Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:52

Nee, heb met dit slechte weer minder kunnen trainen dan nodig voor GP dus ik ben nu weer aan het opbouwen, dan eerst mijn kür af en dan ga ik ergens in april ofzo wel eens kijken of er een leuke wedstrijd is.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:00

Iedereen is weer lekker aan de training begonnen zo te lezen. Hopelijk droogt bij ons de bak nu ook een beetje met het zonnetje, dan kan ik ook weer eens wat doen met Ur.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:00

Bij jou nog niet droog? Bij mij is hij sinds zaterdag kurkdroog, dus lekker gesleept en nu een heerlijk bakkie om in te rijden!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:51

Hier is het ook droog! Ik ga zodadelijk ook effie rijden. Heb een dagje verlof. Erna mijn nieuwe laarzen halen! Spannend!

Zondag wedstrijd, om een uur tijd 2x rijden met Bono.. Als'ie dat maar haalt :P Wel pas om half 5 starten, best handig!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:53

Pff nee, maar het is ook een drama bodem. Als het mijn bak was geweest had ik er allang wat aan laten doen. Maar goed...

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:10

Balen Esther!

Wat leuk dat je je laarzen gaat halen Lien.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:49

Onze bak was zaterdag ook al super na die sneeuw enzo.
Alleen gister wel weer hard. Duurde wel tot ongeveer 1uur voor je erin kon rijden.
Onze bak ligt in de polder wel naast een schuur maar die oostenwind helpt niet voor het dooien.

Unique is gister gecheckt door de fysio en wat ik al dacht rechtsbovenin achter der oor wat vast.
Voor de rest was ze goed en zag ze er goed uit vond de fysio.
Unique is best een stresskip en kan zich zo snel vasthouden en is moeilijk ontspannen los te krijgen.
Gistermiddag simpeltjes gereden, vanavond naar de manege denk ik ivm harde bodem thuis.
Morgen dagje vrij en dan zaterdag weer eens een wedstrijdje rijden ben heel benieuwd.
Nog meer mensen wedstrijd aanstaand weekend?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:36

Dat valt gelukkig mee Miranda. Leuk dat je weer gaat starten dit weekend. Ik heb rust dit weekend. Geen wedstrijden voor mij of mijn zusje. De eerste keer dat ik weer op pad ga is over 4 weken, Alex :D :D Mijn zusje heeft in april pas weer wedstrijd en ik misschien in mei :)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:52

Als het een beetje mee zit, kan ik vanavond weer eens op Ur klimmen. De bak was aardig gedroogd gister *\o/*
Dat longeren is meneertje spuug zat en ik ook trouwens.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:42

Dankje Sharon, is ook wel even lekker toch even een wat rustigere periode.
Die hebben wij elke winter ivm de vorst, maar vind nu toch echt dat de winter te erg wordt en te lang.

Odexia dat geloof ik ja dat Urban het longeren zat wordt, dat werd mijne ook vandaar dat ik maar steeds naar de manege ging om te rijden, maar daar is ze echt een draak.
Gisteravond ook, kon der wel wat aandoen.
Telkens wissels jatten en ze springen voor een 8 en als ik het vraag mega hoog vanachter of met een bok.
En dat net ff voor je wedstrijd, baalde behoorlijk en nog wel een beetje want kan vandaag niet rijden ivm werken van 9-21uur.
Dus op hoop van zegen morgen relaxt en optijd erop om los (moe) te rijden.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:14

rhapsody_do schreef:
Ja Sharon nog 2 te gaan! Dus met een beetje geluk moet het helemaal goed komen! :-) kunnen we beginnen aan de wissels :-) verder zit alles er wel op ;-)

Heb zelf een jaar nodig gehad voor de wissels. Wickey werd een beetje te heet en ongeduldig erin. Heeft echt lang geduurd voordat ik de rust in kon houden.
Succes in ieder geval. ^_^

miranda21 schreef:
Gefeliciteerd Lien.

