[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:12

Omdat je ruiter bent. Zo snel het je goed gaat, gunnen ze je het licht in de ogen niet meer. :) Khad het met Explo en Sam heeft 3 wedstrijden goed gelopen en ik heb het opnieuw zitten. :) Terwijl ik me er heel bewust van ben dat de kans reëel is, dat ie in de zomer heus niet meer zo gaat lopen want dan ziet ie weer veel meer... Maar nu is het een automaatje "en zal ik toch wel weer winnen" en krijg ik van sommige gene goeiendag meer. :)

Moeten ze zelf weten. :) Proberen van je af te zetten maar dat is erg moeilijk. :) Eigenlijk is het haast een vorm van pesten. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:16

Precies, van de zomer is het weer spannend op die grote LRV-velden, van de zomer kon hij niet eens meer stappen, dat was dribbeldedribbeldedribbel. Daarmee win je je proeven ook niet. Maar let op: dezelfde mensen die nu lopen te katten dat het logisch is dat ik als M-ruiter win, zeggen van de zomer als iedereen me het snot voor mijn ogen rijdt dat het logisch is omdat ik niet kan rijden :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:24

Jep. Dat zegt in feite genoeg over die mensen. :)
Ik denk altijd maar "joh, als je wil wisselen, kom maar es een weekje. Kijken of je het vol houdt." :) Koppie hoog en door gaan. Toen Sam een maand bij mij was werd er gezegd dat ze niet begrepen waarom ik hem hielt, het zou toch nooit wat worden. En nu ineens is het "je wint toch". Ik werd zelfs in de losrijpiste aangesproken door een moeder gisteren toen ik aan het instappen was. _O-
Nu bedoelde die mevrouw het helemaal niet slecht, maar ik zat echt stomverbaast te kijken.. :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:40

Wat zei ze dan?

Ik had gisteren ook nog iets 'leuks' trouwens.
Je moet voor je de losrijbaan in kan, even wachten in de stalgang (te paard dus). Komt er een meisje die in de andere bak haar proef moet rijden en die parkeert haar paard gewoon doodleuk letterlijk bovenop zijn kont. Dus ik zeg tegen haar dat ze wel een beetje afstand moet houden. Zit ze eerst gewoon mij aan te kijken, doet niks. Dus ik zeg erbij: als hij bang wordt en je zit er bovenop dan haalt hij wel uit.
Zegt zo'n grietje die erbij is, zachtjes, maar ik hoorde het dus wel: 'dan moet je er een rode strik inhangen he'. Dus ik ging er gewoon op in: 'Als jij gewoon afstand houdt met je paard is er niks aan de hand.' 'Ja maar die strik is daarvoor he, als hij trapt.' 'Hij trapt niet, als je gewoon netjes van zijn kont afblijft en zelfs dan alleen nog als er iets is waarvan hij schrikt of bang wordt.'
Moest ik met mijn paard voor hun de bak in want anders durfden ze niet meer te passeren, want de mijne trapte. :roll: Stomme muts, elk paard kan trappen als je een andere ineens in zijn gat parkeert, hoe is het nou?!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:59

Het valt mij ook vaker en vaker op dat de rijdende jeugd niet meer aan basis voorzorgen zoals gewoon netjes afstand houden doet en die ook niet meer kent... Ik vind het normaal om afstand te houden. Welk paard wordt niet nerveus als er een bekende soortgenoot in zijn staart hangt? Enfin ze zullen wel bestaan maar toch, zelfs een brave kan daar flink onrustig van worden. Bij het losrijden wordt af snijden ook normaler en normaler.

Ik overweeg een rood lintje in te doen bij Sam, normaal trapt hij niet maar zoals ze tegenwoordig los rijden heb ik hem al een paar keer maar nipt kunnen vooruit rijden ( en geluk gehad dat ik voor me een meter had om m naar toe te rijden omdat ie scherp kan draaien dus gewoon een 'noodvolte' van 6 m ofzo in gezet..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:04

Ja, gisteren was er met losrijden ook een pony die schrok, omdraaide en vol galop op een ander paard dook, die sloeg ook uit. (en raak)
Dat heb je dan, het blijven dieren.
Daar kun je niks aan doen, meisje wou ook niet dat die pony begon te rennen.
Maar in alle rust de kop van je paard op een ander paard zijn kont laten hangen, daar gaat toch niet elk paard van gediend zijn :=
En dat afsnijden idd ook. Het kan altijd zijn dat je even niet goed oplet of verkeerd berekend hebt hoe je uit komt. Maar met losrijden zie je ook steeds dezelfde mensen waarvoor je je paard op de rem moet trekken, dat is dan geen ongelukje meer maar onbeschoft gedrag vind ik!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:16

Inderdaad! En vaak ook dezelfde strakke rijstijlen in mijn ervaring.. Tsja als je 50 kg in handen hebt geb. Je hem niet snel stil he..

