[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:11

@roosje78 ik ben dr gister weer voor het eerst op geweest wel gevraagd aan de staleigenaar of ze hem eind van de dag toen in de grote paddock kon zetten dat heeft denk ik ook wel geholpen want hij was zo braaf maar 20/25 min gereden dan maar toch voor de vertrouwen.
Met het oude zadel deed ie het zelfde gedrag bij de eigenaar dus het is echt voorjaar in zijn koppie.

Ik ben trouwens al een tijdje een jonge merrie van bijna 6 jaar oud aan het longeren en ga dr binnenkort op. Om dr richting de M niveau te rijden voor de verkoop. Echt super leuk nog nooit zo’n ervaring gehad merrie heeft nog maar 15 keer ofzo iemand op dr rug gehad.

OW en dames aankomend weekend buitenrit weer :p

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:15

Sanne, Meya en Nouvel dit weekend weer starten. Succes!
Yom, wel verstandig om dan het debuut even uit te stellen. Snee op zo'n nare plek gaat heel snel weer open.
Trysteffy, leuk dat je ook een uitdaging ernaast hebt!

Ik heb ook echt wel zin om met Gamble te beginnen. Het is ook nog eens een nichtje van Tinky (zelfde opa) en mijn moeder heeft vroeger op haar oma gereden en dat was volgens mijn moeder een heel fijn paard. Nu zit er ook nog eens een beetje leuk springbloed bij met Zavall VDL dus hopelijk heb ik er een fijn springpaard aan als de tijd rijp is.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:52

Klinkt lekker, Meya, je training! Is het nog rustig gebleven vannacht tijdens je dienst?

Hoi Sanned, welkom terug! Wat voor paard rij je?

Wat spannend, Noevel! Jullie gaan het vast goed doen.

Groot gelijk, Yom. Je mag trouwens M starten bitloos, he. Misschien is dat een optie?

Staat ze niet elke dag buiten, Trysteffy? Wat leuk dat je die merrie nu ook bij rijdt. Mag je haar ook starten?

Gamble is dat paard wat je nu gaat beleren, Glenstorm? En je springt dus ook?

Zelf gisteren begonnen met longeren en hij vond het heerlijk om weer aan het werk te zijn. Vandaag er weer op als het niet te veel regent.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:58

Jawel maar ze hebben allemaal hun eigen paddock die is wat klein om iets geks te doen. Wij hebben dan ook dan een grote paddock waar ze kunnen rennen.
Nee helaas niet (anders zou de eigenaar haar houden) wij wouden vorig jaar met haar naar de keuring maar hebben ander half uur geprobeerd trailer te laden maar het werd alleen maar gevaarlijk ze begon te stijgeren en is achter over geklapt. En ook vorig jaar geprobeerd om drachtig te maken maar helaas lukte dat ook steeds niet.. Zal vanmiddag even een foto neerzetten ze kan echt heel leuk lopen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:52

Oh, jeetje, wat een vervelend verhaal! Zijn ze ondertussen al aan het trainen met trailer laden? Als ze wordt verkocht, zal ze er toch ook op moeten.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:55

Klopt, ik had het opgezocht en het mag tm M2. Maar eerst maar eens kijken of het echt wel gaat lukken dat bitloze want het is geen domme merrie :D (oftewel ze weet er donders goed misbruik van te maken dus mijn dochter moet haar echt duidelijk gaan maken dat ze gewoon kan rijden alsof ze wel een bit in heeft :) )

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:50

roosje78 schreef:
Oh, jeetje, wat een vervelend verhaal! Zijn ze ondertussen al aan het trainen met trailer laden? Als ze wordt verkocht, zal ze er toch ook op moeten.