En bedankt voor de andere tips dames.
Heb toch maar even de fysio gebeld of ze even wil komen checken.
Unique blijft wat narrig in de buiging naar rechts maar niet uit welke kant we op rijden.
Laat het liever even checken.
Rechts is mijn slechte arm en Unique is linksgebogen, waardoor we steeds tegen wat strakheid aanlopen in de rechterbuiging vooral na weer een poosje "stil" (longeer) periode.
Vanmiddag ga ik naar de manege om even de proeven een keertje te rijden, zijn weer nieuwe.
Doe dat altijd maar 1keertje want madam denkt veelste veel mee.

Laat zelf de paarden regelmatig door Ellen Kral controleren en indien nodig behandelen. Kan nooit kwaad. ^_^

sharon_quiz schreef:
Ik heb wedstrijd opgegeven! Het is pas 5 mei, maar ik dacht dan staat er maar wat waar ik naartoe kan trainen. Ik moet mezelf soms achter de broek aan zitten! ~~}>

super! Ben benieuwd hoe het gaat. Hopelijk met veel zon. Hihi

Wij hebben een 30 x 60 buitenbaan met eb en vloed bodem. Wanneer de temperatuur weer omhoog ging konden we al snel weer heerlijk in de buitenbaan rijden. Maar met slecht weer kunnen we ook nog naar de binnenbaan vluchten. Hihi. Beetje luxe positie.

Wickey begint echt super fijn te gaan. Blijf alleen een beetje spanning houden in de galopappuyement naar rechts. Naar links gaat ie perfect. Probleem in draf ook altijd een beetje gehad. Voor het zicht is het goed, maar niet het juiste gevoel. Volgende les samen met Barbara Koot daar weer mee verder gaan.
Wissels gaan erg goed. Zijn nu eindelijk in een rap tempo aan het bevestigen. Ook blijf ikzelf beter zitten. Als de wissels zo door gaan kan ik straks al speels beginnen met de series. hihi.

Voor allen die wedstrijd hebben dit weekend. Succes!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:40

En heb je nog kunnen rijden gisteren Esther?

Balen dat ze zo stout was Miranda. Kan me voorstellen dat je gefrustreerd raakt. Maar juist op zulke momenten is het de kunt je geduld te bewaren.

Feanyth wat goed om te horen dat het zo lekker gaat joh. Zo te horen zijn jullie er wel klaar voor! :D

Ik heb gisteren in de les lekker gereden. Begonnen met de wissels. De eerste, van links naar rechts was in 1 keer goed. De andere kant op vindt ie wat moeilijker. Het is moeilijk beschrijven wat ie doet, maar waarschijnlijk hebben een aantal van jullie er wel ervaring mee. Hij gaat zowat op de plek galopperen van tevoren. Tenminste, hij gaat wel vooruit, maar zo voelt het. Volgens Chaneeq (instructrice) galoppeert ie dan echt super goed. Achter zet ie er helemaal onder. Beetje jammer dat het niet helemaal van mij is :P Maar wie weet komt dat nog. Maar goed, wat ik ermee wilde zeggen is dat ie soms dan dus achter al omspringt! Best een goed teken volgens mij :)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:41

Feanyth schreef:
Heb zelf een jaar nodig gehad voor de wissels. Wickey werd een beetje te heet en ongeduldig erin. Heeft echt lang geduurd voordat ik de rust in kon houden.
Succes in ieder geval. ^_^

Gelukkig dan ben ik niet de enige die er zo lang over tob XD
Elke keer dan denk ik jaaaa hij gaat het doen en dan de volgende dag is het wissel? wat is dat? of dan springt die hem in 2. -O-
Meestal in de les dan springt die ze in 1 en dan denk ik het gaat nu komen hij gaat het snappen. Dan ga ik zelf oefenen en dan is het vaak drama, waarschijnlijk, ik weet het denk wel zeker, doe ik het gewoon anders als ik voor mezelf train. Dat wordt even filmen.
Succes voor iedereen die op wedstrijd moet!