Oh en die vrouw kwam van, dat we vast wel zouden winnen want ja, hij is toch braaf en loopt toch altijd zijn proefje.. Was dus helemaal niet gemeen bedoelt maar ik ben niet gewend dat ze zo praten van 'je zal toch wel weer winnen' en gisteren echt op twee uur tijd vier of vijf mensen. Ik durfde op een gegeven moment niet meer van tafel op te staan omdat ik dan niet weet hoe te reageren en ik ook niet arrogant wil over komen. _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:19

Hahaha, dat is alleen maar positief, je naam op de startlijst 'O dan weten we wie er wint :P '
Zover ben ik nog niet hoor, 4e, 2e en 1e nu en nog een wedstrijd te gaan dus ik hoop uiteraard dat die 4e plaats mijn streepresultaat wordt maar ik kan me ook best voorstellen dat ik ineens als 14e eindig ofzo hahaha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:35

jamaar ik ook helemaal niet joh!! _O- Ik heb nu drie keren geluk gehad imo. _O- Sam loopt helemaal nog niet goed genoeg om zelfs maar uit te gaan van een top drie plek in het huidige deelnemersveld.. :') (in mijn mening dan)

Ex was zo'n pony... Daar kon je haast van op aan... Als ie binnen ging dan won ie 9 keer van de 10 ook... Gewoon omdat ie zo zijn stinkende best deed in de ring.. 10cm groeien.. En Ex was gewoon een goede pony. :) maar Sam is een uk en echt niet het beste paard dat er rond loopt op kempische. (eerlijk is eerlijk, voor mij is het een geweldig paard maar objectief gezien is het geen paard met extreme kwaliteiten... GP gaat 'm niet worden.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:45

Het publiek denkt er anders over :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:48

_O- Zou het? Ik denk dat ze zich eerder afvragen hoe die kleine haarbal met zijn weidepens er in slaagt steeds die procenten te krijgen.. _O-

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:45

Ayasha schreef:
Het valt mij ook vaker en vaker op dat de rijdende jeugd niet meer aan basis voorzorgen zoals gewoon netjes afstand houden doet en die ook niet meer kent... Ik vind het normaal om afstand te houden. Welk paard wordt niet nerveus als er een bekende soortgenoot in zijn staart hangt? Enfin ze zullen wel bestaan maar toch, zelfs een brave kan daar flink onrustig van worden. Bij het losrijden wordt af snijden ook normaler en normaler.

Ik overweeg een rood lintje in te doen bij Sam, normaal trapt hij niet maar zoals ze tegenwoordig los rijden heb ik hem al een paar keer maar nipt kunnen vooruit rijden ( en geluk gehad dat ik voor me een meter had om m naar toe te rijden omdat ie scherp kan draaien dus gewoon een 'noodvolte' van 6 m ofzo in gezet..

Afsnijden, daar zeg je wat. :=
Mijn pony heeft nu schrik van elk donker paard dat zelfs nog paar de andere kant vd bak loopt omdat met 2e wedstrijd er een paar Friezen heel de tijd vlak voor mijn neus ineens draaiden.
Ja ik rijd op een uppie, maar beestje raakte er echt helemaal van in de stress. :(:)
Ben daarna (toen er al wat volk uit de bak was en zij al gedaan hadden met rijden denk ik) toch ook wel een paar keer mijn cirkels gaan rijden waar ík wou... :Y)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:47

Ayasha schreef:
_O- Zou het? Ik denk dat ze zich eerder afvragen hoe die kleine haarbal met zijn weidepens er in slaagt steeds die procenten te krijgen.. _O-

_O-
Welk niveau rijd je eigenlijk met Sam? :P

Ik hoop eigenlijk dat ponniemans de komende maanden eindelijk eens fatsoenlijk B niveau loopt. :+
Er is nog veel werk aan de winkel, misschien waag ik het wel om eens in augustus HROV te starten...
Maar ik ga voornamelijk OCC cross bij VLP rijden, dus ik veronderstel dat het niveau (vooral bij de laagste klasse) die zo heel erg hoog zal zijn.
We beginnen met een thuismatch in Affligem, wel fijn, das 10 min rijden. :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:51

Ik rijd niveau 0 met m, B dus, omdat ik eigenlijk zijn aanleuning (en dus zijn hele basis) niet goed genoeg vind om hoger te gaan. Ik vrees dat ze gewoon ernstig hoog punten op deze wedstrijden dus ik wil eerst zien wat hij in de zomer doet. ik heb tijd, met wat pech nog een operatie waardoor ik ook weer zal moeten op bouwen... B blijven starten komt gewoon beter uit nu.. Dus de zomer start ik ook gewoon B

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:38

Urielle schreef:
Precies, van de zomer is het weer spannend op die grote LRV-velden, van de zomer kon hij niet eens meer stappen, dat was dribbeldedribbeldedribbel. Daarmee win je je proeven ook niet. Maar let op: dezelfde mensen die nu lopen te katten dat het logisch is dat ik als M-ruiter win, zeggen van de zomer als iedereen me het snot voor mijn ogen rijdt dat het logisch is omdat ik niet kan rijden :roll:

_O- Duh.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:47

BETUWE schreef:
Hij begon in een keer heel hoog te bokken in ieder geval dat zeggen de mensen er om heen, weet zelf alleen dat ik wakker werd in het zand

Au. Beterschap :(:)
Urielle schreef:
Wat zei ze dan?

