Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:19

Als je de indruk hebt dat hij er luier van wordt in het werk zou ik het niet doen, mijn paarden staan overdag een aantal uren buiten maar daar merk ik ook teveel verschil met dag en nacht buiten te zetten qua energie dus die gaan ook naar binnen.

Hey Webster, leuk dat je je meldt! Waar woon jij in België? Ik vlakbij Bobbejaanland, kan ze horen gillen in de achtbaan op een mooie zomerdag ;)

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:23

Welkom Webster! Zal van het weekend je filmpje eens bekijken.
Geen idee of paarden lui worden van 24/7 op de wei staan? Als het 's nachts droog blijft in de zomer laat ik die van mij ook 24/7 buiten staan. Merk niets aan het rijden, alleen dat ze wat soepeler is :D Moet wel zeggen dat die van mij heeeel graag buiten staat. Staat ook nooit bij de draad te wachten om naar binnen te willen, ook niet als er gevoerd wordt.

Ik heb ook een half jaar met s&t trens gereden. Ze liep er eigenlijk heel fijn op. Op een oefenwedstrijd kreeg ik van de jury de tip om voorlopig alleen met trens te rijden. Mijn paard kan nogal gespannen zijn in de ring en hij had het idee dat ze zich met s&t te 'gedwongen' voelde. Ik heb wel het idee dat ie gelijk had. Ben meteen terug gestapt naar alleen trens en sindsdien gaat het super. Heb vorige week na een maand of 4 de s&t weer eens geprobeerd, maar ze liep er niet fijn meer op. Bij mij blijft hij dus de komende tijd in de kast.

Sommige paarden zijn zeker fijner op s&t, dus waarom niet? Al zie ik er soms mensen mee rijden die er echt niet mee overweg kunnen en het ergste nog, ze hebben het niet eens door en dan boos worden als het paard het niet doet...

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:31

Die van mij staat ook graag buiten. Maar op de stal waar ik sta mogen ze alleen overdag het land op en ook alleen als het niet regent of het land niet te nat is. Alle ruinen staan bij elkaar in een kudde en het is elke keer weer feest als ze erop mogen. Er wordt nogal wat afgespeels en gerend en vandaar dat Vanquish ook vaak een beetje moe is. Vooral als het heel warm weer is. Meestal ga ik dan ook lekker het bos in met hem :)

Grappig dat de jury jou die tip gegeven heeft Laura. Goed dat hij dat gezien heeft!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:32

Urban staat 's zomers en ook in de winter overdag een paar uur buiten. Dat is wel erg fijn. O`neill staat alleen 's zomers buiten in een merrie groep. De eerste weken mogen ze eerst wennen in afgezette stukjes weide en als het echt goed weer is gaan ze 24/7 het land op. O`neill vind het heerlijk en staat dan ook echt nooit aan het draad te wachten.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:47

NATHALIE :D Welkom! Zéér welkom ;)
Je bent net te laat joh! Anders had je mee naar Alex gekunnen! We hadden zelfs samen kunnen rijden dan ;)

Stang en trens moet je zelf maar zien, ik merk een enorm verschil met Soraya. Op trens durft die echt al wel eens in haar eigen wereldje lopen en denken: 'lien doe wat je wil, ik luister vandaag niet!' Met stand en trens heb ik dat nog niet voor gehad. Gaat echt een pak makkelijker. Maar ik rij er nog wel niet altijd mee. Slof doe ik eerlijk gezegd wel vaak aan, in de les rij ik nu met stang en trens en verder rij ik toch wel 1 à 2 keer per week met slof, zeker als ik wisseltjes wil oefenen in mijn eentje. Als ik thuis rij, rij ik altijd zonder slof, maar daar oefen ik ook geen wissels (ik ben thuis vooral bezig met ontspanning, op de één of andere manier wil ze thuis maar niet rustig worden..)