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:04

@ Sharon. Dat herken ik wel een beetje. Voor mijn gevoel hielp het bij Wickey om eerst Contragalop te rijden. Dan tijdens de contra stelling naar binnen te vragen. Dus haar alvast beginnen te buigen om het nieuwe binnenbeen en dan de hulp van de wissel te geven.
Wanneer ze te heet werd heeft het wel geholpen om na 2 of 3 galopsprongen na de wissel te gaan stappen. Puur om de rust erin te brengen.
Nu draai ik veel achtjes. en zorg er echt voor dat ze net zo lang wacht tot ikzelf de hulp voor de wissel geef.

Ook stel ik Wickey wat lager en ronder in en zoek ik altijd naar een fijne ontspannen galop welke ik voor mijn gevoel kan kneden als zo'n stressballetje. Hehe.

@ Daisy: Volgens mij zijn we echt niet de enige samen. Vaak gaat het fout als je het effe snel wilt leren aan je paard. Effe snel gaat niet. Haha.
Dat heb ik ook lang gehad. Dat de ene dag wel lukt en de volgende dag ik op een Blondie zat. Heb vooral hard gewerkt aan controle, rust, goed zitten en timing van de hulp. ^_^

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:05

Niet kunnen rijden gister, mn werk gooide roet in het eten. Vanavond nieuwe ronde nieuwe kansen..

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:30

Feanyth dat zijn handige tips! Ik heb ook een behoorlijke stresskip! Heb gisteren in de les ook veel achtjes gereden en dan wacht hij braaf, wat me alles meevalt. Maar zodra ik aan de voorbereidingen ga beginnen zet ie het op een rennen. Dus hoe meer ik stelling etc probeer te vragen, hoe harder hij gaat. In de les doen we nu dus eigenlijk niet zoveel meer aan de voorbereidingen. Van hand veranderen op een korte diagonaal en dan rechtstellen en als hij rustig blijft hulp voor de andere galop. Dit werkt tot nu toe het beste. Eerst deed ik wel stelling en het nieuwe achterbeen activeren, maar daar wordt hij nu heel hysterisch van. En omdat hij inmiddels weet wat de bedoeling is, activeert hij zelf z'n nieuwe achterbeen al :+ In het begin sprong hij achter nog wel eens na en gister sprong hij dus een paar keer achter eerst om. Is natuurlijk niet de bedoeling, maar beter dan achter na. We nemen er in ieder geval alle tijd voor. Heb dan wel wedstrijd opgegeven in mei, maar dat is meer voor mijn eigen gevoel, dat ik wel door blijf gaan zeg maar. Als ie er dan nog niet klaar voor is vind ik het ook totaal niet erg om thuis nog een paar maanden door te moeten trainen.

Jammer dat je niet kon rijden Esther. Misschien vanavond dan :)

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:35

Esther vanavond misschien weer lekker rijden dan?!

Ik dacht dat het vrij normaal was dat ze de wissel zo snel oppakken, maar dat kan dus ook weleens anders zijn.. Ik had altijd het idee dat ze het of wel leren (en dan dus vrij snel)of gewoon niet.
Ik ben er gisteren voor de 3e x echt mee bezig geweest, maar ze springt ze dus allemaal al en ook in één sprong. Ik mag dus wel trots zijn op mijn paard? :)

