden ook in de groepslessen. Bedankt voor jullie reacties!

Dan ligt de verhouding precies zo als bij mij, wat grappig.
Ik heb tot nu toe 1 jury gehad die aangaf de combi niet te vinden kunnen, maar wel eerlijk gepunt had. De rest heeft neutraal of positief gereageerd.
Wel is er vaak verwarring bij de ringmeester die op zoek is naar een groot paard en niet doorheeft dat er opeens ook een smurfje door de bak tuft haha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:05

Mendiee, meeste is al gezegd (ook over jouw lengte), als jij beetje olifanten huid hebt en je hebt je paard voor elkaar,
dan kan je gewoon starten ook met zo'n ukkie.

SaskiaLucia schreef:
Ik zou er gewoon voor gaan en op wedstrijd gaan als ze het niveau heeft wat ze moet hebben. Lijkt mij wel spannend om als 'kleintje' los te rijden tussen al die 'kastelen'. Hier op het forum start een meisje met haar shet ondertussen alweer M (dacht ik).

Een keer ergens gestart, dat was pas erg.
Z paarden waren aan het inrijden en in hetzelfde stuk afgezet weiland (rest stond het gras manshoog zeg maar) reden van die hele kleine B ponykinders.
Vond het doodeng! Hoe ze dat zo hebben kunnen plannen.
1 haal van een groot paard en ze worden van hun paard gemept.

Morgen weer wedstrijd, zucht...
Hij liep vandaag heerlijk aan het einde van de les.
Het is uiteraard mijn eigen schuld dat ie me af en toe vreselijk laat zitten, aangezien ik toen ik bang was daar niet veel aan deed, als ie gewoon lekker zijn eigen ding deed.
Maar nu is ie de pisang... want ik niet meer bang, dus moet hij met zijn luie lijf toch maar eens echt aan het werk. Hij is slim zat :+ (ehhh. te slim soms? :Y) )
Maar ik weet dat hij het kan en ik ook, dus ach.. ooit vinden we het wiel samen wel uit.
Vervelende is dat het dus mijn eigen schuld is dat hij heerlijk de kantjes er van af loopt en het idee
heeft gekregen dat het zonder moeite ook wel oke is.