Ik ben nu wel een beetje grondwerk met dr want het is wel een dominanten merrie namelijk en we hopen dat als ze verkocht word hopen we eigenlijk iemand met een vrachtwagentje want de stal wilt ze soms niet wegens de doorgang.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:44

Oh wat vervelend zo'n trailer ongemak.. Lastig hoor, iemand die haar dan wil kopen zou voornamelijk recreatief thuis moeten rijden lijkt mij? Waarom dan voor het M trainen?
Wel leuk de nieuwe uitdagingen :)

Hier rustige dienst gehad. Gelukkig wou degene die 2e was wel ruilen :')
Thuis wat aan het huishouden.. paardjes staan lekker buiten. Vanavond weer les, dan kunnen we eerst wel even paar weken vooruit.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:01

@ Nouvel: oh spannend zeg dit weekend dus! Maar klinkt als een heel goede instelling, komt vast goed! Je filmpjes van les laatst heb ik nog allemaal bekeken maar niet meer gereageerd. Heel mooi om te zien hoe hij verbetert tijdens de training. Je ziet dat hij het lastig vindt, maar zodra je het weer eventjes simpeler maakt, dan toont hij direct meer zelfverzekerd.

@ Sannevdm: gefeliciteerd nog met je prachtige debuut! Had ook niet anders verwacht van jullie aan de hand van vorige resultaten en het beeld in je prachtige jaaroverzichtstopic. Jullie zijn zo'n mooi combi!

@ Yom: Met wat voor bitloze optoming rijden jullie haar nu? Ik heb een paar jaar terug nog L1 & L2 bitloos gestart (toen dat net mocht zeg maar) en heb toen alleen maar positieve reacties gehad. Dat was een hypersensibele merrie die inderdaad bitloos ook wel heel anders te rijden was dan met bit. Niet perse alleen maar positief, maar de afwisseling werkte uiteindelijk wel heel constructief en heb er wel veel profijt van gehad. Snap dat het wel even puzzelen is.

Mijn vertrek naar het buitenland was uitgesteld aangezien mijn visum nog niet rond was.
Paardlief staat inmiddels al wel op z'n nieuwe plekkie en dat gaat super. Maar ben dus langzaam aan het afkicken van de paardensport. Lees nog wel een paar keer per dag mee :')

Heb een paar weken geleden als 'tijdverdrijf' vakantieoppas gespeeld voor het paard van een vriendinnetje. Kreeg daarna het aanbod om nog een proefje te rijden met hem, dus die ga ik aanstaande zaterdag M1 starten :')
Morgen eventjes oefenen en dan zien we het wel, lekker in de categorie 'gewoon-omdat-het-kan', hopelijk kan ik mijn 2e M1 klassering halen, leuk voor later :D

Dit was met het oppas proefritje {:}
Afbeelding

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:16

Aangezien de merrie toch wel potentie heeft voor de sport.
We denken ook iemand die veel geduld en eerlijk naar haar is dat het allemaal wel lukt. En de eigenaar heeft nu dan 5 paarden staan waar ze dus niks mee kan zoals blesuren daar door niet hoger kan komen wegens het terug komen en te oud die lekker met pensioen is en dan nog een 3 jarige die ze zelf gefokt heeft en daar weer veder mee wilt gaan. En deze merrie die ja staat eigenlijk een beetje was al laat zadelmak gemaakt wegens gewoon nog te jong te puppy achtig en dan nog het trailer probleem dat ze er niet altijd op wil ze is wel gewoon naar de dierenarts wel eens geweest maar de spanning denkt deze merrie echt niet ga niet en denk als iemand daar echt bewust mee kan omgaan dat het wel goed kan komen.

Dit is trouwens de merrie http://www.dibaranka.nl/hopefull-di-baranka.html als je dr ziet lopen denk je echt die komt wel goed.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:16

ah Marieke zie helaas je foto niet

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:24

trysteffy schreef:
ah Marieke zie helaas je foto niet

Grrrr dat doet ie nou zo vaak he..

Zo dan? 8-)

Afbeelding

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:29

ik heb aar even het goedkoopste bitloze hoofdstel gekocht wat ik kon vinden omdat we al best veel hebben uitgegeven aan andere bitten en mijn dochter bang was dat bitloos echt niet zou werken.

Paard gaat ook niet echt lekker op rechts dus even een berichtje gestuurd naar de osteopaat

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:02

Roosje, ja Gamble ga ik zadelmak maken (eigenlijk Greetje maar die naam kan ik niet aan haha).
En ik ben eigenlijk gewoon een verdwaalde springruiter, Tinky mag helaas niet meer springen van de dierenarts. Daarom moest ik noodgedwongen maar aan de dressuur. Ik reed wel dressuur met hem, maar dat was meer voor de leuk een beetje erbij.