Ik heb het gisteren voornamelijk geoefend door 8tjes te rijden. Nu ze weet wat de bedoeling is werd ze wel druk voor haar doen. Als ik richting de x draaide wilde ze ook al een wissel gaan maken. Ik heb toen als ik bv van rechts naar links ging wisselen, goed me linkerbeen eraan gehouden en ging ik haar eerst alvast naar links laten buigen om mijn nieuwe binnenbeen. Op het moment als ze uit haar eigen al wilde gaan wisselen draaide ik meteen weer door naar rechts, als ze netjes wachte hoefde ik alleen mijn rechterkuit wat aan te leggen (ze werd extreem scherp aan mijn been) en dan sprong ze de wissel.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo veel plezier heb beleeft om een oefening aan te leren. Vind het echt heel leuk om hier mee bezig te zijn en er rust in te gaan krijgen heb ik gisteren gemerkt.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:37

Je mag inderdaad fier zijn op je paard :D Ik ben er nu al sinds oktober vollop mee bezig en ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om gewoon direct van de eerste keer een goeie te springen :P terwijl Soraya het wel kan hoor, soms springt ze echt mooie wissels, maar dan moet alles echt mee zitten en moet ik mijn hulpen helemaal perfect geven.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:38

Haha Laura, je mag inderdaad trots zijn. De 1 pakt het sneller op dan de ander en ik denk dat je er heel blij mee mag zijn als je paard de wissels snel oppakt! Ik vind het ook een hele leuke oefening om mee bezig te zijn :) Jammer genoeg wordt Vanquish er ook erg enthousiast van, maar dat had ik wel al zien aankomen. Gelukkig weet ik dat hij het kan, nu alleen nog controle zien te houden :)

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:41

@ Sharon. Was bij Wickey niet veel anders op het begin. Voorbereiding betekende stress. Dus ben gewoon ouderwets gaan doen. Wachten, wachten, wachten, net zolang tot de rust er weer is. Soms was ik wel 10min. in contra galop en buiging etc aan het vragen voordat ze rustig was. En zelf heeeeeeel vaak tot 10 tellen. Diep zitten. Haha. Soms dacht ik wel eens dat ze het nooit ging leren. Een reden dat ze in 2011 zelfs te koop had gestaan. (na een heerlijke buitenrit toen toch besloten haar te houden. Het gaan accepteren en toen lukte het wel. )
Wat ik ook fijn vind is wisselen na de galopappuyement, Dan heb ik automatisch het nieuwe binnenbeen beter aangesloten en wisselt ze makkelijker.
Veel succes en filmpje ook hier linken. Kunnen we elkaar helpen. ^_^

@Laura: Heerlijk is het als een paard het zo makkelijk oppakt. Kan je die harde schijf niet bij al onze paarden installeren? Hihi

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:49

Ik durf me nu ook wel weer te melden hier....denk dat Alf nu eindelijk wel weer de goeie kant op aan het gaan is maar de afgelopen twee maanden kon ik niet eens een normaal galopje eruit krijgen dus die wissels had ik al helemaal aan de kant geschoven. Begon al een beetje aan mezelf te twijfelen, ook aan Alf of ie niet stuk is ofzo maar inmiddels gaat ie gelukkig weer goed. Hij zat gewoon te vast en ik kreeg het niet voor elkaar om m los te werken, niet voldoende in ieder geval.

Elke keer die bak bevroren schiet ook niet op maar ik heb voor januari en februari een abonnement op de binnenbak genomen en probeer daar in ieder geval 3 tot 4 keer te rijden. Afgelopen zaterdag dan eindelijk sinds november weer een keer les want ik had maar gewoon een datum geprikt en dacht ik zie het wel. Nee zeg, ging die me daar toch een partij zijn best lopen doen, heerlijk los was ie. Ik was helemaal in de gloria!
Zondag heerlijk naar Doorn geweest en een fikse bosrit van 2,5 uur gemaakt, heuvel op, heuvel af, flink gegaloppeerd en m stukjes fors bij elkaar gereden (normaal gooi ik alles los buiten hahaha dus dat was voor mij ook wel een goeie oefening). Maandag zalig nagereden en nu weer volop richting zaterdag aan het werken. Ze is best streng voor me en dat heb ik ook hard nodig. Ik gooi heel snel alles los, vind m al heel snel echt knap en rij dus veel te weinig nog net even door......