En die van ons gaan de dag voor de wedstrijd niet lang buiten. Ze krijgen wel voldoende eten dan maar dan gaan ze zéker niet de hele dag buiten. Voor Soraya maakt het zoveel niet uit, maar bij Bono merk ik toch dat'ie een beetje frisser is als hij maar even heeft buitengestaan de dag ervoor.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:00

@ Lien: dat was zeker handig geweest, als jullie samen naar Alex konden. Misschien kan Nathalie zich als reserve aanmelden voor het geval er iemand uitvalt?

Esther zeker fijn dat Urban het hele jaar door naar buiten kan! Ik vind het voor Vanquish best jammer, maar aan de andere kant is hij gewend 's winters binnen te staan, of in de paddock. Als de winter lang duurt begin ik wel te merken dat hij het zat wordt!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:37

Ja het scheelt natuurlijk dat Ur aan huis staat. O`neill staat daarintegen op een luxe pension stal waar ze alleen `s zomers op de wei gaan, daar is ze ook aan gewend. Al zou ze het niet erg vinden om in de winter ook een paar uurtjes per dag naar buiten te gaan.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:10

Wat een drukte hier!!
Nathalie welkom! :)

Wissels, ja de een pakt het zo op en de ander heeft er wat langer voor nodig. Ben met Zig in oktober na mn vakantie er mee begonnen en eind nov Z2 gestart met goede wissels. Maar hiervoor 2 gereden waarvan de ene het eerst in een keer goed deed en na 3 maanden helemaal de kluts kwijt raakte en toen echt nog wel ff nodig had en de andere als springpaard (eerst Z gesprongen) wissels in 2en had geleerd en het dus vooral het corrigeren naar een goede wissel was... Dus best lastige wisselpaarden gehad hiervoor.

Die gekke Checkpoint daar in tegen sprong vandaag gewoon wel een goede wissel, nog niet helemaal op de hulp, maar toch :D Hij snapte het idee in ieder geval :D

Mijn paarden staan echt nooit dag en nacht op de wei, krijgen ze een dikke pens van en ze worden nog traag ook O:) Staan bij mij denk hooguit 3 uur per dag op de wei, verder komen ze wel in de molen en rijd ik ze, dus echt heel zielige vind ik ze ook weer niet :P

Oh en ik zie ook nog wat over trens/s&t... ik rijd thuis echt heel veel met trens, maar probeer het meestal wel een keer met s&t... Vorige paard tot het Z2 op trensje gereden en toen overgepakt omdat hij soms net wat lang werd en ik dat met s&t kon voorkomen en ZZ ja.... dat is echt een genot met S&T, god wat was ik blij toen ik daarmee de ring in mocht, wereld van verschil, eindelijk zitten m'n armen er nog aan :)

Nou heel bijleesverhaal volgens mij, ik ga nu douchen en dan met collega's eten en stappen :D En morgen met Cp naar Broere voor clinic :D Leuk weekendje :)

Wedstrijdruiters succes ;)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:29

heel veel plezier en misschien spot ik je nog op je weg naar broere!

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:10

Fijn Daisy! Niet van die roze wolk afvallen he! Hihi.

Wickey loopt op allebei bijna even goed. S&T en trens maakt niet zo uit. Zelf rij ik het liefst met S&T. Ben zelf op de 1 of andere manier rustiger in mijn handen wanneer ik twee teugels vast heb. Haha.

webster543 schreef:
Mag ik mij ook melden? Heb vorige week mijn eerst M3 gestart. Dat is ongeveer gelijk aan Z2 denk ik.

Zie dat LienBono hier ook zit :wave:

Dit is het filmpje ervan :

http://www.youtube.com/watch?v=BS8NBCWOeEY

Wissel gaan goed, als ik zelf niet twijfel... :o

Welkom Webster. Leuk paard. Leuk om eens een proef van belgie te zien. Lijnen zijn echt anders dan hier.