Marieke, leuk zeg dat je die een keer nog kan starten voor je vertrek! Hopelijk haal je je klassering want dan kun je daarna mooi alles direct in het M1 starten als je dat wilt.

Paard is hier vandaag weer naar de fysio geweest en ze was weer heel positief over hem. Hij had 1 kleine blokkade waardoor de buiging naar rechts wat moeizamer ging, daar liep ik al wel tegenaan in de schouderbinnenwaarts rechtsom dus hopelijk wordt dat beter.
Verder vond ze hem er super uit zien ook qua bespiering. En had ze hem nog nooit zo goed zien lopen op de harde volte, dat is namelijk de enige manier waar zijn artrose tot uiting komt. Normaal is hij daar altijd heel iets kreupel, daarom mag hij ook niet meer springen. Maar vandaag zei ze dat menig dierenarts hem zo had goedgekeurd, dus heel fijn om te weten dat alles weer goed zit in zijn lijf en hij niet veel last heeft van zijn artrose.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:49

Marieke, die lijkt lekker te zitten op zijn kont! Ziet er ieder geval fijn uit!

Yom, hopelijk dat ie lekkerder straks gaat lopen als ie naar de osteopaat is geweest.

Glenstorm heerlijk dat ie is behandeld hopelijk voel je meteen ook het verschil met rijden straks!

Hier wil ik eigenlijk als mijn vertrouwen 100% bij double is weer willen meedoen aan een 4 daagse concours waar ik vorig jaar ook mee had gedaan meedoen.

Dit is trouwens de dame :p
Afbeelding

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:47

Fijn paard lijkt het! :) succes!
Goed nieuws glenstorm!!

Komt vast goed trysteffy.

Hier vanochtend vroeg al wedstrijd gehad. Was binnen inrijden, heel fijn liep ze. Keek niet naar andere paarden. Ringen alleen buiten, waarvan 1 stukje verder het land in.. :') Laten we zeggen, ze was onder de indruk. Ging ip niet verkeerd hoor, maar kon de spanning niet goed weg krijgen. Alleen, ze was zo super braaf verder!! Kon te paard alleen overal heen gaan :D Morgen nieuwe ronde. Dan weer binnen.
Donderdag nog les gehad, ging ook heel fijn! Bezig gegaan met travers etc, wel leuk zo. Gewoon nu proberen rust te behouden :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 14:42

Ow gaat hard hier!

Meya fijn dat het losrijden lekker ging!Daarna zo onder de indruk dat je er niet meer goed aan kon rijden?
Jammer zeg...
Wel super dat ze verder zo braaf was, dat is toch ook een enorme overwinning!

Trysteffi, oei wat een boze blik! :D

Glenstorm. Fijn dat de fysio zo positief was zeg, dat is altijd prettig om te horen!
Ik heb ook een paard met kogelartrose gehad, daar zag je niks van, alleen op de harde volte inderdaad...

Marieke, mooi plaatje zeg!
Je moest vandaag toch starten?
Hoe is het gegaan?

Wij zijn vanmorgen naar de barokke wedstrijd in Velsen getogen, daar was alles buiten, Wedstrijdbanen even weggetje oversteken, maar prima te doen.
Met losrijden liepen er wat drukkere paarden tussen waardoor hij een beetje van het pad af was, was bang voor ze en liep er steeds op te letten, hij was ook weer rommelig en sterk in zijn mond.
Eerste proef liep hij nog te rommelen met het bit en leek ineens zijn tong er overheen te zitten ofzo, flink tegen de hand en panieken.
Daarna gelukkig beter maar ik kon er niet fijn aan komen waardoor hij te vroeg uit de contra viel.
Aantal andere dingen gingen wel weer heel aardig, maar ‘t werd ‘m niet...
Nog 172 punten dus geen groot drama eigenlijk...
Tweede proef was hij nog niet niet helemaal fijn in m’n hand waardoor ik ‘m iets voorzichtig moest rijden, anders gaat ‘ie enorm trekken en wringen, maar gaande weg werd hij tijdens de proef eigenlijk weer steeds beter en kwam ik daar met een heel tevreden gevoel uit!
Had ik zowaar 184 punten voor, dus eerste puntje in de M2 is binnen!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:06