Ik had gisteren ook nog iets 'leuks' trouwens.
Je moet voor je de losrijbaan in kan, even wachten in de stalgang (te paard dus). Komt er een meisje die in de andere bak haar proef moet rijden en die parkeert haar paard gewoon doodleuk letterlijk bovenop zijn kont. Dus ik zeg tegen haar dat ze wel een beetje afstand moet houden. Zit ze eerst gewoon mij aan te kijken, doet niks. Dus ik zeg erbij: als hij bang wordt en je zit er bovenop dan haalt hij wel uit.
Zegt zo'n grietje die erbij is, zachtjes, maar ik hoorde het dus wel: 'dan moet je er een rode strik inhangen he'. Dus ik ging er gewoon op in: 'Als jij gewoon afstand houdt met je paard is er niks aan de hand.' 'Ja maar die strik is daarvoor he, als hij trapt.' 'Hij trapt niet, als je gewoon netjes van zijn kont afblijft en zelfs dan alleen nog als er iets is waarvan hij schrikt of bang wordt.'
Moest ik met mijn paard voor hun de bak in want anders durfden ze niet meer te passeren, want de mijne trapte. :roll: Stomme muts, elk paard kan trappen als je een andere ineens in zijn gat parkeert, hoe is het nou?!

Sommige mensen zijn zo achterlijk. Angel houdt daar ook niet van en die trapt ze in elkaar. En gelijk heeft ze, straf haar daar niet eens voor als ik eerlijk ben _O- Daarentegen kan iemand met een mietjespaard het mietjespaard wel in Angel haar kont parkeren om over een enge hindernis gelootst te worden, dat dan weer wel. Top knol :')

Ik heb zaterdag een nieuw springzadel gekocht, dus ben vandaag sinds weken weer op Angel gestapt. Ze deed braaf dr best. :) Woensdag krijgt ze weer een scopie en als ze dan gezond blijkt (denk het wel) kunnen we weer helemaal opbouwen. :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:48

Jullie banketstaaf lekker door :D
Ik had vorig weekend trouwens concours. 182-186 op zaterdag en 184 en 188 op zondag. L2+8 :) We schieten lekker op. Januari en februari ook alweer wat wesdtrijdjes op de planning staan, we tokkelen rustig door. Ondertussen trainen we voor het M1, ik wil in april of mei die overstap gaan maken :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:52

He wat fijn! 4 wp, dat gaat lekker door!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:52

Dat schiet lekker op inderdaad! Netjes :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:53

Ja hij gaat erg lekker de laatste tijd :) Zat fouten nog, en dan met name de galop en overgangen daar in. De stap onderdelen allemaal 7ens, overgangen draaf halt etc 7 ens (hh zelfs 8) wijken is mwoh mwoh, tegenwoordig wel voldoendes gelukkig. Maar die galop verlies ik nog ontzettend veel op :(
Woensdag ga ik lekker naar het bos, beetje afwisseling. Gaan we buiten wel galop training doen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:01

Weet je wat fijn is om galop te trainen Cp111? Overgangen.. draf galop, draf, galop, draf, galop.. Echt maar een paar pasjes galop steeds.. :) Worden ze lekker handig van, zeker als je links en rechts af wisselt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:04

Inderdaad en lekker veel korte tempowisselingen. Bijvoorbeeld elke letter een ander tempo.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:04

Ja klopt dat probeer ik veel te doen. Helaas wordt meneer er erg narrig en gigantisch sterk van (pakt dan ook leuk t bit vast...) en mijn lijf trekt dat niet. Dus steeds eerst weer loswerken, nog eens proberen etc. Maar galop werk is fysiek voor mij ook erg zwaar en dat werkt dan niet echt mee :').
Woensdag gaan we heuveltjes oefenen, lekker kracht opbouwen (mits meneer van voor loslaat, anders schiet t nog niet op).

In draf doen we wel veel schakel werk, wordt hij lekker los van :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:06

Je zult het zelf al wel bedacht hebben, maar werkt op een volte zetten niet? Angel heeft wel eens van die dram buien en dan kan ik toch een stuk beter doorpakken. De draf-galop overgangen heb ik het dan over.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:09

Nee helaas niet altijd. meestal zet ik hem op de volte, goed binnenbeen aan en goed laten buigen, vaak laat hij dan wel los (mits buitenkant goed begrenst).
Maar afgelopen vrijdag bijv kreeg ik het niet voor elkaar.... Schoot niet op gewoon, en het nadeel is, ook al mag het niet, je gaat op een gegeven moment zelf ook zo sterk worden.
Wat bij het laatste voor ons alleen nog helpt is halthouden, de kant op buigen waar die vasthoud, helemaal richting mn laars, en dan wachten tot ie loslaat, gaat meestal vrij snel. Dan weer verder rijden en doen alsof er niks aan de hand was :').

Zulke buien heeft ie niet altijd gelukkig. Maar galop vind hij zó ontzettend moeilijk dat dit dan zijn oplossing is. Op wedstrijd flikt ie het niet trouwens :+