Qua weide. Bij ons op stal gaat alles in de avond naar binnen. Wickey is altijd wat beweeglijk in de wei en als ze dan op stal is gaat ze lekker uitrusten en slapen. Dan heeft ze energie voor het rijden. Nu moet ik wel zeggen dat Wickey echt een stalpaard qua karakter is. Toen ik mijn eigen stallen nog had kon Wickey zelf kiezen om in de wei te staan, of over het terrein te lopen en haar stal in. (had 12 boxen). Haar maatje bleef dan lekker buiten staan. Wickey daarin tegen liep altijd na een uur of 4 gewoon naar binnen en haar eigen box in en stond daar te relaxen. Oftewel. Nu loopt ze na een aantal uur naar het hek om aan te geven dat ze naar binnen wilt. >.< gek paard.
Maar het is per paard verschillend.

Clinic bij Alex heb ik ook even gemist volgens mij. haha. Was ook al een tijdje stil.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:09

Hmmm. ga toch eens met S&T beginnen denk ik... het begint te kriebelen :D

Kwa wei... overdag buiten 's nachts binnen zal het voorlopig zijn dan...

Alex?? wie is Alex??

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:12

van Silfhout

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:25

Wat een verhaal Anouk. Ik vroeg me al af waar je was :P Leuk dat Check een goede wissel gesprongen heeft. Dat belooft wat! Je hebt een gezellig weekend voor de boeg zo te lezen. Veel plezier!

Feanyth is inderdaad per paard verschillend. Die van mij vindt het heerlijk op de wei, maar na een uur of 5, 6 is hij ook wel blij om naar binnen te gaan en te slapen :D 22 maart is de clinic bij Alex. Als jij (en Webster) willen kunnen jullie wel op de reservelijst :)

Ben net terug van stal en oh wat is het koud met die wind zeg. Ben blij dat ik weer thuis ben. Straks naar bed en lekker uitslapen. Tot 8 uur waarschijnlijk haha, kan nooit zo goed uitslapen. Morgen weer lekker rijden. Hopelijk is het niet te druk in de baan en kan ik weer met de wissels aan de slag!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 09:11

Goedemorgen allemaal!
Vandaag drukke dag eerst paardje rijden en mn oude pony weer eens martelen := vervolgens met een oud stalgenootje mee naar haar paarden en haar helpen vlechten.
Ga niet aan de wissels werken vandaag maar aan mn appuyementen in draf en galop! Ik heb zo vreemd gedroomd dat ik een proefje ging oefenene en alle wissels goed werden gesprongen XD was wel leuke droom jammer genoeg was het een droom ;( maar hee het begint te komen.
Van de week maar eens aan kür werken want voor ik het weet is het mei :):)

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 09:40

Zo heb alles bijgelezen.
Jullie hebben wat weg gekletst zeg de afgelopen dag!!
Leuk om te lezen allemaal.
Alle nieuwe van harte welkom!!

Over de wissels, ik denk dat wij nu al bijna 2jaar bezig zijn.
Wel met tussenposes geoefend en het ook gelaten voor wat het was.
Dus hele periodes het niet meegepakt ivm contragalop in de proef in het M2 toen nog.
Unique is een mega stresskip ging er ook eerst vandoor met de wissels, daarna bleef ze op de plek, daarna achter mega hoog, nu is het nog wisselt maar we starten wel in het Z2.
Moet er toch een keer vankomen.
Ik geef zelf soms de hulp ook net verkeerd denk ik waardoor ze achter hoog komt.
Geef de hulp dan tijdens de sprong ipv tijdens de landing.

S&T rijden wij vanaf het Z1 al mee, wat Anouk zegt ben blij dat ik nog armen heb.
Met alleen trens rijden we ook, maar dan denkt ze van dit is niet leuk en is dan best stug, heeft ze minder ontzag voor me. Met stang en trens voelt ze zich meer paard lijkt wel en dan doet ze soms dingen dat ik denk van dat vroeg ik niet hoor.
We zullen zien hoe het vandaag gaat.
Duimen jullie voor mij??