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:51

Ja ik zal eens een filmpje posten van hoe hij doet. Wachten tot hij rustig wordt is haast geen doen. Hij blijft gaan! Echt niet normaal. En dan is hij op een gegeven te moe om nog goed te galopperen. Dus het eerste wat we doen in de les is van hand veranderen en wisselen zodra hij een momentje van rust heeft en dan nog een keer de andere kant op. Als hij te heet wordt doen we even draf of stap tussendoor. Maar hoe meer ik ga wachten, hoe dramatischer hij wordt. Is altijd al zo geweest met hem. Best lastig af en toe. Galopappuyementen zijn voorlopig niet aan de orde bij ons, haha! Voordat ik met de wissels begon deed hij ze prima, nu ik de wissels aan het leren bent snapt hij de appuyementen niet meer. Dan weet hij echt niet meer waar hij z'n benen moet laten. Dus dat staat op een laag pitje totdat de wissels bevestigd zijn. Eens in de twee dagen doen we wisseltraining ;)
Wat sneu voor je dat je op het punt gestaan hebt je paard te verkopen. Dat moet een moeilijke periode geweest zijn! Je zult nu wel heel blij zijn dat jullie nog samen zijn en dat het zo goed gaat!!

Welcome back daffodil! Leuk te horen dat jij en Alf zo lekker gaan nu. Die bosrit klinkt goed! :D

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:55

ik denk dat ik ook maar eens een filmpje ga posten als ik het aandurf... maar niet openbaar want niet heel bokt hoeft het te zien XD

@daffodil ik heb ook zoon periode gehad en toen dacht ik echt... misschien is dit wel de limit. Uiteindelijk is het weer helemaal goed gekomen!

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:59

Fijn dat het beter gaat Daf.

Was niet makkelijk. Tot het Z1 is alles echt makkelijk gegaan. Had zoiets over mijzelf van dan begin ik met wat jongs en kan Wickey als leerpaard fungeren voor een meid die overstapt vanaf de pony's.
Toen ik mezelf een beetje overgaf (en andere factoren ook tot rust kwamen) ging het beter. Ben me ook steeds beter gaan voelen en heb zelf ook veel meer rust in mijn lijf. Wickey kan nog zo gek doen onder me, maar blijf er echt als een droogkloot (plat gezegd) bovenop zitten. Haha. Ze ging dan stuiteren en ik bleef gewoon stilzitten en wachten, dan liet ik haar wachten en het werkte.
Ook heeft Barbara Koot me super geholpen. Eerste week maart weer les van Barbara. Dan gaan we beginnen met mijn nieuwe trainingsschema voor richting 20 april. ^_^

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:59

Ja precies Daisy, ik heb altijd al een beetje moeite om mezelf ervan te overtuigen dat we nog wel een klasse verder kunnen komen. VOnd het namelijk al zo bijzonder dat ik het M2 haalde, mijn enige doel ooit was vijf winst in het M2 en als je dan bedenkt dat ik met twee verliespunten begon.......was het moment dat ik de vijf (zeven dus) haalde, voor mij heel bijzonder. Daarna ging het allemaal best makkelijk en toen ik er twaalf had dacht ik ach ik kan het Z1 altijd proberen en dat ging ook wel aardig. Maar ja ik moet er best aan trekken, aan hem maar vooral aan mezelf en die gedachten blijf ik dus houden, kunnen we het wel, kan ik het wel etc. Maar na de les van zaterdag was ik echt helemaal in de wolken dus dat gevoel moet ik vasthouden.

Ik heb wel een filmpje hoor van een wissel die zowaar lukte, verdient geen schoonheidsprijs en ik had de slof erom hangen want hij gaat ook rennen maar hier waren we mee bezig voordat het winter werd.....
http://youtu.be/gMTwPr3-yP8