Netjes hoor, gefeliciteerd met je punt!! :)

Ze kreeg last van spanning. En het lukte mij niet om dat weg te werken. Werd af en toe wat strak en beetje kijkerig. Had eerste proef 174.5 ging nog redelijk, maar de 2e was ze echt alleen ver van de 'bewoonde' wereld, in een bak die in het land was gemaakt. En toen de volgende over het asfalt pad onze kant op kwam kon ik er ook niet meer echt aan rijden, die heb ik ook afgegroet. :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:13

He wat zonde zeg dat ze dan zo afsluit dat je er niet meer doorheen komt, lijkt me echt heel lastig...

Ik twijfelde de eerste proef ook even om af te groeten toen hij zo enorm tegen de hand ging en paniekerig werd op het bit, dacht ik rijd nog even door en als ik ‘m niet terug erbij krijg groet ik af, gelukkig kon ik ‘m er wel weer aardig bij krijgen en bleef het qua grove fouten daarna alleen nog bij het uit de contra vallen.
Maar fijn was ‘ie ook niet, blijft bij hem een lastig ding die aanleuning...

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:46

Ach gewoon km's maken en genieten van je paard :D

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:08

En op wedstrijd ben ik soms wat te ijverig. Wil ik alles laten zien wat we in huis hebben :+ Moet soms wat makkelijker en simpeler denken, dus ligt niet altijd aan het paard. Alleen zij reageert er wel op, de Friese paarden hiervoor niet echt :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:51

Ja genieten is het belangrijkste, zeker weten!
Het is tenslotte hobby en je moet beide plezier hebben!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:14

@ Nouvel: wow knap zeg! Gefeliciteerd! Heb je zelf eerder M2 gereden of was het echt voor beiden de eerste keer? Lekker begin zo!

@ Meya: klinkt alsof je inderdaad je handen vol had, jammer joh. 1e proef is nog niet zo verkeerd gezien de omstandigheden.

@trysteffy: knappe dame! En een 4 daagse klinkt echt heel vet!

Wij zijn gisteren inderdaad gestart. Super lekker weertje en een heel fijne accomodatie. Helaas toch wat afstemmingsproblemen in de galop wat resulteerde in een mooie 'galopfouten-bingo' zoals wij dat noemen :') uiteindelijk 173 en 173.5 maar heb wel heel lekker gereden, een paar hele goede stukken en ben alsnog gewoon super trots gezien de omstandigheden :D
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:36

Marieke jammer zeg van je galopfeestje... :+ :D
Maar op zich geen slechte punten en fijn dat je lekker hebt gereden, dat is nog altijd het belangrijkste!

En dank je!
Ik heb jaren geleden met mijn eerste paard M2 gereden, een tijdje geprobeerd maar op een gegeven moment gestopt omdat we daar echt vast liepen.
Paard vond het lastig en niet leuk, ik heb haar uiteindelijk naar iemand gedaan die er lekker bosritten mee ging maken.

Daarna heb ik een mega gevoelig en snel gespannen paard gehad die onder het zadel teveel spanning had om ermee te starten.
Ik heb er wel dressuurwedstrijden mee gemend tot M niveau.
Ik heb haar door de extreme spanningsproblemen helaas in moeten laten slapen...

Mijn huidige paard heb ik vanaf veulen, alles heb ik hem zelf geleerd of hebben we samen geleerd.
Het is geen topper en hij heeft geen makkelijk lijf, dus we zien wel hoe ver we komen.
Tot nu toe ben ik echt enorm trots op hem dat dit hem allemaal nog lukt!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:24

Netjes toch!
Marieke jammer van de galop feestjes. .. denk dat hope het ook gelezen had :P , draf tour ging toppie en de middendraf scoorde ze goede cijfers op! :D Jury vond het een erg leuk paard maar moest haar vnl in galop wel onder controle houden :o goh... :+
Daarna stukje buitenom gestapt over het terrein, helemaal in ons eentje en dat ging ook goed. Dus ik ben wel trots, thuis even knutselen aan de galop onderdelen en denk dat ik gewoon geregeld gehele proefjes moet rijden...
Jullie evt nog enige tips?