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 09:55

Ah die Alex :P Is dat dan met of zonder paard? En waar is dat dan precies te doen? En wat is er dan te doen?

Wissel had Aristo snel door en doet hij graag. Hij had het op een half uurtje begrepen. Nu wordt hij 7j en springt hij ze beter dan ik de hulpen geef :D
Daarvoor valt de rest wat tegen, middendraf en uitgestrekte draf krijg ik er nog moeilijk uit.

Miranda, vervelend als Unique zo moeilijk de wissel heeft geleerd. Hoe reageert ze dan als je je wissel op het verkeerde moment vraagt?

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:03

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:30

Goedemorgen! Miranda succes! We zullen duimen hoor!
Daisy zeker een drukke dag! Leule droom haha!

Ik ga zo naar stal en toch weer aan de wissels, mits het niet te druk is :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:46

Wanhoop niet te snel over de wissels hoor, het heeft bij mij en Wolter wel twee jaar geduurd voor hij de enkelvoudige wissels echt altijd foutloos sprong, die was ook vaak of voor wat te snel, of achter wat te laat, en nu doet hij zijn series tot om de passers dus de aanhouder wint!

Mandydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:02

Succes !

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:38

Thanks Jenny! Het is op zich wel fijn om te lezen dat de wissels niet vanzelfsprekend makkelijk zijn! Heb vanochtend gereden. De 1e sprong ie netjes en daarna begon het circus weer en wilde achter niet mee. Ook een keer voor m'n hulp uit juist achter eerst. Pfff lastig hoor, had m'n handen vol aan hem. Daarna maar even in de draf aan de slag geweest en toen hij moe was nog 1x de wissel geprobeerd. Hij bleef netjes bij me, ook na de wissel! Waarschijnlijk omdat ie moe was, haha, maar toch was ik er blij mee. Helaas was ie niet in ene. Morgen heb ik weer les :D

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:35

nieuwe dag nieuwe kansen sharon!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:49

Dedju he, te laat voor de clinic... :D

Horseyfries, ik woon in Limburg. Ik ga verhuizen naar Koersel om bij mijn paarden te wonen.

Aristo sprong zijn eerste goeie wissels altijd het best in het bos, op wandeling. Misschien een idee voor als het gaat dooien? Lekker het bos in en daar wat dressuur rijden op de paden.

Sharon, de wissel enkel op het einde vragen? Als hij al wat meer moe is? er zijn zelfs mensen die na de een goeie wissel het paard snel stil zetten en een klontje geven. Misschien extreem, maar het is positieve conditionering :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:46

Haha dat laatste heb ik nu gedaan met een paard wat hier was ter correctie, door onervaren amazones had ze zo vaak verkeerd in galop aangesprongen, dat ze geen idee niet meer had wat goed is. Dus je kon van alles verwachten: hard doordraven, overkruist aangalopperen, verkeerd aangalopperen, noem maar op, echt alles behalve normaal aanspringen. Omdat ze het zo lang fout had gedaan snapte ze niet wat ik wilde, dus ben ik op zoek gegaan naar een manier om haar goed aan te laten springen, eerst aan de longe (naar binnen trekken, naar buiten laten vallen en dan aan laten springen) en zodra ze goed aansprong Ho, braaf, stoppen en snoep! Op den duur wist ze wat ik wilde en sprong ze nog wel eens verkeerd aan, maar als ik dan NEEEE zei ging ze zelf terug naar draf, galoppeerde zonder hulp alsnog goed aan, en ging dan stil staan naar me kijken van "nu heb ik toch een snoepje verdient he", echt super grappig. Nu doet ze het al weken goed zonder snoep dus ik denk echt wel dat dat voor sommige snoepliefhebbers best eens kan werken.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:02

Goede tips van jullie, bedankt! Vanquish doet veel voor snoep. Ik zal morgen opstappen met pepermuntjes in m'n zak ;) Slaap lekker alvast en tot morgen dames!